Aikuinen kieltää lapsen synttäreiltä lahjat
Lapsen kaverin synttäri kutsuun on laitettu, että ei saa tuoda lahjoja, mutta lapseni haluaisi antaa lahjan ja sankari on koulussa toivonut lahjoja. Ekaluokkalaisia poikia, jos sillä on väliä. Tuntuu pahalta kaverin puolesta kun vanhempansa ovat niin tiukkiksia. Mitä tekisitte?
Kommentit (117)
Miten tästäkin on saatu näin pitkä keskustelu aikaiseksi? Jos vanhemmat toivovat, että mitään lahjoja ei viedä, niin sitten ei viedä. Ei se sen kummempaa ole.
On olemassa myös sellainen ilmiö, jossa lapset itse käyvät valitsemassa pienen ja halvan lahjan kaverilleen ihan innoissaan. Olisi varmaan hyvä, jos tänne kirjoittavat perheenpäät kuitenkin pystyvät nielemään inhonsa, jos tätä "krääsää" näkyy sitten synttäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään vie lahjaa jos on pyydetty ettei viedä. Vanhemmat ei halua turhaa krääsää ja haluavat, että synttärit ei mene lahjojen vertailuksi vaan keskitytään muuhun. Jos on vaikka tiedossa että jollain kutsutulla lapsella on perheessä huono rahatilanne, nuo lahjathan voi olla yksi kiusaamisen väline myös.
Niinpä. Vanhemmat eivät halua. Paskan väliä mitä lapsi itse haluaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy niillä on kieltää lahjan tuominen? Ymmärtäisin jos asuvat yksiössä (milloin antaisin karkkia), muuten en.
Meillä on ollut montakin syytä. Liikaa muovia on jo nyt. Emme halua että joku jättää tulematta koska ei ole rahaa ostaa (kunnon) lahjaa. Lisäksi pitäisi sitten tavan mukaan hommata ne vastalahjat, lisää muovia. Joten ollaan pyydetty että jokainen voi tehdä kortin ja tuoda jotain pientä herkkua yhteiseen pöytään jaettavaksi. Toki ollaan itse laitettu kuppikakkua, poppareita, mehua, jätskiä ja aikuisille tarjottu kahvia jos haluavat jäädä hetkeksi istumaan.
Mielestäni tuo on ylimielistä ajatella lähtökohtaisesti ettei jollain ole varaa ostaa kunnon lahjaa. Ja sitä paitsi ihan joku karkkipussi ja itse tehty kortti on ihan kiva lahja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin on saatu näin pitkä keskustelu aikaiseksi? Jos vanhemmat toivovat, että mitään lahjoja ei viedä, niin sitten ei viedä. Ei se sen kummempaa ole.
Aina löytyy näitä auktoriteettihäiriköitä, jotka ei vaan voi totella.
Minun äitini piilotti kaappiinkin niitä kaikkia kiellettyjä kun mielestään tiesi paremmin kaiken.
Kärsiköön lapsi vanhempien päätöksestä ellei lapsi itse toivonut jäävänsä ilman lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös sellainen ilmiö, jossa lapset itse käyvät valitsemassa pienen ja halvan lahjan kaverilleen ihan innoissaan. Olisi varmaan hyvä, jos tänne kirjoittavat perheenpäät kuitenkin pystyvät nielemään inhonsa, jos tätä "krääsää" näkyy sitten synttäreillä.
Niin. Hyvä pointti! Tuo on myös opettelemista siihen, miten toista voidaan huomioida.
Suomi on kyllä niin ankeuttajien maa ku olla voi.
Ei mitään ylimääräistä ja turhaa, mistä joku voi iloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy niillä on kieltää lahjan tuominen? Ymmärtäisin jos asuvat yksiössä (milloin antaisin karkkia), muuten en.
Meillä on ollut montakin syytä. Liikaa muovia on jo nyt. Emme halua että joku jättää tulematta koska ei ole rahaa ostaa (kunnon) lahjaa. Lisäksi pitäisi sitten tavan mukaan hommata ne vastalahjat, lisää muovia. Joten ollaan pyydetty että jokainen voi tehdä kortin ja tuoda jotain pientä herkkua yhteiseen pöytään jaettavaksi. Toki ollaan itse laitettu kuppikakkua, poppareita, mehua, jätskiä ja aikuisille tarjottu kahvia jos haluavat jäädä hetkeksi istumaan.
Onpa itsekästä. Anna lasten nauttia lapsuudestaan. Inhottavaa että oman paremmuuden tunteesi takia kiellät heiltä iloa tuottavia asioita, joita ei lapsilla montaa ole elämässään. Ei kaikkien lahjojen tarvitse olla muovia.
Lapsille lahjat on vähän eri asia kuin aikuiselle. Sinä voit päättää mitä ostat itsellesi tai jätät ostamatta. Lapsille lahja on jotain mikä on vain hänelle. Kun sitä samaa autonomiaa ei ole.
Missä sanottiin ettei lapsi saa ollenkaan lahjoja? Eiköhän vanhemmat ja sukulaiset osta niitä kuitenkin, semmoisia tarkemmin harkittuja jotka todella on lapselle mieleen, ei vaan jotain tavaraa siksi että pitää olla lahja.
Vierailija kirjoitti:
Voi parka.
Tavarallako se onnellisuus tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on ylimielistä ajatella lähtökohtaisesti ettei jollain ole varaa ostaa kunnon lahjaa. Ja sitä paitsi ihan joku karkkipussi ja itse tehty kortti on ihan kiva lahja.
Tuon ikäiset osaa kyllä jo katsoa että jaahas, Jani toi hienon legopaketin ja Miro pelkän karkkipussin.
Huonon suunnan voi yhteisponnistuksella muuttaa hyväksi. Lapset tottuu nopeesti et ei lahjoja. Kohta eivät muista koko asiaa ja yhdessä vietetty aika on ekologista (kun ei olla mäkkärissä tai lintsillä). Iloita voi ilmastoa kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään vie lahjaa jos on pyydetty ettei viedä. Vanhemmat ei halua turhaa krääsää ja haluavat, että synttärit ei mene lahjojen vertailuksi vaan keskitytään muuhun. Jos on vaikka tiedossa että jollain kutsutulla lapsella on perheessä huono rahatilanne, nuo lahjathan voi olla yksi kiusaamisen väline myös.
No lapsethan haluaa kaiken maailman krääsän kaupoista, ei kaikessa vaan voi toimia niinkuin lapsi haluaa. Ihan tervettä opettaa että materia ei ole ainoa asia joka tuottaa iloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin, että lapsi itse haluaisi lahjoja, niin lienee kyse koko perhettä kontrolloivan liihottelijan touhuista. Myös voi olla kyseessä hyvesignalointi suhteessa muihin perheisiin/kouluyhteisöön.
Missään ei sanottu, ettei lapsi saisi lahjoja. Voi hyvin saada lahjoja perheeltään ja muilta läheisiltä. On vaan toivottu, ettei kaverisynttäreille tulijat niitä toisi. Lapsella voi hyvin olla lahjatoiveita ja ne voivat toteutua vaikkei koulukaverit niitä lahjoja tuo. Huonoa vanhemmuutta, jos synttärisankari odottaa lahjoja kavereilta eikä tiedä lahja kiellosta. Tätä emme kuitenkaan ap:n jutun perusteella tiedä. Tiedämme vain, että lapsella lahjatoiveita.
Ei lahjoja tarkoittaa, ei lahjoja.
"iloita voi ilmastoa kunnoittaen" ----- aivan klassikko lause, kohta varmaan Kalevauvalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa itsekästä. Anna lasten nauttia lapsuudestaan. Inhottavaa että oman paremmuuden tunteesi takia kiellät heiltä iloa tuottavia asioita, joita ei lapsilla montaa ole elämässään. Ei kaikkien lahjojen tarvitse olla muovia.
Lapsille lahjat on vähän eri asia kuin aikuiselle. Sinä voit päättää mitä ostat itsellesi tai jätät ostamatta. Lapsille lahja on jotain mikä on vain hänelle. Kun sitä samaa autonomiaa ei ole.
Kumpaahan lapsi kiittää aikuisena, sitä että on saanut säkkikaupalla turhaa krääsää, vai että vanhemmat ovat ajatelleet tulevia sukupolviakin ja pyrkineet säästämään luontoa heitäkin varten? Kulutusjuhla on itsekkyyttä.
Lapsi kiittää aikuisena sitä vanhempaa, joka on ajatellut lasta, halunnut mukavia asioita lapselle, ajatellut lapsen näkökulmasta... Mielummin luopuu vaikka jostain omasta turhasta paskasta ja antaa lapselle sen kerran vuoteen elämyksen lyhyen ajanjakson elämässään. Mutta ei. Nämä kontrollinhimoiset vanhemmat ei ole valmiita itse luopumaan mistään, mitä pitävät tärkeänä.
Edelleen kaikkien lahjojen ei tarvitse mitään muovia olla.
Kyllä mä tunnistan näitä vanhempia omasta lähipiirissä. "Lasten" lahjatoiveet on tyyliin niiden harrastusmaksujen maksujen maksamista tms. Ettei vanhempien itse tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lapsethan haluaa kaiken maailman krääsän kaupoista, ei kaikessa vaan voi toimia niinkuin lapsi haluaa. Ihan tervettä opettaa että materia ei ole ainoa asia joka tuottaa iloa.
Se että synttäreinä saa lahjoja ei sulje pois tuota opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaahan lapsi kiittää aikuisena, sitä että on saanut säkkikaupalla turhaa krääsää, vai että vanhemmat ovat ajatelleet tulevia sukupolviakin ja pyrkineet säästämään luontoa heitäkin varten? Kulutusjuhla on itsekkyyttä.
Lapsi kiittää aikuisena sitä vanhempaa, joka on ajatellut lasta, halunnut mukavia asioita lapselle, ajatellut lapsen näkökulmasta... Mielummin luopuu vaikka jostain omasta turhasta paskasta ja antaa lapselle sen kerran vuoteen elämyksen lyhyen ajanjakson elämässään. Mutta ei. Nämä kontrollinhimoiset vanhemmat ei ole valmiita itse luopumaan mistään, mitä pitävät tärkeänä.
Edelleen kaikkien lahjojen ei tarvitse mitään muovia olla.
Kyllä mä tunnistan näitä vanhempia omasta lähipiirissä. "Lasten" lahjatoiveet on tyyliin niiden harrastusmaksujen maksujen maksamista tms. Ettei vanhempien itse tarvitse.
No et voi kyllä päätellä vanhempien kontrollinhimosta tai omasta kulutuksesta, saati siitä mitä kaikkea kivaa lapsi synttäreillään saa sen perusteella, että pyydetään ettei kaverilahjoja tuotaisi. Pikkuisen turhan pitkälle vietyjä päätelmiä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Huonon suunnan voi yhteisponnistuksella muuttaa hyväksi. Lapset tottuu nopeesti et ei lahjoja. Kohta eivät muista koko asiaa ja yhdessä vietetty aika on ekologista (kun ei olla mäkkärissä tai lintsillä). Iloita voi ilmastoa kunnioittaen.
Älä unta nää. Me juhlitaan ihan niin ku ennenkin ja käydään mäkissä ja lintsilläkin. Ankeuta sä vaan minkä kerkeät.