Vuorotyöt ja hääkutsu - Miten muut ovat toimineet tässä tilanteessa?
Noniin, postista tipahti kutsu häihin. Lähtökohtaisesti mukava asia, mutta tällä kertaa ongelmia meinaa aiheuttaa vapaiden saaminen töistä. Teen vuorotyötä, johon on vaikea saada tuuraajaa. Vapaat pyysin, mutta niitä ei hyväksytty yllä mainitusta syystä. Yritin vaihtaa vuoroja, mutta niillä kollegoilla kenen kanssa vaihtoa voisi sumplia, on jo omia menojaan sovittu vapailleen. Kerroin ystävälleni, että on mahdollista etten pääse paikalle koska vapaiden järjestäminen on hankalaa, johon sain vastauksen että kaikki on mahdollista jos vaan itse haluaa.
...Siis mitä? Olettaako se nyt että otan jotain saikkua tai jätän vaan menemättä töihin? Tuntui jutellessa, että siellä on jo herneet nenässä ja mulle jäi vähän paska maku tosta kommentista. Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Miten toimit? Neuvoja otetaan vastaan...
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ajatus , että ystävän häät olisi sairaus. Ota huomioon, että työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä, jos häiden vuoksi et kykene omaan työhösi.
Myös vuorotyöläinen voi ottaa palkattoman vapaan. Jos työnantaja ei suostu sitä myöntämään ja hankkimaan sijaista, kun on etukäteen tiedossa, se on sitten luvaton poissaolo. Yhden päivän poissaolosta ei tule sen suurempia seurauksia.
Onneksi on kuitenkin olemassa myös aapeen kaltaisia kunnollisia työntekijöitä, jotka eivät jätä juhlien takia työkavereita kuseen.
Eri asia toki jos tekee jotain täyttä pilipalihommaa jossa kukaan ei edes huomaa yhden tai kahden poissaoloa, mutta usein vuorotyö on ihan oikeaa työtä kuitenkin. Ja miehitys etukäteen mitoitettu kuhunkin vuoroon.
Täällä epäsuosittu mielipide, mutta minusta myös katseet työnantajan suuntaan jos on noin joustamaton. Toki ei aina mahdollista, mutta minusta työelämässä, alalla kuin alalla, tulisi olla lähtökohtana se että työntekijät viihtyvät työssään ja tämmöiset poikkeukselliset päivät, kuten ystävän häät, pyritään järjestämään työvuorosuunnittelulla.
Tutkitusti se, että on mahdollisuus vaikuttaa omiin työvuoroihinsa, lisää työhön sitoutumista ja hyvinvointia. Myös sotealalla on työnantajia jotka tämän ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei ymmärrä vuorotyön luonnetta, niin en jaksaisi oikein olla ystäväkään. Kaverini totesi ravintola-alalla että hänen pitäisi taipua joka kesäviikonloppu joihinkin häihin tai muihin pippaloihin, mutta kukaan ei "saa töistä vapaata" tammikuussa tiistaita tai keskiviikkoa silloin kun hänellä olisi mahdollisuus pitää töiden puolesta omat juhlat. Ei porukka vaan ihan oikeasti ymmärrä tätä asiaa.
Tämä on kyllä niin tuttua. Kenelläkään ei tule koskaan mieleenkään, että voisivat yrittää saada vapaaksi sitä yhtä päivää, kun minä olen varmasti lomilla. Valitusta valituksen perään kuuluu kuitenkin, kun en aina silloin lauantaina pääse, joka on se kaikista huonoin päivä minulle, ja se on kyllä tiedossa.
Raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella varoitusajalla kutsu on tullut? Hyvissä ajoin kun on päivät tiedossa, en näe mitään syytä, etteikö pystyisi vuoroja sumplimaan, niinhän tehdään kaikkien menojen kanssa. Jos kutsu on viikon, kahden päähän, ei ole mitään takeita, että vuorojen säätäminen onnistuisi ja silloin et osallistu. Kutsuja syyttäkööt itseään.
Ei niitä kaikissa töissä pysty sumplimaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa. Meillä on päivystysaikana töissä yksi ihminen kerrallaan. Jos sille yhdelle ei sovi, vaihto ei onnistu.
Meinaatko, ettet pysty vaikuttamaan vuoroihin mitenkään esim. 2 kk päähän nykyhetkestä? Miten ihmeessä teillä lomaillaan?
Luepa tuo ap:n tapaus, siinä on mielestäni selkeästi kerrottu, miksi hänellä ainakaan se vuoron vaihto ei onnistu. Mutta siis: tuuraajaa on vaikea saada ja kukaan kollegoista ei pysty vaihtamaan vuoroa.
Minkäs siis teet, jos talon ulkopuolelta ei saa sijaista eikä talon sisäiset työntekijät pysty vaihtamaan vuoroa. Sitten se vuoro on tehtävä.
En edes itse tee vuorotöitä ja minulla sentään onnistuu vapaapäivien pyytäminen ja yksittäinen työpäivä menee ilman "miehitystäkin" omassa tehtävässäni. Ja silti ymmärrän ap:ta ja muita tämän ketjun vuorotyöläisiä.
AP:n tapauksessa ei onnistu, mutta oma pohdinta oli yleisemmällä tasolla. Jos tiedän menon useamman kk:n päähän, kai siihen voi vaikuttaa, kun työvuoroja ei ole vielä lyöty lukkoon.
Silloin juuri ei voi, kun ei edes tiedetä kuka on töissä. Muutenhan kaikki ilmoittaisivat että seuraavan maaliskuun tänä ja tänä päivänä en ole töissä, ja vuorolistojen tekeminen maaliskuussa olisi aika mahdotonta.
En ole se jota lainasit.
Miten niin mahdotonta? Jos tiedät että sulla on 2kk päästä tärkeä meno, anot sen vapaaksi ja muut paikalla olevat ottaa vuoron. Tietysti näissäkin järki käteen eikä yksi ihminen voi olla koko ajan milloin missäkin. Luojan kiitos meillä onnistuu töissä vapaiden anominen suht helposti vaikka olen ihan duunariammatissa. Samalla laillahan talvi/kesälomatkin yleensä järjestellään.
Jos kyseessä on hyvä ystävä he voi pitää sinun kanssa erillisen istujaisen vaikka seuraavalla lomaviikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella varoitusajalla kutsu on tullut? Hyvissä ajoin kun on päivät tiedossa, en näe mitään syytä, etteikö pystyisi vuoroja sumplimaan, niinhän tehdään kaikkien menojen kanssa. Jos kutsu on viikon, kahden päähän, ei ole mitään takeita, että vuorojen säätäminen onnistuisi ja silloin et osallistu. Kutsuja syyttäkööt itseään.
Ei niitä kaikissa töissä pysty sumplimaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa. Meillä on päivystysaikana töissä yksi ihminen kerrallaan. Jos sille yhdelle ei sovi, vaihto ei onnistu.
Meinaatko, ettet pysty vaikuttamaan vuoroihin mitenkään esim. 2 kk päähän nykyhetkestä? Miten ihmeessä teillä lomaillaan?
Luepa tuo ap:n tapaus, siinä on mielestäni selkeästi kerrottu, miksi hänellä ainakaan se vuoron vaihto ei onnistu. Mutta siis: tuuraajaa on vaikea saada ja kukaan kollegoista ei pysty vaihtamaan vuoroa.
Minkäs siis teet, jos talon ulkopuolelta ei saa sijaista eikä talon sisäiset työntekijät pysty vaihtamaan vuoroa. Sitten se vuoro on tehtävä.
En edes itse tee vuorotöitä ja minulla sentään onnistuu vapaapäivien pyytäminen ja yksittäinen työpäivä menee ilman "miehitystäkin" omassa tehtävässäni. Ja silti ymmärrän ap:ta ja muita tämän ketjun vuorotyöläisiä.
AP:n tapauksessa ei onnistu, mutta oma pohdinta oli yleisemmällä tasolla. Jos tiedän menon useamman kk:n päähän, kai siihen voi vaikuttaa, kun työvuoroja ei ole vielä lyöty lukkoon.
Silloin juuri ei voi, kun ei edes tiedetä kuka on töissä. Muutenhan kaikki ilmoittaisivat että seuraavan maaliskuun tänä ja tänä päivänä en ole töissä, ja vuorolistojen tekeminen maaliskuussa olisi aika mahdotonta.
En ole se jota lainasit.
Miten niin mahdotonta? Jos tiedät että sulla on 2kk päästä tärkeä meno, anot sen vapaaksi ja muut paikalla olevat ottaa vuoron. Tietysti näissäkin järki käteen eikä yksi ihminen voi olla koko ajan milloin missäkin. Luojan kiitos meillä onnistuu töissä vapaiden anominen suht helposti vaikka olen ihan duunariammatissa. Samalla laillahan talvi/kesälomatkin yleensä järjestellään.
Sinä et ilmeisesti ole tehny yövuoroja ollenkaan.
Niihin ei vaan aina löydy tekijää tilalle.
Taksihommissa meillä oli usein 6kk vuorolista nippu olemassa, siitä sitten taksikohtaisesti sovitaan kuka ajaa mitkäkin vuorot ehkä noin kuukausi kerralla tiedetään eteenpäin, varmaksi voi sanoa silloinkun on listalla vapaa.
Ja yövuoro rytmistä ei noinvaan käännytä hetkeksi päivärytmiin, koska yleensä kirkkohäät on klo 12 reikäleipä, siinä menee aina sitten kyseinen viikkorytmi sekaisin.
Minä teinkin usein sillain että lupauduin kuskiksi kuitin kautta kun olen vuorossa.
Yleensä tuosta lähdetään illaksi baariin riehumaan iltaa ja yötä kuluttamaan, minä oon sit aina se kuski, koska en itse harrastele alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä esim teen sairaalassa virka-aikaista työtä, mutta MEILLÄKIN lomat katsotaan etukäteen, eli mä tiedän jo nyt milloin mun lomat on esim keväällä 2023. Ja ne on anottu jo yli kuukausi SITTEN. Ei niitä enää muutella. Jos hääkutsu tulee huhtikuulle (meidän 3-vuorotyötä tekeville) hoitajille, se on kyllä tuskaa käydä siirtelemään. Kesäloman vuodelle 2023kin tiedän jo nyt. Koska paskat pakolliset kiertävät lomat joista ei saanut edes neuvotella, ennen ollaan itse sovittu.
Kiertävät lomat on todella hyvä ja tasapuolinen systeemi. Eipähän pääse perheelliset tärkeilemään, kuinka juuri heidän on saatava pitää loma heinäkuussa vaikka ovat saaneet lomailla heinäkuussa jokaikinen vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä epäsuosittu mielipide, mutta minusta myös katseet työnantajan suuntaan jos on noin joustamaton. Toki ei aina mahdollista, mutta minusta työelämässä, alalla kuin alalla, tulisi olla lähtökohtana se että työntekijät viihtyvät työssään ja tämmöiset poikkeukselliset päivät, kuten ystävän häät, pyritään järjestämään työvuorosuunnittelulla.
Tutkitusti se, että on mahdollisuus vaikuttaa omiin työvuoroihinsa, lisää työhön sitoutumista ja hyvinvointia. Myös sotealalla on työnantajia jotka tämän ymmärtävät.
Tämä 100%. Jos olisin ap nostaisin kytkintä ja vaihtaisin työpaikan muualle. Ystävän häät on kuitenkin niin tärkeä ja ainutlaatuinen päivä ettei siitä halua jäädä paitsi. Ei paljon kiinnostaisi antaa omaa panosta töissä jos minuakaan ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ajatus , että ystävän häät olisi sairaus. Ota huomioon, että työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä, jos häiden vuoksi et kykene omaan työhösi.
Myös vuorotyöläinen voi ottaa palkattoman vapaan. Jos työnantaja ei suostu sitä myöntämään ja hankkimaan sijaista, kun on etukäteen tiedossa, se on sitten luvaton poissaolo. Yhden päivän poissaolosta ei tule sen suurempia seurauksia.
Onneksi on kuitenkin olemassa myös aapeen kaltaisia kunnollisia työntekijöitä, jotka eivät jätä juhlien takia työkavereita kuseen.
Eri asia toki jos tekee jotain täyttä pilipalihommaa jossa kukaan ei edes huomaa yhden tai kahden poissaoloa, mutta usein vuorotyö on ihan oikeaa työtä kuitenkin. Ja miehitys etukäteen mitoitettu kuhunkin vuoroon.
En tiedä millainen on palstalaisten käsitys työelämästä, kun ei tunnuta ymmärtävän, että työntekijä ei voi kieltäytyä työvuoroistaan. Kyse ei ole siitä, haluaako ap olla mukava työkaveri vaan siitä, haluaako hän säilyttää työpaikkansa.
Ehkä sitten joidenkin ainoa kosketus työelämään on jokin suojatyö, jonka voi hyvin jättää tekemättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ne tyypit, jotka eivät ole juuri koskaan tehneet vuorotyötä, eivät välttämättä ymmärrä sitä, ettei vuorotyössä käyvät ihmiset noin vaan voi ottaa vapaaksi viikonloppuja.
En mä ainakaan voi väittää ymmärtäväni kaikkea mitä työ 8-16 vaatii, kun ei voi arkisin hoitaa asioita aamupäivällä tms.
Pekkasillahan ne hoidetaan tai otetaan palkatonta
Samoin moni ei ymmärrä, että joku on viikonloputkin töissä. Tulee viikkoa ennen kutsu synttäreille, vaikka tiedetään minun olevan vuorotyössä sekä monesti juuri viikonloppupainotteisesti. Tietysti aina voi kysyä, mutta ei saisi suuttua jos en pääsekään. Lisäksi esim minun kyydissäni olisi kulkenut toinen tyyppi synttäreille, mutta kun en itse pääse niin ei hänkään pääse, koska ei ole ajokorttia ja bussilla ei pääse sekä taksilla ei voi lähteä 200 km päähän. Tämä siis tälle henkilölle ok ja itsestään selvää. Silti ei ole näille kutsujille, vaikka taas tietävät tilanteen tämän henkilön osalta eli missä asuu ja ei ole korttia yms. Jos olisivat edes ajoissa kysyneet niin voisi olla eri tilanne. En voi olla töistä pois ja vuoroja on mahdotonta vaihtaa. Tuli nyt vaan tämä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tästä, mutta nämä nyt on vähän näitä. Sen olen kyllä huomannut, että omalla kohdalla jousto työnantajan suuntaankin on radikaalisti vähentynyt :-)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 kaveri, joka aina vetoaa vuorotöihin. Ymmärrän, heilläkään ei ole mitään kymmeniä työntekijöitä yksikössään, mutta kun olen kutsunut esim johonkin illanviettoon, olen tiedottanut hänelle siitä jo kuukausia ennen ja aina sama vastaus: jos vaan olen vapaalla. Ömmm kai voi pyytää vapaata? Ja siis hän on aina ihan innoissaan tulossa ja on siis välillä päässytkin kaikkien näiden vuosien aikana (en siis usein ole mitään järjestänyt, ehkä kerran vuodessa) ja hänellä on juhlissa paljon kavereita, että mitään pakkopullaa se ei hänelle oikeasti ole. Ainut lopputulos mihin olen päätynyt on se, että hän ei vaan kehtaa pyytää itselleen mitään vapaapäivää.
No yksi syy on ihan esimerkiksi se, että niitä vapaita viikonloppuja on sen verran vähän, ettei niitä viitsi kaikkia varata jonkun toisen menojen mukaan.
Toivottavia vapaitakin kehtaa esittää vain x määrän, jolloin ne toiveet ainakin itse laitoin vain ihan oikeasti tärkeiden menojen mukaan. Kaverin juhlat eivät sellaisiksi nousseet, vaikka kuinka mukavaa aina olikin.
Kaverit ja heidän tapaaminen on toki tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on oma elämä ja siinä jaksamisesta huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se jota lainasit.
Jos olen pois työstäni se tarkoittaa sitä, että jonkun muun työntekijän on tehtävä se vuoro. Se taas tarkoittaa sitä, että korvaaja ei voi tehdä sitä hänen omaa normivuoroaan. Joskus ihmisiä on kerralla enemmän pois, on yllättäviä sairaslomia ja pidempiäkin sairaslomia. Joskus näiden yhteen sovittaminen ei vain onnistu, vaikka kuinka ovat järjkestelykysymyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä 100%. Jos olisin ap nostaisin kytkintä ja vaihtaisin työpaikan muualle. Ystävän häät on kuitenkin niin tärkeä ja ainutlaatuinen päivä ettei siitä halua jäädä paitsi. Ei paljon kiinnostaisi antaa omaa panosta töissä jos minuakaan ei arvosteta.
Tää varmaan riippuu siitä millaisella aikataululla ne häät järjestetään. Jos kahden viikon päästä, niin ymmärrän ettei onnistu, jos ensi maaliskuussa, niin sitten on turhaa niuhottamista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 kaveri, joka aina vetoaa vuorotöihin. Ymmärrän, heilläkään ei ole mitään kymmeniä työntekijöitä yksikössään, mutta kun olen kutsunut esim johonkin illanviettoon, olen tiedottanut hänelle siitä jo kuukausia ennen ja aina sama vastaus: jos vaan olen vapaalla. Ömmm kai voi pyytää vapaata? Ja siis hän on aina ihan innoissaan tulossa ja on siis välillä päässytkin kaikkien näiden vuosien aikana (en siis usein ole mitään järjestänyt, ehkä kerran vuodessa) ja hänellä on juhlissa paljon kavereita, että mitään pakkopullaa se ei hänelle oikeasti ole. Ainut lopputulos mihin olen päätynyt on se, että hän ei vaan kehtaa pyytää itselleen mitään vapaapäivää.
Juuri noin vuorotyöläinen joutuu vastaamaan, koska vapaapäivän saaminen ei ole mitenkään varmaa. Vaikuttaa siltä, että ystäväsi tulee mielellään juhliisi ja pyytää kyllä päivän vapaaksi, mutta varma hän on vasta, kun työvuorolista lyödään lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo totta on että ainakin lähes kaikki onnistuu jos vain haluaa. Itsestä kaikki on lopulta eniten kiinni.
Yllättävän paljon alapeukkuja, koska tämähän on ihan totta. Toki se häiden järjestyminen saattaisi vaatia isoja toimenpiteitä (esim. se mainittu irtisanominen), joihin ei ystävän häiden vuoksi tosiaan halua ryhtyä. Eli halusta ja itsestä on kiinni kumpi menee asteikossa korkeammalle; häät vai vaikkapa rtisanominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo totta on että ainakin lähes kaikki onnistuu jos vain haluaa. Itsestä kaikki on lopulta eniten kiinni.
Yllättävän paljon alapeukkuja, koska tämähän on ihan totta. Toki se häiden järjestyminen saattaisi vaatia isoja toimenpiteitä (esim. se mainittu irtisanominen), joihin ei ystävän häiden vuoksi tosiaan halua ryhtyä. Eli halusta ja itsestä on kiinni kumpi menee asteikossa korkeammalle; häät vai vaikkapa rtisanominen.
Tuo nyt on vain lapsellista hiustenhalkomista. Kaikki on elämässä itsestä kiinni, se on totta, mutta suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä elämä aiheuttaa kuitenkin tiettyjä rajoituksia joiden mukaan on mentävä jos realistisesti ajatellaan. Perheenäiti voi hyvin vaihtaa nimensä ja muuttaa yksin Kiinan maaseudulle, yrittäjä jättää verot maksamatta, masentunut hypätä ikkunasta ja vuorotyöläinen irtisanoutua koska kaikki on itsestä kiinni, mutta monet kuitenkin haluavat tehdä työtä ja hoitaa muut velvollisuutensa asianmukaisesti. Vaikka se tarkoittaisikin sitä ettei kaikkiin häihin pääse mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ne tyypit, jotka eivät ole juuri koskaan tehneet vuorotyötä, eivät välttämättä ymmärrä sitä, ettei vuorotyössä käyvät ihmiset noin vaan voi ottaa vapaaksi viikonloppuja.
En mä ainakaan voi väittää ymmärtäväni kaikkea mitä työ 8-16 vaatii, kun ei voi arkisin hoitaa asioita aamupäivällä tms.
Pekkasillahan ne hoidetaan tai otetaan palkatonta
8-16 työpäiviin ei kuulu pekkasvapaita. Ei ainakaan kuulu kuulua.
Aloittaja on hoitoalalla, joka on joustamaton. Mutta teollisuudessa on eri juttu. Jos nyt tulisi hääkutsu joulukuun 10. päivä, kuinka moni meistä pystyisi osallistumaan?