Vuorotyöt ja hääkutsu - Miten muut ovat toimineet tässä tilanteessa?
Noniin, postista tipahti kutsu häihin. Lähtökohtaisesti mukava asia, mutta tällä kertaa ongelmia meinaa aiheuttaa vapaiden saaminen töistä. Teen vuorotyötä, johon on vaikea saada tuuraajaa. Vapaat pyysin, mutta niitä ei hyväksytty yllä mainitusta syystä. Yritin vaihtaa vuoroja, mutta niillä kollegoilla kenen kanssa vaihtoa voisi sumplia, on jo omia menojaan sovittu vapailleen. Kerroin ystävälleni, että on mahdollista etten pääse paikalle koska vapaiden järjestäminen on hankalaa, johon sain vastauksen että kaikki on mahdollista jos vaan itse haluaa.
...Siis mitä? Olettaako se nyt että otan jotain saikkua tai jätän vaan menemättä töihin? Tuntui jutellessa, että siellä on jo herneet nenässä ja mulle jäi vähän paska maku tosta kommentista. Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Miten toimit? Neuvoja otetaan vastaan...
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 kaveri, joka aina vetoaa vuorotöihin. Ymmärrän, heilläkään ei ole mitään kymmeniä työntekijöitä yksikössään, mutta kun olen kutsunut esim johonkin illanviettoon, olen tiedottanut hänelle siitä jo kuukausia ennen ja aina sama vastaus: jos vaan olen vapaalla. Ömmm kai voi pyytää vapaata? Ja siis hän on aina ihan innoissaan tulossa ja on siis välillä päässytkin kaikkien näiden vuosien aikana (en siis usein ole mitään järjestänyt, ehkä kerran vuodessa) ja hänellä on juhlissa paljon kavereita, että mitään pakkopullaa se ei hänelle oikeasti ole. Ainut lopputulos mihin olen päätynyt on se, että hän ei vaan kehtaa pyytää itselleen mitään vapaapäivää.
Kyllä nyt työt tulee ennen huvia! Mikä nykyihmisiä vaivaa? Mä en mene yhtään minnekkään jos on töitä tai on pakko opiskella. Muut nielköön sen, mun velvollisuudet tulee ensin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kaikissa töissä pysty sumplimaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa. Meillä on päivystysaikana töissä yksi ihminen kerrallaan. Jos sille yhdelle ei sovi, vaihto ei onnistu.
Hmmm, kuka hoitaa hommat jos se yksi ihminen päivystyksessä ei kykene tekemään sitä päivystystä? On vaikka kipeä, sairaalassa tai kuollut?
Toki, häät sun muut juhlat on eri asia ja niihin mennään jos pääsee, mutta KUKAAN ei ole töissä korvaamaton. Ei edes se päivystäjä
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikista töistä noin vain oteta edes palkatonta vapaata! Miettikää nyt, jos olet vaikka Kaija Koon bändin basisti, näyttelijä teatterissa, juontaja messuilla, uutistenlukija tv:ssä, jne jne
Tai MM-joukkueen jääkiekkoilija.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1 kaveri, joka aina vetoaa vuorotöihin. Ymmärrän, heilläkään ei ole mitään kymmeniä työntekijöitä yksikössään, mutta kun olen kutsunut esim johonkin illanviettoon, olen tiedottanut hänelle siitä jo kuukausia ennen ja aina sama vastaus: jos vaan olen vapaalla. Ömmm kai voi pyytää vapaata? Ja siis hän on aina ihan innoissaan tulossa ja on siis välillä päässytkin kaikkien näiden vuosien aikana (en siis usein ole mitään järjestänyt, ehkä kerran vuodessa) ja hänellä on juhlissa paljon kavereita, että mitään pakkopullaa se ei hänelle oikeasti ole. Ainut lopputulos mihin olen päätynyt on se, että hän ei vaan kehtaa pyytää itselleen mitään vapaapäivää.
Ehkä kaverillasi on muitakin kavereita, jotka järjestää kivoja illanviettoja? Noloahan se olisi, jos pyytäisi vapaata jatkuvasti milloin minkäkin kissanristiäisten takia. Moni säästää vapaapäiväpyynnöt sellaisia asioita varten, joilla on enemmän merkitystä, kuten nyt vaikka hammaslääkärikäynnit, vanhempien 60-vuotisjuhlat ja hautajaiset.
Olisi luksusta jos työvuorot tietäisi edes kolme viikkoa etukäteen, kaksi viikkoinen vuorotieto on nykyinen tahti.
Toki, harvoin on toiveita ja ne harvat toiveet on menneet läpi. Ehkä miesvaltainen kuljetusala on vähän eri kuin naisvaltainen soteala 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kaikissa töissä pysty sumplimaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa. Meillä on päivystysaikana töissä yksi ihminen kerrallaan. Jos sille yhdelle ei sovi, vaihto ei onnistu.
Hmmm, kuka hoitaa hommat jos se yksi ihminen päivystyksessä ei kykene tekemään sitä päivystystä? On vaikka kipeä, sairaalassa tai kuollut?
Toki, häät sun muut juhlat on eri asia ja niihin mennään jos pääsee, mutta KUKAAN ei ole töissä korvaamaton. Ei edes se päivystäjä
Joku toinen meistä viidestä, tai sijainen (1 kpl). Yleensä äkilliset sairastumiset johtavat sen jo vuorossaolevan tuplavuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsun olisi voinut laittaa ajoissa niin oisit voinut toivoa vapaata. Tätäkään ei virka-aika noidat tajua. Me joudumme anomaan viikonloppuihin, pyhiin, iltoihin, öihin vapaata/vuoroa päästäksemme osallistumaan mihinkään. Ja ne pitää anoa ajoissa.
Eikä toive silti saata mennä läpi. Sehän on _vaan_ toive.
Itse toivoin lääkärin takia vapaapäivää, koska töistä on hankalaa lähteä kesken kaiken ja lääkäriin on helpompi mennä vapaalla, kun ei koskaan tiedä kauanko siellä kestää (erikoissairaanhoito). No, enpä saanut. Oli listan tekijä unohtanut asian, vaikka soitin hänelle, kysyin vielä sinä aamuna kun teki listoja että muistaako sen vapaan ja sanoi muistavansa. Eikä tarvinnut hänelle kirjallisena laittaa kun sitäkin kysyin.
Mainitsin sitten asiasta. Hän naurahti, että ai niin, unohtui. Ja sitten kysyi minulta, miten sain asian järjestymään?? No en mitenkään, töihinhän se on mentävä ja lääkäriin varmaan sitten joskus muulloin. Jos pääsee silloinkaan.
Menet lääkäriin ja pyydät tältä sairauslomatodistuksen kyseiselle käyntipäivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisella varoitusajalla kutsu on tullut? Hyvissä ajoin kun on päivät tiedossa, en näe mitään syytä, etteikö pystyisi vuoroja sumplimaan, niinhän tehdään kaikkien menojen kanssa. Jos kutsu on viikon, kahden päähän, ei ole mitään takeita, että vuorojen säätäminen onnistuisi ja silloin et osallistu. Kutsuja syyttäkööt itseään.
Meinaatko, ettet pysty vaikuttamaan vuoroihin mitenkään esim. 2 kk päähän nykyhetkestä? Miten ihmeessä teillä lomaillaan?
Luepa tuo ap:n tapaus, siinä on mielestäni selkeästi kerrottu, miksi hänellä ainakaan se vuoron vaihto ei onnistu. Mutta siis: tuuraajaa on vaikea saada ja kukaan kollegoista ei pysty vaihtamaan vuoroa.
Minkäs siis teet, jos talon ulkopuolelta ei saa sijaista eikä talon sisäiset työntekijät pysty vaihtamaan vuoroa. Sitten se vuoro on tehtävä.
En edes itse tee vuorotöitä ja minulla sentään onnistuu vapaapäivien pyytäminen ja yksittäinen työpäivä menee ilman "miehitystäkin" omassa tehtävässäni. Ja silti ymmärrän ap:ta ja muita tämän ketjun vuorotyöläisiä.
AP:n tapauksessa ei onnistu, mutta oma pohdinta oli yleisemmällä tasolla. Jos tiedän menon useamman kk:n päähän, kai siihen voi vaikuttaa, kun työvuoroja ei ole vielä lyöty lukkoon.
Silloin juuri ei voi, kun ei edes tiedetä kuka on töissä. Muutenhan kaikki ilmoittaisivat että seuraavan maaliskuun tänä ja tänä päivänä en ole töissä, ja vuorolistojen tekeminen maaliskuussa olisi aika mahdotonta.
En ole se jota lainasit.
Eli käytännössä työnantaja julistaa työvuorot ja koko muu elämä rakennetaan niiden ympärille 😱 Järkyttävää!
Niin. Samoin se on monessa päivätyössäkin. Töissä tulee olla ma-pe 8-16 ja joissakin paikoissa saattaa olla hyvinkin hankalaa järjestää arkena vapaita. Ei välttämättä onnistuisi meno ystävän häihin tiistaina klo 12.
Kaikilla päivätyöläisillä ei ole työmatkoja, mutta osalla on. Esimerkiksi itsellä oli ehkä noin 2 työmatkaa vuodessa, mikä ei tietysti ole paljon tosimatkailijoille, mutta kuitenkin. Matkat olivat osa vuotuista tarkastussuunnitelmaa, käytiin tarkastamassa paikallisia toimipisteitä, ja matkaan kului yleensä 3-5 päivää matkat mukaanlukien. Nämä matkat on suunniteltu etukäteen ja yleensä puolisen tusinaa ihmistä osallistui kerralla. Tämän tyyppisestä reissusta on aika vaikea livetä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Tai sitten järjestetään seminaari. 4-5 päivää samalla viikolla, joten lähes tulkoon koko viikko menee siinä. Illalla voi olla yhteinen illallinen tai cocktail-tilaisuus. Tämä kuulostaa ehkä kivalta ja on sitäkin, joskus on vain kaamean tylsää olla koko viikko samojen ihmisten kanssa, puhutaan aamut ja illat työasioita ja "verkostoidutaan". Ei tuostakaan oikein helposti lipeä, kun se on osa työtä (plus, tee ylitöinä ne toimistotyöt jota ei kukaan tee silloin kun kaikki ovat seminaarissa).
Häiden osalta asia olisi selvä siinä vaiheessa, kun vapaita ei myönnetty: en pääse töiden takia.
Ystävyyden osaltakin asia on mielestäni selvä tuon kommentin jälkeen, koska kaikki ei todellakaan ole vain itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt työt tulee ennen huvia! Mikä nykyihmisiä vaivaa? Mä en mene yhtään minnekkään jos on töitä tai on pakko opiskella. Muut nielköön sen, mun velvollisuudet tulee ensin.
No, nuo samat ruikuttaa sitten vastaavasti arkena, kun ei pääse sinne tai tänne ja joutuu tekemään tunteja takaisin, jos pitää vaikka hammaslääkärin takia lähteä 3 tuntia aiemmin pois töistä. Vuorotyötä tekevä hoitaa taas arkivapaillaan näitä asioita. Kaikki juhlat ja kissanristiäiset sitten taas tapahtuu yleensä viikonloppuisin, joten se vuorotyötä tekevä ei aina voi niihin osallistua...
Vierailija kirjoitti:
Saisitko palkatonta vapaata tai lomapäiviä ?
Vapaa kuin vapaa, jos ei saa järjestettyä sijaista niin ei saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikista töistä noin vain oteta edes palkatonta vapaata! Miettikää nyt, jos olet vaikka Kaija Koon bändin basisti, näyttelijä teatterissa, juontaja messuilla, uutistenlukija tv:ssä, jne jne
Niin tai vaikka hoitaja tai mikä vaan ammatti, jossa juuri sinua tarvitaan sinä päivänä, koska ei ole mahdollista saada ketään tekemään sinun töitäsi. Voin kertoa, ettei ainakaan meillä enää ole hirveästi vapaaehtoisia vaikka lauantaisin töihin ja ne harvat lauantaivapaat todellakin halutaan pitää itsellä ja tehdä sellaisia asioita, joita nyt ei vaan viikolla pysty.
Jos minäkin päättäisin järjestää juhlat keskiviikkona klo 13, koska sattuu olemaan ke ja to vapaa, niin kuinka moni 8-16 työtä tekevä sinne ilmaantuisi paikalle, kun töistä on niiiiiin helppo saada vapaata tuosta noin vaan? Joo, ehkä joissain töissä onkin, mutta ei todellakaan kaikkialla...
Ei läheskään kaikki halua työtä jossa ovat korvaamattomia.
Kerropas sitten työpaikkoja, joissa työntekijöiden paikallaololla ei ole väliä? Saa mennä ja tulla miten lystää eikä kukaan huomaa eikä ketään kiinnosta?
Kaikki ei todellakaan ymmärrä että ei niihin työvuoroihin voi itse vaikuttaa millään tavalla. Voi toki toivoa, mutta jos pomo laittaa silti sinne mitä sattuu, niin minkäs teet. Meillä ne toiveet oli välillä ihan turhia, kun ei se listan tekijä vaan jaksanut yhtään nähdä vaivaa. Kyseiseen firmaan en takaisin mene kuin jos on pakko. Ja onneksi enää ei ole.
En menisi häihin. Jos aikuinen ihminen esittää niin prinsessaa, että kuvittelee sen vain ja ainoastaan itselleen ja puolisolleen erityisen päivän olevan jotain niin erikoista ja ihmeellistä ettei hänen tarvitse ymmärtää vieraidensa elämäntilanteita niin antaa olla. Sille ei vain voi mitään jos kukaan ei pysty vaihtamaan vuoroa. Joskus käy näin. Aikuisen on pakko hoitaa velvollisuudet ensi ja vasta sen jälkeen tulee juhlat jos niihin sattuu pääsemään. Ei tuo ole mikään ystävä jos syyllistää sen jälkeen kun olet kaiken voitavasi tehnyt vuoron vaihtamiseksi.
Onhan näitä suuttujia mieheni veli suuttui, kun järjestimme häät talvella. Hän olisi halunnut tulla kesähäihin
Ei sitten ruvettu enää siinä vaiheessa siirtämään häitä 6 kk eteenpäin.
Sama mies ei kyllä ilmestynyt oman vanhempansa hautajaisiinkaan. Emme saaneet selville, mikä hautajaisissa oli vikana vai oliko nekin järjestetty väärään (vuoden) aikaan ;-)
Työvuorotoive jää monesti vain toiveeksi. Olin toivonut kesällä vapaan kummilapseni rippijuhlapäiväksi, että pääsisin kirkkoon konfirmaatiotilaisuuteen klo 10:ksi.
Työvuorolistan laatija ilmoitti kuitenkin, ettei tällaista toivetta voi toteuttaa. Kesällä on niin paljon rippijuhliin liittyviä toiveita, joten ne voidaan toteuttaa vain rippilasten omien vanhempien kohdalla.
Vuoronvaihtokaan toisten kanssa ei onnistunut, joten jätin juhlat väliin. Sukulaiset ymmärsivät, eikä kukaan loukkaantunut, matkaa olisi tullut lähes 300 km/suunta. Ja seuraavana päivänä taas töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä ei ihmiset tajua, että ei sitä vain "pyydetä vapaata", työnantajalla on ihan hirvittävä valta vuorotyöläisen elämään: Ei ole pakko antaa vapaata jos ei halua. Halutessaan työnantaja voi olla ihan huvikseenkin kusipää ja kieltäytyä kaikista toiveista (toiveita ei ole pakko kuunnella), eikä sitä tarvitse edes perustella millään.
Ja hyvin usein toiveet jääkin toteutumatta ihan vain siksi, että jos se toive aiheuttaa listantekijälle minkäänlaista lisätyötä, niin sitä ei haluta sitten tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä ei ihmiset tajua, että ei sitä vain "pyydetä vapaata", työnantajalla on ihan hirvittävä valta vuorotyöläisen elämään: Ei ole pakko antaa vapaata jos ei halua. Halutessaan työnantaja voi olla ihan huvikseenkin kusipää ja kieltäytyä kaikista toiveista (toiveita ei ole pakko kuunnella), eikä sitä tarvitse edes perustella millään.
Ja hyvin usein toiveet jääkin toteutumatta ihan vain siksi, että jos se toive aiheuttaa listantekijälle minkäänlaista lisätyötä, niin sitä ei haluta sitten tehdä.
Ja vaikka haluaisi niin aina ei voi. Jotkut tuntuvat tässä keskustelussa luulevan että vapaatoive on lähinnä muodollisuus, oikeastihan työnantajalle vain ilmoitetaan koska ollaan pois töistä milloin minkäkin kekkeritilaisuuden takia.
Ei tajuta että kun yhdelle antaa vapaata, jollekin toiselle antaa työvuoron. Ei niitä ihan noin vain sumplita ja muutella muilta kysymättä harva se viikonloppu, kun toiveita on aika isolla määrällä työntekijöistä kuitenkin.
Aika erikoinen ajatus , että ystävän häät olisi sairaus. Ota huomioon, että työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä, jos häiden vuoksi et kykene omaan työhösi.
Myös vuorotyöläinen voi ottaa palkattoman vapaan. Jos työnantaja ei suostu sitä myöntämään ja hankkimaan sijaista, kun on etukäteen tiedossa, se on sitten luvaton poissaolo. Yhden päivän poissaolosta ei tule sen suurempia seurauksia.
Onko se että joku haluaa tulla hyyvätyksi virka-ajan ulkopuolella sen ongelma joka haluaa tehdä työnsä 8-16? Ei taida olla. Kyllä meillä on ihmisiä jotka haluaa tehdä työtä joustavasti ja myös niitä jotka haluavat tehdä vuorotyötä. Se haluaako ihmiset työkseen nyt tai tulevaisuudessa hyyvätä ketään edes virka-aikana onkin jo toinen kysymys.