Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
121/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hallitus pitäisi haastaa oikeuteen koska suomessa korona toimet oli täysin yliliioiteltuja. Nyt sama pas..... jatkuu ja sota on tekosyynä. Tavallisen ihmisen elämä halutaan kurjistaa totaalisesti.

Suomen koronatoimet oli kansainvälisesti mitattuna ihan minimaalisia. Me päästiin täällä todella vähällä verrattuna useimpiin maihin.

Vierailija
122/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viimeviikolla samanlaisen aloituksen jossa kerroin kasvavasta taloudellisesta paineesta. Omalla kohdallani asiat on siinä mielessä hyvin että perusasioihin riittää vielä rahat (kunhan työ pysyy alla) mutta kaikki muu, kuten kodin tärkeät remontit saa odottaa.

Valitettavasti iso osa täältä saamastasi vertaistuesta on lätinää siitä että mitäs itse läksit, mitäs olet kulutusjuhlinut, miksi et ole säästänyt. Moni taloutensa säntillisesti hoitanut on maksanut laskunsa aina ihan ajallaan mutta kyllähän se jossain tuntuu kun yhtäkkiä välttämättömien kulujen osuus kasvaa huomattavasti palkan pysyessä samana. Vaikka olisitkin saanut säästettyä, ne rahat katoaa hyvin nopeasti isomman kuluerän ilmestyttyä. 200€ kuussa säästöön on vuodessa vain 2400€ ja se uppoaa hyvin nopeasti jos vaikkapa välttämättömään autoon tulee isompi vika. Mutta ilmeisesti täällä moni kommentoija on osannut ennustaa ja jättää lapset ja omistusasunnot hankkimatta ja ollut ostamatta mitään pakollista sitten vuoden 1986 näin valmistautuen ja säästäen 2022-luvun energiakriisiin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säälitä yhtään jos on tehnyt enemmän lapsia kuin on vara elättää, ei ole säästänyt pahan päivän varalle vaikka on ollut siihen mahdollisuus, on pidetty lyhennysvapaita nollakorkojen aikaan, koska matkusteluun piti saada rahaa, on ostettu osamaksulla kallis auto koska näyttämisentarve jne jne.

Tää on joko juristin tai maalaisen suusta. Kenelläkään ei Helsingissä ole varaa edes yhteen lapseen jos palkka on alle keskipalkan. Se ei ole yksilön vaan yhteiskunnan ongelma.

Vierailija
124/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole taloa, ei ole lapsia, ei velkaa ja säästöjä on joten enköhän pärjää. Elämä on valintoja.

Miten luulet että Suomi pärjäisi, jos kukaan ei uskaltaisi elää, kaikki eläisivät pitkitettyä teiniikää kuten sä?

Ei lapsia, ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, pelkkää rilluttelua.

:D Ai että kaikkien pitäisi hankkia lapsia tähän maailmaan? :D Maailmaan, joka muutenkin jo kärsii liikakansoituksesta. Ja mikä tulevaisuus näillä lapsilla edes on? Maailma on täynn ongelmia ilmastonmuutokset yms. 

En ikinä tekisi lapsia tähän sekavaan maailmaan. Jatkan siis teini-ikääni . M37

Vierailija
125/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat roikkua liikaa netissä.

Vierailija
126/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa olla huolissani. Olen 20 vuotta ainakin enemmän ja vähemmän prepannut kotiani ja ympäristöäni kriisinkestäväksi. On puskuria (hyvin vaatimattomista lähtökohdista kerrytetty), on ravintoa, on kaikkea ainakin vuodeksi tai satokaudesta seuraavaan. Lapsilla on aina ollut kaikkea perustarpeiksi, heille on myös pitänyt sanoa ei mahdottomalta tuntuvan toiveen edessä, esim kaikkea kivaa ei ole voitu harrastaa tai ostaa.

Kaksi kolmesta lapsesta on aikuisia työssäkäyviä. Toinen asuu kyllä vielä kotona ja näin on hyvä, nyt ei ole järkevää muuttaa omilleen sinkkutalouteen kulujen takia. Hän kyllä osallistuu asumiskuluihin omalta osaltaan ja säästää loput varoistaan omaa tulevaisuuttaan varten.

Kuopus on myös oppinut preppaamaan. Harkitsee tarkkaan mihin rahansa laittaa. Hän myös on melko haka löytämään kaikkea, olivat esim koulun liikkatunnilla suunnistamassa ja kotiin tultuaan kertoi hyvän puolukkapaikan, jossa oli myös sieniä. Sinnehän sitten lähdettiin hetimiten.

