Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
141/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi tulee ja talvi menee. Kyllä sinä pärjäät!

Vierailija
142/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kituutellut yksinhuoltajana ja saanut lapseni aikuisiksi. Olen käyttänyt jo vuosikymmeniä kaikki nyt lehtien tarjoilemat "säästövinkit". Vain yksi hyvä ja uusi tuli vastaan: syö vähemmän. Se nauratti. Minulla on muutama ylimääräinen kilo. Olen sellainen tavissuomalainen: hieman ylipainoinen. Sitä säästövinkkiä kannattaisi minun käyttää kyllä.

Se, että olen itse säästänyt, ostin jopa kaikkein rumimmat lastenvaunut aikoinani, koska ne sai puoleen hintaan. :) eli olen ollut aina säästäväinen. Jos nyt he, jotka ovat eläneet kuin viimeistä päivää kehottaisivat yhteisvastuuseen, ja antamaan omastaan. Sanoisin, että ei käy. Heille, jotka ovat onnettomuuksien, sairastumisen tai työttömyyden vuoksi nyt rahattomia, heille voisin kyllä antaa armoa. En heille, jotka ovat juoneet rahansa tai trendikkäästi matkailleet. Ei kiinnosta. Vain omia lapsiani auttaisin taloudellisessa hädässä, en muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiin on auttanut se että olen varautunut eri tilateisiin. Pelkkä murehtinen ei auta vaan nyt aika toimia.

Mistä näitä kuningasideoita tulee? Varaudut miten? Mulla on lapsia elätettävänä, lähes kaikki menee mikä tulee. Yritä siinä varautua. Toisen työn otan jos se päivä koittaa, että en pysty lapsiani ruokkimaan mutta mikä h** hyvinvointiyhteiskunta tämä on, jossa pitää raataa niska limassa eikä silti käteen jää mitään??

Netistä varmasti löydät paljon tietoa miten varautua eri tilanteisiin. On aika avutonta touhua jos luottaa siihen että valtio jotenkin hoitaa tilanteen. Sinun vastuullasi on se että esim sähkökatkojen aikana teillä on riittävästi ruokaa, vettä ja lämpöä. Kriisitilanteessa kukaan ei ole tulossa sinua ja perhettäsi auttamaan.

Keväällä 2020 palstalla oli valituksia, kun oli koronatartunnan vuoksi jouduttu karanteeniin eikä saanut mennä edes kauppaan. Tästä on nyt jo yli 2 vuotta ja kotivarasta puhuttu palstalla useita kertoja ja muuallakin mediassa, mutta osalla ihmisistä ei ole edelleenkään mitään kiinnostusta selvittää, mitä kotivaralla tarkoitetaan ja mitä siihen kuuluu. Viime helmi-maaliskuussa oli paljon juttua mediassa väestösuojista ja täällä palstallakin paljon keskustelua asiasta. Monet eivät tuntuneet tietävän, ettei heitä varten  ole edes varattu mitään väestösuojapaikkaa. Minusta on hieman erikoista, jos - varsinkin lapsiperheessä - ei ole hajuakaan, miten pitäisi kriisitilanteessa toimia vaan joku viranomainen tulisi kädestä pitäen opettamaan ja tuomaan tarvikkeita. 

Ja nyt on jo varoiteltu, että jos syksyn ja talven aikana alkaa tulla sähkönkulutuksessa liian suuria piikkejä, sähköt joudutaa katkaisemaan tietyiltä alueilta muutamaksi tunniksi kerrallaan. Ja tämä tarkoittaa, että menee sitten sähköt koko rakennuksesta, naapuritaloista, alueella olevista kaupoista, katuvalot sammuvat jne. Tähän on syyytä varautua nyt eikä vasta sitten, kun sähköt on tosiaan jo poikki. 

