Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen henkilökohtainen avustaja. Jos avustettava pyytää käymään viinaa ostamassa niin

Vierailija
25.09.2022 |

pitääkö minun mennä? Meinaan ottaa lopputilin.

Kommentit (236)

Vierailija
201/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi tehdä hlökohtaisen avustajan tuollaisia asioita, mitä avustettava tekisi otse, jos kykenisi. Ei voi aina vaatia, että vaikeasti vammainen lähtee viinakauppaan ja avustaja vähän hengailee mukana.

Vierailija
202/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun työtehtävä on palvella, ei moralisoida asiakkaasi valintoja.

Ja sitten ihmetellään kun noihin hommiin ei kukaan halua. Avustaja ei ole palvelija!

Aikuinen ihminen hakee viinansa itse. Tilatkoon vaikka Alkon verkkokaupasta lähimpään postin toimipisteeseen jos ei Alkoon kykene menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava ketju! Joillakin avustajilla? on pikkasen pinna kireällä. Kannattaisiko vaihtaa alaa jos noin ketuttaa tehdä tuota työtä. Ei kukaan pakota tekemään. En mä ainakaan aikuisena, koulut käyneenä tekisi mitään sellaisia töitä jotka saisivat mut noin kärttyiseksi.

Vierailija
204/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pitäisi tehdä hlökohtaisen avustajan tuollaisia asioita, mitä avustettava tekisi otse, jos kykenisi. Ei voi aina vaatia, että vaikeasti vammainen lähtee viinakauppaan ja avustaja vähän hengailee mukana.

Joo ja sitten kun se vaikeasti vammainen viinapäissään vaikka teloo itsensä, niin todennäköisesti syyttävä sormi osoittaa sitä avustajaa joka viinat haki.

Avistajan palkka on niin pieni, että turha ottaa mitään ylimääräisiä riskejä.

Vierailija
205/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava ketju! Joillakin avustajilla? on pikkasen pinna kireällä. Kannattaisiko vaihtaa alaa jos noin ketuttaa tehdä tuota työtä. Ei kukaan pakota tekemään. En mä ainakaan aikuisena, koulut käyneenä tekisi mitään sellaisia töitä jotka saisivat mut noin kärttyiseksi.

Valitettavasti kaikki eivät noin vaan voi valita mieluista työpaikkaa, ei vaikka kuinka olis koulut käytynä.

Kyllä se pinnalle useimmilla kiristyy jos pomo on täysi mul kku.

Vierailija
206/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se avustaja vaan mielestäsi hengailee siinä mukana, niin silloin tämä vammainen ei varmaankaan tarvi avustajaa vaan pärjää ilmankin. Avustaja on nimensä mukaisesti avustaja, auttaa ja mahdollistaa sen että vammainen pääseen käymään siellä viinakaupassa.

Vierailija
207/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on vain hetken työ, kunnes löytyy oikeita töitä.

Ei tätä 'alaa' tarvi vaihtaa, kun eihän se mitään koulutusta vaadi normi siivoilu, hygienian hoito ja ruuanteko.

Tavallista kotiapulaisen hommaa se on, jota jokainen tekee kotonansa.

Nää avustettavat vois tehdä jotain elantonsa eteen. Tarjoo vaikka sitten sitä suihinottoa asiakkaille 100e laaki.

Vierailija
208/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se avustaja vaan mielestäsi hengailee siinä mukana, niin silloin tämä vammainen ei varmaankaan tarvi avustajaa vaan pärjää ilmankin. Avustaja on nimensä mukaisesti avustaja, auttaa ja mahdollistaa sen että vammainen pääseen käymään siellä viinakaupassa.

Osuvasti sanottu. Mihin tuollainen avustajaa tarvitsee, jos pärjää ilman hengailijaa?

Nyt oikeesti karsimaan niitö myönnettyjä avustajatunteja näiltä ylimielisiltä avustettavilta, jotka ei oikeesti avustajaa tarvi. Säästyy yhteiskunnan varat tärkeämpään, kuten vanhusten avustamiseen. Ne on avustukset jo tienannut työelämässä.

Nämä nokkavat vammaiset olkoon kiitollisia saamastaan vastikkeettomasta palveluista.

Vierailija
209/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kotiin voi tilata ruokaa, juomaa, seksipalveluita ja siivoojan.

Niin ne muutkin tekee, vaikka ei olis vammainen.

Yhteiskuntakelpoinen maksaa nämä omasta pussistaan.

Mikä hyysättävien popula nämä vammaiset on? Muitten pitää maksaa tää lysti vammaisille.

Vanhukset maksaa ja työelämässä maksaa omista tuloistaan palvelut.

Pitäisi suun soukemmalla, kun saat kaikki palvelut muitten kustantamana vammainen.

Vierailija
210/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa käynti on ihan perusduunia. Yleensä juodaan viinitonkka illan aikana ja jatkan baarikierrokselle matkaani.

Vierailija
211/236 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa käynti on ihan perusduunia. Yleensä juodaan viinitonkka illan aikana ja jatkan baarikierrokselle matkaani.

Tarjoatko suuseksiä elantos eteen? Juominen sulla sujuu, niin miksei nieleminen, nuoleminen ja imeminenkin?

Vaikuttas siltä, että nimenomaan vammaiset on todella hakoja ja kouliintuneita tuossa hommassa. Se on täysin normaalia elämää. Jokainen on hyvä jossain. Käytä taitojas elantos hankkimiseen.

Vierailija
212/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perataanpa tätä työnantajakuviota nyt vähän.

Avustettava on juridisesti työnantaja. Vaikka kunta/kuntayhtymä/kaupunki maksaakin palkan, on työnantajalla seuraavia vastuita:

- työntekijöiden rekryäminen

-työsopimuksen teko

-työn sisällön määrittely

-työssä ohjaaminen ja perehdytys

-työvuorolistojen teko

-sijaisten etsiminen

Joissakin kunnissa myös:

-tapaturmavakuutuksen, ryhmähenkivakuutuksen ottaminen

-työterveyshuollon sopiminen

-näiden maksaminen ensin omasta pussista ja sitten korvausten hakeminen kunnalta

Saattaa myös olla että työnantaja maksaa omalta tililtään palkan avustajalle ja kunta maksaa korvauksen työnantajan tilille. Esim. minulla oli vuosia näin. Tililläni oli hirveästi rahaliikennettä ja ikinä ei oikein tiennyt mikä on tilin todellinen saldo kun kunnan korvaukset oli vähän eri suuruisia kuin se summa jonka maksoin avustajalle (kunta laski sen korvattavan summan jollain omalla kaavallaan ja summa kyllä tasoittui vuoden mittaan mutta kyllä se vähän sellaista epäselvyyttä aiheutti). Nyt on siirrytty malliin, missä kuntayhtymä hoitaa kaiken, ja minä ja avustaja vain täytetään tuntilista. Ei tarvi edes vakuutuksista huolehtia itse. Useimmissa kunnissa kai mennään tähän suuntaan.

Vielä vuosia sitten maksoin pitkän aikaa tilitoimiston laskut itse enkä saanut niistä korvausta kunnalta. Kunnan oletus oli että avustettava osaa itse laskea palkan. Ja eihän se nyt niin kauhean vaikeaa olisikaan mutta koska opiskelin ahkerasti muuta tuolloin, ei minulla ollut aikaa ja energiaa palkanlaskentaan, joten teetin homman tilitoimistolla. Kunta alkoi joitakin vuosia sitten korvata tilitoimiston kulut.

Minulla on monta mappia täynnä työnantajan velvollisuuksiin liittyviä papereita.

Työnantajan pitää myös ottaa huomioon erilaiset kunnan säännöt, esim saako avustaja käydä esim siellä kaupassa ilman avustettavaa. Näillä säännöillä ehkäistään väärinkäytöksiä mutta joskus niiden noudattaminen on mahdotonta.

Jos on 24/7 avustus niin se ringin pyörittäminen ja työvuorolistojen teko niin että kaikki ovat tyytyväisiä voi olla isokin työ ja työntekijöiden sairastuessa tilanne karkaa käsistä, kun sijaisia pitäis löytää. Mitään sijaispankkia useimmilla paikkakunnilla ei ole.

Omat ongelmansa on myös niillä, joille on myönnetty hyvin vähän tunteja. Avustajan löytäminen muutamaksi päiväksi viikossa voi olla tosi haastavaa sekin.

Osalle nämä työnantajan velvollisuudet voivat olla liikaa, ja silloin mietitään esim. ostopalvelua. Siinä on hyvänä puolena, että näitä velvollisuuksia ei sitten ole, sillä avustettava on asiakas, ei työnantaja. Huono puoli ovat sitten, että avustettava pystyy vähemmän vaikuttamaan siihen, kuka avustaa ja miten. Ostopalvelu on kunnalle myös kalliimpaa, joten yleensä sen myöntämistä pihdataan.

Vierailija
213/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika surullista, että osan mielestä vammaisen/vammautuneen elämään ei saa kuulua nautinnot, kuten coctailit ja itsetyydytys. Pitäisikö loppuelämä viettää kuivin suin selibaatissa?

Yhteiskunnan ei tarvitse näitä kustantaa. Avustaja voi valita ketä avustaa. Alalla on työvoimapula ja kenenkään ei tarvitse suostua vammaisen seksiavustajaksi reilun kympin tuntipalkalla.

Seksuaalisuus on osa elämää kun muutkin asiat ja yhteiskunta nimenomaan maksaa siitä, että avustaja auttaa avustettavaa elämään omannäköistä elämäänsä. Ei kyse ole seksiin osallistumisesta vaan esim välinehuollosta, ei sen kummemmasta.

No joka tapauksessa työtehtävät sovitaan ennen työsopparin allekirjoittamista ja kenenkään joka kokee tämän välinehuollon itselleen epämieluisaksi, ei ole pakko sitä työsopimusta allekirjoittaa. Paljon on avustettavia joita ei seksissä tarvitse avustaa ja heillekään ei riitä kaikille avustajia.

Voisitko kertoa, mikä siinä välinehuollossa on inhottavampaa kuin esim menkkasiteen vaihtaminen tms? Onko omassa mielessäsi seksi jotenkin yhdistynyt pahuuteen, syntiin tai likaisuuteen?

Seksiavustaminen ei ole sitä välttämätöntä apua mihin yhteiskunta on avustajan palkannut.

Tottakai on. Se on normaali perustarve. Itseasiassa suurempi tarve kuin esim leffassa käyminenkin, mihin siihenkin saa avustajan. Miksi näet seksin likaisena?

Kuule pointti on se, voiko avustajaa pakottaa sun touhuihin. Ei voi. Harva avustaja suostuu tuohon. Muutenkin avustajia on vaikea saada.

Avustajaksi ei kannata ryhtyä, jos ei kykene kohtaamaan normaalin ihmiselämään kuuluvia asioita.

Avustajaksi ei kannata ryhtyä missään nimessä. Normaaliin ihmiselämään ei kuulu katsoa ja kuunnella orkkujas. Vielä vähemmän autella mulkkua vittuus. 

Kiertäkää hemmetin kaukaa avustajan työpaikat. Olen törmännyt monesti työssä vitulle haiseviin avustettavan käsiin, joissa on pitkät kynnet. Jotkut jopa raapii per`§ettään todella autuaasti avustajan läsnä ollessa.

Vierailija
214/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä käyt sen juoman ostamassa, avustettava on sun pomo.

Ei ole pomo. Eikä viinaa pidä hakea, hakekoon itse viinansa jos on tarve. Avustaja voi toki avustettavan avustaa sinne viinakauppaan hakemaan viinaa, muttei tarvitse ostaa kenellekään

Vierailija
215/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomo kirjoitti:

Perataanpa tätä työnantajakuviota nyt vähän.

Avustettava on juridisesti työnantaja. Vaikka kunta/kuntayhtymä/kaupunki maksaakin palkan, on työnantajalla seuraavia vastuita:

- työntekijöiden rekryäminen

-työsopimuksen teko

-työn sisällön määrittely

-työssä ohjaaminen ja perehdytys

-työvuorolistojen teko

-sijaisten etsiminen

Joissakin kunnissa myös:

-tapaturmavakuutuksen, ryhmähenkivakuutuksen ottaminen

-työterveyshuollon sopiminen

-näiden maksaminen ensin omasta pussista ja sitten korvausten hakeminen kunnalta

Saattaa myös olla että työnantaja maksaa omalta tililtään palkan avustajalle ja kunta maksaa korvauksen työnantajan tilille. Esim. minulla oli vuosia näin. Tililläni oli hirveästi rahaliikennettä ja ikinä ei oikein tiennyt mikä on tilin todellinen saldo kun kunnan korvaukset oli vähän eri suuruisia kuin se summa jonka maksoin avustajalle (kunta laski sen korvattavan summan jollain omalla kaavallaan ja summa kyllä tasoittui vuoden mittaan mutta kyllä se vähän sellaista epäselvyyttä aiheutti). Nyt on siirrytty malliin, missä kuntayhtymä hoitaa kaiken, ja minä ja avustaja vain täytetään tuntilista. Ei tarvi edes vakuutuksista huolehtia itse. Useimmissa kunnissa kai mennään tähän suuntaan.

Vielä vuosia sitten maksoin pitkän aikaa tilitoimiston laskut itse enkä saanut niistä korvausta kunnalta. Kunnan oletus oli että avustettava osaa itse laskea palkan. Ja eihän se nyt niin kauhean vaikeaa olisikaan mutta koska opiskelin ahkerasti muuta tuolloin, ei minulla ollut aikaa ja energiaa palkanlaskentaan, joten teetin homman tilitoimistolla. Kunta alkoi joitakin vuosia sitten korvata tilitoimiston kulut.

Minulla on monta mappia täynnä työnantajan velvollisuuksiin liittyviä papereita.

Työnantajan pitää myös ottaa huomioon erilaiset kunnan säännöt, esim saako avustaja käydä esim siellä kaupassa ilman avustettavaa. Näillä säännöillä ehkäistään väärinkäytöksiä mutta joskus niiden noudattaminen on mahdotonta.

Jos on 24/7 avustus niin se ringin pyörittäminen ja työvuorolistojen teko niin että kaikki ovat tyytyväisiä voi olla isokin työ ja työntekijöiden sairastuessa tilanne karkaa käsistä, kun sijaisia pitäis löytää. Mitään sijaispankkia useimmilla paikkakunnilla ei ole.

Omat ongelmansa on myös niillä, joille on myönnetty hyvin vähän tunteja. Avustajan löytäminen muutamaksi päiväksi viikossa voi olla tosi haastavaa sekin.

Osalle nämä työnantajan velvollisuudet voivat olla liikaa, ja silloin mietitään esim. ostopalvelua. Siinä on hyvänä puolena, että näitä velvollisuuksia ei sitten ole, sillä avustettava on asiakas, ei työnantaja. Huono puoli ovat sitten, että avustettava pystyy vähemmän vaikuttamaan siihen, kuka avustaa ja miten. Ostopalvelu on kunnalle myös kalliimpaa, joten yleensä sen myöntämistä pihdataan.

Miksi sitten huutelet olevasi suuri työnantaja, jos se noinkin vaikea homma sulle on?

Täällä suurin osa avustettavista saa jo rekryfirman kautta avustajat, koska on niin paljon niitä avustettavia, joille kukaan ei halua mennä töihin.

Avustajalle on turvallisempaa olla rekryfirman palkkalistoilla, kuin että olisi jonkun sairaan työntekijänä. Näitä tapauksia on paljon, jossa "työnantaja vammainen" kieltäytyy allekirjoittamasta tuntilistaa tehdyistä työtunneista. Omalla kohdalla näitä on kaksi tapausta. Tällä tavalla "työnantaja" korostaa määräysvaltaansa avustajaa kohtaan, ja samalla hän pöllii avustajan palkan.

Vielä tyhmempää on lähettää palkanlaskentaan ilmoitus myöhässä, jolloin avustaja joutuu odottamaan surkeaa korvausta yhden lisäkuukauden. 

Tälle mielivallalle on pantava stoppi ihan oikeesti.

Älkää siis suostuko suoraan työsuhteeseen avustettavan kanssa. Aina rekryfirman kautta. Esim. Mehiläinen, Elämäsi adato tai Aalto jne.

Vierailija
216/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä työtä ei kukaan tee hyvää hyvyyttään, vaan palkan takia, joka on tosi surkee.

Liian usein kun vammainen on itse se työnantajana, ne istuu avustajan palkan päällä milloin mistäkin syystä.

Miten tänä päivänä kukaan enää suostuu tällaiseen törkeyteen?

Tehkää aina rikosilmoitus näistä avustettavista, jotka ei suostu allekirjoittamaan tehtyjä työtunteja, tai lähettävät myöhässä tuntilistan palkanlaskentaan. Näissä tapauksissa olen työntekijänä kusessa, kun et pysty maksamaan omia laskuja jonkun ku#ipään takia.

Vierailija
217/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten huutelet olevasi suuri työnantaja, jos se noinkin vaikea homma sulle on?

Täällä suurin osa avustettavista saa jo rekryfirman kautta avustajat, koska on niin paljon niitä avustettavia, joille kukaan ei halua mennä töihin.

Avustajalle on turvallisempaa olla rekryfirman palkkalistoilla, kuin että olisi jonkun sairaan työntekijänä. Näitä tapauksia on paljon, jossa "työnantaja vammainen" kieltäytyy allekirjoittamasta tuntilistaa tehdyistä työtunneista. Omalla kohdalla näitä on kaksi tapausta. Tällä tavalla "työnantaja" korostaa määräysvaltaansa avustajaa kohtaan, ja samalla hän pöllii avustajan palkan.

Vielä tyhmempää on lähettää palkanlaskentaan ilmoitus myöhässä, jolloin avustaja joutuu odottamaan surkeaa korvausta yhden lisäkuukauden. 

Älkää siis suostuko suoraan työsuhteeseen avustettavan kanssa. Aina rekryfirman kautta. Esim. Mehiläinen, Elämäsi adato tai Aalto jne.

Öö? Minä en ole "huudellut" mitään, todennut vain olevani työnantaja, koska se on fakta, ja avannut vähän mitä siihen sisältyy. Ainakaan mulle työnantajuus ei ole mikään titteli vaan sanon itseäni pomoksi, koska sellainen tehtävä mulle nyt vaan on annettu. Toistaiseksi pärjään siinä, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Koskaan en ole kieltäytynyt allekirjoittamasta tuntilistoja tai lähettänyt niitä myöhässä. Mun avustajista toinen on ollut 8 vuotta ja toinen 5 vuotta tässä työssä.

Vierailija
218/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö? Minä en ole "huudellut" mitään, todennut vain olevani työnantaja, koska se on fakta, ja avannut vähän mitä siihen sisältyy. Ainakaan mulle työnantajuus ei ole mikään titteli vaan sanon itseäni pomoksi, koska sellainen tehtävä mulle nyt vaan on annettu. Toistaiseksi pärjään siinä, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Koskaan en ole kieltäytynyt allekirjoittamasta tuntilistoja tai lähettänyt niitä myöhässä. Mun avustajista toinen on ollut 8 vuotta ja toinen 5 vuotta tässä työssä.

Et sinä mikään pomo ole. Yhteiskunta palkan maksaa avustajalle, etkä sinä.

Sulle on annettu vähän liikaa jo, koska olet nokkava ja ylimielinen. Avustajatunteja sinulta karsittakoon.

Vierailija
219/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pomo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle on annettu vähän liikaa jo, koska olet nokkava ja ylimielinen. Avustajatunteja sinulta karsittakoon.

Ok, täällä selkeästi tuomitaan kaikki vammaiset muutaman ikävän vuoksi. Itse olen hyvinkin kiitollinen saamistani palveluista ja eritoten niistä ihmisistä, jotka mua auttaa. Olen joskus maksanut omastakin pussista, kun on ollut tilanne, että kunnan maksu viivästynyt. 

Jääköön tämä mun osalta tähän.

Vierailija
220/236 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

pomo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, täällä selkeästi tuomitaan kaikki vammaiset muutaman ikävän vuoksi. Itse olen hyvinkin kiitollinen saamistani palveluista ja eritoten niistä ihmisistä, jotka mua auttaa. Olen joskus maksanut omastakin pussista, kun on ollut tilanne, että kunnan maksu viivästynyt. 

Jääköön tämä mun osalta tähän.

Et sitten vieläkään tajunnut, että sinä et joudu maksamaan omasta pussistas mitään.

Saat apuvälineet, avustajan, fysioterapian, kuntoutuksen ja jalkojenhoidon vastikkeetta yhteisistä varoista kunnan tai kaupungin maksamana. Omasta pussista et maksa mitään. Sun on turha esittää tällaista roskaa ja mielikuvaa, että joo maksan omasta pussista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan