Työnhakuvelvoite 4 paikkaa per kuukausi
Onhan tämä uusi aktiivimalli naurunalainen, yhtä naurunalainen kuin aktiivimalli ala Sipilä. Haet neljää työpaikkaa, ja jokaisesta sanotaan ei-kiitos, vedoten milloin ikään, kokemukseen, milloin mihinkin, lisäksi työnhakija ei voi syystä tai toisesta ottaa esim. yli 80 km työpaikkaa vastaan. Mikä helvetin idea tässä on, työntantaja ei ota töihin mihin itse ajattelis sopivansa ja työntekijä kieltäytyy, kun ei omasta mielestään ole alalle sopiva. Onhan tämä niin peräsuolesta kuin olla ja voi!
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku työtön selittää mitä naurettavaa siinä on että työttömyysetuuksia saadakseen pitää osoittaa hakevansa töitä?
4 hakemusta/kk on kyllä naurettavan vähän, sen myönnän.Miksi se pitää osoittaa? Eikö riitä, että hakee?
Sinä olet valmis maksamaan palkkaa byrokraatille siitä turhasta työstä, että tarkastaa, että työttömät ovat hakeneet töitä. Työstä, joka ei ketään auta työllistymään.
Töihin haluava työtön osaa hakea töitä omin päin, ilman työkkärin kyttäämistäkin. Jos taas töitä ei halua, niiltä on helppo välttyä, vaikka muodollisen hakuvelvoitteensa täyttäisikin.
Työttömien pakottaminen työnhakuun on työhaluisille työttömille (=enemmistö) vain haitaksi, sillä se luo käsitystä, että työttömät kaikki olisivat niitä työhaluttomia. On työnantajia, jotka heittävät työttömien hakemukset suoralta kädeltä roskiin, koska luulevat että ne on kirjoitettu vain työkkärin mieliksi eikä siksi että oikeasti haluttaisiin töihin.
Oikeastaan asia ei ole naurettava vaan itkettävä. Juuri siksi kun siitä on työllistymisen kannalta haittaa vain.
Miksi työn hakemisesta on haittaa työllistymiselle ja miksi työtön kokee ihmisarvoaan loukattavan, kun pitää hakea töitä?'Minusta kaikki työttömien etuudet voitaisiin poistaa ja todeta, että näitä ei tarvita, koska työnhaku on niin kamala asia, ettei sitä voi kenellekään laittaa rahojen saamisen ehdoksi. Ei rahaa, ei työnhakua ja kaikki on tyytyväisiä.
Kun ei riitä, että hakee töitä, vaan pitää kirjata ne. Minusta tämä on aikamoinen epäluottamus. Se on aika loukkaavaa, että perusolettamus on epäilevä tai oletetaan, että ei hae.
Ei mun lapsilisäänkään tarvi joka viikko todistaa, että mulla on lapsi ja se on minun, edelleen elossa. Ja jos unohtaisin raportoida, saisin ensin "vain" varoituksen mutta lopulta tuki poistettaisi. Paitsi työttömyystuki on monelle se pääasiallinen tulo. On tosi stressaavaa olla koko ajan siinä pelossa, että unohdus vie tulon pois.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tilastohan ei erittele missä niitä töitä on.
Se ei paljoa jotain takahikiän selkävikaista kuusikymppistä lohduta, että Helsingissä on paljon palvelutöitä tarjolla.
Työkkärin työntekijäkin oli kauhuissaan, kun jäin muutosneuvottelujen takia pois töistä ja menin ensimmäiselle käynnille. Siellähän pitäisi nyt kahden viikon välein työttömän ravata. Hän sanoi, että kaikki aika menee tämän hakuvelvollisuuden kyttämiseen, eikä ole aikaa auttaa ihmisiä tai paneutua yksilön tilanteeseen.
Monen kohdalla koulutus, kuntoutus tms. auttaisi paremmin työelämään kuin joku pakkohaku paikkoihin joihin ei sovi.
Hakuvelvollisuuden kyttäämiseen menee tasan 2 minuuttia aikaa, ei sen enempää. Jos sulla ei työkkärin asiantuntija osaa työtään, niin ei se todellakaan ole syynä sille, että malli olisi huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku työtön selittää mitä naurettavaa siinä on että työttömyysetuuksia saadakseen pitää osoittaa hakevansa töitä?
4 hakemusta/kk on kyllä naurettavan vähän, sen myönnän.Miksi se pitää osoittaa? Eikö riitä, että hakee?
Sinä olet valmis maksamaan palkkaa byrokraatille siitä turhasta työstä, että tarkastaa, että työttömät ovat hakeneet töitä. Työstä, joka ei ketään auta työllistymään.
Töihin haluava työtön osaa hakea töitä omin päin, ilman työkkärin kyttäämistäkin. Jos taas töitä ei halua, niiltä on helppo välttyä, vaikka muodollisen hakuvelvoitteensa täyttäisikin.
Työttömien pakottaminen työnhakuun on työhaluisille työttömille (=enemmistö) vain haitaksi, sillä se luo käsitystä, että työttömät kaikki olisivat niitä työhaluttomia. On työnantajia, jotka heittävät työttömien hakemukset suoralta kädeltä roskiin, koska luulevat että ne on kirjoitettu vain työkkärin mieliksi eikä siksi että oikeasti haluttaisiin töihin.
Oikeastaan asia ei ole naurettava vaan itkettävä. Juuri siksi kun siitä on työllistymisen kannalta haittaa vain.
Miksi työn hakemisesta on haittaa työllistymiselle ja miksi työtön kokee ihmisarvoaan loukattavan, kun pitää hakea töitä?'Minusta kaikki työttömien etuudet voitaisiin poistaa ja todeta, että näitä ei tarvita, koska työnhaku on niin kamala asia, ettei sitä voi kenellekään laittaa rahojen saamisen ehdoksi. Ei rahaa, ei työnhakua ja kaikki on tyytyväisiä.
Kun ei riitä, että hakee töitä, vaan pitää kirjata ne. Minusta tämä on aikamoinen epäluottamus. Se on aika loukkaavaa, että perusolettamus on epäilevä tai oletetaan, että ei hae.
Ei mun lapsilisäänkään tarvi joka viikko todistaa, että mulla on lapsi ja se on minun, edelleen elossa. Ja jos unohtaisin raportoida, saisin ensin "vain" varoituksen mutta lopulta tuki poistettaisi. Paitsi työttömyystuki on monelle se pääasiallinen tulo. On tosi stressaavaa olla koko ajan siinä pelossa, että unohdus vie tulon pois.
Jos sun lapsi kuolee, saa Kela siitä tiedon käytännössä samana päivänä ja lakkauttaa lapsilisän. Jos edelleen ne rahat haluat, sun pitää todistaa, että lapsi on elossa eli melkoista kyttäysmeininkiä se olisi noinkin.
Minusta pitäisi tehdä niin, että työttömyysetuutta saisi nolla euroa ja vain osoittamalla, että haki töitä, saisi rahaa. Vähän kuin se lapsilisä: sitä ei saa, jos ei ole lasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa työttömistä hakee töitä.
Miksi luullaan että ei hae??
Varmaan 1-3 % työttömistä on sellaisia joita työt ei kiinnosta.
Tällä hetkellä noin 70% ei hae töitä. TEMin tilastoista löytyy tämä tieto.
Viimeksi kun olin työttömänä, tein parhaimmillaan neljä hakemusta per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin pitäisi kaiketi ottaa yhteyttä jos jää työttömäksi? Minulle ei ole tullut puhelua, vaikka työt loppui 2 viikkoa sitten. Eipä siinä mitään, etsin työpaikkoja itsekseni ilman suunnitelmaa. Ihmetyttää vain, koska tästä mallista niin kohistaan.
Ei ne tiedä työkkärissä sinusta ennen kuin itse ilmoittaudut työttömäksi!
Tietyti olen ilmoittautunut työttömäksi. Silti ei mitään yhteydenottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 hakemusta/kk on kyllä naurettavan vähän, sen myönnän.Aikaisemmin hain tosissani työpaikkaa johon osaamiseni sopii, nyt runttaan nuo 4 kpl ajatuksena, että ämmä te toimistossa on tyytyväinen.
Tämä systeemi halvaannuttaa minut, en jaksa enää hakea tosissani ja panostaa hakemuksiin, että tällainen...
Lisäksi mietin kannattiko palkata 1200 uutta te tätiä kuittaamaan nämä 4 kpl /kk kolmen kuukauden jaksossa, se on ainoa uusi toimi vs aikaisempi systeemi.
Voit miettiä paljonko palaa rahaa noiden uusien ja vanhojen tyyppien palkkoihin.
Julkisuudessa lässytetään jostain tuesta, en ole kyllä huomannut mitään sen kaltaista.
Ei sinne palkattu yhtäkään uutta, ne jatkoi määräaikaisia pestejä ja otti poislähteneiden tilalle noin 300 virkailijaa, nettomäärä pysyi ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut ihmisarvon loukkaamisesta mitään. Ei, ei se ihmisarvoa loukkaa.
Työllistymiselle on haittaa siitä, että maassa on malli, joka pakottaa työttömiä lähettämään hakemuksia. Koetin selittää asiaa viestissäni, mutta näköjään sinulle ei mene perille. En tiedä, miten asian voisin ilmaista niin että sinäkin ymmärtäisit. Ongelma on siis siinä, että kun työnantaja saa hakemuksen työttömältä, hän ei voi tietää, onko hakemuksen tekijä oikeasti työhaluinen vai ei. Koska työnantaja haluaa välttää virherektytoinnin riskiä, hän mieluummin hylkää kaikki työttömien lähettämät hakemukset, ja tulee silloin hylänneeksi myös työhaluisten työttömien kirjoittamat.
On kyllä toinenkin tapa, mutta se ei ole niin yleinen. Työkkäri voi käskeä hakemaan työtä, johon itse ei sovellu (ei ole esim. vaadittavaa osaamista). Samalla työnantajalla voi toisena hetkenä olla avoinna paikkoja, jotka olisivat oikein sopivia. Ei kannata munata itseään potentiaalisen työnantajan silmissä hakemalla tehtävään, johon ei kykene. Näitä tapauksia tulee aina joskus, kun työkkärin virkailija ei tajua oman tietämuksensä rajoja. Pistetään viulisti hakemaan alttoviulistin paikkaa (eri soitin), pistetään sulautettujen järjestelmien C++-koodari hakemaan full stack developerin tehtävää, jne.
Vierailija kirjoitti:
Työ- ja elinkeinoministeriö.
Elokuu 2022.
- työttömiä työnhakijoita 239 100 kpl
- Avoimet työpaikat 175 500 kpl
- Pitkäaikaistyöttömät 92 300 kpl (Osittain yli 50v työttömiä.)
- Yli 50v työttömiä 90 300 kpl (Ikäsyrjintä.)
Kaikkien työttömien lukumäärä on vähentynyt vuoden takaisesta ja avointen työpaikkojen lukumäärä on kasvanut.
Eniten haetaan johtajia, asiantuntijoita ja palvelualan työntekijöitä.
EK teki kyselytutkimuksen työnantajille, mikä todensi ikäsyrjinnän olemassaolon. (yli 50v)
Olikos tämä se, että kun haluttiin ilmottaa työttömien väheneminen, niin verrataan ajankohtaan jolloin oli enemmän.
Verrattuna edelliseen kuuhun työttömien määrä oli lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ku sairauslomallakin pitää hakea muka niitä töitä "joita pystyy tekemään", ei kai sairauslomalla saa tehdä töitä?
No ei tarvitse, ilmoitat oma asioinnissa, että olet sairauslomalla. Silloin ei tarvitse hakea töitä ja Kela maksaa sairauspäivärahaa. Kun se loppuu, haet toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies voi olla työnhakija, jos se ei voi edes kulkea töihin?missä se kävisi töissä?
Kyllä hänen pitää hakea töitä, koska on työtön, 4 paikkaa kuussa haettava hänenkin. Voi hän käydä töissä, kun mä olen kotona, mutta miten saadaan työnantajien kanssa vuorot sovittua niin joustavasti? Itse en töistäni luovu, ne on mulle henkireikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistätkö linkin tuohon tilastoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 hakemusta/kk on kyllä naurettavan vähän, sen myönnän.Aikaisemmin hain tosissani työpaikkaa johon osaamiseni sopii, nyt runttaan nuo 4 kpl ajatuksena, että ämmä te toimistossa on tyytyväinen.
Tämä systeemi halvaannuttaa minut, en jaksa enää hakea tosissani ja panostaa hakemuksiin, että tällainen...
Lisäksi mietin kannattiko palkata 1200 uutta te tätiä kuittaamaan nämä 4 kpl /kk kolmen kuukauden jaksossa, se on ainoa uusi toimi vs aikaisempi systeemi.
Voit miettiä paljonko palaa rahaa noiden uusien ja vanhojen tyyppien palkkoihin.
Julkisuudessa lässytetään jostain tuesta, en ole kyllä huomannut mitään sen kaltaista.
Eli 1 hakemus/kk lamaannuttaa sut niin, että vaivut jonnekin marttyyriuden suohon, josta pienillä voimillasi ei ole poispääsyä? Juuri sun kaltaisia lusmuja varten tuo aktiivimalli laadittiin - että saataisiin teidät edes minimihakemusmäärän tekoon. Hakemus per viikko on aivan helvetin helppoa. Voit jopa laittaa vapaan hakemuksen valitsemasi firman yleisosoitteeseen, ja se lasketaan. Ei voi kun taas ihmetellä työttömien loppumatonta vetelyyttä!
Joo, sulla varmaan hyviä ohjeita 55 vuotiaalle pitkäaikaistyöttömälle, joka osaamisalue on projektijohtaminen laivanrakenuksessa koko luokassa 40m€ ja projektiryhmän vahvuudet 150-230 henkilön luokkaa.
Seinä on totaalisen pystyssä vaatimattomiin töihin, koska pyörittänyt liian isoja kuvioita. Ja työnantajien ajatus tulevasta motivaatiosta, niin vaatimattomien töiden hoitoon ei vakuuta, kun ihmiset hakeutuvat yleensä vaativimpiin tehtäviin.
Siloin on onnettomia mahiksia, kun rakenteille tulee uusi alus, tämä ei tarkoita uusia sarjalaivoja.
Olen hakenut vuosien varrella todella paljon eri tehtäviin ja valmiina työllistymään kohtuullisilla €, joista työnantaja saisi vuoden palkkatukea n.1800€ kuukaudessa, mutta ei kelpaa.
Mikä olisi ehdotuksesi, köysi kaulaan, kun olen tällainen "halvaantunut" syrjäytynyt surkimus ja marttyyri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin pitäisi kaiketi ottaa yhteyttä jos jää työttömäksi? Minulle ei ole tullut puhelua, vaikka työt loppui 2 viikkoa sitten. Eipä siinä mitään, etsin työpaikkoja itsekseni ilman suunnitelmaa. Ihmetyttää vain, koska tästä mallista niin kohistaan.
Tietyti olen ilmoittautunut työttömäksi. Silti ei mitään yhteydenottoa.
Oletko varma, ettet ilmoittautunut vain työmarkkinatorin asiakkaaksi, niissä on samanlaiset ilmoittautumissysteemit, mutta vain toisesta menee tiedot työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistätkö linkin tuohon tilastoon?
tem.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tässä on surkeaa se, ettei riitä, jos sopivia paikkoja on esim kuun alussa kaksi ja kuun lopussa kaksi ja hakee niitä. Joka viikko pitää hakea. Eli pitää yrittää taiteilla hakemusten jättämiseajankohdan kanssa niin, että osuisi yksi joka viikolle. Ei yhtään mitään järkeä. Lisää vain stressiä jos unohtaa just oikeana päivänä hakea ja kirjata sen. Itelläkin jäänyt just työnhaku vain näihin pakollisiin, kun tämä on niin lannistava ja passivoiva, kun tärkeää on vain päivämäärä ja haku, ei työllistymismahdollisuus.
Mitään joka viikko olevaa hakupakkoa ei ole, en oikein ymmärrä mistä puhut. Voit hakea neljää paikkaa vaikka hakujaksosi viimeisenä päivänä jos niin haluat.
Käyttäjä30860 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies voi olla työnhakija, jos se ei voi edes kulkea töihin?missä se kävisi töissä?
Kyllä hänen pitää hakea töitä, koska on työtön, 4 paikkaa kuussa haettava hänenkin. Voi hän käydä töissä, kun mä olen kotona, mutta miten saadaan työnantajien kanssa vuorot sovittua niin joustavasti? Itse en töistäni luovu, ne on mulle henkireikä.
