Tutkimusprofessori uskaltaa sanoa sen suoraan: AAMUVIRKUT OVAT terveempiä kuin iltavirkut. Iltavirkuille tulee paljon sairauksia. "Yllättävä...
"Terveyden kannalta olisi hyvä olla enemmän aamuvirkku. Tutkimuksissa on havaittu, että iltavirkut nukkuvat huonommin, käyttävät enemmän päihteitä ja ovat alttiimpia masentumaan sekä lihomaan.
Iltavirkut sairastavat aamuvirkkuja useammin diabetesta, neurologisia sairauksia sekä ruuansulatus- ja hengityselinten sairauksia. He myös kuolevat nuorempana."
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/oletko-aamuvirkku-vai-iltakukk…
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kun tuo voi vaihdella ihan elinkaarenkin mukaan? Esim murrosiässä moni on aamu-uninen vaikkei missään riekkuis öitään, vanhana moni hetää jo 5 puuroa keittämään....
Ja yleensä vaihteleekin. Ihminen on useimmiten joko aamu- tai iltavirkku murrosikään asti, jolloin suurimman osan rytmi muuttuu myöhäisemmäksi väliaikaisesti. Sen jälkeen palataan omaan luonnolliseen rytmiin joka alkaa yleensä aikaistua noin 40. ikävuodesta eteenpäin, samalla kun unen tarve vähenee.
Olen 49 ja rytmini ei ole alkanut aikaisistumaan.
Ja minä olen 50-vuotias ja ei ole aikaistunut rytmi ollenkaan vuosien varrella. Unentarve on 8-10 tuntia.
Olen yrittänyt useasti muuttaa rytmiä muuten vaan tai pakosti työaikojen takia, mutta heti kun on vapaalla ja mahdollisuus elää kuten haluaa, niin rytmi kääntyy iltapainotteiseksi. Ehkä vapaalla alkuun muutamina päivinä rytmi on vielä sama kuin töissä ollessa, mutta siitä pikkuhiljaa alkaa muuttumaan.
Se on kyllä jännä juttu, että 8 tuntia nukuttuna ei ole samanlaista klo. 01-9 tai 22-06. Tuossa myöhäisemmässä rytmissä uni on virkistävää, mutta aikaisemmassa väsyttää koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Itse paranin aamutorkkuudesta laihduttamalla ylipainon pois. Liekö sillä jotain tekemistä että paranin samalla uniapneasta (jota en alunperin edes tiennyt minulla olevan) ja verensokeritkin asettuivat.
Tuo selittyy sillä, ettet ollut oikeasti kronotyypiltäsi iltavirkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kun tuo voi vaihdella ihan elinkaarenkin mukaan? Esim murrosiässä moni on aamu-uninen vaikkei missään riekkuis öitään, vanhana moni hetää jo 5 puuroa keittämään....
Ja yleensä vaihteleekin. Ihminen on useimmiten joko aamu- tai iltavirkku murrosikään asti, jolloin suurimman osan rytmi muuttuu myöhäisemmäksi väliaikaisesti. Sen jälkeen palataan omaan luonnolliseen rytmiin joka alkaa yleensä aikaistua noin 40. ikävuodesta eteenpäin, samalla kun unen tarve vähenee.
Olen 49 ja rytmini ei ole alkanut aikaisistumaan.
Ja minä olen 50-vuotias ja ei ole aikaistunut rytmi ollenkaan vuosien varrella. Unentarve on 8-10 tuntia.
Olen yrittänyt useasti muuttaa rytmiä muuten vaan tai p
Juuri näin. Aamulla uni on näin iltavirkkuna kaikkein syvintä ja virkistävintä.
Haluaisin tehdä ihmiskokeen, jossa miniyhteiskunta eläisi iltavirkkujen mukaan sanotaan vaikka 5 vuotta. Sitten tutkittaisiin, kummat on terveempiä, ne, joille tuo rytmi on luontainen vai ne, joille se ei ole.
Työt alkaisivat aikaisintaan klo 10. Harrastukset klo 20. Työkokouksia voidaan pitää myös klo 22. Nukkumaan saa mennä aikaisintaan klo 24 alkaen jne. Haluaisivatko aamuvirkkupätijät kokeilla?
Iltavirkkuna 48v aamurytmissä
Siirtäkää kellojen viisareita, aamutorkut!
Päivänvalostahan asia ei voi olla kiinni, koska talvella sitä ei ole juuri yhtään ja kesällä vuorokauden ympäri.
Juu, ja suomessa olisi enemmän rahaa, jos täällä olisi öljylähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun luontainen rytmi nukkua on klo 02.00-10. 00. 04.00-12.00 on myös hyvä. Ennen kello 24.00 en pysty nukahtamaan, kun ihan poikkeustapauksissa.
No et varmaan jos lojut päivän sängyssä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun luontainen rytmi nukkua on klo 02.00-10. 00. 04.00-12.00 on myös hyvä. Ennen kello 24.00 en pysty nukahtamaan, kun ihan poikkeustapauksissa.
No et varmaan jos lojut päivän sängyssä!
Sama tuli minullekin mieleen. Jos se on kellon viisarien asennosta kiinni, siirrettäköön kelloa sitten. :D
Mutta tuo ei johdu iltavirkkuudesta sinänsä, vaan siitä että yhteiskunnan tavanomainen päivärytmi ei sovi iltavirkuille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo ei johdu iltavirkkuudesta sinänsä, vaan siitä että yhteiskunnan tavanomainen päivärytmi ei sovi iltavirkuille.
Onko esimerkiksi painonhallintaa tutkittu tältä kannalta? Se on tutkimuksissa todettu, että aamupäiväpainotteisesti syövät ovat tilastollisesti kuin hoikempia kuin iltasyöpöt. Täysin kytköksissä myös terveyteen.
Aika moni "iltavirkku" olisikin aamuvitkumpi kuin luuleekaan jos sähköä ei olisi käytössä iltaisin.
Aamuvirkulla perheenjäsenelläni on kumma pakkomielle nousta heti reippaana ylös, kun aamulla herää, vakkka olisi vapaapäivä.
Iltavirkkuna tykkään aikaisin herättyäni vain kääntää kylkeä ja nauttia siitä, että saa nukkua pitkään ja ilman kiirettä nousta.
😊
Kyse on mielestäni enemmän siitä, mihin vuorokaudenaikaan ihminen on virkeimmillään.
Kellojen siirto ei auta, koska iltavirkun aivot aoimivat parhaiten illalla. Aamuvirkku on toimintakunnossa melkein heti, kun on avannut silmänsä aamulla. Iltavirkun herääminen voi kestää tunteja.
Minäkin uskoin noihin juttuihin ja lopetin illalla kahvin juonnin ja toden totta nukahdin hieman aikaisemmin. Heräsin sitten aamukolmelta katsomaan televisiota. Oli aika prkeleellisen pitkät aamut.
Mieluummin nukun sitten puolen yön jälkeen suunnilleen aamuun asti,
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Toinen viihtyy lämpimässä toinen viileässä, jo vauvoista sen eron huomaa.
En lue enää yhtään näitä professorien syyllistämisartikkelia.
Issäin olj iltaunine, äitiin olj oamu-unine, mie raukka tulin molempii😅
En epäile tutkimustuloksia. Mutta johtuu siitä, että nyky-yhteiskunta pakottaa kaikki samaan muottiin. Eli suurimmalta osalta odotetaan kykyä herätä aikaisin tekemään töitä tai opiskelemaan. Mutta ihmiset eivät ole samanlaisia, ja jotkut ovat ihan tutkitusti biologisesti ohjelmoituja heräämään muita myöhemmin. Tämä on ollutkin erinomainen asia menneisyydessä, jolloin selviytyminen on vaatinut yhteisön jäseniltä erilaisia kykyjä, mukaan lukien kykyä valvoa myöhään, mikä tietenkin johtaa myös myöhäisempään heräämiseen. Eli vika ei ole näissä yksilöissä eivätkä he ole mitenkään sisäsyntyisesti puutteellisia, kun eivät ole aamuvirkkuja. Vika on nyky-yhteiskunnassa, joka on melko keinotekoisesti määritellyt, mikä on ns. normaali aika herätä tai nukahtaa.
Luodaan iltavirkkuudesta rankaiseva yhteiskunta. Iltavirkut sairastuvat. "Iltavirkut ovat huonompia ihmisiä!"
Muutetaanpa systeemiä niin, että iltavirkku saa itse määrätä työaikansa ja laitetaan koulutkin alkamaan klo 14. Katsotaan, miten käy.
Ei mitään iltavirkkuutta oikeasti ole vaan häiriintynyttä unirytmiä. "Iltavirkut" lojuvat päivät harrastamatta liikuntaa tai fyysistä työtä ja sitten illalla - yllätys yllätys - uni ei meinaa tulla ja aamulla väsyttää.
Väsymyksen takia eivät sitten jaksa harrastaa liikuntaa tai fyysistä työtä. Pahin virhe on ottaa päiväunet.
Työnantajani pitää työshaastattelut aina klo 7 aamulla nähdäkseen onko hakija silmät ummessa vai työkykyinen.