Vierailija
144/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein viimeviikolla samanlaisen aloituksen jossa kerroin kasvavasta taloudellisesta paineesta. Omalla kohdallani asiat on siinä mielessä hyvin että perusasioihin riittää vielä rahat (kunhan työ pysyy alla) mutta kaikki muu, kuten kodin tärkeät remontit saa odottaa.

Valitettavasti iso osa täältä saamastasi vertaistuesta on lätinää siitä että mitäs itse läksit, mitäs olet kulutusjuhlinut, miksi et ole säästänyt. Moni taloutensa säntillisesti hoitanut on maksanut laskunsa aina ihan ajallaan mutta kyllähän se jossain tuntuu kun yhtäkkiä välttämättömien kulujen osuus kasvaa huomattavasti palkan pysyessä samana. Vaikka olisitkin saanut säästettyä, ne rahat katoaa hyvin nopeasti isomman kuluerän ilmestyttyä. 200€ kuussa säästöön on vuodessa vain 2400€ ja se uppoaa hyvin nopeasti jos vaikkapa välttämättömään autoon tulee isompi vika. Mutta ilmeisesti täällä moni kommentoija on osannut ennustaa ja jättää lapset ja omistusasunnot hankkimatta ja ollut ostamatta mitään pakollista sitten vuoden 1986 näin valmistautuen ja säästäen 2022-luvun energiakriisiin :D

200 euroa kuukaudessa säästöön on aika vähän. Sain enemmän säästöön jopa siivoojan palkasta. Enkä oikein ymmärrä mitä hyödyt siitä että todistelet, että vika ei ole sinun kun säästössä ei ole tarpeeksi. Kuka antaa sinulle laskut anteeksi, jos voit todistaa että et voinut säästää?

Tähän kriisiin on myöhäistä valmistautua, mutta ehkä seuraavan tullessa ihmiset ovat ottaneet opiksi. Kuten kävi 90-luvun laman jälkeen.

200€ on monelle realistinen summa jos on lapsia, auto, opiskelee, on äitiys- tai sairaslomalla. Elämässä tulee yllätyksiä eikä monen elämä ole sitä että asutaan halvassa vuokra-asunnossa ja käydään töissä elättäen itsensä. Silloin onkin helppo säästää ja moralisoida.

Itse olen syntynyt vasta -90 luvun puolessa välissä mutta työvuosia valmistumisen jälkeen ei ole ollut vielä monia. Siitä huolimatta olen (ilman perintöjä tai lottovoittoa) säästänyt omistusasuntoon sekä edulliseen autoon vaikka olen kokenut myös kumppanin työttömyyden. Joskus on säästetty kuussa vähemmän, joskus enemmän, joskus ei euroakaan. Keskiluokkainen joutuu ottamaan elämässään taloudellisia riskejä ja kokemaan mahdollisesti tiukkoja aikoja eikä se ole osoitus huonosta talouden pidosta. Kuka olisi osannut pari vuotta sitten ennustaa nykyisen hintatason ja inflaation sfäärit? Mistä sinä tiedät ettei ne kuuluisat puskurit ole sulaneet aiempiin elämän kriiseihin sairastelusta työttömyyteen.

Vierailija
145/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on kyllä niin pilalle hemmoteltuja. AP:n kuvaamat kelat ovat ihan arkipäivää 98 %:lle ihmiskunnasta, myös itselleni, aina olleet ja aina tulevat olemaan. Ei kukaan luvannut helppoa elämää.

Mutta niin vain ollaan burniksessa jo kun vaikeuksia vasta lupaillaan ensi talveksi. Burnout on kuulkaas aikamoista luksusta. 

Vierailija
146/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni muu ei ymmärrä murehtia vielä kun ei ne mainostamansa puskurit ole huvenneet. Odotellaan hetki ja seurataan poppareiden kanssa sitä päivää kun pitää heidänkin yrittää tulla toimeen pelkällä palkalla ja se yksinäinen viisastelija on kerennyt saada perheen elätettäväksi.

Vai yksinäinen viisastelija. Moni puskurista puhuvista on parisuhteessa. Siksihän se on sen puskurin saaneet säästettyä kun ei kaikki palkka mene asioiden maksamiseen yksin.

Perheellisiä tuetaan. Hallituskin taas hiljan sanoi että lapsiperheet etusijalla. Yksin on paljon vaikeampi pärjätä kun ei voi jakaa kuluja! En viisastele kellekään. Pelottaa kyllä tuleva.

Vierailija
147/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni muu ei ymmärrä murehtia vielä kun ei ne mainostamansa puskurit ole huvenneet. Odotellaan hetki ja seurataan poppareiden kanssa sitä päivää kun pitää heidänkin yrittää tulla toimeen pelkällä palkalla ja se yksinäinen viisastelija on kerennyt saada perheen elätettäväksi.

Vai yksinäinen viisastelija. Moni puskurista puhuvista on parisuhteessa. Siksihän se on sen puskurin saaneet säästettyä kun ei kaikki palkka mene asioiden maksamiseen yksin.

Perheellisiä tuetaan. Hallituskin taas hiljan sanoi että lapsiperheet etusijalla. Yksin on paljon vaikeampi pärjätä kun ei voi jakaa kuluja! En viisastele kellekään. Pelottaa kyllä tuleva.

Lapsettomien parien on helpompi säästää kuin yksinasuvien, mutta luuletko että lapsilisä kattaa kaikki lapsesta asuvat kulut?

Elämä on valintoja, ja jos sinkku ei tahdo maksaa yksin asumisesta ylimääräistä, aina voi etsiä kämppiksen jonka kanssa jakaa kuluja.

Vierailija
148/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut yhtään piikkiä, en ostanut desin desiä käsidesiä, Sunlight saippuan osti ja käytin,

en saanut koronaa

ei edes flunssaa.

MUTTA: huomisesta ei tiedä, kaikkea voi sattua kaikille, eli ei omahyväisyyttä vaan nöyryyttää ja kiitollisuutta ja myötäelämistä niiden kanssa jotka sairastuivat, ja joitten elimistö heikkeni, joiden talous heikkeni (myös täällä jonkin verran johtuen näistä konnanhirityksistä nyt).

Me joilla on suht hyvin on aika auttaa ja tukea niitä joihin sattui. Katsokaa tarkalla silmällä missä vaan kuka voisi hyväksyä apua. Opetellaan tämä asenne uudelleen.

Vierailija
149/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoin juuri omaiseni hautaan. Hän ei ollut isopalkkainen, mutta hän oli säästäväinen ja todella pihi itseään kohtaan. Siitä oli se hyöty, että hautajaiskustannukset tulivat katetuksi hänen säästöillään.

Minä luulen tai oikeastaan tiedän, ettei hän nyt murehdi sähkönhinnannousua tai odottamattomia taloudellisia kuluja ja esim. sotaa.

Ihmisen elämä on rajallinen ja tietenkin ymmärrän , että jos sulla on paljon omaisuutta ja joudut elämään kädestä suuhun nyt huolettaa.

Riittää kuitenkin kullekin päivälle oma murheensa ja jos murehtii etukäteen, kärsii kahdesti. Monet ihmiset tuntuvat olevan samassa junassa nyt ja hallituskin on luvannut helpotusta sähkölaskuihin.

Ei Putinin sota voi ikuisuuksia kestää, ei oma kansa edes halua taistella tuon hullun ukon mielenjohteiden mukaan. Sen p..llinaaman kun saamme pois päiväjärjestyksestä niin helpottaa. Iltarukouksen lisäksi järjestäkäämme siis sodanvastaisia mielenosoituksia ja meditaatiohetkiä.

Vaikka menettäisit omaisuutesi, sinä saat vielä elää. Raha ja puitteet eivät ole kuitenkaan loppupeleissä se ihmisen elämän a ja o.

Vierailija
150/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkökatkoja on kahdenlaisia, hallittuja ja hallitsemattomia. Ei niihin mahdollisiin 2 h hallitusti tehtyihin katkoihin tarvitse varautua. Sen sijaan, jos tulee tiukille ajettuun sähköntuotanto/jakeluverkostoon vika, niin voi tulla myös kaupungeussa pitkä ja laaja sähkökatko, joka kestää useita päiviä. Siihen kannattaa varautua kotivaralla.

Ymmärtän ap:ta, kyllä nämä maailman uutiset stressaavat. Olen itse varautunut näihin normaalijuttuihin eli on taskulamput, trangiat ja makuupussit ja vettä jne, mutta uusin huoleni on, että sota laajenee 3 maailmansodaksi ja käytetään vaikka ydinaseita tai pommitetaan ydinvoimalaa tms. Koko ajan saa olla huolissaan nykyään, ihan hullu maailma. Olen stressannut niin kauan, että viime vuosina olen nukkunut tosi huonosti. Nyt on joku raja ylitetty ja olen päinvastoin alkanut nukkua ihan älyttömästi, sekin on epänormaalia.

Mutta eihän tässä muuta voi kuin yrittää parhaansa ja varautua kaikenlaisiin. Tuossa kun rajan yli on tullut niitä nuoria miehiä, pistää silmään, että ne harvat pääsivät rajan yli pois ennen sen sulkeutumista ja pelastuivat, jotka pystyivät reagoimaan nopeasti ja tekemään päätöksiä. Siksi se varautuminen kyllä kannattaa, eikä silmien ummistaminen. Pitää vaan yrittää löytää itselle sopiva keino käsitellä stressiä.

Vierailija
151/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien parien on helpompi säästää kuin yksinasuvien, mutta luuletko että lapsilisä kattaa kaikki lapsesta asuvat kulut?

Elämä on valintoja, ja jos sinkku ei tahdo maksaa yksin asumisesta ylimääräistä, aina voi etsiä kämppiksen jonka kanssa jakaa kuluja.

Sinkut asuvat aika usein pienissä asunnoissa joissa on mentävä toiseenkin huoneeseen sen toisen kautta eli koko yksityisyys on mennyttä jos otat muun kuin parhaan ystäväsi. Ja molemmilla pitäisi voida käydä vielä vieraita siinä. Aika harva siihen jakamiseen ihan näinkään pystyy, jotkut kyllä. Nuorena sietää kaikenlaista, kyllä, loistava soluasuntomuoto monelle.

Vierailija
152/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Media on oppinut koronapaniikin syöttämisestä sen, että kansa menee ihan mihin tahansa paniikkiin kun uhkakuvia tuutataan 24/7

Vierailija
153/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkökatkoja on kahdenlaisia, hallittuja ja hallitsemattomia. Ei niihin mahdollisiin 2 h hallitusti tehtyihin katkoihin tarvitse varautua. Sen sijaan, jos tulee tiukille ajettuun sähköntuotanto/jakeluverkostoon vika, niin voi tulla myös kaupungeussa pitkä ja laaja sähkökatko, joka kestää useita päiviä. Siihen kannattaa varautua kotivaralla.

Ymmärtän ap:ta, kyllä nämä maailman uutiset stressaavat. Olen itse varautunut näihin normaalijuttuihin eli on taskulamput, trangiat ja makuupussit ja vettä jne, mutta uusin huoleni on, että sota laajenee 3 maailmansodaksi ja käytetään vaikka ydinaseita tai pommitetaan ydinvoimalaa tms. Koko ajan saa olla huolissaan nykyään, ihan hullu maailma. Olen stressannut niin kauan, että viime vuosina olen nukkunut tosi huonosti. Nyt on joku raja ylitetty ja olen päinvastoin alkanut nukkua ihan älyttömästi, sekin on epänormaalia.

