Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
381/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukonäköinen ei ole ostanut liian suurta taloa, kallista autoa, kuluta rahaa turhiin vaatteisiin yms. Ylipäätään ei ei elä velaksi.

Vierailija
382/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset maksaa itse sähköstään eikö ja kaasuputki. Vuotaa merellä juuri saadaan kaasua ilmaan hengitykseen kiitos. Lopulta venäläiset kärsii vielä kuolaman jälkeen pahoista teoistaan Tulikivi järvessä. Varastettu tavara vielä painaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole taloa, ei ole lapsia, ei velkaa ja säästöjä on joten enköhän pärjää. Elämä on valintoja.

Miten luulet että Suomi pärjäisi, jos kukaan ei uskaltaisi elää, kaikki eläisivät pitkitettyä teiniikää kuten sä?

Ei lapsia, ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, pelkkää rilluttelua.

Tarkoittaako eläminen sinulle ylenmääräistä kulutusta, ja velaksi eloa? Siltä kuulostaa.

Minäkin elän, syömme ulkona joka viikko, ja ei se ei ole ABC missä syödään, ja ulkomaan reissuja tehdään, mistään ei tartte tinkiä, kaikki tarpeellinen on. MUTTA me emme osta velalla asioita. Ainoastaan asunto on rahoitettu pankkilainalla, kaikki muu käteisellä. Ja joo, autokin on aivan uusi. Mutta sekin ostettiin siinä hintaluokassa mihin käteisvarat riitti, ei velaksi.

Vierailija
384/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuhanat kiinni ja taskulamppu. Led lamppu ostoksille.Venälöiset kusettaa kaikkia varastaa niin itsehån kärsii. Lopulta.

Vierailija
385/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen karsinut menot minimiin. Ei lehtitilauksia, firman puhelin ei omaa ollenkaan, käyn lyhyitä suihkuja ja en välttämättä joka päivä. Lapsi käy kyllä joka päivä ja hyvä niin. Teen keitto ja laatikkoruokia ja itse syön aika vähän. Marjoja ja sieniä kerännyt pakkaseen. Lapselle toki monipuolista ruokaa paljon tuoreita kasviksia ja myös välillä herkkuja. Itse en herkkuja juuri kaipaa. Leivon leipää ja käytän esim. Perunamuusin lopun ja teen siitä rieskoja. En käytä eineksiä ollenkaan. Vain täysiä koneellisia pyykkiä. Lapselle ostan kirppikseltä vaatteita, Itse en uusia vaatteita tarvi. Ennen mulla meni ruokaan se 700€ kk yksi aikuinen yksi lapsi. Nyt pärjää paljon pienemmällä, kun ruokahävikkiä on alkanut minimoimaan eikä käy kaupassa joka päivä.

Vierailija
386/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lohtu hei koska venäläiset syö kaikki hylkeet norpat niin kiinalaiset syö hanhet täällä kannattaa kerätä merilevää kuivattaa sitä.

Vierailija
387/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty perunarieska ohje

Vierailija
388/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän uutisoitiin, että edes verohelpotuksia ei saa jos sähkölasku (ilman siirtomaksua) on alle 1000 €/kk. Eli melko ankea talvi tulee

Vierailija
389/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kirjoitti:

Perunamuusin jämät, sinne kanamunaa, suolaa maun mukaan, loraus maitoa, vehnäjauhoja ja jos tykkää niin kaurahiutaleita tai kaurajauhoja. Jättää sellaiseksi lusikoitavaksi. Lusikalla pellille ja tasaa pinnan. Uunissa 200c noin 20-30min kunnes ovat vähän ruskistuneet.

Vierailija
390/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kulutan peräti kolmen firman myymää sähköä 😕. Oman kerrostaloasunnon sähkösopimus on Helenille, taloyhtiö on Fortumin asiakas ja mökin sähkösopimus on Vattenfallille. Joku voisi sanoa ironisesti, että olen hajauttanut riski.

Ei auttanut, kaikki hinnat ovat nousseet hemmetisti ja kalliiksi tulee. Nyt jätän mökin talvilämmittämättä ja yritän pitää paikat kunnossa kosteussieppareilla. Ehkä omakotitaloasujalla ei ole noita kahta jälkimmäistä maksettavana.

Vierailija
391/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
392/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kirjoitti:

Perunamuusin jämät, sinne kanamunaa, suolaa maun mukaan, loraus maitoa, vehnäjauhoja ja jos tykkää niin kaurahiutaleita tai kaurajauhoja. Jättää sellaiseksi lusikoitavaksi. Lusikalla pellille ja tasaa pinnan. Uunissa 200c noin 20-30min kunnes ovat vähän ruskistuneet.

Tähän käy myös muut kasvissoseet, monesti joulun aikaan ostan valmista lanttusosetta ja teen siitä rieskoja. Ne on hyviä.

Vierailija
393/406 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää ja ahdistaa ihan kaikki. En halua miettiä

tulevaa, kun en edes haluaisi elää nykyhetkeäkään.

Vierailija
394/406 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme jengiä. Tulee kehumaan kuinka uskomattoman viisaasti ovat tehneet ja kuinka h e l v e t i n hyvin on itsellä asiat.

Ap on väsynyt ja stressaantunut.

Pieni sympatia tai tsemppi paikallaan, niin ei, ei liikene. V i t t u miten itsekkäitä ja karmeita ihmisiä.

Sinä näet asian noin, mutta jos vähän ajattelisit pidemmälle niin ymmärtäisit että jokainen voi joskus hyötyä seuraamalla muiden esimerkkiä, ja tässä voi aloittajakin saada ilmaiseksi ison palveluksen joka pelastaa hänet tulevilta kriiseiltä kunhan ottaa opikseen.

Jos märisee itse hankkimassaan sähkölämmitteisessä omakotitalossa energiakriisin keskellä, niin mitäpä luulisit että kannattaisi asettaa pitkän tähtäimen tavoitteeksi? Jatkaa asumista omakotitalossa seuraavaa kriisiä odotellen vai vaihtaa energiataloudellisempaan asumismuotoon?

Sinä tietysti näit ennalta koronan, energiakriisin ja Ukrainan sodan. Vai saitko kenties kasvatettua jälkikasvusi kultaisena aikana vuosituhannen alussa ja nyt viisaana jaat neuvoja? Kenties myös asuntosi ostit tuolloin, noin 1/4 nykyhinnoista. Kaikki eivät syntyneet 70-luvulla

Ostimme talon v.2003 ja se maksoi 200 000€. Tuskin sen hinta kuitenkaan on nyt 800 000€! Eli vähän paksua soopaa...

Talossamme on sähkölämmitys, se parjattu lattialämmitys, joka on mielestäni tosi mukava! Kylmät lattiat jäädyttävät koko kroppani enkä halua hiihdellä parketilla liukkaissa villasukissa kotonani. Emme ole edes miettineet talon myyntiä vaan viihdymme täällä. En kuitenkaan valita, eiköhän näistä korotuksista selvitä kunnialla.

T: onnellinen ison talon ½-omistaja (toinen ½ mieheni)

Vierailija
395/406 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.

Ei kaikki ole boomerina olleet "kymmeniä vuosia" töissä HALOO!

Itse aloitin säästämisen jo kansakoulussa.

Kas kun et kohdussa.

Varmaan olisinkin jos olisin voinut. Nyt on kuitenkin tilillä kuusinumeroinen summa.

Vierailija
396/406 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia kannattaa hankkia sen verran kuin pystyy elättämään.

Ja myös muuttuneissa olosuhteissa.

Vierailija
397/406 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen karsinut menot minimiin. Ei lehtitilauksia, firman puhelin ei omaa ollenkaan, käyn lyhyitä suihkuja ja en välttämättä joka päivä. Lapsi käy kyllä joka päivä ja hyvä niin. Teen keitto ja laatikkoruokia ja itse syön aika vähän. Marjoja ja sieniä kerännyt pakkaseen. Lapselle toki monipuolista ruokaa paljon tuoreita kasviksia ja myös välillä herkkuja. Itse en herkkuja juuri kaipaa. Leivon leipää ja käytän esim. Perunamuusin lopun ja teen siitä rieskoja. En käytä eineksiä ollenkaan. Vain täysiä koneellisia pyykkiä. Lapselle ostan kirppikseltä vaatteita, Itse en uusia vaatteita tarvi. Ennen mulla meni ruokaan se 700€ kk yksi aikuinen yksi lapsi. Nyt pärjää paljon pienemmällä, kun ruokahävikkiä on alkanut minimoimaan eikä käy kaupassa joka päivä.

Papatipapati. Taas joku kertoo näitä piiiitkiä tarinoita säästösaagoistaan. Nämä on niin mikrotason juttuja. Ihan kuin kaikki muut ei olis jo käynyt nuo keinot läpi. Mitä hyötyä näiden samojen tuhannesti kerrottujen omien juttujen kertomisesta on muille? Ehkä terapiaa kirjoittajalle.

Vierailija
398/406 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän erikoista miten moni jossain kerrostalossa asuva tai tukia saava ilkkuu ihmisiä jotka asuvat omakotitaloissa. Eri asumismuodon valinneet siis saakin kärsiä, syystä että? Vähän sama kuin omakotitalonsa maksaneet ilkkuisi kerrostaloasukkeja jos näillä nousisi sähkö, vastike tai huoltoyhtiökulut tms. Mitä tuollainen haukkuminen ketään hyödyttää?

Ettekö ymmärrä, että joku on voinut säästää ja tehdä paljon töitä jotta on saanut edes sen perustalon, siinä kun joku kerrostaloasukki törsää rahansa huoletta kaikkeen muuhun kuin asumiseensa.

Esim. meillä on energiatehokas omakotitalo, pumppu mutta ei takkaa. Kyllä tässä ei saunaa huvita lämmittää ja huonelämpötila on matalampi, kun ei tiedä millainen lasku on tulossa. Ei se maata tule tosiaan kaatamaan, mutta jo periaatteesta on mielestäni väärin jos perustarpeista revitään liian kovaa hintaa. Ei ole oikein että ihmisten täytyy käyttää säästönsä sähköön ja kaikilla ei edes riitä. Itse olen pienituloinen oikeastaan, mutta säästöjä on kerrytetty.

Sähköä voisi myydä suomalaisille halvemmalla mutta sähköyhtiöitä ei kiinnosta. Ne repii voittoa keinotekoisesti nyt kun voi, samoin ruokakaupat. Kauanko tässä maassa sitten kannattaa asua jos töissäkäynti ei riitä edes normielämän, välttämättömyyksien kattamiseen...? Ja porukka vain ilkkuu toisilleen.

Anteeksi jos nyt loukkaan, mutta mä en tajua, miksi asua omakotitalossa, jos se on mukavuuksiltaan samaa tasoa kuin kerrostalo/rivitaloasunto ( eli ei takkaa, ei puulämmitteistä saunaa, ei leivinuunia jne). Mä asun rivitalossa - enkä kerrostalossa - vain ja ainoastaan siksi, että rivitaloasuntoni pihalla voin käyttää perinteistä hiiligrilliä. Kerrostalossa en voisi käyttää hiiligrilliä parvekkeella. Mulla on rivitaloasunnossani sähkösauna ja jos haluaisin omakotitaloon, haluaisin tietenkin puulämmitteisen saunan. Ja takan. Ja kaiken sen, mikä kerrostaloon tai rivitaloon ei ole mahdollista saada

Asun omakotitalossa, valmistui tänä keväänä. Saunaa ei olla vielä edes tehty, ja mietitään nyt että otetaanko kevyt takka vai ei.

Ihan tiedoksi kaikille kerrostaloasukeille ja vastaaville: varaava takka asennustöineen ja mahdollisine lupineen maksaa sen 10 000€. Aurinkosähköjärjestelmä maksaa saman verran, maalämpöpumppu vielä enemmän. Samaan aikaan vaaditaan, että täytyy varautua talveen ja kasvattaa puskuria JA investoida toisiin lämmönlähteisiin. Kysyn monen, monen keskituloisen lapsiperheen puolesta: MITEN? Vaikka tilillä olisi rahaa, on riski laittaa isoja summia juuri nyt johonkin. Se, että on rahaa, ei ole sama asia että on varaa.

Ja meilläkin talon arvosta 40% on lainaa, ja lainan kustannukset kokonaiskuukausimenoista on noin 15%. Ja silti on mietittävä, ja silti huolettaa.

Pakko kuitenkin sanoa tämä: omakotitalossa maksetaan omasta rauhasta silloinkin, kun asutaan tiiviillä asuinalueella. Tässä talossa en kuuntele naapureiden vessassa käyntejä, en naapureiden riitoja, en kolinaa rappukäytävässä. Tässä omassa talossa saa soittaa pianoa aamulla ja illalla ja vaikka yöllä. Saa pestä pyykkiä ja käydä suihkussa koska vain, eikä naapurit valita. Tässä talossa on jokaisella yksityisyys, jota ei mitenkään voi kerrostalossa tai rivitalossa olla. Ja olen asunut viimeksi kerrostalossa ja sitä ennen rivitalossa. Se vain ei ole sama asia, ja siksi omakotitaloihin halutaan ja niistä maksetaan. Voit väittää nyt että on niitä meluisiakin alueita ja kuuluu sisälle sitä tätä, mutta silti, tällaista omaa rauhaa ja hiljaisuutta ei muissa asumismuodoissa ole. En tästä vaihtaisi pois ellei olisi aivan totaalisen pakko.

Jos talo lämpiää vain sähköllä, miten olette ajatelleet varautua mahdollisiin sähkökatkoksiin?

- eri - 

Eihän mikään lämmitysjärjestelmä toimi (paitsi se puun poltto takassa), jos sähköt menee poikki. Ja kerros- ja rivitaloja tämä koskee toki myös, kylmä niissäkin tulee jos on pitkään sähköt poikki, ei suorasähkölämmittäjien tarvitse siis varautua yhtään sen enempää kuin muittenkaan.

No eikö sitä samaa "varautumista" voisi sitten käyttää myös sähkölaskujensa pienentämiseen?  Jos kerran sähkökatkokset eivät haittaa mitään. Näissä valitusketjuissa kun on usein väitetty, että omakotitaloa on aivan pakko lämmittää, mutta ilmeisesti ei siis olekaan. 

Miten dorka voi ihminen olla? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Talo ei jäädy parissa tunnissa tai edes päivässä, mutta pitemmän päälle se toki menee pilalle jos on lämmöt pois. Sama koskee ihan kaikkia asumismuotoja. Mutta siitä taas ei ole mitään hyötyä että pitää säästömielessä pattereita päällä vain joka toinen päivä, koska ne käy sitten kuumempana että saa lämmitettyä takaisin tavoitelämpötilaan.

Myönnän olevani dorka, koska en ole koskaan asunut sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa ei ole mitään muita lämmitysmuotoja. Mä lähinnä nyt ajattelen sitä, että jos sellaisessa talossa asuvalla uhkaa sähkölaskut nousta niin suuriksi, ettei talon omistajalla yksinkertaisesti ole varaa maksaa sähkölaskujaan, niin ainakin kannattaa varmaan laskea asunnon lämpötila niin alhaiseksi kuin mahdollista ja siten pienentää sähkölaskujaan. Ja ehkä silloin tällöin pitää lämmityksettömiä päiviä. Aika usein kuitenkin omakotitaloasujat ovat varautuneet sähkökatkoksiin muutenkin kuin vain villasukilla ja villapaidoilla, mutta ilmeisesti kaikki eivät ole. 

Maalla asuvat onkin varautuneet, mutta ei kaupunkiomakotitalosta missään normaalitilanteessa katkea sähköt ikinä. Nytkin ne katkeaa vain jos katkeaa kaikilla muillakin, ihan siis yhtä lailla sillä kerrostaloasukilla. Miten he on varautuneet?

Ja eiköhän _ihan jokainen_ jolla on nyt sähkölämmityksen hinta ole radikaalisti nousemassa, tee niitä toimenpiteitä sähkön säästämiseksi. Eli laskevat huonelämpötilan jne. Miksi kuvittelet että eivät tekisi? Se vaan, että ihan kylmäksi taloa vaan ei voi päästää ja ne hinnat on nousseet niin paljon, että kalliiksi tulee vaikka kuinka yrittäisi säästää.

Asia ymmärretty :) Mulle on tosiaan monet omakotitaloasujat sanoneet, että on pakko varautua sähkökatkoksiin, koska putket voivat jäätyä. Mutta jos asuu kaupunkiomakotitalossa, putket eivät jäädy, vaikka sähköt olisikin poikki. 

Mä asun rivitalossa lähiössä ja olen varautunut sähkökatkoksiin ja muihinkin poikkeustilanteisiin virallisten varautumisohjeiden mukaisesti. 

Miten olet rivarissa varautunut sähkökatkoon? Mikään muu kuin takka ei lämmitä, jos on sähkökatko. Kaikki muut systeemit tarvitsevat sähköä. Onko sinulla siis takka rivarissa vai risujako meinasit lattialla polttaa?

Vierailija
399/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä omakotitaloasujien parjaamista. Kyllä me olemme parhaiten varauruneita. Kaappi on täynnä kuivaruokaa, arkkupakastin täynnä marjoja.

On takka ja puulämmitteinen sauna. Tiivis ja energiatehokas talo maalämmöllä.

Lainassa on korkokatto.

Puskuria ei ole säästettynä, kun säästöt on käytetty talon rakentamiseen. Ei osattu arvata, että ne huonot ajat koittaa juuri sillä hetkellä, kun säästöt on käytetty sellaisen elämän rakentamiseen, missä kaikkeen on varauduttu. Onneksi olemme tottuneet niukkaan elämään, koska ei tätä kaikkea saavuta tuhlailevalla elämäntyylillä.

Vierailija
400/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakatkaa lukemasta ip-lehtiä ja katsomasta uutisia. Vetovoiman laki, sitä vedät puoleesi mitä ajattelet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä