Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän naimisiin menosta ja avioliitosta on tullut monelle niin suuri kauhun aihe

Vierailija
27.09.2022 |

No siis minulle itselleni on ihan yksi ja sama meneekö joku pariskunta naimisiin vai ei, mutta jollain tavalla tämä ilmiö on aika mielenkiintoinen.

Siis että pariskunta hankkii lapsia, yhteisen asunnon (ja yhteisen asuntolainan) ja muutenkin sitoutuu toisiinsa sekä taloudellisesti, että muuten, mutta heti kun tulee puhe avioliitosta, niin siihen vedetään stoppi, että kaikki muu sitoutuminen kyllä käy, mutta avioliitto ? Ei missään nimessä.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista miten pidetään "samanlaisena" sitoutumisena sitä että on vaikka yhteisiä laosia. Ei se ole. Yhteiset lapset tarkoittaa vain sitoutumista asiallisiin väleihin puolison kanssa. Ei tahtoa rakastaa puolisoaan kuolemaan saakka.

Ei lasten isän kanssa tarvitse olla väleissä. Avoliitossa miehestä ei tule automaattisesti lapsen huoltajaa, vaan isyys pitää tunnustaa. Nainen voi muuttaa lapsen kanssa vaikka Timbuktuun, jos ei halua olla hankalan äijän kanssa tekemisissä.

Avioliittoa romantisoidaan lupauksena yhdessäolosta. Tämä liittyy osin uskontoon ja aikaan, jolloin eroaminen ei edes ollut mahdollista. Lupauksen rakastamisesta voi pari toisilleen antaa vaikka kahden kesken saunan lauteilla ja se on yhtä merkityksellinen.

Vierailija
62/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennä naimisiin, koska halutaan olla susipari. Kuulostaakin paljon kivemmalta kuin aviopari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista miten pidetään "samanlaisena" sitoutumisena sitä että on vaikka yhteisiä laosia. Ei se ole. Yhteiset lapset tarkoittaa vain sitoutumista asiallisiin väleihin puolison kanssa. Ei tahtoa rakastaa puolisoaan kuolemaan saakka.

Rakkaus ei riipu siitä onko naimisissa tai ei. Ja joku luulee saavansa rakkautta menemällä naimisiin, niin tulee pettymään pahasti.

Vierailija
64/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliiton selkein etu on, että silloin voi tehdä avioehdon joka suojaa aika hyvin omaa omaisuutta erotilanteessa. 

Avoliitossakin voi tehdä avoehdon siltä varalta, että eksä alkaa vaatimaan hyvitystä.

Vierailija
65/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rouva suostu menemään naimisiin pelkästään taloudellisista syistä.

Ja lähtökohtaisesti on aika tyhmää mennä lupailemaan jotain juttuja loppuelämäkseen, kun kukaan ei tiedä, miten tässä elämässä käy ja mitä eteen tulee.

Vierailija
66/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on rahasta. Avioliitto ilman erittäin hyvin tehtyä avioehtoa voi maksaa puolet omaisuudesta. Jo omaa omaisuutta on esim miljoona euroa ja toisella ei mitään, niin avioero maksaa puoli miljoonaa.

Aika kova hinta avioliitosta.

Katsot (ja monet muutkin katsovat, tuntuu olevan trendikästä) avioliittoa jonakin hieman epämiellyttävänä ajanjaksona elämästä, josta joudut maksamaan kovan hinnan. Jos taas olet se huonommin tienaava, niin silloin se on palkkio siitä hieman epämiellyttävästä jaksosta elämässä. Itse taas näen avioliiton perheen perustamisena (lapsia tai ilman lapsia). Oletus on, että se on nimenomaan se paras jakso elämässä (ja kestää kuolemaan saakka, paitsi lapset perustavat sitten oman perheen aikanaan) ja että perheellä on yhteiset varat. Perhe on vastuussa jäsenistään ja huolehtii jäsenistään, kukin kykynsä mukaan.

Avioliiton romantiikka ja vaikuttavuus tulee nimenomaan siitä juridisesta sitoutumisesta. Se sopii harvalle nykyään, kun kaikki tuntuvat olevan varmoja, että jossain kulman takana on se vielä seksikkäämpi ja ihkumpi otus ja pennoset pitää suojata tämän nykyisen tyypin varalta avioehdolla, koska on vain ajan kysymys, milloin tyyppi vaihdetaan uuteen ja entistä ehompaan.

Vierailija
67/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on rahasta. Avioliitto ilman erittäin hyvin tehtyä avioehtoa voi maksaa puolet omaisuudesta. Jo omaa omaisuutta on esim miljoona euroa ja toisella ei mitään, niin avioero maksaa puoli miljoonaa.

Katsot (ja monet muutkin katsovat, tuntuu olevan trendikästä) avioliittoa jonakin hieman epämiellyttävänä ajanjaksona elämästä, josta joudut maksamaan kovan hinnan. Jos taas olet se huonommin tienaava, niin silloin se on palkkio siitä hieman epämiellyttävästä jaksosta elämässä. Itse taas näen avioliiton perheen perustamisena (lapsia tai ilman lapsia). Oletus on, että se on nimenomaan se paras jakso elämässä (ja kestää kuolemaan saakka, paitsi lapset perustavat sitten oman perheen aikanaan) ja että perheellä on yhteiset varat. Perhe on vastuussa jäsenistään ja huolehtii jäsenistään, kukin kykynsä mukaan.

Avioliiton romantiikka ja vaikuttavuus tulee nimenomaan siitä juridisesta sitoutumisesta. Se sopii harvalle nykyään, kun kaikki tuntuvat olevan varmoja, että jossain kulman takana on se vielä seksikkäämpi ja ihkumpi otus ja pennoset pitää suojata tämän nykyisen tyypin varalta avioehdolla, koska on vain ajan kysymys, milloin tyyppi vaihdetaan uuteen ja entistä ehompaan.

Liitosta tulee hyvinkin epämiellyttävä ajanjakso eron hetkellä. Kaikki erot eivät ole sopuisia ja syynä ei aina ole tavallinen erilleen kasvaminen. Onnistuessaan liitto onkin paras ajanjakso elämässä.

Ihmiset ovat nykyään yksilökeskeisiä ja siksi varoja ei haluta yhteisiksi eikä toisen aikuisen elämää näin rahoittaa. Juridinen sitoutuminen on hölmöä. Harva varmaan suhteeseen lähtiessä ajattelee, että haluaa vaihtaa puolisonsa kuitenkin uudempaan. Ne pennoset halutaan tarkkaan suojata siltä varalta, että tulee itse jätetyksi tai petetyksi ja haluaa itse erota.

Eri

Vierailija
68/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jk toinen pari eroaa, varsinkin lapsen syntymän jlkn

Vierailija
69/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota solmimaan avioliittoa, jos ei sitä itse halua. Jokainen tekee oman päätöksensä siitä, meneekö naimisiin vai ei.

Me menimme kesällä naimisiin, koska niin halusimme ja meidän elämän kannalta olisi helpompaa olla avioliitossa. Häitä emme pitäneet eikä meillä ollut edes vihkimistä. Menimme naimisiin mieheni kotimaassa ja jätimme vaan tarvittavat paperit kaupungintalolle ja myöhemmin sen jälkeen saimme postitse otteen mieheni perherekisteristä, johon avioliitto oli rekisteröity. Todella romanttista :D

Vierailija
70/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liitosta tulee hyvinkin epämiellyttävä ajanjakso eron hetkellä. Kaikki erot eivät ole sopuisia ja syynä ei aina ole tavallinen erilleen kasvaminen. Onnistuessaan liitto onkin paras ajanjakso elämässä.

Ihmiset ovat nykyään yksilökeskeisiä ja siksi varoja ei haluta yhteisiksi eikä toisen aikuisen elämää näin rahoittaa. Juridinen sitoutuminen on hölmöä. Harva varmaan suhteeseen lähtiessä ajattelee, että haluaa vaihtaa puolisonsa kuitenkin uudempaan. Ne pennoset halutaan tarkkaan suojata siltä varalta, että tulee itse jätetyksi tai petetyksi ja haluaa itse erota.

Eri

Kyllähän se aika hyvin antaa suunnan tulevalle liitolle jos kaksi individualistia suojaavat hulluna omaisuuttaan toistensa varalta. Kai se sitten tuo tarpeeksi sisältöä elämään elellä aina vähän aikaa jonkun kanssa "järkevästi" omaa omaisuutta suojellen. Lopulta tietenkin yksin, koska kehenkäänhän ei voi luottaa. Vähän niinkuin rikkaan vanhanpiian sisäkissa. Kaikki on kauhean kivaa ja kontrolloitua, mutta elämän maku puuttuu.

Vierailija
71/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhun aihe? Vai olisiko kuitenkin sen merkitys vain pienentynyt ihmisten elämässä? Kaikki eivät koe tarvetta mennä naimisiin mutta ei se tarkoita että ajatus avioliitosta aiheuttaisi kauhua.

Ja sitten kuitenkin vaaditaan avoliittoon avioliiton oikeudet.

Eli?

Yhteinen sukunimi, ositus eron yhteydessä, leskeneläke.

Tämän vuoden alusta alkaen myös avopuoliso on saanut leskeneläkettä.

Vierailija
72/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jk toinen pari eroaa, varsinkin lapsen syntymän jlkn

Ja kuinkahan moni avoliitto päättyy eroon? Varmaan 95% ellei enemmänkin. 50 eroprosentti on siihen nähden hyvä.

Vierailija
73/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruoka muuttaa kissan lehmäksi...

Mulle syy elää naisen kanssa on luonnollinen tarve seksiin. Jos hän alkaa pitää minua kaverina/veljenä, etsin uuden naisen. Avioliitto tuntuu tarkoittavan naisen muuttumista rouvaksi eli tukka poikki, jalat ristiin, kehopositiivinen laajeneminen. En sitoudu elämään kaikissa tapauksissa.

Vierailija
74/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halutaan pitää takaovi auki varmuuden vuoksi

Tämä. Kumppani ei ole se oikea, mutta ei uskalla jättää perhettä perustamatta jos jääkin yksin. 

Heh. Yhteiset lapset on paljon isompi sitoumus kuin avioliitto.

Vierailija
75/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se jonkinlaiselle kauhulle vaikuttaa, kun ei puolison toiveista huolimatta suostuta naimisiin. Eri asia jos kumpaakaan ei asia niin hirveästi kiinnosta, mutta kun on niitä pariskuntia joista toinen suree asiaa ja kokisi sen tärkeäksi, mutta toinen ei vaan mitenkään suostu. Eikä kyse ole siitä että häät maksaa liikaa, kun kyllähän naimisiin pääse ihan ilmaiseksikin.

Vierailija
76/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ruoka muuttaa kissan lehmäksi...

Mulle syy elää naisen kanssa on luonnollinen tarve seksiin. Jos hän alkaa pitää minua kaverina/veljenä, etsin uuden naisen. Avioliitto tuntuu tarkoittavan naisen muuttumista rouvaksi eli tukka poikki, jalat ristiin, kehopositiivinen laajeneminen. En sitoudu elämään kaikissa tapauksissa.

Mutta jos yhteisiä lapsia kuitenkin tehdään ja talo ostetaan? Miten kuvittelet että se avioliitto ois just se joka noihin asioihin vaikuttaa?

Vierailija
77/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin yhteisten lasten kautta olet sitoutunut olemaan tekemisissä sen ihmisen kanssa loppuelämän ajan. Avioliitosta pääsee eroon puolessa vuodessa, eikä toisesta tarvitse välittää enää mitään sen jälkeen.

Vierailija
78/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi talouksia yhteen mutta vehkeet voisin laittaa. Leskeneläke ja lasten oikeudet yksi hyvä syy tosin mennä naimisiin ja paksu lompakko ja ei avioehtoa.

Olen suomalainen nainen ja saan elää melko vapaata elämää. Lapsikin mulla on.

En minä ole mistään paitsi jäänyt vaikka en ole naimisiin päässytkään :D. Tosin olen unelmoinut kaikenlaisesta kauniista häihin liittyvästä estetiikasta.

Satuhäät on joskus ihan viihdyttävä ohjelma. On kiva katsoa kun polttariporukka askartelee hääkarkkeja ja hääväki leikkii hääleikkejä. Samalla itte vaan makoilee sohvalla ja siunailee mitä kaikkea stressiä sitä onkaan tullut missattua :D.

Elämänpituinen toimiva elämänkumppanuus on kyllä hieno juttu. Joskus näkee vanhaiskodeissa tällaista että on kuljettu vuosikymmenet käsikkäin ja nytkin vielä pidellää kädestä kiinni :). Se rakkaus on jotain niin kaunista..

Itte oon jo 50- vuotias ja tuskin tulee enää mitään pitkiä romanttisia suhteita. Mutta oon onnellinen että olen länsimainen nainen. Tällaista vapautta harvassa maassa saa kokea kuten Suomessa.

Kävelis vaan nyt äkkiä vastaan sellanen halinalle, jonka kanssa viettää tantroja sun muita. Mikään boomeriukko kun ei kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
79/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka monella tuommoinen tilanne on tosielämässä??? Eipä juuri kenelläkään. Suurin osa on ihan normaaleja keskiluokkaisia pareja joilla ei ole mitään isoja omaisuuksia.

Vierailija
80/106 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe mitään tarvetta mennä naimisiin. Jos jostain syystä menisimme kuitenkin, niin tekisimme avioehdon, en haluaisi sormusta, enkä miehen sukunimeä. Meillä ei ole, eikä ole tulossakaan lapsia. En näe mitään järkeä avioliitossa, eikä se merkitse minulle mitään.

N31