Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimusprofessori uskaltaa sanoa sen suoraan: AAMUVIRKUT OVAT terveempiä kuin iltavirkut. Iltavirkuille tulee paljon sairauksia. "Yllättävä...

Vierailija
26.09.2022 |

"Terveyden kannalta olisi hyvä olla enemmän aamuvirkku. Tutkimuksissa on havaittu, että iltavirkut nukkuvat huonommin, käyttävät enemmän päihteitä ja ovat alttiimpia masentumaan sekä lihomaan.

Iltavirkut sairastavat aamuvirkkuja useammin diabetesta, neurologisia sairauksia sekä ruuansulatus- ja hengityselinten sairauksia. He myös kuolevat nuorempana."

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/oletko-aamuvirkku-vai-iltakukk…

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aamuvirkku. Tuntuu, että päivä menee pilalle jos nukun liian pitkään. Mutta en silti ihan sokeasti nojaisi vain yhteen tutkimukseen.

Sama. Mä oon varmaan sitten tosi terve kun uni loppuu yleensä jo 5.30. Tosin nukahdankin yleensä jo klo 22. Olen aamulla ja aamupäivällä tehokkaimmillani, niin illemmalla voi ottaakin vähän rennommin. Hassua tosin, että tämä ominaisuus on tullut minulle vasta vanhemmiten (olen 43), nuorempana olin todella aamu-uninen.

Vierailija
62/151 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun tuo voi vaihdella ihan elinkaarenkin mukaan? Esim murrosiässä moni on aamu-uninen vaikkei missään riekkuis öitään, vanhana moni hetää jo 5 puuroa keittämään....

Ja yleensä vaihteleekin. Ihminen on useimmiten joko aamu- tai iltavirkku murrosikään asti, jolloin suurimman osan rytmi muuttuu myöhäisemmäksi väliaikaisesti. Sen jälkeen palataan omaan luonnolliseen rytmiin joka alkaa yleensä aikaistua noin 40. ikävuodesta eteenpäin, samalla kun unen tarve vähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä on se syy ja seuraus?

Ei huonosti nukkuminen johdu siitä että on iltavirkku vaan sitä on iltavirkku koska ei saa iltaisin unta.

Tulee helpommin sairauksia koska on stressaantunut ja univajeessa aikaisin nouseminen takia.

Vierailija
64/151 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aamuvirkku ja yllättävän terve, kun katsoo ikää ja elintapoja.

Oisko tuossa sitten perää.

Iltavirkut ympärillä kärsii vaikka mistä vaivoista.

Mutta johtuuko se siitä mihin aikaan menee nukkumaan, vai jostain geeneistä, jotka tekee aamuvirkuksi? Ja samalla pitkäikäiseksi.

Ei kukaan ole oikeasti luonnostaan iltavirkku. Mutta on kyllä näitä jotka viettävät päivän säästöliekillä sokeria ja kofeiinia itseensä pumpaten. Sitten illalla ihmetellään, kun uni ei tule ja tietysti aamulla väsyttää ja tekee taas mieli sokeria ja kofeiinia....

Linkki tähän faktaan että kukaan ei ole luonnostaan iltavirkku kiitos. Faktaksi ei lasketa sun omaa mutua.

Minä en juo kahvia ollenkaan, teetäkin erittäin harvoin ja ei koskaan myöhään illalla, ellei ole kofeiinition. Sokeria en syö paljon. Lapsesta asti olen ollut virkeämpi illalla kuin aamulla, oli hyvin vaikeaa mennä sänkyyn yhdeksäksi kun äiti käski, 'että nukun tarpeeksi kouluaamuun' ja ei nukuttanut ollenkaan, vaan nukahdin siinä 11 maissa..

Vierailija
65/151 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
66/151 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta johtuuko se siitä mihin aikaan menee nukkumaan, vai jostain geeneistä, jotka tekee aamuvirkuksi? Ja samalla pitkäikäiseksi.

Ei kukaan ole oikeasti luonnostaan iltavirkku. Mutta on kyllä näitä jotka viettävät päivän säästöliekillä sokeria ja kofeiinia itseensä pumpaten. Sitten illalla ihmetellään, kun uni ei tule ja tietysti aamulla väsyttää ja tekee taas mieli sokeria ja kofeiinia....

Linkki tähän faktaan että kukaan ei ole luonnostaan iltavirkku kiitos. Faktaksi ei lasketa sun omaa mutua.

Minä en juo kahvia ollenkaan, teetäkin erittäin harvoin ja ei koskaan myöhään illalla, ellei ole kofeiinition. Sokeria en syö paljon. Lapsesta asti olen ollut virkeämpi illalla kuin aamulla, oli hyvin vaikeaa mennä sänkyyn yhdeksäksi kun äiti käski, 'että nukun tarpeeksi kouluaamuun' ja ei nukuttanut ollenkaan, vaan nukahdin siinä 11 maissa..

Tälle oli jossain tieteellisessä julkaisussa esitetty sellaista selitystä, että ihmisillä on luonnostaan erilaisia vireystiloja koska ihmiskunnan alkuhämärissä siitä on ollut hyötyä, että joku valvoo ja vartioi kun muut nukkuvat. Käy järkeen.

Kumpikaan virkkuus ei ole väärin tai epäluonnollista, mutta yhteiskunta on rakennettu enimmäkseen aamuvirkkujen aikatauluille, joten meidän iltavirkkujen täytyy sopeutua siihen ainakin arkisin.

Vierailija
67/151 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, mikä nollatutkimus taas! Ihminen on jompikumpi, minkäs sille teet?

Täysin naurettavaa pelottelua ja syyttelyä.

Itse rakastan iltoja ja öitä, enkä suostu tuntemaan siitä minkäänlaista syyllisyyttä. Elän minkä elän.

Vierailija
68/151 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Entä sitten?

Vierailija
69/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta kun katsoo näitten aamutorkkujen elintapoja....

Vierailija
70/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen luonnostani iltavirkku. Olen ollut sellainen ihan vauvasta asti. Mulla on elintavat kunnossa, harrastan liikuntaa ja BMI on näin nelikymppisenäkin jotain 21, en jaksa tarkistaa. En syö ihmeemmin sokeria ja kofeiinikin rajoittuu aamukahviin kello seitsemältä. Olen jo vuosia elänyt aamuihmisten rytmissä töiden ja lasten takia, mut edelleen vaan valvominen on mulle helpompaa kuin herääminen. 

Ja alkuperäiseen, en todella ihmettele että näin on. Aamuvirkut saavat tyypillisesti elää oman rytminsä mukaisesti, kun taas me iltavirkut joudutaan elämään usein itsellemme väärän rytmin mukaan. Vähemmästäkin sairastuu.

Vierailija
71/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai siinä nyt sairastuu kun pakotetaan heräämään luonnottomaan aikaan.

Sama kuin aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan iltakymmeneen joka arkipäivä.

Niinpä. Olisipa hauska nähdä kun aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan joka ikinen ilta useamman tunnin myöhempään kuin huvittaisi ja aamulla olisivat kaikki paikat kiinni vielä monta tuntia kun heräävät. Sitten päälle vielä vittuiltaisiin, että nukkuisit aamulla pidempään, niin olisit terveempi ja voisit paremmin.

Minulla on ollut monenlaisia rytmejä elämässäni, eikä mitään erityistä vaikeutta sopeutua niihin. Aamuvirkkuudesta vain on ylivoimaisesti eniten hyötyä joustavaa päivätyötä tekevälle ihmiselle.

Kiva juttu. Itsellä taas aikaisin nukkumaan meno tarkoittaa parhaimmillaan tuntien sängyssä pyörimistä. Vaikka olisin viikon herännyt joka aamu klo 5 ja yritän mennä nukkumaan illalla klo 21, niin ei vain tule uni millään. Siinä sitten pyöritään sängyssä kun ei uni tule, vaikka fyysisesti onkin väsynyt. Yleensä virkistyn muutenkin illalla, ja vasta 00 jälkeen alkaa väsyttämään. Eipä se siitä oikein muutu, vaikka yritetty on.

Sinun pitää muokata myös muita elintapojasi niin, että tukevat muuttunutta rytmiä. Pyöriskelen itsekin sängyssä, jos käyn saunassa, lenkillä tai teen jotain adrenaliinitasoja kohottavaa ennen nukkumista. 

Tää ei tosiaan muuta sitä sisäistä rytmiä, ainakaan kaikilla. Itse olen opetellut menemään kello 22 nukkumaan, mutta se vaatii todellista kurinalaisuutta, ei koskaan liikuntaa illalla, ajoittain melatoniinia jne jne. Silti, edelleen, noin 10 vuoden jälkeen aamulla herääminen on vaikeaa ja milloin vain pystyisin valvomaan ja keikauttamaan rytmini itselleni normaaliksi (en siis tee sitä, koska sitten tähän aamuihmisten rytmiin pääsy vie taas pahimmillaan jopa kuukauden)

Vierailija
72/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te aamuvirkut viette meiltä hengen ja olette vielä vahingoniloisia?

Vierailija
73/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut sairastuvat, kun heidät pakotetaan aamuvirkun elämänrytmiin. Luontaiselle iltavirkulle ei aamuvirkkujen niksit auta "mene aiemmin nukkumaan". Iltavirkku virkistyy iltaa kohden, vaikka ei tekisi mitään mielenkiintoista. Jos menee sänkyyn liian aikaisin, siellä vain pyörii eikä nuku.

Vierailija
74/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuudessa on hyvätkin puolensa:

Tutkimukset paljastavat: Iltavirkut ovat älykkäämpiä ja luovempia

"Evoluutiotutkija Satoshi KanazawaLondon School of Economics and Political Science -yliopistosta löysi yhteyden älykkyyden ja uuteen käyttäytymismalliin sopeutuvuuden väliltä. Hänen mukaansa myöhään valvominen on todennäköisesti evolutiivisesti uusi käyttäytymismalli, kun esi-isiemme aikaan se taas oli harvinaista. Kanazawan tutkimuksen mukaan älykkäät lapset valvovat todennäköisemmin aikuisena myöhään ja myös heräävät myöhemmin.

Madridin yliopiston tutkimuksessa analysoitiin tuhannen opiskelijan nukkumistottumuksia. Tutkimuksessa havaittiin, että myöhään nukkumaan menevät suoriutuivat paremmin älykyyttä mittaavissa päättelytehtävissä."

http://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimukset-paljastavat-iltavirkut-o…

Vierailija
75/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juo päivässä 2 mukia kahvia toisen aamulla klo 7 ja toisen klo 14.

Jos saisin valita menisin nukkumaan klo 1 ja heräisin 8.30 olisin parhaimmillani. Nyt minun pitää herätä 5.45 ja yritän mennä nukkumaan ennen klo 24. Jos menen aiemmin vaikka olisin kuinka väsynyt herään klo 2-3 ja valvon tuonne herätysaikaan eli kyllä se on tämä aamuvirkkujen maailma joka minut tulee sairastuttamaan.

Vierailija
76/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no onneksi mä voin olla kumpaa vaan halutessani.

Vierailija
77/151 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai siinä nyt sairastuu kun pakotetaan heräämään luonnottomaan aikaan.

Sama kuin aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan iltakymmeneen joka arkipäivä.

Niinpä. Olisipa hauska nähdä kun aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan joka ikinen ilta useamman tunnin myöhempään kuin huvittaisi ja aamulla olisivat kaikki paikat kiinni vielä monta tuntia kun heräävät. Sitten päälle vielä vittuiltaisiin, että nukkuisit aamulla pidempään, niin olisit terveempi ja voisit paremmin.

Minulla on ollut monenlaisia rytmejä elämässäni, eikä mitään erityistä vaikeutta sopeutua niihin. Aamuvirkkuudesta vain on ylivoimaisesti eniten hyötyä joustavaa päivätyötä tekevälle ihmiselle.

Kiva juttu. Itsellä taas aikaisin nukkumaan meno tarkoittaa parhaimmillaan tuntien sängyssä pyörimistä. Vaikka olisin viikon herännyt joka aamu klo 5 ja yritän mennä nukkumaan illalla klo 21, niin ei vain tule uni millään. Siinä sitten pyöritään sängyssä kun ei uni tule, vaikka fyysisesti onkin väsynyt. Yleensä virkistyn muutenkin illalla, ja vasta 00 jälkeen alkaa väsyttämään. Eipä se siitä oikein muutu, vaikka yritetty on.

Sinun pitää muokata myös muita elintapojasi niin, että tukevat muuttunutta rytmiä. Pyöriskelen itsekin sängyssä, jos käyn saunassa, lenkillä tai teen jotain adrenaliinitasoja kohottavaa ennen nukkumista. 

Muokkaantuuhan ne pakostikin, jos valveillaoloaika on tarkoitus olla 5-21. Mikä ihme tämä oletus on, että iltavirkkuus on oma valinta ja johtuu vain siitä, että iltaisin käydään lenkillä juuri ennen nukkumaanmenoa ja juodaan sängyssä vielä iltakahvit? Tulee ihan mieleen oman isän vinkit aikaisesta nukkumaanmenosta, sen kun vaan menee sänkyyn makaamaan ja laittaa silmät kiinni.

Koska sillä nyt vaan on suuri merkitys mitä teet. Unihäiriöillä ylipäätänsä on voimakas korrelaatio stressitekijöiden kanssa.

Miten se onkin aina niin päin, että aamuvirkku kertoo iltavirkulle miten tulee elää ja mihin aikaan nukkua? Ja mikä on häiriötila ja mikä ei?

En ole koskaan kuullut iltavirkun jeesustelevan aamuvirkulle että mene nyt hyvä ihminen myöhemmin nukkumaan ja herää myöhemmin, mutta päsmäröiviä aamuvirkkuja löytyy omasta lähipiiristänikin.

Koska iltavirkut selittelevät omista elintavoista johtuvia terveysongelmia sillä, että joutuvat mukautumaan "aamuvirkkujen" rytmiin.

Synnynnäinen iltavirkkuus johtuu kronotyypistä, eikä se ole ihmisen valinta. Luontaiset iltavirkut olivat sitä jo lapsena, vaikka heidät laitettiin aikaisin nukkumaan. Eivät vain nukkuneet aamuvirkun rytmin mukaisesti. Iltavirkkuuteen liittyy myös aamu-unisuus ja vaikeus saada itsensä liikkeelle aamulla. Siitä huolimatta, että olisi nukkunut riittävät yöunet. Aivot eivät vain toimi yhtä tehokkaasti tiettyyn vuorokauden aikaan.

"Suomalaisista noin 13 prosenttia on kronotyypiltään eli vuorokausirytmiltään iltavirkkuja. Yökyöpeleiden joukko on kuitenkin kasvanut tasaisesti, sillä iltavirkkuja oli 80-luvulla vielä alle kymmenen prosenttia."

Tuo kasvanut joukko iltavirkkuja voi sisältää niitä, joilla se johtuu elintavoista. Mutta he eivät olekaan niitä luontaisia iltavirkkuja.

http://kotiliesi.fi/terveys/iltavirkku/

Vierailija
78/151 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea on parantua aamuvirkuksi?

Vierailija
79/151 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamun virkku illan torkku!

Vierailija
80/151 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä ikäpolvea jolle tästä aamunvirkkuus-aamuntorkkuus kysymyksestä tehtiin aivan suorastaan moralistinen asia;  hyvät ja ahkerat aamuvirkut ja pahat ja saamattomat aamuntorkut.

Aivan kuin joku olisi valinnut syntyä vääränlaiseksi.    Itse olen vahvasti aamuntorkku ja kärsinyt siitä kun pitäisi jo aamusta olla tekokas vaikka olisi nukkunut vajaan yön.   Tietenkin on väsynyt väärässä rytmissä ja väsymys kumuloituu.  Ei ihme jos aikaa myöten sairastuu ties mihin, varsinkin kun monilla on perinnöllistäkin rasitetta moniin sairauksiin.

No aamunvirkut jyrää ja ovat normi johon alistuttava? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän