Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen henkilökohtainen avustaja. Jos avustettava pyytää käymään viinaa ostamassa niin

Vierailija
25.09.2022 |

pitääkö minun mennä? Meinaan ottaa lopputilin.

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisten avustajien pitäisi nyt ryhmäytyä ja vaatia selkokielistä pykälää siihen, että heidän työpaikkansa on oltava alkoton. Jokaisella on oikeus alkottomaan työpaikkaan!

Henkkarin on oltava tupakansavussa ja käytävä Alkossa. Tehtävä kaikki mitä työnantaja eli tämä avustettava pyytää koska ei pysty itse tekemään.

Itse vedin rajan siihen että JOS avustettava pyytäisi mukanaan seksikauppaan niin veisin hänet

kauppaan ja poistuisin siksi ajaksi kun hän asioi siellä. Sellaista ei onneksi koskaan tapahtunut.

Alkossa kävin. Voi tietysti kieltäytyä, mutta kuuluu työhön.

Seksuaalista häirintää ei pidä sietää. Se on rikollista toimintaa.

Vierailija
42/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avauksesta ei käy ilmi, että ap on so malitaustainen. Ilman muuta se on hänelle paha juttu näyttäytyä Alkossa.

En minäkään ole s omppu, mutta en ole koskaan ostanut kenellekään viinaa, enkä osta, sama tupakan kanssa. Äitini yrittää aina tilailla tupakkaa, mutta en vie.

Ihan on oma asiasi, miten toimit äitisi kohdalla, mutta palkkatyöläisenä kuuntelet kyllä työnantajasi toiveita, ja teet sinulle osoitetut tehtävät. Työsopimuksessasi on varmastikin tämän sisältöinen lause.

Itse en lähtisi kokeilemaan, minkälaisen työvoimapoliittisen lausunnon saisi, jos päättäisin työsopimuksen vedoten siihen, että työnantajani pyytää käymään Alkossa.

Kyllä työelämässä joissain tapauksissa voi vedota uskontoon ja uskontoon verrattavaan elämänkatsomukseen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuinhan tämän viime kädessä päättää sen jälkeen kun kansallinen oikeusasteikko on käyty läpi.

Ei pidä paikkaansa. Lakien puitteet riittää.  Muuten yhdellä jos toisella olisi omia mielipide-esteitä tehdä sitä ja tätä työtä.  Hoitosuhteessa kyseessä olisi toisen saattaminen tai jättäminen vaaraan antamalla rapajuopolle viinaa.  Ellei asianosainen niin tahdokin.

Minä kerron yhden esimerkin. Menin iltapäivällä työpaikalle. Avustettava makasi poissaolevana sängyllään, eikä kyennyt puhumaan, kuten normaalisti. 

Soitin ambulanssin paikalle, kun luulin, että joku kohtaus on päällä. No ne puhallutti tämän, ja alkoa oli reippaasti ottanut. Kysyin sitten ensiaputyypeiltä, että voinko minä kuitenkin lähteä tästä huoletta,kun mun vuoro on vaan se 3 tuntia. Ne sanoi, että voit lähteä. 

Kyllä siinä tulee mietittyä sitä, että onko oma toiminta laillista ja oikein. Teenkö väärin, jos jätän niin reilussa kännissä avustettavan kotiinsa, ettei kykene edes keskusteluun. Vaikeita asioita. Stressaavia tilanteita. Syvä huokaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä käyt sen juoman ostamassa, avustettava on sun pomo.

Ei se noin mene. Minä en roudannut viinaa liikuntakyvyttömälle avustettavalle, jolla avustaja on 3-4 tuntia päivässä apuna. Se soitteli sitten kännissä iltamyöhään, että tule auttamaan minut lattialta ylös. Menin pari kertaa taksilla työajan ulkopuolella apuun. Kuuluuko sun mielestä avustajan tehdä näin?

nom oliko sulla 24h/vrk soppari vain se 3-4h päivisin? Vähän oma moka, jos vastailee öisin työåuhelimeen

3-4 tuntia oli sopimus. Tästä tapauksesta huomaat, että avustettavat pyytävät ihan mitä tahtoo ja milloin tahtoo tekemään sellaista, mikä ei ole sopivaa. Tämä ei ole ainoa tapaus.

Toinen avustettava soitti aamulla 6-7 aikaan, että kun minulla on auto, niin minun pitää lähteä hakemaan aamuruuhkiin Espoo- Helsinki akselilla hänen asunnoltaan avain, ja toimittaa se sairaalaan hänelle. Työvuoroa sille päivälle ei ollut lainkaan, vaan tein parina iltana avustajan hommia hänelle. Keikkaan olisi mennyt koti- hänen koti - sairaala - minun koti vähintään kaksi tuntia ruuhka-aikana.

No eihän se minulle sopinut, kun en minä mikään lähetti tai orja ole hänelle, vaikka hän olisi kuinka pomo. Näin jotkut testailee rajojaan, että kuinka paljon pystyy käyttämään kiltteyttä hyväksi. Siksi on joku raja oltava. 

Yrittäkää nyt ymmärtää, että kaikkea ei tarvitse tehdä, mitä suuri pomo käskee.

Vierailija
44/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kumma jos ei noinkaan vanhana saa ottaa jos huvittaa. Mikä sinä olet vanhusta moralisoimaan vaikka itse et ottaisikaan? Kyllä minä ainakin lääkepullon vanhukselle veisin jos ei nyt ihan rapajuoppo ole. Aion ottaa itsekkin sillointällöin sitten joskus vanhana.

Et kyllä vie. Aiheuttaa lisäsairauksia ja siten yhteiskunnalle turhia kuluja jotka voitaisiin välttää raittiudella. Kaatuilua ja itsensä vammautumisia.

Vierailija
45/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai alkossa asioiminen on ihan normaalia arkipäivän toimintaa. Eihän tuo ole mitään. Joissakin tapauksissahan avustettavalle pitää hakes esimerkiksi välineitä erotiikkaliikkeestä tai vaikkapa kondomeja tai liukuvoidetta. Nämäkin kuuluvat normaaliin elämään. Avustettava itse päättä mitä hänen elämäänsä kuuluu, ei avustaja.

Avustaja vetää rajat sille, mikä on avustajan normaaliin elämään kuuluvaa. Esimerkiksi mun normaaliin elämään ei kuulu toimittaa liikuntakyvyttömälle viinapulloa nenän eteen töissä. Mun normaalin elämään ei kuulu auttaa ketään suuse_ksihommissa, eikä siivota spe_rmoja avustettavan naamalta.

Vierailija
46/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisten avustajien pitäisi nyt ryhmäytyä ja vaatia selkokielistä pykälää siihen, että heidän työpaikkansa on oltava alkoton. Jokaisella on oikeus alkottomaan työpaikkaan!

Henkkarin on oltava tupakansavussa ja käytävä Alkossa. Tehtävä kaikki mitä työnantaja eli tämä avustettava pyytää koska ei pysty itse tekemään.

Itse vedin rajan siihen että JOS avustettava pyytäisi mukanaan seksikauppaan niin veisin hänet

kauppaan ja poistuisin siksi ajaksi kun hän asioi siellä. Sellaista ei onneksi koskaan tapahtunut.

Alkossa kävin. Voi tietysti kieltäytyä, mutta kuuluu työhön.

Seksuaalista häirintää ei pidä sietää. Se on rikollista toimintaa.

Entä jos avustettava tarvitsee apua vaikkapa tuotteiden maksamiseen seksikaupassa? Tai entä jos avustettava haluaa tilata seksivälineen netistä ja tarvitsee apua maksamisessa? Tai jos välineet pitää hakea postista ja purkaa paketista? Tai jos pitää hakea apteekista liukkaria? Tai pestä seksileluja? Nämä kaikki kuuluvat ihan normaaliin ihmiselämään.