Korona ei kaatanut meitä, eikä kaada ensi talvikaan.

Upeaa että tulit kertomaan ja kehumaan kuinka hyvin SINULLA on asiat. Tekikö hyvää ripotella suolaa huolissaan olevan ihmisen haavoihin?

Ketä kiinnostaa kuinka huonosti SINULLA menee.

Minua kiinnostaa. Vaikka olen itse suht hyvässä asemassa tällä hetkellä siten, että asun vuokrakämpässä jossa sähkönkulutus on minimaalinen, eikä ole lapsia tai velkaa, kyllä minua kiinnostaa toisten pärjääminen. On typerää sanoa, että olisitte varautuneet. Esimerkiksi tuollainen vuoden ruokavaraston ylläpitäminen on hyvin hankalaa, ellei mahdotonta monelle. Ja tiedän monta ihmistä jotka ovat säästäneet sitä kuuluisaa puskuria vuosikymmenet, mutta niiden samojen vuosikymmenten aikana on ehtinyt tulla monta hätätilannetta jolloin sitä onkin tarvittu. Tällä hetkellä sitä ei välttämättä ole vaikka olisi kuinka varautunut vuosia.

Minustakin on ihmeellistä ja hyödytöntä tulla tänne kertomaan omasta täydellisestä varautumisestaan kun totuus on se, että niidenkin jotka eivät ole sitä joko kyenneet tai tajunneet tehdä, on selvittävä ensi talven yli. Kysymys kuuluu, että miten, ja siihen tuo kerskailu ei vastaa millään tavalla.

Vierailija
127/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein viimeviikolla samanlaisen aloituksen jossa kerroin kasvavasta taloudellisesta paineesta. Omalla kohdallani asiat on siinä mielessä hyvin että perusasioihin riittää vielä rahat (kunhan työ pysyy alla) mutta kaikki muu, kuten kodin tärkeät remontit saa odottaa.

Valitettavasti iso osa täältä saamastasi vertaistuesta on lätinää siitä että mitäs itse läksit, mitäs olet kulutusjuhlinut, miksi et ole säästänyt. Moni taloutensa säntillisesti hoitanut on maksanut laskunsa aina ihan ajallaan mutta kyllähän se jossain tuntuu kun yhtäkkiä välttämättömien kulujen osuus kasvaa huomattavasti palkan pysyessä samana. Vaikka olisitkin saanut säästettyä, ne rahat katoaa hyvin nopeasti isomman kuluerän ilmestyttyä. 200€ kuussa säästöön on vuodessa vain 2400€ ja se uppoaa hyvin nopeasti jos vaikkapa välttämättömään autoon tulee isompi vika. Mutta ilmeisesti täällä moni kommentoija on osannut ennustaa ja jättää lapset ja omistusasunnot hankkimatta ja ollut ostamatta mitään pakollista sitten vuoden 1986 näin valmistautuen ja säästäen 2022-luvun energiakriisiin :D

Juuri tämä. Aika vähän tässä kumminkaan on eletty ja vaikka matkustettu suhteessa muihin. Hyvin pienellä on menty ja silti mitään suuria puskureita tai energiaremontteja ei ole pystynyt tekemään. Tämä on todella, todella väsyttävää ja stressaavaa. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle jos ihmiset alkaa ajaa itsensä ihan loppuun. Vasta ihmeteltiin, ettei vaikka jääkiekkopeleissä käy enää yleisöä. Miksi ihmeessä kävisi, kun raha on nyt PAKKO säästää siihen että selviää hengissä.

Vierailija
128/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole taloa, ei ole lapsia, ei velkaa ja säästöjä on joten enköhän pärjää. Elämä on valintoja.

Miten luulet että Suomi pärjäisi, jos kukaan ei uskaltaisi elää, kaikki eläisivät pitkitettyä teiniikää kuten sä?

Ei lapsia, ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, pelkkää rilluttelua.

Miksi Suomen pitäisi pärjätä/kasvattaa asukaslukua? Vähemmän ihmisiä, vähemmän kärsimystä. Lisääntyminen on julmaa lasta kohtaan.

Vierailija
129/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiin on auttanut se että olen varautunut eri tilateisiin. Pelkkä murehtinen ei auta vaan nyt aika toimia.

Mistä näitä kuningasideoita tulee? Varaudut miten? Mulla on lapsia elätettävänä, lähes kaikki menee mikä tulee. Yritä siinä varautua. Toisen työn otan jos se päivä koittaa, että en pysty lapsiani ruokkimaan mutta mikä h** hyvinvointiyhteiskunta tämä on, jossa pitää raataa niska limassa eikä silti käteen jää mitään??

Netistä varmasti löydät paljon tietoa miten varautua eri tilanteisiin. On aika avutonta touhua jos luottaa siihen että valtio jotenkin hoitaa tilanteen. Sinun vastuullasi on se että esim sähkökatkojen aikana teillä on riittävästi ruokaa, vettä ja lämpöä. Kriisitilanteessa kukaan ei ole tulossa sinua ja perhettäsi auttamaan.

Vierailija
130/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Eihän kyse nyt selviämisestä ole. Voi vaikka olla tilanne että kohta pitää lähteä jonnekin ja pitäisi saada lämmintä ruokaa, mutta tuleekin sähkökatko. Ei se lämmin ruoka tietenkään ole pakollista, mutta on se parempaa kuin voileipä. Tai jos haluaa kupin kuumaa teetä, niin voi tunnelmoida kynttilän valossa kun sähköt on poikki.

Trangia maksaa muutaman kympin ja vie vähän tilaa. Ei sen hankkiminen tarkoita että ihminen pelkää maailmanloppua. Voisin hankkia itsekin jos ei olisi jo kaapissa.

Vierailija
131/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propsit teille jotka jaksaa orjina, perinteisestihän jos työllä ei elä sitä ei tehdä ja jod yhteidkunta ei huolehdi niin se ei sit määrääkkään. Ne jotka ei jaksa vaihtaa työpaikkaa, rikollisiks.

Vierailija
132/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi ihmiset on niin kauhuissaan, että projisoivat pelkonsa muiden syyttelyyn.

Olen hoitanut raha-asiani aina hyvin, mutta kahden teinin yh: na tekee nyt tiukkaa. Säästöön kerätty/ veronpalautukset yms mene e äkkiä autonhuoltoon ja hammaslääkäriin esimerkiksi. Auto on pakollinen. Eli joka kohdassa pitää nyt tiristää pois jo ennen vähäisestä kulutuksesta. Olen käynyt 3 vuoden aikana kerran kampaajalla ja nyt olisi pakko mennä.

Vierailija
133/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen hallitus pitäisi haastaa oikeuteen koska suomessa korona toimet oli täysin yliliioiteltuja. Nyt sama pas..... jatkuu ja sota on tekosyynä. Tavallisen ihmisen elämä halutaan kurjistaa totaalisesti.

Suomen koronatoimet oli kansainvälisesti mitattuna ihan minimaalisia. Me päästiin täällä todella vähällä verrattuna useimpiin maihin.

Uusmaalaisten perusoikeuksiin puututtiin rajoittamalla liikkumisenvapautta. Toimenpide oli aivan ylimitoitettu. Varsinkin kun samaan aikaan EU sisärajoja tai juuri nyt ulkorajaa ei saada kiinni.

Vierailija
134/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ap takkaa?

Soitin kuntani rakennusvalvontaan ja kysyin, voiko niitä rakentaa lisääkin ja kuulemma voi. Soita sinäkin ja kysy ohjeet, miten toimia. Ennen vanhaan oli useampi tulisija taloissa.

Ei saunomista, ellei ole puusauna. Pöytätietokoneet kiinni, ne ovat pahimpia sähkösyöppöjä. Lattialle mattoja, ikkunoihin yöksi paksut verhot, kun on pakkasta, auringonpaisteessa kannattaa antaa auringonvalon lämmittää sisätilaa.

Vierailija
135/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusmaalaisten perusoikeuksiin puututtiin rajoittamalla liikkumisenvapautta. Toimenpide oli aivan ylimitoitettu. Varsinkin kun samaan aikaan EU sisärajoja tai juuri nyt ulkorajaa ei saada kiinni.

19 päivän ajan. Monessa muussa maassa oli pitkiäkin aikoja ulkonaliikkumiskieltoja. Ihan eri tason rajoitus kuin se, ettei saanut huvin vuoksi ylittää Uudenmaan rajaa. 

Vierailija
136/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Eihän kyse nyt selviämisestä ole. Voi vaikka olla tilanne että kohta pitää lähteä jonnekin ja pitäisi saada lämmintä ruokaa, mutta tuleekin sähkökatko. Ei se lämmin ruoka tietenkään ole pakollista, mutta on se parempaa kuin voileipä. Tai jos haluaa kupin kuumaa teetä, niin voi tunnelmoida kynttilän valossa kun sähköt on poikki.

Trangia maksaa muutaman kympin ja vie vähän tilaa. Ei sen hankkiminen tarkoita että ihminen pelkää maailmanloppua. Voisin hankkia itsekin jos ei olisi jo kaapissa.

Retkikeitin on hyvä olla olemassa, mutta jos epäilee rahojensa riittävyyttä, en lähtisi ensimmäisenä ostamaan Trangiaa muutaman tunnin sähkökatkojen varalle. Risukeitin vähän isompien katastrofien varalle on helppo valmistaa itse, ja muutaman tunnin sähkökatkon aikana voi vaikka lusikoida kaupan halvinta hernekeittosäilykettä suoraan purkista suuhun.

Vierailija
137/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun perhettäsi ap jätetä oman onnen nojaan. Hae apua jos sitä tarvitset. Sossu, diakonia ym auttavat varmasti teidätkin talven/pahimman yli. He ovat siellä sitä varten. Auttamassa hätää kärsiviä, ja perheellistä auttavat todella mielellään. Kukaan ei halua että lapset kärsivät. Ole kevein sydämin, kaikki järjestyy. Sinun ei tarvitse yksin selviytyä.

Vierailija
138/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Retkikeitin on hyvä olla olemassa, mutta jos epäilee rahojensa riittävyyttä, en lähtisi ensimmäisenä ostamaan Trangiaa muutaman tunnin sähkökatkojen varalle. Risukeitin vähän isompien katastrofien varalle on helppo valmistaa itse, ja muutaman tunnin sähkökatkon aikana voi vaikka lusikoida kaupan halvinta hernekeittosäilykettä suoraan purkista suuhun.

Eiköhän jokainen normaalilla järjellä varustettu tajua, ettei viimeisiä kymppejä kannata käyttää trangiaan. Vai pitäisikö sekin alkaa mainita pakkauksessa, kuten se että vatteita ei saa silittää kun on pukeutunut niihin?

Vierailija
139/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiin on auttanut se että olen varautunut eri tilateisiin. Pelkkä murehtinen ei auta vaan nyt aika toimia.

Mistä näitä kuningasideoita tulee? Varaudut miten? Mulla on lapsia elätettävänä, lähes kaikki menee mikä tulee. Yritä siinä varautua. Toisen työn otan jos se päivä koittaa, että en pysty lapsiani ruokkimaan mutta mikä h** hyvinvointiyhteiskunta tämä on, jossa pitää raataa niska limassa eikä silti käteen jää mitään??

Netistä varmasti löydät paljon tietoa miten varautua eri tilanteisiin. On aika avutonta touhua jos luottaa siihen että valtio jotenkin hoitaa tilanteen. Sinun vastuullasi on se että esim sähkökatkojen aikana teillä on riittävästi ruokaa, vettä ja lämpöä. Kriisitilanteessa kukaan ei ole tulossa sinua ja perhettäsi auttamaan.

Keväällä 2020 palstalla oli valituksia, kun oli koronatartunnan vuoksi jouduttu karanteeniin eikä saanut mennä edes kauppaan. Tästä on nyt jo yli 2 vuotta ja kotivarasta puhuttu palstalla useita kertoja ja muuallakin mediassa, mutta osalla ihmisistä ei ole edelleenkään mitään kiinnostusta selvittää, mitä kotivaralla tarkoitetaan ja mitä siihen kuuluu. Viime helmi-maaliskuussa oli paljon juttua mediassa väestösuojista ja täällä palstallakin paljon keskustelua asiasta. Monet eivät tuntuneet tietävän, ettei heitä varten  ole edes varattu mitään väestösuojapaikkaa. Minusta on hieman erikoista, jos - varsinkin lapsiperheessä - ei ole hajuakaan, miten pitäisi kriisitilanteessa toimia vaan joku viranomainen tulisi kädestä pitäen opettamaan ja tuomaan tarvikkeita. 

Vierailija
140/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 euroa kuukaudessa säästöön on aika vähän. Sain enemmän säästöön jopa siivoojan palkasta. Enkä oikein ymmärrä mitä hyödyt siitä että todistelet, että vika ei ole sinun kun säästössä ei ole tarpeeksi. Kuka antaa sinulle laskut anteeksi, jos voit todistaa että et voinut säästää?

Tähän kriisiin on myöhäistä valmistautua, mutta ehkä seuraavan tullessa ihmiset ovat ottaneet opiksi. Kuten kävi 90-luvun laman jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä