Olen henkilökohtainen avustaja. Jos avustettava pyytää käymään viinaa ostamassa niin
Kommentit (236)
Olin kerran avustaja. Asiakas halusi lähtee laivalle. Se maksoi mulle 500 euroa käteen siitä että vien sen laivalle.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta sainkin ajatuksen, että kun tyrkytetään avustajan hommia, niin testaan haastattelussa, miten käy, kun räplään värkkiäni samalla. Sehän on aivan luonnollinen asia tyydytellä itseään, vai kuinka?
Jos vammainen pitää normaalina, että avustaja kuulee/näkee/avustaa sessioissaan, niin eikös se ole sama oikeus avustajallakin samassa tilassa avustettavan läsnäollessa räplätä omaa värkkiään. Sehän on niin nykyaikaa. Tasavertaisuus kunniaan.
Huoh... mistä tällaisia typeryksiä riittää?
Vierailija kirjoitti:
Taas huomaa, kuinka yksoikoisia suurin osa avustettavista on. Jankataan ja intetään sitkeästi vastaan tosiasioista. Jälkeen jäänyt luulee olevansa erittäin kirkkain tähti taivaalla ja viisaampi, kuin kukaan muu.
Voi yökkistä sentään. Sinunlaistesi takia ei suin surminkaan ota avustajan hommia vastaan. Mieluummin sahaan jalkani poikki.
Kuule ei sinua varmaan kukaan avustajaksi haluakaan.
Onneksi oma isäni on löytänyt ihanan avustajan, jolla on oma järki tallella ja runsain mitoin empatiakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, joka ei pysty liikkumaan eikä syömäänkän itse, käy jopa uimahallissa avustajan kanssa täällä meilläpäin. Makaa siis aina sängyllä muutoin.
Tässä sulle esimerkki imbesilli.
Ja kumpikohan avustajalle on helpompaa? Hoitaa vaivattomasti pikku asia esim. Alkoon vai raijata makuuasennossa autettava sinne invataksilla, odottaa sitä jne. Noh, ei kaikille ole suotu samanlaisia älynlahjoja. Mutta ei semitään, jos nautit työstäsi ja suuresta vaivannäöstä, niin ihan vapaasti!
Nämä asiat on laadittu hoitavan henkilökunnan ja omaisten kanssa yhdessä hoitosuunnitelmaan. En minä avustajana niitä ole päättänyt. Sulla on niin kapee tuo ymmärrys. Ymmärrän kyllä, että olet jälkeen jäänyt.
En tee kyseistä duunia enää, koska se ei ole nautittavaa missään muodossa.
Kommenttisi ovat järjestään ala-arvoisia. On täysin ymmärrettävää, että et voi tehdä kyseistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähden työssäni siitä että olen avustaja, en puolesta tekijä tai piika tai käskyläinen.
Joten en mene kauppaan/alkoon/pankkiin/yökerhoon avustettavan puolesta, vaan olen töissä siksi että jos hän haluaa johonkin noista mennä, niin hän pääsee sinne apuni vuoksi menemään.
Taidat olla väärällä alalla? Jos avustettava ei pääse liikkumaan niin sinä menet. Taikka saat lopputilin. Toki voit valita vain sellaisia kohteita jossa vain rupatellaan päivät mutta ne on harvassa.
Et taida juurikaan ymmärtää mitä avustaminen on?
Puolesta tekeminen on eri asia kuin avustaminen. Työnkuva kannattaa selvittää jo ennakkoon niin ei tule sitten erimielisyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, joka ei pysty liikkumaan eikä syömäänkän itse, käy jopa uimahallissa avustajan kanssa täällä meilläpäin. Makaa siis aina sängyllä muutoin.
Tässä sulle esimerkki imbesilli.Ja kumpikohan avustajalle on helpompaa? Hoitaa vaivattomasti pikku asia esim. Alkoon vai raijata makuuasennossa autettava sinne invataksilla, odottaa sitä jne. Noh, ei kaikille ole suotu samanlaisia älynlahjoja. Mutta ei semitään, jos nautit työstäsi ja suuresta vaivannäöstä, niin ihan vapaasti!
