Työnhakuvelvoite 4 paikkaa per kuukausi
Onhan tämä uusi aktiivimalli naurunalainen, yhtä naurunalainen kuin aktiivimalli ala Sipilä. Haet neljää työpaikkaa, ja jokaisesta sanotaan ei-kiitos, vedoten milloin ikään, kokemukseen, milloin mihinkin, lisäksi työnhakija ei voi syystä tai toisesta ottaa esim. yli 80 km työpaikkaa vastaan. Mikä helvetin idea tässä on, työntantaja ei ota töihin mihin itse ajattelis sopivansa ja työntekijä kieltäytyy, kun ei omasta mielestään ole alalle sopiva. Onhan tämä niin peräsuolesta kuin olla ja voi!
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku työtön selittää mitä naurettavaa siinä on että työttömyysetuuksia saadakseen pitää osoittaa hakevansa töitä?
4 hakemusta/kk on kyllä naurettavan vähän, sen myönnän.Aikaisemmin hain tosissani työpaikkaa johon osaamiseni sopii, nyt runttaan nuo 4 kpl ajatuksena, että ämmä te toimistossa on tyytyväinen.
Tämä systeemi halvaannuttaa minut, en jaksa enää hakea tosissani ja panostaa hakemuksiin, että tällainen...
Lisäksi mietin kannattiko palkata 1200 uutta te tätiä kuittaamaan nämä 4 kpl /kk kolmen kuukauden jaksossa, se on ainoa uusi toimi vs aikaisempi systeemi.
Voit miettiä paljonko palaa rahaa noiden uusien ja vanhojen tyyppien palkkoihin.
Julkisuudessa lässytetään jostain tuesta, en ole kyllä huomannut mitään sen kaltaista.
Eli 1 hakemus/kk lamaannuttaa sut niin, että vaivut jonnekin marttyyriuden suohon, josta pienillä voimillasi ei ole poispääsyä? Juuri sun kaltaisia lusmuja varten tuo aktiivimalli laadittiin - että saataisiin teidät edes minimihakemusmäärän tekoon. Hakemus per viikko on aivan helvetin helppoa. Voit jopa laittaa vapaan hakemuksen valitsemasi firman yleisosoitteeseen, ja se lasketaan. Ei voi kun taas ihmetellä työttömien loppumatonta vetelyyttä!
En ole tuo jolle vastaat, mutta saan varmaan silti sanoa mielipiteeni?
Mitä siitä helvetin helposta minimihakemusmäärän tekemisestä on hyötyä? Uskotko, että joku sellaisella hakemuksella oikeasti työllistyy? Niin, ei työllisty. Miksi ne sitten pitää tehdä? Siellä ovat tukkimassa rekryjärjestelmiä.
"Työttömien loputon vetelyys" - ai sinusta työttömät ovat loputtoman veteliä? No, mitäs luulet työnantajien ajattelevan? Haluaako joku palkata loputtoman vetelää tyyppiä? Eipä niin. Mallista on kaltaistesi yleistäjien kautta haittaa myös työhaluisille työttömille.
No, olen itse juuri nyt työtön. Teen reippaasti yli 4 hakemusta kuukaudessa, osan sellaisiin, että ei mitään saumaa työllistyä, mutta ne jätän hakemisen jälkeen oman onnensa nojaan - ovatpahan kaunistamassa työnhakuvelvoitettani. Ihan sama, työllistynkö vai en - samaan aikaan teen niitä itselle mielekkäitä hakemuksia niin paljon kuin niitä eteen tulee. Samoin otan yhteyksiä sellaisiin firmoihin, joilla menee hyvin, mutta jotka eivät tällä hetkellä hae aktiivisesti.
Työttömän rahansaannin ehto on se työnhaku, tuliko yllätyksenä? Jos nyt sattuisit "joutumaan" haastatteluun sellaiseen firmaan, jonne työmatkat ovat 4 tuntia päivässä, osannet teeskennellä sopivissa määrin firmalle epäedullista hakijakandidaattia. Edelleenkin - en ymmärrä, miksi sinulle se pieni hakupakko kuukaudessa on aivan mahdoton, kun muut sen kevyesti hoitavat?
Miksi kirjoitat minulle, kuin olisin joku, jolle hakupakko olisi mahdottomuus? Tai jolla edes olisi hakupakkoa?
Ei, en ole työkkäriin ilmoittautunut työtön työnhakija, joten hakupakko ei koske minua.
Systeemi on minusta silti älytön. Onhan se hakemusmäärä toki useimmille mahdollista täyttää. Mutta siitä ei ole hyötyä, päinvastoin. Kuten itsekin myönnät, tehtailet hakemuksia, joilla sinun ei ole mitään mahdollisuutta työllistyä. Ne kuitenkin vievät aina jonkun työaikaa, aiheuttavat turhaa työtä koko yhteiskunnalle. Joku joutuu maksamaan palkkaa tyhjästä, kun tarpeellistakin työtä olisi tehtäväksi.
Ja, kuten pelkään, työttömien heikkolaatuiset massahakemukset (joita sinäkin olet tehtailemassa) voivat heikentää työttömien työllistymismahdollisuuksia yleensä.
No, miksi sitten avasit ketjun antamalla ymmärtää, että omakohtaisesta tilanteesta kysymys? Ja mikä ihmeen turhan työn aiheuttaminen? Hyvässä lykyssä aktiivimalli lisää käsittelijöiden tarvetta, mikä taasen lisää veroeuroja ja täyttää työpaikkoja? Miksi sinua loukkaa niin verisesti se, että työttömyyskorvauksien eteen joutuu JOTAKIN tekemään? Ja antaapa tulla tuota tilastoa massahakemuksista. Yleensähän se menee niin, että jos mitään muuta haettavaa ei ole, sitten katsotaan omaa osaamista lähellä oleva firma, etsitään sen "lähetä avoin hakemus" -täppä ja sinne vaan CV:tä ja saatekirjettä. Eipä paljon rasita vastaanottavaa firmaa. Eikä työnhakijoiden asemaa yleensäkään.
En ole tämän ketjun aloittaja.
Sinulle ei sitten tule mieleen, että kirjoittajia voi olla useitakin?
Aktiivimalli lisää käsittelijöiden tarvetta joo, mutta se työ on turhaa. Harmittaa, kun oikeaa tarpeellista työtä olisi tekemättä vaikka kuinka paljon. Veronmaksajana palkkaisin mieluummin koulunkäyntiavustajia tai vanhusten hoitajia kuin työttömiä kyttääviä byrokraatteja. Jos olisin firman pomo, niin kyllä harmittaisi, jos avoimeen työpaikkaan tulee hakemuksia vain jotta jokin työttömien pompotusvelvollisuus täyttyy.
Työnantajat ovat ihmeissään, koska hakemusten määrä ei ole kasvanut eikä avoimia hakemuksia tulvi, päinvastoin. Joku tässä nyt mättää eli mitä paikkoja haetaan, jos työnantajat ei huomaa koko aktiivimallia?
En tiedä millä alalla itse olet, mutta ainakin meillä muutos on näkynyt niin, että ns. turhien hakemusten määrä on kasvanut. Ei niistä ole kuin harmia, kun joudut kahlaamaan läpi hakemuksia, joiden tekijöillä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä hoitaa tarjolla olevaa työtä. Potentiaalisia haastateltavia on sama määrä kuin ennenkin, ehkä jopa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hakea mitä työtä vaan niin ajattelin kerran kk laittaa hakemuksen presidentin linnaan. Niinistö on tämän lain itse hyväksynyt niinpä ei ole nokankoputtamista.
Ei Niinistöllä varmaankaan, mutta sillä työkkärin virkailijalla varmasti on jotain sanomista. Haettujen paikkojenhan piti olla sellaisia, että hakijalla on realistiset mahdollisuudet saada työ.
Mene lukemaan te toimiston sivuilta miten se menee. Voi hakea mitä työtä tahansa.
Siellähän just sanotaan että pitää olla realistiset mahdollisuudet päästä.
siellä sanotaan että lähtökohtaisesti asiakas valitsee paikat itse. Ei sitä voi estää. Jos hakee yritykseen jolla ei ole ilmoitusta vapaasta työpaikasta silloin pitää hakea oman alan töitä sieltä.
No sitten se on varmaan muuttunut. Ennen luki että paikkojen pitää olla sellaisia että on realistiset mahdollisuudet päästä töihin.
siellä sanotaan että lähtökohtaisesti asiakas valitsee paikat itse. Ei sitä voi estää. Jos hakee yritykseen jolla ei ole ilmoitusta vapaasta työpaikasta silloin pitää hakea oman alan töitä sieltä.