Vierailija
47/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai alkossa asioiminen on ihan normaalia arkipäivän toimintaa. Eihän tuo ole mitään. Joissakin tapauksissahan avustettavalle pitää hakes esimerkiksi välineitä erotiikkaliikkeestä tai vaikkapa kondomeja tai liukuvoidetta. Nämäkin kuuluvat normaaliin elämään. Avustettava itse päättä mitä hänen elämäänsä kuuluu, ei avustaja.

Avustaja vetää rajat sille, mikä on avustajan normaaliin elämään kuuluvaa. Esimerkiksi mun normaaliin elämään ei kuulu toimittaa liikuntakyvyttömälle viinapulloa nenän eteen töissä. Mun normaalin elämään ei kuulu auttaa ketään suuse_ksihommissa, eikä siivota spe_rmoja avustettavan naamalta.

Miten seksiasiat sitten hoituvat jos palkattu apu ei auta? Nuohan ovat juuri sitä avustajan duunia. Missään suuseksihommissa nyt ei ketään auteta mutta esim seksilleujen ostaminen, niiden huoltaminen yms ovat aivan normaalia elämää. Jos et kykene auttamaan toista tämän normaalissa elämässä ja normaaleissa ihmisyyteen kuuluvissa asioissa, niin ainakin sinun olisi syytä olla näistä rehellinen työhaastattelussa. Itse en voisi iki maaiilmassa ottaa noin rajoittunutta avustajaa kuin sinä. Työaikan sinä et toteuta itseäsi vaan autat avustetavaa elämään omaa elämäänsä, johon kuuluvat nautinnot, kuten alkoholi ja seksi.

Vierailija
49/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko aito kysyä työnantajalta? Jos avustettava on sinut itse palkannut, niin hän varmaan päättää mistä maksaa?

Jos olet yhteiskunnan maksama avustaja, niin ota asia esille seuraavassa hoitoneuvottelussa.

Lähtökohtaisesti kuitenkin ajattelen, että aikuinen ja täysivaltainen ihminen saa käyttää rahansa vaikka viinaan ja tupakkaan. Kumpikin on laillinen tuote. Jos pyydetään laittomia asioita hankkimaan, niin se on eri asia.

Henkilökohtaisen avustajan palkan maksaa vammaispalvelukeskuksesta avustajalle ihan muusta pussista, kuin avustettavan pussista. Ei se avustettava omaa kuvetta kaiva maksaakseen palkkaa. Kyllä se menee verorahoista. Luuletsä, että suurimmalla osalla avustettavista olis rahaa maksaa palkkaa eläkkeestään?

Niin että käyttäkööt vaan rahansa mihin haluaa, kun palkkarahoja nämä avustettavat ei pysty hassaamaan. Toki jotku avustettavat jättää ilmoittamatta avustajan tunnit palkanlaskentaan tai eivät allekirjoita tuntilistaa kostona jostain.

Tosiasiassa minun kantti ei kestä toimittaa liikuntakyvyttömälle viinaksia töikseni. Ottakoot joku muu vastuulleen päihteen toimittamisen. Avustajan ei ole pakko sitä toimittaa. Tästä minulla on ihan käytännön kokemus. Joten pliis älä jankkaa samaa, että kyllä sinä haet, jos pomo käskee.

Toinen asia on sitten he, joille ei ole myönnetty avustajaa, vaan palkkaavat muuten vaan itselleen avustajan. No se on todella harvinaista, kun puhutaan vammautuneista.

Eli jos henkilö vaikkapa vammautuu kolarissa niin hänen pitää sitten lopettaa esim viiniharrastus? Just just. Kaikenlaisia moralisteja sitä avustajina onkin.

Ai pitää lopettaa dokailu.  Ei tartte.  En kyllä jätä viinapulloa työvuoron päätyttyä liikuntakyvyttömälle, jolla ei ole avustajaa myönnetty, kuin muutamaksi tunniksi päivässä. Voihan nää viiniharrastajat harrastaa vaikka kavereittensa kanssa sitä dokaamista. Olen sitä mieltä, että jos avustaja tietää jo etukäteen, mitä siitä juopottelusta seuraa, niin onko se pakko sälyttää se viinan hakeminen sille avustajalle.  