Nämä asiat on laadittu hoitavan henkilökunnan ja omaisten kanssa yhdessä hoitosuunnitelmaan. En minä avustajana niitä ole päättänyt. Sulla on niin kapee tuo ymmärrys. Ymmärrän kyllä, että olet jälkeen jäänyt.
En tee kyseistä duunia enää, koska se ei ole nautittavaa missään muodossa.
Kommenttisi ovat järjestään ala-arvoisia. On täysin ymmärrettävää, että et voi tehdä kyseistä työtä.
Ongelma työssä on se, että teikäläiset pitää alamaisina avustajiaan. Sen takia en voi tehdä kyseistä työtä.
Järjestään on avustettavilla se asenne, että hän on suurinpiirtein joku aurinkokuningas, jonka kaikki typerät toivomukset pitää toteuttaa. Sun asenne on ala-arvoinen. Olet päästäs tukossa.
Eräskin käski vääntämään toisen jalkansa toisen jalkansa päälle istuessaan pyörätuolissa. Siinä oli paikalla lähihoitaja, lääkäri, entinen avustaja ja minä nykyisenä avustajana. Kaikki totesi, että kun sitä jalkaa nyt ei vaan voi pakolla vääntää, kun se ei taivu. Minäkin siihen sanoin, että minähän saan syytteen pahoinpitelystä, jos sulla lonkkanivel muljahtaa paikoiltaan, jos minä sen voimalla siihen väännän.
Siis ihan skitsoo hommaa.
Minulle sanottiin, että älä lähde mukaan kaikkiin hölmöilyihin, mihin avustettava sinua käskee.
Siis entinen avustaja ja lähärit sanoi.
Tosiaan suihkussa käynnin ajaksi ei olisi saanut poistaa radion johtoa suihkutilassa sähköverkosta. "SÄ OSTAT MULLE UUDEN, JOS SÄ RIKOT SEN"!!!!
Meidän kotona suihkussa ollessamme ei ole mitään sähkölaitteita kytkettynä sähköverkkoon. Suihkussa on myös kieltokyltti, jossa lukee pistorasian vieressä: käyttö kielletty suihkun ja kylvyn aikana.
Kuulkaas juu suuret avustajien työnantaja: Minä en riskeeraa omaa turvallisuuttani sun vaatimuksistasi huolimatta. Saathan sä siihen suihkuun ottaa vaikka föönin sähköverkkoon kytkettynä mukaan. jos mieles tekee. Silloin minä en sinua kyllä pese. Ota sähköiskut ihan itelles, mutta et voi käskeä avustajaa ottamaan riskiä.
Aloittajalle sanon: Ota lopputili hyvän sään aikana. JUOKSE! Ennen kuin joku seko haastaa sut oikeuteen vammantuottamuksesta tai varastelusta. Kaupan kassalla ja siivoojana saat 25 prossaa enemmän tuntipalkkaa, kuin jonkun r-u-n-k-a-ri-n avustajana.
Älä enää ikinä mene avustajaksi.
Voi itku miten tietyt avustettavat oksentaa sitä omaa elämäänsä lähäreiden ja avustajien niskaan.
Avustettava mollasi lähihoitajaa, joka tuli minun, eli avustajan kanssa pesemään avustettavaa.
Avustettava väitti, ettei lähihoitaja osaa pestä hänen hiuksiaan, ja kivahteli alituiseen siitä, mitä lähäri teki väärin.
Minä jo sanoin, että eiköhän lähäri ole pessyt aika monien hiuksia työurallaan, että kyllä hän osaa sunkin hiukset pestä. Oikeudenmukaisuuden nimissä oli pakko sanoa.
Pesemisessä ei mennyt mikään väärin tai pieleen. Avustettava haukkui yhden henkilön päivässä, jotta mielenterveys pysyy raiteillaan.
Avustajien pitäisi olla psykologeja tai vähintään psykiatreja näille rikkinäisille avustettaville.
Tuskinpa yhteiskunta kuitenkaan suostuu maksamaan palkkaa korkeakoulutetuille, että pääsee sua siirtelemään ja pesemään sekä kuuntelemaan törkeyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas huomaa, kuinka yksoikoisia suurin osa avustettavista on. Jankataan ja intetään sitkeästi vastaan tosiasioista. Jälkeen jäänyt luulee olevansa erittäin kirkkain tähti taivaalla ja viisaampi, kuin kukaan muu.
Voi yökkistä sentään. Sinunlaistesi takia ei suin surminkaan ota avustajan hommia vastaan. Mieluummin sahaan jalkani poikki.
Onneksi oma isäni on löytänyt ihanan avustajan, jolla on oma järki tallella ja runsain mitoin empatiakykyä.
Kas kun ei sympatiakykyä. Työ on suorittavaa, eikä siinä tartte olla mikään anneli korttipakka tai seuraneiti.
Useimmat avustajat pärjää, kun esittää vaan ymmärtäjää, ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Luuletsä, että ajattelee sun faijaas myös vapaa-ajallaan empatisoiden häntä. Metsään meni.
Tasapuolisuuden nimissä minunkin pitää voida rämplätä värkkiäni työntekijöiden läsnä ollessa? Vaadin tasa-arvoa.
Olen työnantajana toimistossani. Onhan minulla oikeus toteuttaa seksuaalisia tarpeita piittaamatta ajasta ja paikasta? Miten minun oikeudet poikkeaa vammaisten normaaleista oikeuksista. Voin siis nusasta työpaikalla puolisoani. Eikö tämä kuulu jo ihmisoikeuksiini? Eläisin himojeni mukaan riippumatta ajasta ja siitä, kuka sen alkukantaisen viettini näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma isäni on löytänyt ihanan avustajan, jolla on oma järki tallella ja runsain mitoin empatiakykyä.Kas kun ei sympatiakykyä. Työ on suorittavaa, eikä siinä tartte olla mikään anneli korttipakka tai seuraneiti.
Useimmat avustajat pärjää, kun esittää vaan ymmärtäjää, ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Luuletsä, että ajattelee sun faijaas myös vapaa-ajallaan empatisoiden häntä. Metsään meni.
En todellakaan luule. Mutta kun hän avustaa, ei hänellä todellakaan ole asennevammaa kuten sinulla vaikuttaa olevan
Minä lopetan tähän, saat jatkossa ihan vapaasti suoltaa pahaa oloasi ja länkyttää haukkuen muita ihmisiä. En enää alennu vastaamaan sivistymättömiin kommentteihisi.
Tulee ihan paha olo itselleni, kun ymmärtää, millaisia ihmisiä sitä maa päällään kantaakaan. Toivottavasti olet saanut vaihdettua alasi vaikka jäteauton kuljettajaksi, jossa et joudu kohtaamaan ihmisiä, varsinkaan ihmisiä, joilla ei elämä ole ihan helppoa. Tai ehkä vain makaat sohvalla kattoon syljeskellen? Tai olet viimeisen päälle trolli.
Täällä on aika negatiivisia näkemyksiä avustajan työstä. Olen itse avustajien työnantaja. En teetä avustajillani mitään seksiin liittyvää, koska 1) suuri kynnys itsellä pyytää apua sellaiseen (nolottaisi ja paljon), 2) oon itse niin huonossa kunnossa, ettei ole haluja, 3) tiedostan, ettei avustaja välttämättä halua auttaa siinä. Puolustan kuitenkin niiden oikeutta, jotka ajattelevat asiasta toisin, toimia toisin. Jos molemmat hiffaa, että kyseessä on avustaminen, ei aktiin osallistuminen niin tilanteen pitäisi olla ok. Ongelmat syntyy varmaan siitä, kun tämä ei ole selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma isäni on löytänyt ihanan avustajan, jolla on oma järki tallella ja runsain mitoin empatiakykyä.Kas kun ei sympatiakykyä. Työ on suorittavaa, eikä siinä tartte olla mikään anneli korttipakka tai seuraneiti.
En todellakaan luule. Mutta kun hän avustaa, ei hänellä todellakaan ole asennevammaa kuten sinulla vaikuttaa olevan
Minä lopetan tähän, saat jatkossa ihan vapaasti suoltaa pahaa oloasi ja länkyttää haukkuen muita ihmisiä. En enää alennu vastaamaan sivistymättömiin kommentteihisi.
Tulee ihan paha olo itselleni, kun ymmärtää, millaisia ihmisiä sitä maa päällään kantaakaan. Toivottavasti olet saanut vaihdettua alasi vaikka jäteauton kuljettajaksi, jossa et joudu kohtaamaan ihmisiä, varsinkaan ihmisiä, joilla ei elämä ole ihan helppoa. Tai ehkä vain makaat sohvalla kattoon syljeskellen? Tai olet viimeisen päälle trolli.
Sä oot niin sinisilmäinen ja naivi.
Se avustaja tekee työtään saadakseen kympin bruttona tunnilta, ei siksi, että se sun faijan avustaminen olis hänen elämäntehtävä. Tää on ihan kurjimmista töistä mitä löytyy.
Ei se avustaja emppaa, symppaa tai saa orkkua auttaessaan jotakuta. Sun faijas ei ole mitenkään erityinen henkilö avustajan elämässä.
Tämä työ on vähän semmonen, joka otetaan väliaikaisesti, kunnes pääsee oikeisiin töihin. Esim. nuoren eka työpaikka. Minunkin jälkikasvu on ollut avustajina. Nyt heillä toisella on oma yritys ja toinen on johtajatasolla asiantuntijana.
He ei aikoneetkaan olla pitkään alipalkatussa pskahommassa.
Työpaikkailmoituksessa vaatimukset avustajasta:
Haen kokenutta avustajaa, harjoittelijat ei käy.
Kokemusta avustajan työstä/elämänkokemusta, luotettavuutta ja täsmällisyyttä ja
tsempparihenkinen halu saada toisen ihmisen arjesta parempaa.
Mua pitää tosiaan välillä nostella.
olet sensitiivinen etkä hätkähdä feminismiä.
Joo-o. Että kokenut pitää olla ja sensitiivinen tsempparihenkinen sekä tehdä arjesta parempaa(eiks se ollutkaan palvelijan duuni?)
Vankka kokemus pitäö olla, ja kaikki tämä kympillä tunti.
Ei kukaan ala tolla palkalla. Kas kun ei sairaanhoitan koulutusta vaadi.
Tsiisus. Kaikenlaisii se maa päällään kantaa.
Avustaja sun ei tarvi nostaa henkilöä.
Muissakin duuneissa on tietty kilomäärä, jonka saa nostaa.
Henkilönostin on nostoja varten. Tosin jotku avustettavat vaatii nostamaan harrastuksissaan tai yleisessä vessassa pöntölle. Palkaksi saat selkävaivat loppuelämäksesi rikkoessasi oman selkäsi, kun joudut nostelemaan 70 kiloista.
Vali vali vali. Avustajaksi pääsee kuka vain juoppo, narkkis, rikollinen. Ei vaadita mitään koulutusta eikä taustoja selvitellä. Mitenkä tällaisella alalla voisi palkat olla suuria?! Onneksi alalta löytyy ihan normaalejakin työntekijöitä ja mukavia sellaisia. Heille pitäisi maksaa enemmän mutta kun sitten on paljon mätää ainesta töissä jotka pilaavat koko porukan maineen niin ei muutoksia parempaan tule. Olen sivusta seurannut alaa pidemmän aikaa ja tosiaan väkivaltaisia, päihdeongelmaisia, mielenterveyspotilaita löytyy jotka saattavat vielä varastaa näiltä avustettaviltaan. Myös täysin kielitaidottomia löytyy. Vakavia juttuja tapahtuu, tiedän näistä, ei ne julkisuuteen päädy kuin harvoin. Ala on kuin viidakko.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali vali. 8Avustajaksi pääsee kuka vain juoppo, narkkis, rikollinen. Ei vaadita mitään koulutusta eikä taustoja selvitellä. Mitenkä tällaisella alalla voisi palkat olla suuria?! Onneksi alalta löytyy ihan normaalejakin työntekijöitä ja mukavia sellaisia. Heille pitäisi maksaa enemmän mutta kun sitten on paljon mätää ainesta töissä jotka pilaavat koko porukan maineen niin ei muutoksia parempaan tule. Olen sivusta seurannut alaa pidemmän aikaa ja tosiaan väkivaltaisia, päihdeongelmaisia, mielenterveyspotilaita löytyy jotka saattavat vielä varastaa näiltä avustettaviltaan. Myös täysin kielitaidottomia löytyy. Vakavia juttuja tapahtuu, tiedän näistä, ei ne julkisuuteen päädy kuin harvoin. Ala on kuin viidakko.
No ei noihin hommiin hakeudukaan kuin ne, jotka ei juuri nyt löydä oikeita töitä. Opiskelijat ja kouluttautumattomat, koska paikkoja on paljon kun se palkka on huono. Kunta/kaupunki maksaa sen kympin bruttona. Kun maksaa huonoa palkkaa, saa huonoa väkeä töihin. Luulitsä, että koulutettu hakis huonosti palkatulle "alalle"?
Vois verrata piian/rengin duuniin. Aikoinaanhan oli monesti mentävä ekaan työpaikkaan vaikka kotiapulaiseksi. Ihan just samaa hommaa. Fyi fan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähden työssäni siitä että olen avustaja, en puolesta tekijä tai piika tai käskyläinen.
Joten en mene kauppaan/alkoon/pankkiin/yökerhoon avustettavan puolesta, vaan olen töissä siksi että jos hän haluaa johonkin noista mennä, niin hän pääsee sinne apuni vuoksi menemään.
Taidat olla väärällä alalla? Jos avustettava ei pääse liikkumaan niin sinä menet. Taikka saat lopputilin. Toki voit valita vain sellaisia kohteita jossa vain rupatellaan päivät mutta ne on harvassa.
Pääsee pyörätuolissa minne vaan. Suihkuunkin pääsee, niin miksi ei kauppaan?
En yhtään ihmettele, että avustajia on vaikea saada. Monet avustettavat kun on niin vaikeita tapauksia.Vai ni. Paareillako mun pitäisi lähteä kauppaan kun en pyörätuolissa voi istua kuin pienen hetken? Makaisin siellä kaupan käytävällä? Paareilla liikun polireissut mutta en todellakaan lähde kaupoille. Avustaja hoitaa ne asiat. Anteeksi vain kun olen niin vaikea tapaus. Piristit ihan päiväni tällä kommentilla! Kiitos.
Pystyt kirjoittamaan vauva-palstalle, joten pystyt myös tilaamaan ruoan kotiin. Esimerkiksi S-ryhmällä on ihan toimivat verkkosivut, josta tilata kaikkea mitä Prismoista saa. Sitten tilaat kotiinkuljetuksen ja avustaja on vastaanottamassa sen.
Ette kai te laita avustajia käymään kaupassa omalla kustannuksellaan?
Tästä ketjusta sainkin ajatuksen, että kun tyrkytetään avustajan hommia, niin testaan haastattelussa, miten käy, kun räplään värkkiäni samalla. Sehän on aivan luonnollinen asia tyydytellä itseään, vai kuinka?
Jos vammainen pitää normaalina, että avustaja kuulee/näkee/avustaa sessioissaan, niin eikös se ole sama oikeus avustajallakin samassa tilassa avustettavan läsnäollessa räplätä omaa värkkiään. Sehän on niin nykyaikaa. Tasavertaisuus kunniaan.