Miksi teillä pitää koko ajan olla jonkun kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 1 hakemus/kk lamaannuttaa sut niin, että vaivut jonnekin marttyyriuden suohon, josta pienillä voimillasi ei ole poispääsyä? Juuri sun kaltaisia lusmuja varten tuo aktiivimalli laadittiin - että saataisiin teidät edes minimihakemusmäärän tekoon. Hakemus per viikko on aivan helvetin helppoa. Voit jopa laittaa vapaan hakemuksen valitsemasi firman yleisosoitteeseen, ja se lasketaan. Ei voi kun taas ihmetellä työttömien loppumatonta vetelyyttä!
En ole tuo jolle vastaat, mutta saan varmaan silti sanoa mielipiteeni?
Mitä siitä helvetin helposta minimihakemusmäärän tekemisestä on hyötyä? Uskotko, että joku sellaisella hakemuksella oikeasti työllistyy? Niin, ei työllisty. Miksi ne sitten pitää tehdä? Siellä ovat tukkimassa rekryjärjestelmiä.
"Työttömien loputon vetelyys" - ai sinusta työttömät ovat loputtoman veteliä? No, mitäs luulet työnantajien ajattelevan? Haluaako joku palkata loputtoman vetelää tyyppiä? Eipä niin. Mallista on kaltaistesi yleistäjien kautta haittaa myös työhaluisille työttömille.
No, olen itse juuri nyt työtön. Teen reippaasti yli 4 hakemusta kuukaudessa, osan sellaisiin, että ei mitään saumaa työllistyä, mutta ne jätän hakemisen jälkeen oman onnensa nojaan - ovatpahan kaunistamassa työnhakuvelvoitettani. Ihan sama, työllistynkö vai en - samaan aikaan teen niitä itselle mielekkäitä hakemuksia niin paljon kuin niitä eteen tulee. Samoin otan yhteyksiä sellaisiin firmoihin, joilla menee hyvin, mutta jotka eivät tällä hetkellä hae aktiivisesti.
Työttömän rahansaannin ehto on se työnhaku, tuliko yllätyksenä? Jos nyt sattuisit "joutumaan" haastatteluun sellaiseen firmaan, jonne työmatkat ovat 4 tuntia päivässä, osannet teeskennellä sopivissa määrin firmalle epäedullista hakijakandidaattia. Edelleenkin - en ymmärrä, miksi sinulle se pieni hakupakko kuukaudessa on aivan mahdoton, kun muut sen kevyesti hoitavat?
Miksi kirjoitat minulle, kuin olisin joku, jolle hakupakko olisi mahdottomuus? Tai jolla edes olisi hakupakkoa?
Ei, en ole työkkäriin ilmoittautunut työtön työnhakija, joten hakupakko ei koske minua.
Systeemi on minusta silti älytön. Onhan se hakemusmäärä toki useimmille mahdollista täyttää. Mutta siitä ei ole hyötyä, päinvastoin. Kuten itsekin myönnät, tehtailet hakemuksia, joilla sinun ei ole mitään mahdollisuutta työllistyä. Ne kuitenkin vievät aina jonkun työaikaa, aiheuttavat turhaa työtä koko yhteiskunnalle. Joku joutuu maksamaan palkkaa tyhjästä, kun tarpeellistakin työtä olisi tehtäväksi.
Ja, kuten pelkään, työttömien heikkolaatuiset massahakemukset (joita sinäkin olet tehtailemassa) voivat heikentää työttömien työllistymismahdollisuuksia yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsi kuolee, saa Kela siitä tiedon käytännössä samana päivänä ja lakkauttaa lapsilisän. Jos edelleen ne rahat haluat, sun pitää todistaa, että lapsi on elossa eli melkoista kyttäysmeininkiä se olisi noinkin.
Minusta pitäisi tehdä niin, että työttömyysetuutta saisi nolla euroa ja vain osoittamalla, että haki töitä, saisi rahaa. Vähän kuin se lapsilisä: sitä ei saa, jos ei ole lasta.
No eikö tolla logiikalla työttömyysetuuden saamiseksi riitä, että ilmoittautuu työttömäksi ja tukea saisi erikseen sitä hakematta ja mitään raportoimatta, kunneslöytyy työ, jolloin loppuu. Ei mitään jatkuvaa raportointia.
(Lapsilisän saamiseksi riittää ilmoitus lapsesta ja tuen hakeminen kerran, jolloin se tulee jatkuvasti, kunnes ilmoittaa lapsen kuolemasta tai lapsi on tietyn ikäinen.)