Kyllä mun avustettava haetutti kaverillaan viinat kaupasta. Seuraavalla kerralla olikin sohvan alus täynnä tyhjiä pulloja, kun menin.  Juopottelu paheni tosiaan siihen, että oli pariin otteeseen pelastuslaitos käynyt irrottamassa lukon, että ensiapu pääsee paikalle. Eihän se minulle kuulu, mutta en halua osallistua näin hölmöön toimintaan. Joka kerta tämä avustettava sai laskun lukkosepältä, kun joutui hankkimaan uuden lukkopesän oveensa.

Ja sitten vielä hänelle, joka jankkaa sitä, että sinähän teet, mitä pomo käskee, niin ei nää avustettavat niin ylipäälliköitä ole, että ihan kaikkeen pitäisi avustajan suostua. Tollanen piika-juoksutyttö-alamainen ajattelu avustajasta on niin vanhanaikaista.

Vierailija
50/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olihan känkkölän vaatimus suihin otto ja kiukutteli kun ei saanut avustajaa. melkoinen riski on avustajalla jos viinaa kantaa  lääkkeiden ja viinan yhteis vaikutus VOIDAAN SYYTTÄÄ JOPA TAPOSTA.

Vierailija
51/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten seksiasiat sitten hoituvat jos palkattu apu ei auta? Nuohan ovat juuri sitä avustajan duunia. Missään suuseksihommissa nyt ei ketään auteta mutta esim seksilleujen ostaminen, niiden huoltaminen yms ovat aivan normaalia elämää. Jos et kykene auttamaan toista tämän normaalissa elämässä ja normaaleissa ihmisyyteen kuuluvissa asioissa, niin ainakin sinun olisi syytä olla näistä rehellinen työhaastattelussa. Itse en voisi iki maaiilmassa ottaa noin rajoittunutta avustajaa kuin sinä. Työaikan sinä et toteuta itseäsi vaan autat avustetavaa elämään omaa elämäänsä, johon kuuluvat nautinnot, kuten alkoholi ja seksi.

Minä en ikimaailmassa ottaisi noin irstasta avustettavaa kuin sinä. Siksi avustettavat pitääkin haastatella perinpohjin, ettei tule iskettyä kättä p_skaan.

Vierailija
52/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudenkaverini on monisairas alkoholisti.

Hänellä on oikeus avustajaan ja vapaa-ajan tukihenkilöön, jostain syystä ovat kaikki avustajat lopettaneet työsuhteensa lyhyeen...

Vierailija
53/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en hakisi kirjoitti:

olihan känkkölän vaatimus suihin otto ja kiukutteli kun ei saanut avustajaa. melkoinen riski on avustajalla jos viinaa kantaa  lääkkeiden ja viinan yhteis vaikutus VOIDAAN SYYTTÄÄ JOPA TAPOSTA.

Nimenomaan tämä. Mikä on avustajan vastuu, kun jotain tapahtuu? Känniläinen lyö päänsä kaatuessaan. Känniläinen jättää keittolevyn päälle, ja kämppä palaa, känniläinen tukehtuu oksennukseensa jne.

Se on kuitenkin päivänselvää, että tällaiset asia huolettaa ja mietityttää avustajaa.

Onkohan se peräti kuolemantuottamuskäräjät sitten edessä?

Vierailija
54/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin viinahan on huume. Siinä avustettava napsii monenlaisia lääkkeitä päivän mittaan, ja huuhtelee viinalla alas. Jep, varmaan tekee yhteisvaikutuksillaan kutaa.

Vierailija
55/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen avustettava minulla oli, joka soitti mihin vuorokauden aikaan tahansa, että tule auttamaan. Hän makasi lattialla kusilammikossa, eikä päässyt ylös. Ja usein. Ja kännissä. Ja yritti lähettää viinakauppaan. No joku muu hänelle sitä viina vei.

Tämän vuoksi tulisi olla työpuhelin, joka on päällä vain työaikana. Avustettava voi soittaa muina aikoina vaikka hätänumeroon.

Vierailija
56/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin viinahan on huume. Siinä avustettava napsii monenlaisia lääkkeitä päivän mittaan, ja huuhtelee viinalla alas. Jep, varmaan tekee yhteisvaikutuksillaan kutaa.

Jos joutuisin avustettavaksi niin varmaan vetäisin viinaa ja pillereitä. Ymmärrän hyvin että siinä vaiheessa elämä on käytännössä ohi. Toki tilaisin ne viinat että jää rahaa muuhunkin.

Vierailija
57/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sä voit kysellä tuttavapiiristäs jonku vapaaehtoisen auttelemaan sun seksipuuhissa. 

Kyllä se on jo hyvän tavan vastaista olettaa, että avustaja joutuu kuuntelemaan sun ähinää ja voihkimista töissä. Siivota sun eri_teet milloin mistäkin. Yhteiskunta teille  avun tarjoaa yhteisistä varoista.

Sitten kun sulla on massia omasta takaa maksaa , niin anna palaa. Voithan sinä tilata kotiin myös jonku seksi_yöläisen, eikö vaan. Jotain rajaa vaatimuksille. Ei meillä normaaliin hyviin tapoihin kuulu vaatia parisuhde- tai yksilöseksiin sivusta jelppaajaa, joka joutuis pakollakin kuuntelemaan touhua.

Epäilen, ettei missään hoivakodissa tai ryhmäkodissa avustajilta ja hoitsuilta vaadita ähräämään kenenkään asukin seksijutuissa. Tuskin kukaan ryhtyisikään moiseen. Hyvin arvelluttavaa.

Mut tosiaan, tilaa vaikka maksullinen s_ksityöntekijä kotiis, ja maksa omasta pussistas. Vai lukeeko vammaislaissa, että avustajan on pakko auttaa vaikka kät_enve_tämisessä yhteiskunnan kustantamana?

Vierailija
58/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos avustettava haluaa vaikkapa epäterveellistä ruokaa? Tai lukea mielestäsi tyhmää kirjaa? Syödä karkkia? Katsoa stephen kingin misery-leffaa, joka tulee ketjusta mieleen?

Vierailija
59/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avauksesta ei käy ilmi, että ap on so malitaustainen. Ilman muuta se on hänelle paha juttu näyttäytyä Alkossa.

En minäkään ole s omppu, mutta en ole koskaan ostanut kenellekään viinaa, enkä osta, sama tupakan kanssa. Äitini yrittää aina tilailla tupakkaa, mutta en vie.

Ihan on oma asiasi, miten toimit äitisi kohdalla, mutta palkkatyöläisenä kuuntelet kyllä työnantajasi toiveita, ja teet sinulle osoitetut tehtävät. Työsopimuksessasi on varmastikin tämän sisältöinen lause.

Itse en lähtisi kokeilemaan, minkälaisen työvoimapoliittisen lausunnon saisi, jos päättäisin työsopimuksen vedoten siihen, että työnantajani pyytää käymään Alkossa.

Avustaja ei ole palvelija, joten kaikki sellaiset tehtävät, joissa avustaja juoksee työnantajansa asioilla ilman tämän läsnäoloa on väärinkäyttöä.

Vierailija
60/236 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustaja ei ole palvelija, joten kaikki sellaiset tehtävät, joissa avustaja juoksee työnantajansa asioilla ilman tämän läsnäoloa on väärinkäyttöä.

Höpö höpö. Sitä vartenhan avustajat on että käyvät asioilla. Itse olen maannut vuosia sängyssä, en pääse edes ulkoilemaan. Meinaatko sä että mun pitäisi palkata erikseen työntekijä joka ostaa mulle ruoat, käy apteekissa jne. Ja tosiaan. Ei avustaja päätä mitä avustettava elämässään tekee. Jos se juo alkoholia niin sitten se juo. Ei ole pakko olla siellä töissä jos ei huvita. Kait tässä nyt itse saa päättää mitä suuhunsa pistää?!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi