Vuorotyöt ja hääkutsu - Miten muut ovat toimineet tässä tilanteessa?
Noniin, postista tipahti kutsu häihin. Lähtökohtaisesti mukava asia, mutta tällä kertaa ongelmia meinaa aiheuttaa vapaiden saaminen töistä. Teen vuorotyötä, johon on vaikea saada tuuraajaa. Vapaat pyysin, mutta niitä ei hyväksytty yllä mainitusta syystä. Yritin vaihtaa vuoroja, mutta niillä kollegoilla kenen kanssa vaihtoa voisi sumplia, on jo omia menojaan sovittu vapailleen. Kerroin ystävälleni, että on mahdollista etten pääse paikalle koska vapaiden järjestäminen on hankalaa, johon sain vastauksen että kaikki on mahdollista jos vaan itse haluaa.
...Siis mitä? Olettaako se nyt että otan jotain saikkua tai jätän vaan menemättä töihin? Tuntui jutellessa, että siellä on jo herneet nenässä ja mulle jäi vähän paska maku tosta kommentista. Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Miten toimit? Neuvoja otetaan vastaan...
Kommentit (121)
Mieheni siskolla on työ joka on epäsäännöllistä ilman mitään ennalta määrättyjä vuoroja, ja jossa häntä ei niin vain tuuratakaan, koska osaamista ei ole, ja taustatyötä ei ole tehnyt kukaan muu, tai kerkeä tutustumaan siihen hyvin, ja kollegoillaan on samat "ongelmat". Jos haluamme hänet juhliimme, niin soitamme ja kysymme ihan ensimmäisenä häneltä miten hän näkee vaikka ensi kesän heinäkuun töidensä puolesta, että pääseekö tulemaan, ja justeeraamme sitten sitä juhlapäivää sen mukaan pääseekö sisko toisena vai kolmantena heinäkuun viikonloppuna. Jos siskon osallistuminen ei oel niin justiinsa, niin sitten vain ilmoitamme päivänm, ja tulee milloin tulee. Hän on kuitenkin mielle molemmille niin rakas, ja tiedämme että hän joutuu monet juhalt työnsä vuoksi jättämään väliin, että mielellämme katsomme ajakohdan joka varmiten hänelle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Saisitko palkatonta vapaata tai lomapäiviä ?
Parempi ehdotus: kutsuja voisi maksaa ap:lle tuon päivän palkan, jonka hän joutuu ottamaan palkattomaksi vapaaksi juhline tähden.
Kikkeliskokkelis, tervetuloa vuorotöihin. TÄSSÄ yksi syy siihen, miksi siitä vuorotyöstä niitä lisiä maksetaan ja MIKSI niitä lisiä ei voi verrata peruspalkkaan.
Kyllähän tuo totta on että ainakin lähes kaikki onnistuu jos vain haluaa. Itsestä kaikki on lopulta eniten kiinni.
Jos aikuinen ihminen ei kestä sanaa ei, on parempi muutenkin pysyä poissa.
Ap skippaa häät hyvällä omallatunnolla ja pyyhkii tuollaisen kaverin pois tuttavistaan.
Mä olen vuorotyön verukkeella jäänyt monista tylsistä pippaloista pois, aina en ole ollut töissäkään mutta vuorotyöhön on loistavaa vedota jos jotkut juhlat ei kiinnostele 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo totta on että ainakin lähes kaikki onnistuu jos vain haluaa. Itsestä kaikki on lopulta eniten kiinni.
Totta. Kukapa ei kaverin häiden vuoksi vaikka irtisanoutuisi töistään. Nyt ap ilmoitus esimiehelle ja irtisanomisaika käyntiin, se on itsestä kiinni!
Ei kaikista töistä noin vain oteta edes palkatonta vapaata! Miettikää nyt, jos olet vaikka Kaija Koon bändin basisti, näyttelijä teatterissa, juontaja messuilla, uutistenlukija tv:ssä, jne jne
Mulla on 1 kaveri, joka aina vetoaa vuorotöihin. Ymmärrän, heilläkään ei ole mitään kymmeniä työntekijöitä yksikössään, mutta kun olen kutsunut esim johonkin illanviettoon, olen tiedottanut hänelle siitä jo kuukausia ennen ja aina sama vastaus: jos vaan olen vapaalla. Ömmm kai voi pyytää vapaata? Ja siis hän on aina ihan innoissaan tulossa ja on siis välillä päässytkin kaikkien näiden vuosien aikana (en siis usein ole mitään järjestänyt, ehkä kerran vuodessa) ja hänellä on juhlissa paljon kavereita, että mitään pakkopullaa se ei hänelle oikeasti ole. Ainut lopputulos mihin olen päätynyt on se, että hän ei vaan kehtaa pyytää itselleen mitään vapaapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kukapa ei kaverin häiden vuoksi vaikka irtisanoutuisi töistään. Nyt ap ilmoitus esimiehelle ja irtisanomisaika käyntiin, se on itsestä kiinni!
Kenestä muustakaan se on kiinni?
Monet vain mieluummin valitsee sen toisen vaihtoehdon tuossa tilanteessa eli jättävät juhlat väliin ja menevät töihin, mieluummin kun vaikka vaihtaisivat työpaikkaa. Kaikki on itsestä kiinni, mutta elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikista töistä noin vain oteta edes palkatonta vapaata! Miettikää nyt, jos olet vaikka Kaija Koon bändin basisti, näyttelijä teatterissa, juontaja messuilla, uutistenlukija tv:ssä, jne jne
Niin tai vaikka hoitaja tai mikä vaan ammatti, jossa juuri sinua tarvitaan sinä päivänä, koska ei ole mahdollista saada ketään tekemään sinun töitäsi. Voin kertoa, ettei ainakaan meillä enää ole hirveästi vapaaehtoisia vaikka lauantaisin töihin ja ne harvat lauantaivapaat todellakin halutaan pitää itsellä ja tehdä sellaisia asioita, joita nyt ei vaan viikolla pysty.
Jos minäkin päättäisin järjestää juhlat keskiviikkona klo 13, koska sattuu olemaan ke ja to vapaa, niin kuinka moni 8-16 työtä tekevä sinne ilmaantuisi paikalle, kun töistä on niiiiiin helppo saada vapaata tuosta noin vaan? Joo, ehkä joissain töissä onkin, mutta ei todellakaan kaikkialla...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 kaveri, joka aina vetoaa vuorotöihin. Ymmärrän, heilläkään ei ole mitään kymmeniä työntekijöitä yksikössään, mutta kun olen kutsunut esim johonkin illanviettoon, olen tiedottanut hänelle siitä jo kuukausia ennen ja aina sama vastaus: jos vaan olen vapaalla. Ömmm kai voi pyytää vapaata? Ja siis hän on aina ihan innoissaan tulossa ja on siis välillä päässytkin kaikkien näiden vuosien aikana (en siis usein ole mitään järjestänyt, ehkä kerran vuodessa) ja hänellä on juhlissa paljon kavereita, että mitään pakkopullaa se ei hänelle oikeasti ole. Ainut lopputulos mihin olen päätynyt on se, että hän ei vaan kehtaa pyytää itselleen mitään vapaapäivää.
Ömmmmmm, aina voi pyytää, mutta aina ei vaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai vaikka hoitaja tai mikä vaan ammatti, jossa juuri sinua tarvitaan sinä päivänä, koska ei ole mahdollista saada ketään tekemään sinun töitäsi. Voin kertoa, ettei ainakaan meillä enää ole hirveästi vapaaehtoisia vaikka lauantaisin töihin ja ne harvat lauantaivapaat todellakin halutaan pitää itsellä ja tehdä sellaisia asioita, joita nyt ei vaan viikolla pysty.
Jos minäkin päättäisin järjestää juhlat keskiviikkona klo 13, koska sattuu olemaan ke ja to vapaa, niin kuinka moni 8-16 työtä tekevä sinne ilmaantuisi paikalle, kun töistä on niiiiiin helppo saada vapaata tuosta noin vaan? Joo, ehkä joissain töissä onkin, mutta ei todellakaan kaikkialla...
Ei läheskään kaikki halua työtä jossa ovat korvaamattomia.
Ne tyypit, jotka eivät ole juuri koskaan tehneet vuorotyötä, eivät välttämättä ymmärrä sitä, ettei vuorotyössä käyvät ihmiset noin vaan voi ottaa vapaaksi viikonloppuja.
Juhlia varten pitäisi pahimmassa tapauksessa vaihtaa 2 työvuoroa tai jopa enemmän, jos juhlat kaukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikki halua työtä jossa ovat korvaamattomia.
No ei halua, viitsi tai pysty. Mitäs se tähän kuuluu? Silti ne haluaa että heitä hoidetaan ja pelastetaan ja hyysätään ja hemmotellaan myös virka-ajan ulkopuolella.
Mitea sinä ajattelit asian ratkaista? Ap hankkii uuden ammatin tuttavan häiden takia?
Christiiina kirjoitti:
Ne tyypit, jotka eivät ole juuri koskaan tehneet vuorotyötä, eivät välttämättä ymmärrä sitä, ettei vuorotyössä käyvät ihmiset noin vaan voi ottaa vapaaksi viikonloppuja.
En mä ainakaan voi väittää ymmärtäväni kaikkea mitä työ 8-16 vaatii, kun ei voi arkisin hoitaa asioita aamupäivällä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenestä muustakaan se on kiinni?
Monet vain mieluummin valitsee sen toisen vaihtoehdon tuossa tilanteessa eli jättävät juhlat väliin ja menevät töihin, mieluummin kun vaikka vaihtaisivat työpaikkaa. Kaikki on itsestä kiinni, mutta elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada.
Siis ihan tosissasi kelailet että työpaikan vaihtaminen on varteenotettava vaihtoehto jos muuten kaverin häät jäävät välistä? :D
Trollllllloloo
Vierailija kirjoitti:
työvuoroihin ei voi itse vaikuttaa, mutta sano kaverillesi, että siirtää häät sinulle sopivaan päivään. ja lisää perään, että kaikki on mahdollista jos vaan itse haluaa.
Mä sanoisin näin :D
Ainahan voi kysyä, mutta ei todellakaan välttämättä saa, jos kerran siihen ei ole mahdollista työvuorotoiveellakaan vaikuttaa. Ja miksi joku haluaisi menettää päivän palkan tuollaisen ymmärtämättömän ihmisen häiden takia?