Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen kieltää lapsen synttäreiltä lahjat

Vierailija
28.09.2022 |

Lapsen kaverin synttäri kutsuun on laitettu, että ei saa tuoda lahjoja, mutta lapseni haluaisi antaa lahjan ja sankari on koulussa toivonut lahjoja. Ekaluokkalaisia poikia, jos sillä on väliä. Tuntuu pahalta kaverin puolesta kun vanhempansa ovat niin tiukkiksia. Mitä tekisitte?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään vie lahjaa jos on pyydetty ettei viedä. Vanhemmat ei halua turhaa krääsää ja haluavat, että synttärit ei mene lahjojen vertailuksi vaan keskitytään muuhun. Jos on vaikka tiedossa että jollain kutsutulla lapsella on perheessä huono rahatilanne, nuo lahjathan voi olla yksi kiusaamisen väline myös.

Niinpä. Vanhemmat eivät halua. Paskan väliä mitä lapsi itse haluaa...

No lapsethan haluaa kaiken maailman krääsän kaupoista, ei kaikessa vaan voi toimia niinkuin lapsi haluaa. Ihan tervettä opettaa että materia ei ole ainoa asia joka tuottaa iloa.

Se että synttäreinä saa lahjoja ei sulje pois tuota opetusta.

Ei, mutta se ettei kavereilta tule lahjoja ei myöskään sulje pois sitä etteikö lapsi saisi aivan riittävästi lahjoja synttäreillään.

Vierailija
62/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"annetaan opetus" - huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsesi viedä kaverinsa esim.elokuviin synttärilahjana? Uskoisin, että olisi mieluinen eikä juhlijalle menisi mitään krääsää jos se oli vanhempien murheena. 

Vierailija
64/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan opetus synttäreiden kunniaksi.....

Lapsi kiittää.....

Vierailija
65/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti toimisin niinkuin on toivottu,mutta jos on hyvä kaveri niin kysyisin vanhemmilta onko ok tuoda lahja x kun sitä on toivottu lapsen toimesta.

Vierailija
66/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mehän ei nyt tiedetä onko nämä lapsen kertomat lahjatoiveet nyt osoitettu kavereille, vai onko hän kertonut mitä on toivonut vanhemmiltaan/sukulaisiltaan. Eiköhän se lapsi lahjoja saa, vaikka kaverit ei niitä veisi. Tietenkään ei viedä lahjoja jos on pyydetty että ei.

Vierailija
67/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa tässä keskustelussa esiintyvä krääsä-sanan käyttö. Ne ovat lapsen aarteita eikä mitään krääsää.

Toisekseen, lapsen synttärilahjoja kieltämällä ei ilmastoa tai ympäristöä pelasteta, aivan naurettava ajatuskin. Lahjan antaminen on taito, mitä olisi hyvä harjoitella siinä missä muitakin taitoja.

Vierailija
68/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse uhmaisin sen verran tuollaista pyyntöä ja kortin yhteyteen esim. elokuvaliput tai HopLop-lahjakortti. Heidän häpeä jos jättävät käyttämättä.

Vierailija
69/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lapsi hyvesignaloinnin ja kontrollinhalun välineenä"

Vierailija
70/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä syy niillä on kieltää lahjan tuominen? Ymmärtäisin jos asuvat yksiössä (milloin antaisin karkkia), muuten en.

Meillä on ollut montakin syytä. Liikaa muovia on jo nyt. Emme halua että joku jättää tulematta koska ei ole rahaa ostaa (kunnon) lahjaa. Lisäksi pitäisi sitten tavan mukaan hommata ne vastalahjat, lisää muovia. Joten ollaan pyydetty että jokainen voi tehdä kortin ja tuoda jotain pientä herkkua yhteiseen pöytään jaettavaksi. Toki ollaan itse laitettu kuppikakkua, poppareita, mehua, jätskiä ja aikuisille tarjottu kahvia jos haluavat jäädä hetkeksi istumaan. 

Onpa itsekästä. Anna lasten nauttia lapsuudestaan. Inhottavaa että oman paremmuuden tunteesi takia kiellät heiltä iloa tuottavia asioita, joita ei lapsilla montaa ole elämässään. Ei kaikkien lahjojen tarvitse olla muovia.

Lapsille lahjat on vähän eri asia kuin aikuiselle. Sinä voit päättää mitä ostat itsellesi tai jätät ostamatta. Lapsille lahja on jotain mikä on vain hänelle. Kun sitä samaa autonomiaa ei ole.

Kumpaahan lapsi kiittää aikuisena, sitä että on saanut säkkikaupalla turhaa krääsää, vai että vanhemmat ovat ajatelleet tulevia sukupolviakin ja pyrkineet säästämään luontoa heitäkin varten? Kulutusjuhla on itsekkyyttä.

Lapsi kiittää aikuisena sitä vanhempaa, joka on ajatellut lasta, halunnut mukavia asioita lapselle, ajatellut lapsen näkökulmasta... Mielummin luopuu vaikka jostain omasta turhasta paskasta ja antaa lapselle sen kerran vuoteen elämyksen lyhyen ajanjakson elämässään. Mutta ei. Nämä kontrollinhimoiset vanhemmat ei ole valmiita itse luopumaan mistään, mitä pitävät tärkeänä.

Edelleen kaikkien lahjojen ei tarvitse mitään muovia olla.

Kyllä mä tunnistan näitä vanhempia omasta lähipiirissä. "Lasten" lahjatoiveet on tyyliin niiden harrastusmaksujen maksujen maksamista tms. Ettei vanhempien itse tarvitse.

No et voi kyllä päätellä vanhempien kontrollinhimosta tai omasta kulutuksesta, saati siitä mitä kaikkea kivaa lapsi synttäreillään saa sen perusteella, että pyydetään ettei kaverilahjoja tuotaisi. Pikkuisen turhan pitkälle vietyjä päätelmiä nyt.

Ja mistäs täällä on päätelty, että kaverilahjat on muovikrääsää? Meidän lapset on saanu mm. leffalippuja, karkkia, aku ankan taskukirjoja, kyniä, lahjakortteja (mikä on muuten lapsista älyttömän kivoja, kun saa ITSE PÄÄTTÄÄ ja opetella samalla asioimaan esim siellä kaupassa tai jätskibaarissa)

Kaikki tullut kovaan käyttöön ja on ollut iloa ympäri vuoden.

Vierailija
71/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa tässä keskustelussa esiintyvä krääsä-sanan käyttö. Ne ovat lapsen aarteita eikä mitään krääsää.

Toisekseen, lapsen synttärilahjoja kieltämällä ei ilmastoa tai ympäristöä pelasteta, aivan naurettava ajatuskin. Lahjan antaminen on taito, mitä olisi hyvä harjoitella siinä missä muitakin taitoja.

Inhottaa tuo ajatus että kun ei tällä pienellä teolla ilmastoa pelasteta niin ei kannata edes yrittää.

Vierailija
72/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse uhmaisin sen verran tuollaista pyyntöä ja kortin yhteyteen esim. elokuvaliput tai HopLop-lahjakortti. Heidän häpeä jos jättävät käyttämättä.

Ei, ei todellakaan viedä mitään lahjoja jos ei ole pyydetty. Viekää hoploppiin tai leffaan muuten, jos haluatte välttämättä jotain antaa.

Vierailija
73/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meidän perheen rajat ja säännöt" - äidin määrittelemät

Onko tässä korrelaatio siihen, että myös lapsen ollessa vauvaikäinen, oli äidillä teräksiset säännöt

Vierailija
74/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin, että lapsi itse haluaisi lahjoja, niin lienee kyse koko perhettä kontrolloivan liihottelijan touhuista. Myös voi olla kyseessä hyvesignalointi suhteessa muihin perheisiin/kouluyhteisöön.

Meidän lapsi haluaa syödä roskia roskiksesta. Se haluaisi myös syödä pelkkiä muroja eikä mitään muuta. Lapset haluaa kaikenlaista ja se on vanhempien tehtävä laittaa rajat, että mitä lapsi voi saada.

Kuten lahjoja syntymäpäivänsä kunniaksi?

Enpä nyt pitäis onnistuneen tuota vertausta roskien syömiseen.

Saatko sinä kuitenkin saada lahjoja? Onko ok jos itse saat muistamisia esim työpaikalta tai läheisiltä?

Vierailija
75/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin, että lapsi itse haluaisi lahjoja, niin lienee kyse koko perhettä kontrolloivan liihottelijan touhuista. Myös voi olla kyseessä hyvesignalointi suhteessa muihin perheisiin/kouluyhteisöön.

Meidän lapsi haluaa syödä roskia roskiksesta. Se haluaisi myös syödä pelkkiä muroja eikä mitään muuta. Lapset haluaa kaikenlaista ja se on vanhempien tehtävä laittaa rajat, että mitä lapsi voi saada.

Saatko sinä kuitenkin saada lahjoja? Onko ok jos itse saat muistamisia esim työpaikalta tai läheisiltä?

Kuka on nyt sanonut ettei lapsi saa ollenkaan lahjoja?

Vierailija
76/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole kuullut kenenkään miehen puhuvan meidän perheen säännöistä tai meidän perheen päätöksistä

Vierailija
77/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"meidän perheen rajat ja säännöt" - äidin määrittelemät

Onko tässä korrelaatio siihen, että myös lapsen ollessa vauvaikäinen, oli äidillä teräksiset säännöt

Niin. Äitihän sen lapsen omistaa. Niin se näiden mammojen pään sisällä menee. MINÄ määrään.

Lapsi ei ole erillinen yksilö, joka nauttii eri asioista kuin äiti. Lapsella ei ole omia oikeusksia, tahtoa tai mielipiteitä. Lapsi haluaa tavoitella samoja asioita kuin äitinsä, samoin keinoin.

Vierailija
78/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä syy niillä on kieltää lahjan tuominen? Ymmärtäisin jos asuvat yksiössä (milloin antaisin karkkia), muuten en.

Meillä on ollut montakin syytä. Liikaa muovia on jo nyt. Emme halua että joku jättää tulematta koska ei ole rahaa ostaa (kunnon) lahjaa. Lisäksi pitäisi sitten tavan mukaan hommata ne vastalahjat, lisää muovia. Joten ollaan pyydetty että jokainen voi tehdä kortin ja tuoda jotain pientä herkkua yhteiseen pöytään jaettavaksi. Toki ollaan itse laitettu kuppikakkua, poppareita, mehua, jätskiä ja aikuisille tarjottu kahvia jos haluavat jäädä hetkeksi istumaan. 

Mitkä ihmeen vastalahjat? Kai toi tarkoittaa sen kaverin synttärilahjaa sitten sen synttäreinä eikä sitä, että synttärisankari joutuu antamaan lahjat vieraille?

Ei vaan näitä pussukoita missä sitten 10e arvosta muovia, tarraa, karkkia yms. Annetaan vieraille kiitoksena siitä että tulitte juhliin.

No onpa kyllä typerä tapa. Juhliin menee paljon rahaa muutenkin, kun pitää ostaa ruuat, herkut, koristeet ja mahdolliset aktiviteetit (etenkin kun nykyään pitäisi olla aina jotakn kalliita seikkailusynttäreitä joidenkin mielestä). Vieraille siis tarjotaan juhlaherkut ja ohjelmat, ja vielä pitäisi jotkut lahjapussit ostaa kaikille??

Vierailija
79/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on nyt sanonut ettei lapsi saa ollenkaan lahjoja?

Vastaa nyt tähän: joudutko sinä kieltäytymään ystäväsi lahjasta?

Vierailija
80/117 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä lahjan antamista ennättää harjoitella niiden muiden kaverisynttäreiden aikana.