Mutta eihän tässä muuta voi kuin yrittää parhaansa ja varautua kaikenlaisiin. Tuossa kun rajan yli on tullut niitä nuoria miehiä, pistää silmään, että ne harvat pääsivät rajan yli pois ennen sen sulkeutumista ja pelastuivat, jotka pystyivät reagoimaan nopeasti ja tekemään päätöksiä. Siksi se varautuminen kyllä kannattaa, eikä silmien ummistaminen. Pitää vaan yrittää löytää itselle sopiva keino käsitellä stressiä.

Mä elin koko nuoruuteni kylmän sodan varjossa eikä silloinkaan voinut koko ajan vain ajatella mahdollisia tulevia kriisejä. Ja myös Tshernobylin onnettomuus keväällä 1986 sai miettimään, millaisia uusia uhkakuvia onkaan olemassa. Kuitenkin riitti, että teki sen, mitä itse pystyi eli varautui annetuilla ohjeilla. Asiaa ehkä helpotti se, että omat vanhemmat olivat kuitenkin eläneet myös sota-ajan. 

Vierailija
154/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan, että pas*a lentää tuulettimeen, ennenkuin alan stressaamaan. Nykyään kehitellään noita kauhukuvia medioissa ihan vain rahanahneus silmissä. Ihmiset lukevat niitä juttuja ja saattavat sitten olla alttiimpia joillekin koijareille, jotka yrittävät huijata tekemään vielä typerämpiä sopimuksia.

Vierailija
155/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kaikille keskittymistä tähän hetkeen.

Itseeni ahdistava maailman tilanne ei ole juurikaan vaikuttanut. Olkoonkin, että se johtuu keskipalkkaisesta työstä, suhteellisen säästäväisestä elämäntyylistä (jonka seurauksena on säästöjä), kerrostaloasumisesta sekä autottomasta elämäntyylistä, jonka olen valinnut jo kauan sitten ympäristö- ja terveyssyistä. Ainoa säästötoimenpide, jonka olen tehnyt, on se, että laitoin tauolle ainoan satasia maksavana harrastukseni ja siirryin takaisin ilmaisten harrastusten pariin. Lainasin juuri kirjastosta neulontakirjan ja aloin tehdä uuttta projektia kaapin pohjalle jääneistä langoista. :)

Tulevaisuudelle on suunnitteilla myös uusien taitojen opiskelua, ehkä jopa uuden ammatin opiskelu.

Olen itsekin ollut jonkin verran huolissani sodan uhkasta. Siitäkin syystä olen päättänyt olla suht. positiivisella ja hyvällä mielellä niin kauan, kun sota ei ulotu tänne. Siinä on ainakin kiitollisuuden aihetta jo paljon.

Vierailija
156/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole taloa, ei ole lapsia, ei velkaa ja säästöjä on joten enköhän pärjää. Elämä on valintoja.

Miten luulet että Suomi pärjäisi, jos kukaan ei uskaltaisi elää, kaikki eläisivät pitkitettyä teiniikää kuten sä?

Ei lapsia, ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, pelkkää rilluttelua.

Pitkän tähtäimen suunnitelmani on nimenomaan ollut se, etten ota riskejä kuten kallista hometaloa, älytöntä velkaa josta en selviäisi enkä lapsia joihin uppoaa loputtomasti rahaa.

Ymmärtänet sitten myös sen, että jos kaikki yhteiskunnassa tekisi saman suunnitelman niin se näivettyisi lopulta pois. Eli ei voi vedota lasten kanssa, asuntolainan kanssa sumpliessa jne. että mitäs läksit, oma vika...

Yhteiskunnan tulee auttaa tässä kriisissä. Muuten se ei voi enää kohta vedota hyvinvointiyhteiskunnan nimissä korkeaan verotusasteeseen. Jos yhteiskunta ei auta kriisissä apua tarvitsevia (auttaa voi myös muuten kuin rahallisesti, esimerkiksi muuttamalla lainsäädäntöä suotuisampaan suuntaan) niin kohta ei ole veronmaksajia ja sitten voidaan todeta, että kukin vastatkoon omasta elämästään miten parhaiten taitaa. Siinä tilanteessa heikoimmat kuolee kylmään ja nälkään...

Vierailija
157/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiin on auttanut se että olen varautunut eri tilateisiin. Pelkkä murehtinen ei auta vaan nyt aika toimia.

Mistä näitä kuningasideoita tulee? Varaudut miten? Mulla on lapsia elätettävänä, lähes kaikki menee mikä tulee. Yritä siinä varautua. Toisen työn otan jos se päivä koittaa, että en pysty lapsiani ruokkimaan mutta mikä h** hyvinvointiyhteiskunta tämä on, jossa pitää raataa niska limassa eikä silti käteen jää mitään??

Netistä varmasti löydät paljon tietoa miten varautua eri tilanteisiin. On aika avutonta touhua jos luottaa siihen että valtio jotenkin hoitaa tilanteen. Sinun vastuullasi on se että esim sähkökatkojen aikana teillä on riittävästi ruokaa, vettä ja lämpöä. Kriisitilanteessa kukaan ei ole tulossa sinua ja perhettäsi auttamaan.

Kyllä on tulossa auttamaan, jokainen normaali jolla on silmät päässä ja mahdollisuus. Älä kylvä pelkoja vaan luottamusta. Monesti huomaa aika pian miksi joku on se varakas, kaikki on itsestä käsin ja itselle päin, vaikka olisi miljonääri. Mulla on vertailupintaa kyllä nähdä tämä todeksi sillä tuttavissani on rutiköyhiä sekä miljonäärejä ja enemmänkin. Olen nähnyt heidät myös kotioloissaan miten toimivat ja elävät. Rikas on erilainen, useimmiten, tosin yhden poikeukksen tiedän.

Vierailija
158/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Marin kiristää kun sanoi: Emme tue sähköfirmoja vaan laitamme ihmiset maksamaan tuntuvammin sähköstä, että he oppisivat säästämään ja sitten ellei rahat riitä he saavat sähkölaskuunsa kyllä tukea (oliko se Kela).

No kun ihmiset eivätmene hädässäkään sille Kelan luukulle, niin moni tulee kuolemaan kylmyyteen ja kurjana. Rikkaimmat kyllä menevät Kelan luukulle hakemaan jälkikasvulleen kattilaa ja hilavitkutinta.

Vierailija
159/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tulossa auttamaan, jokainen normaali jolla on silmät päässä ja mahdollisuus. Älä kylvä pelkoja vaan luottamusta. Monesti huomaa aika pian miksi joku on se varakas, kaikki on itsestä käsin ja itselle päin, vaikka olisi miljonääri. Mulla on vertailupintaa kyllä nähdä tämä todeksi sillä tuttavissani on rutiköyhiä sekä miljonäärejä ja enemmänkin. Olen nähnyt heidät myös kotioloissaan miten toimivat ja elävät. Rikas on erilainen, useimmiten, tosin yhden poikeukksen tiedän.

Ohis...viranomaiset ovat antaneet ohjeet 72 tunnin kotivarasta juuri siksi, että he eivät voi tulla auttamaan juuri sillä sekunnilla, kun jotain tapahtuu. 

Vierailija
160/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Marin kiristää kun sanoi: Emme tue sähköfirmoja vaan laitamme ihmiset maksamaan tuntuvammin sähköstä, että he oppisivat säästämään ja sitten ellei rahat riitä he saavat sähkölaskuunsa kyllä tukea (oliko se Kela).

No kun ihmiset eivätmene hädässäkään sille Kelan luukulle, niin moni tulee kuolemaan kylmyyteen ja kurjana. Rikkaimmat kyllä menevät Kelan luukulle hakemaan jälkikasvulleen kattilaa ja hilavitkutinta.

Mitä järkeä tuossa trollaamisessa on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi