Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimusprofessori uskaltaa sanoa sen suoraan: AAMUVIRKUT OVAT terveempiä kuin iltavirkut. Iltavirkuille tulee paljon sairauksia. "Yllättävä...

Vierailija
26.09.2022 |

"Terveyden kannalta olisi hyvä olla enemmän aamuvirkku. Tutkimuksissa on havaittu, että iltavirkut nukkuvat huonommin, käyttävät enemmän päihteitä ja ovat alttiimpia masentumaan sekä lihomaan.

Iltavirkut sairastavat aamuvirkkuja useammin diabetesta, neurologisia sairauksia sekä ruuansulatus- ja hengityselinten sairauksia. He myös kuolevat nuorempana."

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/oletko-aamuvirkku-vai-iltakukk…

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut käyvät töissä. Nukkuvat ehkä enemmän. Oliko tätä huomioitu.

Vierailija
142/151 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean "yllättävä" tulos. Olen iltavirkku aamun torkku, joka tarvitsee 8,5-9 h unta. Stressi- ja kortisolitasot laski puoleen, kun lapset kasvoi ja pystyin siirtymään liukuvan työajan mahdollistamana kokonaan myöhempään rytmiin ja näin myös kasvattamaan unimäärääni. Jos en olisi pystynyt, niin ihan varmaan olisi alkanut tulla terveysongelmia. Nykyään herään ennen yhdeksää ja menen sänkyyn 23 jälkeen. Lapset käy sääliksi, kun joutuvat heräämään kouluun aikaisin, mutta patistelen heidät hyvissä ajoin nukkumaan. Kesälomilla valvotaan sitten koko porukka yömyöhään ja nukutaan pitkälle aamupäivään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean "yllättävä" tulos. Olen iltavirkku aamun torkku, joka tarvitsee 8,5-9 h unta. Stressi- ja kortisolitasot laski puoleen, kun lapset kasvoi ja pystyin siirtymään liukuvan työajan mahdollistamana kokonaan myöhempään rytmiin ja näin myös kasvattamaan unimäärääni. Jos en olisi pystynyt, niin ihan varmaan olisi alkanut tulla terveysongelmia. Nykyään herään ennen yhdeksää ja menen sänkyyn 23 jälkeen. Lapset käy sääliksi, kun joutuvat heräämään kouluun aikaisin, mutta patistelen heidät hyvissä ajoin nukkumaan. Kesälomilla valvotaan sitten koko porukka yömyöhään ja nukutaan pitkälle aamupäivään. 

Tuo "aikaisen" aamun aiheuttama "univaje" tai "väsymys" ei ole oikein vakuuttava väite, koska illasta tuntuu olevan voimia valvomiseen.

Vierailija
144/151 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyl kai kun koko ikänsä joutuu elämään aamuvirkkujen rytmissä. Ei ole mikään ihme jos lopulta vähän sairastuukin.

Vierailija
145/151 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani pitkään aamulla nukkuvat ovat työttömiä.

Iltavirkut kohtaavat väkivaltaa ja liikenneonnettomuuksia todennäköisemmin kuin aamuvirkut, koska öisin tapahtuu paljon ikäviä tekoja.

Öisin liikkeellä olevat ovat usein jengirikollisia, huumehörhöjä, humalaisia, sosiaaliongelmaisia, kaahareita jne. Koittakaapa keksiä miksi tällaiset ihmiset olisivat jotenkin parempia ihmisiä....

Vierailija
146/151 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamaton uniapnea tekee aamutorkuksi, mutta uniapnean aiheuttama väsymys on ympärivuorokautista.

Vierailija
147/151 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen periaatteessa iltavirkku.

Mutta minulle kelpaisi ihan hyvin herääminen 05:00 aamulla, toki sillä ehdolla että joskus kahden aikaan iltapäivällä voisi vetäistä pienet tunnin tirsat.

Mutta koska tämä ei nykyiselssä työssä onnistu, niin sitten menen nukkumaan puoli yksi ja herään kähdeksalta.

Vierailija
148/151 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamutorkkujen kannattaa käydä uniapneatutkimuksessa. Itsekin kävin tai sain ne tutkimuslaitteet kotiin ja nukuin kotona. Napsahti keskivaikea uniapneadiagnoosi.

Ensimmäisen CPAP-laitteen kanssa hyvin nukutun yön jälkeen heräsin kuin ihan uuteen maailmaan. Ihmettelin vain että tällaiseltako voi tosiaan aamut tuntua!!! 😀Poissa päänsäryt, väsymys, aivosumu, työpäivän jälkeinen uupumus jne.

Ennen olin sängyssä yhdeksänkin tuntia ja en ollut pirteä. Nykyään ei ole ongelma vaikka nukkuisin vain seitsemän tuntia. 

Vierailija
149/151 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli aamutorkku ja se koitui hänen kohtaloksi 26.12.2004. 🌊🤽!!! Paikan varmaan arvaattekin. 🌴 Onneksi itse olin jo liikkeellä silloin ja menin turvaan.

Vierailija
150/151 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stanfordin yliopiston tutkijat kertoivat juuri, että myöhään nukkuminen aiheuttaa mielisairauksia. Aamutorkkukin voi ehkäistä mielisairaudet menemällä ajoissa nukkukaan ja heräämällä aikaisin. Iltalehdessä juttua.

Vierailija
151/151 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole auttanut. Juon nykyisin vain aamukahvin, joskus kahdeksan yhdeksän välillä. Silti en saa unenpäästä kiinni koskaan ennen puoltayötä. Ainut mihin kahvinjuonnin vähentäminen on vaikuttanut, on unen kokonaismäärä. Nykyiain nukun enemmän kuin aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän