Vuorotyöt ja hääkutsu - Miten muut ovat toimineet tässä tilanteessa?
Noniin, postista tipahti kutsu häihin. Lähtökohtaisesti mukava asia, mutta tällä kertaa ongelmia meinaa aiheuttaa vapaiden saaminen töistä. Teen vuorotyötä, johon on vaikea saada tuuraajaa. Vapaat pyysin, mutta niitä ei hyväksytty yllä mainitusta syystä. Yritin vaihtaa vuoroja, mutta niillä kollegoilla kenen kanssa vaihtoa voisi sumplia, on jo omia menojaan sovittu vapailleen. Kerroin ystävälleni, että on mahdollista etten pääse paikalle koska vapaiden järjestäminen on hankalaa, johon sain vastauksen että kaikki on mahdollista jos vaan itse haluaa.
...Siis mitä? Olettaako se nyt että otan jotain saikkua tai jätän vaan menemättä töihin? Tuntui jutellessa, että siellä on jo herneet nenässä ja mulle jäi vähän paska maku tosta kommentista. Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Miten toimit? Neuvoja otetaan vastaan...
Kommentit (121)
Tuollahan ap ilmoittaa toivoneensa, muttei saanut toivettaan läpi! Näin se sote-alalla menee! Ihan sama, että onko ilmoitettu aiemmin vai ei. Monet eivät ymmärrä, että työvuorot on lyöty lukkoon aina vähintään 5-6 vkon päähän. Eli just esim. synttärit, joita ei varailla vuosien päähän, voivat olla mahdoton järjestää vapaaksi. Saa toki toivoa noita työvuoroja, mutta toteutus on listantekijän vastuulla, hän huomioi osaamiset ja vastuuhenkilöt. Meillä voi prioriteettitoiveella ilmaista, että kuinka tärkeä toive on, mutta niitä ykkösprioriteetin toiveita, jotka pyritään toteuttamaan, on rajallisesti, meillä eism. 2 kpl. Siinä jos on listalla lapsen neuvolaa, lääkäriä, omaa lääkäriä tmv., niin siinä ne toiveet meni. Viikonloppuvapaita ehkä yksi viikonloppu kolmesta. Ja viikonloppuvapaa vaihtamalla on melko epätoivoista edes yrittää!
Ap:n kannattaa opetella selkeämpää viestintää. Miksi horiset hankaluudesta järjestää vapaata? Se kuulostaa siltä, että voisit tulla, mutta et viitsi koska se on hankalaa.
Sano suomen kielellä: "En saa vapaata töistä. Olen yrittänyt, mutta työnantaja ei suostu. En voi tulla juhliisi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista työtä saa ollakaan, jossa ei tiettyä määrä vapaita saisi toivoa kuukausittain. Eihän silloin muuta elämää olisikaan. Eikö kukaan muu töissä välitä ettei saa vapaita ja pysty suunnittelee elämää?
Tervetuloa todellisuuteen! Sote-alalla työvuorot saa kolmeksi viikoksi eteenpäin tietoon. Toiveita voi esittää, mutta ei niitä voida aina toteuttaa.
Jos oot hyvä kaveri vuorolistan tekijän kanssa, saatat saada helpommin toivomiasi vapaita. Jos se inhoaa sua, saat kaikki pskimmat vuorot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista työtä saa ollakaan, jossa ei tiettyä määrä vapaita saisi toivoa kuukausittain. Eihän silloin muuta elämää olisikaan. Eikö kukaan muu töissä välitä ettei saa vapaita ja pysty suunnittelee elämää?
Tervetuloa todellisuuteen! Sote-alalla työvuorot saa kolmeksi viikoksi eteenpäin tietoon. Toiveita voi esittää, mutta ei niitä voida aina toteuttaa.
Juuri niin - kolmeksi viikoksi eteenpäin ja, jos listat tehdään edellisen listan ekalla viiikolla, niin 5-6 vkoa tietää marssijärjestyksen ja toisaalta listat voidaan julkaista vkoa ennen alkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella varoitusajalla kutsu on tullut? Hyvissä ajoin kun on päivät tiedossa, en näe mitään syytä, etteikö pystyisi vuoroja sumplimaan, niinhän tehdään kaikkien menojen kanssa. Jos kutsu on viikon, kahden päähän, ei ole mitään takeita, että vuorojen säätäminen onnistuisi ja silloin et osallistu. Kutsuja syyttäkööt itseään.
Ei niitä kaikissa töissä pysty sumplimaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa. Meillä on päivystysaikana töissä yksi ihminen kerrallaan. Jos sille yhdelle ei sovi, vaihto ei onnistu.
Meinaatko, ettet pysty vaikuttamaan vuoroihin mitenkään esim. 2 kk päähän nykyhetkestä? Miten ihmeessä teillä lomaillaan?
Minä esim teen sairaalassa virka-aikaista työtä, mutta MEILLÄKIN lomat katsotaan etukäteen, eli mä tiedän jo nyt milloin mun lomat on esim keväällä 2023. Ja ne on anottu jo yli kuukausi SITTEN. Ei niitä enää muutella. Jos hääkutsu tulee huhtikuulle (meidän 3-vuorotyötä tekeville) hoitajille, se on kyllä tuskaa käydä siirtelemään. Kesäloman vuodelle 2023kin tiedän jo nyt. Koska paskat pakolliset kiertävät lomat joista ei saanut edes neuvotella, ennen ollaan itse sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella varoitusajalla kutsu on tullut? Hyvissä ajoin kun on päivät tiedossa, en näe mitään syytä, etteikö pystyisi vuoroja sumplimaan, niinhän tehdään kaikkien menojen kanssa. Jos kutsu on viikon, kahden päähän, ei ole mitään takeita, että vuorojen säätäminen onnistuisi ja silloin et osallistu. Kutsuja syyttäkööt itseään.
Ei niitä kaikissa töissä pysty sumplimaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa. Meillä on päivystysaikana töissä yksi ihminen kerrallaan. Jos sille yhdelle ei sovi, vaihto ei onnistu.
Meinaatko, ettet pysty vaikuttamaan vuoroihin mitenkään esim. 2 kk päähän nykyhetkestä? Miten ihmeessä teillä lomaillaan?
En ole tuo jolta kysyt mutta vastaan silti. Itse olen tehtaassa töissä ja me saamme työvuorolistat aina vuodeksi eteen päin. Eli ensi vuoden työvuorot tiedän jo tämän vuoden joulukuussa. Silti ei aina pysty sumplimaan vapaata jos tulee joku hääkutsu tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa tuo ap:n tapaus, siinä on mielestäni selkeästi kerrottu, miksi hänellä ainakaan se vuoron vaihto ei onnistu. Mutta siis: tuuraajaa on vaikea saada ja kukaan kollegoista ei pysty vaihtamaan vuoroa.
Minkäs siis teet, jos talon ulkopuolelta ei saa sijaista eikä talon sisäiset työntekijät pysty vaihtamaan vuoroa. Sitten se vuoro on tehtävä.
En edes itse tee vuorotöitä ja minulla sentään onnistuu vapaapäivien pyytäminen ja yksittäinen työpäivä menee ilman "miehitystäkin" omassa tehtävässäni. Ja silti ymmärrän ap:ta ja muita tämän ketjun vuorotyöläisiä.
AP:n tapauksessa ei onnistu, mutta oma pohdinta oli yleisemmällä tasolla. Jos tiedän menon useamman kk:n päähän, kai siihen voi vaikuttaa, kun työvuoroja ei ole vielä lyöty lukkoon.
Silloin juuri ei voi, kun ei edes tiedetä kuka on töissä. Muutenhan kaikki ilmoittaisivat että seuraavan maaliskuun tänä ja tänä päivänä en ole töissä, ja vuorolistojen tekeminen maaliskuussa olisi aika mahdotonta.
En ole se jota lainasit.
Eli käytännössä työnantaja julistaa työvuorot ja koko muu elämä rakennetaan niiden ympärille 😱 Järkyttävää!
Tämä tulee tosiaan yllätyksenä yllättävänkin monelle virka-aikaa tekevälle. Samahan se on sinunkin työssäsi; vuorot ovat ne mitä ovat ja vapaa-aikana sitten teet mitä haluat.
Ei vuorotyö ole mikään harrastus johon mennään näyttäytymään silloin kun itselle sattuu sopimaan.
Ei kukaan ole vuorotyötä harrastukseksi väittänytkään. Totta kai töitä tehdään sovitun vuoron aikana. Minä en ole ikinä törmännyt sellaiseen työpaikkaan, jossa vuoroihin ei olisi voinut itse vaikuttaa, en edes silloin kun työskentelin kolmivuorotyössä tehtaalla.
No sehän on mukavaa. Meillä on tosiaan yksi ihminen kerrallaan päivystämässä, eli vaikutusmahdollisuudet ovat huonot.
Muut naiset kateellisia niin et sitte saa vapaata. Sellasta se on naisvaltaisessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä esim teen sairaalassa virka-aikaista työtä, mutta MEILLÄKIN lomat katsotaan etukäteen, eli mä tiedän jo nyt milloin mun lomat on esim keväällä 2023. Ja ne on anottu jo yli kuukausi SITTEN. Ei niitä enää muutella. Jos hääkutsu tulee huhtikuulle (meidän 3-vuorotyötä tekeville) hoitajille, se on kyllä tuskaa käydä siirtelemään. Kesäloman vuodelle 2023kin tiedän jo nyt. Koska paskat pakolliset kiertävät lomat joista ei saanut edes neuvotella, ennen ollaan itse sovittu.
Meillä sairaalassa on nyt vahvistettu lomat aina lista kerrallaan. Määräys on, että 2 vkoa ennen pitää työntekijän saada tietää. Oletus/suunnitelma nyt on, että esim. syysloman aikaan on lomaa, mutta vahvistusta ei vielä ole. Nuo kiertävät lomat ovat ehkä ainoa tapa ennakoida esim. ensi kesän lomia ja ok, jos ne kaverin häät sattuu siihen, niin todennäköisesti pääset, jos ei satu, niin taas olet toivomisten varassa. Lomajaksoa kiertävässä tuskin saat vaihdettua kaverin häiden vuoksi. Meillä ei todellakaan ole mitään suunnitelmaa ensi kesän lomista, kun ei ole kiertävää lomavuorottelua.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa opetella selkeämpää viestintää. Miksi horiset hankaluudesta järjestää vapaata? Se kuulostaa siltä, että voisit tulla, mutta et viitsi koska se on hankalaa.
Sano suomen kielellä: "En saa vapaata töistä. Olen yrittänyt, mutta työnantaja ei suostu. En voi tulla juhliisi."
Voihan olla, että AP yrittää vielä saada sitä vuoroa kuitenkin vapaaksi, mutta tällä hetkellä hänelle ei ole sitä vapaata myönnetty eikä tällä hetkellä kukaan työkaveri ole suostunut vuoron vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Muut naiset kateellisia niin et sitte saa vapaata. Sellasta se on naisvaltaisessa paikassa.
Kateellisia? Ei aina nyt mistään kateudesta ole kyse, vaan nimenomaan työnteosta ja sen sujuvuudesta!
No kuule ota loma päivä siihen! Kyllä se onnistuu, jos todella sinne haluaa.
Ei nämä ma-pe 8-16 töitä tekevät aina ymmärrä näitä juttuja. Monesti on niin, että siinä 3 viikon listassa on mahdollisuus antaa vain 1 viikonloppuvapaa ja jotta jokaiselle riittää, niin niitä toiveitakin täytyy väillä muutella... Jos todella moni ympyröi tai merkkaa punaisella yhden tietyn viikonlopun, niin ei sitä voi vaan kaikille antaa vapaaksi, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ota? Miten niitä noin vaan otetaan?
Miten olen toiminut vastaavassa tilanteessa?
No miten muutenkaan kuin jättämällä häät väliin. Jos siitä olisin saanut vielä veetuilua, en olisi lähettänyt edes lähjaa. Mukaville läheisille ystäville olen kyllä lähettänyt lahjan tai osallistunut rahakeräykseen jollain summalla, vaikka en olisi häihin päässytkään.
Olen opiskellut ensin anestesiahoitajaksi, siitä ensin lääkäriksi ja nykyään olen anestesialääkäri. Koko työurani on siis ollut sitä, että välttämättä en juhliin pääse. Läheisimmät kyllä ovat jo oppineet siihen, että "save the date" -varaus tulee jopa puoli vuotta ennen heidän tärkeää päivää. Ja joskus sekin voi olla liian myöhään, jos on esim. luento- tai koulutusvelvoite johonkin kohtaan sovittu jo vuotta aiemmin.
AP Tässä - Kiitos kaikille kommenteista, hain tukea omille ajatuksille ja sitä sain.
Pitäkööt häänsä ja vaikka tunkkinsa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa tuo ap:n tapaus, siinä on mielestäni selkeästi kerrottu, miksi hänellä ainakaan se vuoron vaihto ei onnistu. Mutta siis: tuuraajaa on vaikea saada ja kukaan kollegoista ei pysty vaihtamaan vuoroa.
Minkäs siis teet, jos talon ulkopuolelta ei saa sijaista eikä talon sisäiset työntekijät pysty vaihtamaan vuoroa. Sitten se vuoro on tehtävä.
En edes itse tee vuorotöitä ja minulla sentään onnistuu vapaapäivien pyytäminen ja yksittäinen työpäivä menee ilman "miehitystäkin" omassa tehtävässäni. Ja silti ymmärrän ap:ta ja muita tämän ketjun vuorotyöläisiä.
AP:n tapauksessa ei onnistu, mutta oma pohdinta oli yleisemmällä tasolla. Jos tiedän menon useamman kk:n päähän, kai siihen voi vaikuttaa, kun työvuoroja ei ole vielä lyöty lukkoon.
Silloin juuri ei voi, kun ei edes tiedetä kuka on töissä. Muutenhan kaikki ilmoittaisivat että seuraavan maaliskuun tänä ja tänä päivänä en ole töissä, ja vuorolistojen tekeminen maaliskuussa olisi aika mahdotonta.
En ole se jota lainasit.
Eli käytännössä työnantaja julistaa työvuorot ja koko muu elämä rakennetaan niiden ympärille 😱 Järkyttävää!
Tämä tulee tosiaan yllätyksenä yllättävänkin monelle virka-aikaa tekevälle. Samahan se on sinunkin työssäsi; vuorot ovat ne mitä ovat ja vapaa-aikana sitten teet mitä haluat.
Ei vuorotyö ole mikään harrastus johon mennään näyttäytymään silloin kun itselle sattuu sopimaan.
Ei kukaan ole vuorotyötä harrastukseksi väittänytkään. Totta kai töitä tehdään sovitun vuoron aikana. Minä en ole ikinä törmännyt sellaiseen työpaikkaan, jossa vuoroihin ei olisi voinut itse vaikuttaa, en edes silloin kun työskentelin kolmivuorotyössä tehtaalla.
Väität siis ett äolisit saanut vapaata vaikka töitäsi ei olisi kukaan tehnyt sillä aikaa kun sinä olet pois? Taidat olla suojatyöpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten otat lomapäivän, jos kyseiselle päivälle ei ole sitten ketään, joka työt tekisi? Esim. jätetään mummot osastolla hoitamatta, pärjätköön keskenään? Tai kioski kiinni lauantaipäiväksi, jotta työntekijä pääsee häihin?
Saisitko palkatonta vapaata tai lomapäiviä ?