Olen henkilökohtainen avustaja. Jos avustettava pyytää käymään viinaa ostamassa niin
Kommentit (236)
Henkilökohtaisten avustajien pitäisi nyt ryhmäytyä ja vaatia selkokielistä pykälää siihen, että heidän työpaikkansa on oltava alkoton. Jokaisella on oikeus alkottomaan työpaikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Onko avustettavasi hyvin sairas ja/ tai liikuntarajoitteinen? Miten sen lääkitys sopii yhdessä alkoholin kanssa? Hakekaa yhdessä, näin sinua ei voida syyttää pomosi myrkyttämisestä.
Aikuinen ihminen, eli avustettava, on itse vastuussa tästä. Jokainen saa juoda alkoholia, oli lääkitys mikä hyvänsä. Holhoaminen ei sovi aikuiselle ihmisille.
Kyllä pitää ostaa, ellei kyseessä ole alkoholisti tms. Sitten saa ottaa itse vastuun ryypiskelyistään
Toisaalta aina sille joku viinanhakija löytyy. Että siinä mielessä turhaa vaivata päätään moraaliasioilla.
Nämä hakijat voi olla sellaisia sitten, että ottaa omankin siivun pullosta ja rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä käyt sen juoman ostamassa, avustettava on sun pomo.
Ei se noin mene. Minä en roudannut viinaa liikuntakyvyttömälle avustettavalle, jolla avustaja on 3-4 tuntia päivässä apuna. Se soitteli sitten kännissä iltamyöhään, että tule auttamaan minut lattialta ylös. Menin pari kertaa taksilla työajan ulkopuolella apuun. Kuuluuko sun mielestä avustajan tehdä näin?
Mää ostin viimisimmälle avustettavalle kaljat ja tupakit. Kävin siis ruokakaupassa ja nuo tuli siinä sivussa. Hän ei itse sinne kauppaan halunnut, vaan halusi mieluumin antaa kortin ja ostoslistan. Oli aivan järjissään ja aktiivinen ihminen vammasta huolimatta, mutta hän kai koki, että se hänen kauppaan raahaaminen on aivan turhaa. Niinkuin olikin siinä tapauksessa, koska hänellä oli muuten sosiaalista elämää ja tapahtumia elämässä. Kävi vieraita yms. Joillekinhan se kaupassakäynti voi olla ohjelmanumero, että näkee ulkoilmaa ja ihmisiä. SIlloin ymmärtää, että sinne mennään vaikkainvataksilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää ostaa, ellei kyseessä ole alkoholisti tms. Sitten saa ottaa itse vastuun ryypiskelyistään
No ei pidä. Munä en ostanut, koska se johti työajan jälkeen tapahtuvaan avunpyyntöihin. Ja todellakaan ei ole pakko suostua mihin tahansa. Tietyt avustettavat kyllä yrittää teettää vaikka mitä, mutta rajansa kaikella, mihin tarttee suostua.
Pitää hakea, ihan kuin ruokaakin jos avustettava pyytää! Et sinä päätä mitä aikuinen ihminen syö taikka juo.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisten avustajien pitäisi nyt ryhmäytyä ja vaatia selkokielistä pykälää siihen, että heidän työpaikkansa on oltava alkoton. Jokaisella on oikeus alkottomaan työpaikkaan!
Entäs kaupan alan työntekijät ja ravintola-ala?
Kohtuudella nautittuna alkoholi on ihan normaali asia. Paitsi jossain körtti-kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avauksesta ei käy ilmi, että ap on so malitaustainen. Ilman muuta se on hänelle paha juttu näyttäytyä Alkossa.
En minäkään ole s omppu, mutta en ole koskaan ostanut kenellekään viinaa, enkä osta, sama tupakan kanssa. Äitini yrittää aina tilailla tupakkaa, mutta en vie.
Ihan on oma asiasi, miten toimit äitisi kohdalla, mutta palkkatyöläisenä kuuntelet kyllä työnantajasi toiveita, ja teet sinulle osoitetut tehtävät. Työsopimuksessasi on varmastikin tämän sisältöinen lause.
Itse en lähtisi kokeilemaan, minkälaisen työvoimapoliittisen lausunnon saisi, jos päättäisin työsopimuksen vedoten siihen, että työnantajani pyytää käymään Alkossa.Ei todellakaan kuulu viinakaupassa käynti avustajan tehtäviin. Jos asiakas oikein on viinan pistoksissa eikä itse pysty menemään niin voi soittaa taksikuskin hakemaan ja toimittamaan sovitusta maksusta. Ja se tapajuoppous ei tuo mitään muuta kuin harmia arkeen niin että mitä vähemmän viinaksia, sitä vähemmän ongelmia.
Itse ei kannata irtisanoutua, odottaa ennemmin että irtisanotaan viinakaupassa käymättömyyteen vedoten.
Ja miten se viinan osto on jotenkin enemmän kuskin toimialaa kuin avustajan?! Minusta asia on kyllä toisinpäin. Avustaja avustaa asiakkaan elämään liittyvissä asioissa. Jos asiakas haluaa nyt vaikka konjakkipullon, niin se käydään ostamassa. Normaalia elämää. Ihmeellistä kaiken alkoholin demonisointia.
Sanot ettet omista henkkareita. Problem solved
Vierailija kirjoitti:
Pitää hakea, ihan kuin ruokaakin jos avustettava pyytää! Et sinä päätä mitä aikuinen ihminen syö taikka juo.
Ei pidä.
Nyt ei ole kyse ruuasta tai mehusta, vaan päihteestä, joka vie viimeisenkin kyvyn liikkumiseen avustettavalta.
Kaikilla avustettavillani on ollut normaalin liikkumisen estävä vamma.
Minä kieltäydyin alkoreissuista, kun ei se avustettavakaan sinne olisi päässyt mitenkään. Olihan hänellä tuttuja, jotka haki viinaa. Minä sain sitten iltamyöhällä lähteä toistamiseen ylitöihin siivoamaan kuset ja oksut.
Pitääks sun mielestä ostaa muitakin päihteitä avustajan käskystä, kuten piriä tai koksua?
Joo ei missään työpaikassa voi pakottaa päihteitä hankkimaan vammaiselle.
Kannattaisiko aito kysyä työnantajalta? Jos avustettava on sinut itse palkannut, niin hän varmaan päättää mistä maksaa?
Jos olet yhteiskunnan maksama avustaja, niin ota asia esille seuraavassa hoitoneuvottelussa.
Lähtökohtaisesti kuitenkin ajattelen, että aikuinen ja täysivaltainen ihminen saa käyttää rahansa vaikka viinaan ja tupakkaan. Kumpikin on laillinen tuote. Jos pyydetään laittomia asioita hankkimaan, niin se on eri asia.
Tottakai alkossa asioiminen on ihan normaalia arkipäivän toimintaa. Eihän tuo ole mitään. Joissakin tapauksissahan avustettavalle pitää hakes esimerkiksi välineitä erotiikkaliikkeestä tai vaikkapa kondomeja tai liukuvoidetta. Nämäkin kuuluvat normaaliin elämään. Avustettava itse päättä mitä hänen elämäänsä kuuluu, ei avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä käyt sen juoman ostamassa, avustettava on sun pomo.
Ei se noin mene. Minä en roudannut viinaa liikuntakyvyttömälle avustettavalle, jolla avustaja on 3-4 tuntia päivässä apuna. Se soitteli sitten kännissä iltamyöhään, että tule auttamaan minut lattialta ylös. Menin pari kertaa taksilla työajan ulkopuolella apuun. Kuuluuko sun mielestä avustajan tehdä näin?
nom oliko sulla 24h/vrk soppari vain se 3-4h päivisin? Vähän oma moka, jos vastailee öisin työåuhelimeen
Sun työtehtävä on palvella, ei moralisoida asiakkaasi valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avauksesta ei käy ilmi, että ap on so malitaustainen. Ilman muuta se on hänelle paha juttu näyttäytyä Alkossa.
En minäkään ole s omppu, mutta en ole koskaan ostanut kenellekään viinaa, enkä osta, sama tupakan kanssa. Äitini yrittää aina tilailla tupakkaa, mutta en vie.
Ihan on oma asiasi, miten toimit äitisi kohdalla, mutta palkkatyöläisenä kuuntelet kyllä työnantajasi toiveita, ja teet sinulle osoitetut tehtävät. Työsopimuksessasi on varmastikin tämän sisältöinen lause.
Itse en lähtisi kokeilemaan, minkälaisen työvoimapoliittisen lausunnon saisi, jos päättäisin työsopimuksen vedoten siihen, että työnantajani pyytää käymään Alkossa.Kyllä työelämässä joissain tapauksissa voi vedota uskontoon ja uskontoon verrattavaan elämänkatsomukseen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuinhan tämän viime kädessä päättää sen jälkeen kun kansallinen oikeusasteikko on käyty läpi.
Ei pidä paikkaansa. Lakien puitteet riittää. Muuten yhdellä jos toisella olisi omia mielipide-esteitä tehdä sitä ja tätä työtä. Hoitosuhteessa kyseessä olisi toisen saattaminen tai jättäminen vaaraan antamalla rapajuopolle viinaa. Ellei asianosainen niin tahdokin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko aito kysyä työnantajalta? Jos avustettava on sinut itse palkannut, niin hän varmaan päättää mistä maksaa?
Jos olet yhteiskunnan maksama avustaja, niin ota asia esille seuraavassa hoitoneuvottelussa.
Lähtökohtaisesti kuitenkin ajattelen, että aikuinen ja täysivaltainen ihminen saa käyttää rahansa vaikka viinaan ja tupakkaan. Kumpikin on laillinen tuote. Jos pyydetään laittomia asioita hankkimaan, niin se on eri asia.
Henkilökohtaisen avustajan palkan maksaa vammaispalvelukeskuksesta avustajalle ihan muusta pussista, kuin avustettavan pussista. Ei se avustettava omaa kuvetta kaiva maksaakseen palkkaa. Kyllä se menee verorahoista. Luuletsä, että suurimmalla osalla avustettavista olis rahaa maksaa palkkaa eläkkeestään?
Niin että käyttäkööt vaan rahansa mihin haluaa, kun palkkarahoja nämä avustettavat ei pysty hassaamaan. Toki jotku avustettavat jättää ilmoittamatta avustajan tunnit palkanlaskentaan tai eivät allekirjoita tuntilistaa kostona jostain.
Tosiasiassa minun kantti ei kestä toimittaa liikuntakyvyttömälle viinaksia töikseni. Ottakoot joku muu vastuulleen päihteen toimittamisen. Avustajan ei ole pakko sitä toimittaa. Tästä minulla on ihan käytännön kokemus. Joten pliis älä jankkaa samaa, että kyllä sinä haet, jos pomo käskee.
Toinen asia on sitten he, joille ei ole myönnetty avustajaa, vaan palkkaavat muuten vaan itselleen avustajan. No se on todella harvinaista, kun puhutaan vammautuneista.
Olen käynyt monesti Alkossa avustajan töissäni. Ei ongelmaa. Olen myös käynyt ravintolassa avustettavan kanssa.
Alkoholi on pääsääntöisesti kiellettyä työpaikoilla ja kouluissa.