Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
21/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kuitenkin te joilla lapsia on, että oli köyhää tai rikasta, menossa on silti sen muksun ainutkertainen lapsuus. Rakkaus ja läheisyys on lapsille tärkeintä.

Kyllä tässä samassa veneessä melkein kaikki ollaan. Päivä kerrallaan.

Vierailija
22/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella epäreilu nyt ilkkua niiden jotka sästäneet sen 10 vuotta, jolloin ei ollut tiedossa näin pahoja juttuja kuin nyt, jopa sodanuhka ja koronat ja muut. Ihmisillä ei vaan ole rahaa koska lapsetkin tarvitsevat jotakin itselleen eikä lapsuudesta voi tinkiä loputtomiin.

Lakatkaa sälyttämästä kuormia toisen päälle joka on jo ihan uuvuksissa nyt. Please!

Nyt tarvitaan yhteistyötä ja luovuutta miten yhdessä selvitään! Esim kimppakyytine lisääminen, kaikissa muodoissa, hoitamisen vuorottelu ystävien kesken lemmikille ja lapselle jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole taloa, ei ole lapsia, ei velkaa ja säästöjä on joten enköhän pärjää. Elämä on valintoja.

Miten luulet että Suomi pärjäisi, jos kukaan ei uskaltaisi elää, kaikki eläisivät pitkitettyä teiniikää kuten sä?

Ei lapsia, ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, pelkkää rilluttelua.

Pitkän tähtäimen suunnitelmani on nimenomaan ollut se, etten ota riskejä kuten kallista hometaloa, älytöntä velkaa josta en selviäisi enkä lapsia joihin uppoaa loputtomasti rahaa.

Vierailija
24/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa uutisten "doom scrollaus" ja nettipalstojen lukeminen. Siitä se stressi syntyy, kun aivot miettivät koko ajan pahinta skenaariota.

Vierailija
25/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oma talo, maalämpö ja pieni takka. Kaksi pienpalkkaista ja kaksi lasta. Meillä on vaan yksi auto. Kaikki isommat kulut on minimissä ollut jo vuosia ja rahasta on ollut suht tiukkaa aikaisemminkin. Sitten kun ei enää rahat tähän elämäntyyliin riitä niin ei varmaan auta muu kuin poistua suomesta.

Vierailija
26/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissuunnutaan suomalaiset ydessä: ME selvitään. Saatana pois ja Jumalan rukoileminen hädässä auttaa. Kokeilkaa edes yhtenä aamuna jättää huolenne Korkeimman käteen. Otetaan päivä kerrallaan, sillä realisestihan meitä manipuloidaan pelolla ja paljon. Älkää menkö lankaan.

Vierailija
27/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Vierailija
28/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä kerrallaan ja tv kiinni uutisten ajaksi. Tämä on aika kiusallista, kun ihmiset takertuvat ongelmiin, joita voi tulla.

Kehoitan kaikkia rukoilemaan.Siitä saa ihminen voimaa ja viisautta.

Asiat on tosi pahasti jos ei pysty kuin rukoilemaan.

Niin ne varmaan teki Titanicissakin ennen uppoamista.

Siitä hekin voimaa ammensivat. Myös minä rukoilen ja asiat ovat selvinneet ihmeellisesti.

Vierailija
29/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin äänestellään "vihreitä" pimpuli märkänä ja sitten itketään kun tulee kovat ajat.Teille kerrottiin mitä tapahtuu ei kelvannut kärsikää siis

Vierailija
30/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.

Ei kaikki ole boomerina olleet "kymmeniä vuosia" töissä HALOO!

Itse aloitin säästämisen jo kansakoulussa.

Vierailija
31/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa uutisten "doom scrollaus" ja nettipalstojen lukeminen. Siitä se stressi syntyy, kun aivot miettivät koko ajan pahinta skenaariota.

Kyllä tässä nyt hieman haluttaa lukea uutisia, että pysyy kärryillä. Nyt tapahtuu niin paljon ja isoja asioita. Toki vois itsekin vähän rajoittaa, mutta en halua joutua "yllätetyksi".

Vierailija
32/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa olla huolissani. Olen 20 vuotta ainakin enemmän ja vähemmän prepannut kotiani ja ympäristöäni kriisinkestäväksi. On puskuria (hyvin vaatimattomista lähtökohdista kerrytetty), on ravintoa, on kaikkea ainakin vuodeksi tai satokaudesta seuraavaan. Lapsilla on aina ollut kaikkea perustarpeiksi, heille on myös pitänyt sanoa ei mahdottomalta tuntuvan toiveen edessä, esim kaikkea kivaa ei ole voitu harrastaa tai ostaa.

Kaksi kolmesta lapsesta on aikuisia työssäkäyviä. Toinen asuu kyllä vielä kotona ja näin on hyvä, nyt ei ole järkevää muuttaa omilleen sinkkutalouteen kulujen takia. Hän kyllä osallistuu asumiskuluihin omalta osaltaan ja säästää loput varoistaan omaa tulevaisuuttaan varten.

Kuopus on myös oppinut preppaamaan. Harkitsee tarkkaan mihin rahansa laittaa. Hän myös on melko haka löytämään kaikkea, olivat esim koulun liikkatunnilla suunnistamassa ja kotiin tultuaan kertoi hyvän puolukkapaikan, jossa oli myös sieniä. Sinnehän sitten lähdettiin hetimiten.

Korona ei kaatanut meitä, eikä kaada ensi talvikaan.

Vierailija
33/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se pistää huolettamaan mihin tämä kaikki johtaa. Ei kuitenkaan kannata käyttää kaikkea aikaansa vatvomiseen. Elää päivä kerrallaan, voithan huomenna saada vaikka pahan infarktin ja elämä voi olla siinä. Itsellä pitää kiireisenä taapero, opiskelut ja kohta töihin paluu. Tietenkään hintojen nousulle ei voida mitään ja se tuntuu meidänkin perheessä. Uskon kuitenkin että tästä vielä selvitään. :)

Vierailija
34/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.

Ei kaikki ole boomerina olleet "kymmeniä vuosia" töissä HALOO!

Itse aloitin säästämisen jo kansakoulussa.

Itse en ollut edes syntynyt, kun kansakoulu oli olemassa.

Vierailija
35/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella muulla onkin asiat hyvin, koska ei ole sähkölämmitteistä taloa eikä teinejä elätettävänä. Mulla rivitaloasunto, jossa kaukolämpö ja senkin vielä tarjoaa Vantaan Energia, jolla ei ole samanlaisia hintojen korotuspaineita kuin esimerkiksi naapurikaupungin Helenillä. Samasta firmasta vielä sähkönsiirto ja varsinainen sähkö toisesta firmasta määräaikaisella (voimassa vielä pari vuotta) sopimuksella hintaan 11,77 snt/kwh. Lapseni ovat jo aikuisia eikä mulla ole muita elätettäviä kuin itseni ja kissani. Helppo siis sanoa, että asiat on hyvin. 

Siitä huolimatta ymmärrän, että monelle tulee vaikea talvi. Jos ei niinkään sähkön vuoksi, niin ainakin ruuan hinnan nousun vuoksi. Mä olen tukenut vähävaraista ystäväperhettäni ostamalla heille ruokaa. Teen kerran kuukaudessa  heille ison tilauksen, jolla täytetään pakastin, jääkaappi ja kuivakaapit sekä lisäksi talouspaperit ja pesuaineet. Helpottaa heidän tilanettaan, kun ei tarvitse ostaa kuin noin 1/4 tarvitsemastaan itse ja mä ostan loput 3/4. Eipä tässä yksittäinen ihminen voi muuta tehdä kuin koittaa auttaa jotain sellaista, jolla ei mene hyvin.

Vierailija
36/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa netti kiinni ja uutiset vähemmälle. Itse keskityn perheeseen, työhön ja harrastuksiin. Sitä ostetaan mihin on varaa. Hulluksihan siinä tulee jos kaiket päivät ammentaa itseensä kaikkea negatiivista mitä netti/uutiset suoltaa.

Vierailija
37/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko asua omakotitalossa. Me myytiin iso omakotitalo pois, koska kyllästyttiin pihatöihin ja remppoihin. Muutettiin pienehköön mutta huolettomaan kerrostaloon. Ystävät ja tuttavat ihmettelivät ja vähän naureskelivat ivallisesti, koska hehän eivät muka voisi elää ilman omaa pihaa ja rauhaa. Nyt heistä moni on suomeksi sanottuna kusessa talojensa kanssa, yrittävät myydä paniikissa vaan eihän kukaan järkevä nyt taloa, varsinkaan sähkölämmitteistä sellaista osta.

Meillä sitävastoin ei ole omakotitalon myynnin jälkeen ollut mitään asumiseen liittyvää stressiä eikä ole nytkään vaikka sähköhinnat nousevat pilviin, koska kulutus on täysin mitätöntä. Ja asumisen kokonaiskulut ja vaivat muutenkin minimaaliset omakotitaloon verrattuna.

Vierailija
38/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä kerrallaan ja tv kiinni uutisten ajaksi. Tämä on aika kiusallista, kun ihmiset takertuvat ongelmiin, joita voi tulla.

Kehoitan kaikkia rukoilemaan.Siitä saa ihminen voimaa ja viisautta.

Asiat on tosi pahasti jos ei pysty kuin rukoilemaan.

Niin ne varmaan teki Titanicissakin ennen uppoamista.

Siitä hekin voimaa ammensivat. Myös minä rukoilen ja asiat ovat selvinneet ihmeellisesti.

Voisitko rukoilla sitten, että Ukraina sota loppuu heti huomenna kun sinulla tuo yhteys toimii.

Vierailija
39/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella epäreilu nyt ilkkua niiden jotka sästäneet sen 10 vuotta, jolloin ei ollut tiedossa näin pahoja juttuja kuin nyt, jopa sodanuhka ja koronat ja muut. Ihmisillä ei vaan ole rahaa koska lapsetkin tarvitsevat jotakin itselleen eikä lapsuudesta voi tinkiä loputtomiin.

Lakatkaa sälyttämästä kuormia toisen päälle joka on jo ihan uuvuksissa nyt. Please!

Nyt tarvitaan yhteistyötä ja luovuutta miten yhdessä selvitään! Esim kimppakyytine lisääminen, kaikissa muodoissa, hoitamisen vuorottelu ystävien kesken lemmikille ja lapselle jne.

Huomiokaa mitä toistenkin kodit tarvitsevat ja tarjotkaa apua. Anatakaa vaikka jakaen viihtyisyyttä toisenkin kotiin jakamalla vaikka anopinkieltä useaan ruukkuun ja viekää tuliaisiksi kestävä, erittäin vähän valoa ja huoltoa vaativa kukka. Siihen voi upottaa vaikka kerberan kapselissaan tuliaisena mukaan. Näyttää kivalta. Ja ilahduttaa jos on ankea koti jollain.

te jotka neulotte sukkia, purkakaa vaikka vanha villapaita ja neilokaa lapsille ja vanhuksille sukkia talveksi. Jne.

Vierailija
40/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Tämä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä