Miksi lääkärit suosittelevat laihdutuskuureja?
Tutkimuksissa on käynyt ilmi että kuurin jälkeen 90 prosenttia laihduttajista saa kilot takaisin korkojen kera. Miksi laihdutusta edelleen suositellaan? Onko lääkärit niin tyhmiä etteivät ymmärrä tutkimustuloksia vai ovatko he vain niin epätoivoisia että heittävät vain jotain lihaville potilaille? Miksei lihavuusepidemiaan haeta kunnon ratkaisuja?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Mulla on vaikea BED ja siitä johtuen BMI 34. Olen rampannut työterveyslääkärillä anelemassa apua, mutta ei sitä vaan saa. Aina vaan käsketään alkaa laihdutuskuurille (miten???) ja syömään vähemmän (miten???)
Ehkä lääketieteen keinot lihavien auttamiseksi oikeasti ovat olemattomat eikä lääkärit ehkä vaan pysty auttamaan.
Lihavuus ei ole sairaus. Ihminen on geneettisesti koodattu syömään mahdollisimman paljon. Kuka kotiinsa ostaa herkkuja, lihoo. Ei se lääkäri voi kotiisi tulla estämään sinua mättämästä.
Laihtuminen alkaa kun lopetat itsepetoksen ja myönnät että lihot ihan oman suusi kautta. Heikot sortuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne mitään laihdutuskuureja kyllä suosittelekaan vaan elämäntapamuutosta.
Ongelma on se, että laihdutukseen ei saa tukea, lääkkeisiin ei saa korvauksia, valmennuksia ei ole, ravitsemusterapeutille ei pääse. Hoito alkaa vasta kun on jo auttamattomasti liian myöhäistä, BMI 40 ja painoa oikeasti jo todella vaikea saada pois.
Ennaltaehkäisy kannattaisi mutta ei siinä mitään, mehän tykätään maksaa moninkertaisesti kun murot on jo kusessa ja talo palanut.
Sehän on ennaltaehkäisyä, kun lääkäri huomauttaa jo pienestä painonnoususta ja kertoo, että kannattaisi NYT alkaa kiinnittää vähän huomiota syömisiin ennen kuin se on tosi vaikeaa. Mutta tällaisesta toiminnastahan lääkäreitä tykätään moittia. Että mitä se nyt mua kiusaa, kun on vasta 10 kiloa ylipainoa???
Lääkärien pitäisi tässä miettiä myös sitä, että miten asian tuovat esille. Ja tarjota apua. Kyllä sun pitäis nyt vähän laihduttaa -lause ei auta ketään.
Minkälaista apua sinä kaipaisit? Siis, mikä olisi se apu, joka sinua auttaisi?
En ole tuo jolle vastasit, mutta itse toivoisin lääkäriltä:
- Lähetteen ravitsemusterapeutille.
- Lähetteen psykologille tai muulle ammattilaiselle jonka kanssa voisin purkaa epätervettä ruokasuhdettani ja muita mielenterveysongelmiani.
-Lääkereseptin, koska nykyään on käsittääkseni saatavilla todella tehokkaita laihdutuslääkkeitä.
- Ohjausta tai tietoa siitä, onko maakunnassani olemassa jonkinlaista läskien elämäntapamuuttajien vertaistukiryhmää, sellaista ihan oikean ammattilaisen vetämää eli ei mitään Facebookin Rantakuntoon2023-ryhmää. Ja osaan kyllä käyttää Googlea, mutta se ei osannut tässä auttaa.
Siis helou! Luuleeko joku että julkisessa terveydenhuollossa on näitä ilmaiseksi saatavissa. Ravitsemusterapeutit ihan työllistettyjä todellisten ravitsemusongelmien kanssa. Että ehtisivät jauhaa tätä suklaassa on paljon energiaa jonkun kanssa ei kyllä tule tapahtumaan.
Netti/some täynnään näitä fitfirmoja. Osta joku valmennus sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Mulla on vaikea BED ja siitä johtuen BMI 34. Olen rampannut työterveyslääkärillä anelemassa apua, mutta ei sitä vaan saa. Aina vaan käsketään alkaa laihdutuskuurille (miten???) ja syömään vähemmän (miten???)
Ehkä lääketieteen keinot lihavien auttamiseksi oikeasti ovat olemattomat eikä lääkärit ehkä vaan pysty auttamaan.
Lihavuus ei ole sairaus. Ihminen on geneettisesti koodattu syömään mahdollisimman paljon. Kuka kotiinsa ostaa herkkuja, lihoo. Ei se lääkäri voi kotiisi tulla estämään sinua mättämästä.
Laihtuminen alkaa kun lopetat itsepetoksen ja myönnät että lihot ihan oman suusi kautta. Heikot sortuu.
Missä tuo henkilö muka itseään pettänyt? Ei ole nykytiedon varassa asia noin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin työterveyslääkärille, että tiedän ravitsemuksesta paljon, koska luen kaiken mahdollisen uusista tieteellisistä tutkimuksista lähtien, mutta koska on BED, on vaikea laihduttaa.
Lääkäri piti esitelmän lautasmallista, eli ei selvästi edes kuunnellut mitä sanoin. Apua ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Ramppasin lääkärissä, kun olo oli surkea huonon lääkityksen takia. Muutama heistä kehotti laihduttamaan (tämän sairauden kanssa todella vaikeaa) ja pyysin lähetettä ravintoneuvojalle jotta olisi edes mahdollista onnistua. Lähetettä ei irronnut, käski vain liikkua ja syödä terveellisemmin. Miten terveellisemmin? "Lisää kasviksia ja lopeta sokerit ja rasvat". Ok, selvähän se xD No, paino lähti itsestään laskemaan, kun viimein sain lääkityksen kuntoon. Jokainen ylipainoinen tietää kyllä, että sokerit ja rasvat vähemmälle, mutta kyllä sitä tukea pitäisi saada eikä vaan päivänselviä tokaisuja!
No lopetitko sokerit ja rasvat? Oliko päivänselvää?
Mä lopetin sokerin sekä viljatuotteet ja lisäsin rasvaa. Aloin laihtua. BMI 42 -> 36 puolessa vuodessa. Aion jatkaa tätä.
Voi olla, että pelkkä sokeri oli se vaikuttava tekijä tuossa. Etenkin täysjyväviljatuotteissa on kuituja, jotka ovat tärkeitä ja muutenkin ne ovat terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on suomen ja länsimaiden KAIKISTA SUURIN TERVEYSONGELMA.
Oli vielä vähän aikaa sitten, nykyään suurin terveysongelma on nettiriippuvuus. Ylipaino tulee kyllä erittäin hyvänä kakkosena ja nettiriippuvuushan on omiaan edistämään sitäkin.
Ylipainossa on ensisijaisesti kyse sisäisestä huonosta voinnista, sitä lääkitään syömällä.
Minulla on ahmimishäiriö ja tiedostan hyvin kaikki terveelliseen syömiseen liittyvät asiat ja miten laihdutetaan. Mutta joku pään sisällä pistää syömään ja tämän seurauksena ahdistava olo hetkeksi katoaa.
Välillä kun olen voinut henkisesti paremmin, myöskään ylensyönnille ei ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin työterveyslääkärille, että tiedän ravitsemuksesta paljon, koska luen kaiken mahdollisen uusista tieteellisistä tutkimuksista lähtien, mutta koska on BED, on vaikea laihduttaa.
Lääkäri piti esitelmän lautasmallista, eli ei selvästi edes kuunnellut mitä sanoin. Apua ei saa.
No, minkälaista apua haluaisit?
AV-palsta be like:
Lihavat: "Kunpa olisi jotain apua tähän lihavuuteen ja tunnesyömiseen."
Läskifoobikot: "Hyi teitä läskejä! Ootte ällöttäviä! Laihtukaa! Se on vaan ihan siitä kiinni mitä pistätte suuhunne!"
Lihavat: "Juu tiedetään. Tässä ollaan vuosikausia yritetty laihduttaa ja paino sahaa edestakaisin. Olisipa jotain apua jonka avulla saisi taklattua niitä lihavuuden juurisyitä, esim. terapiaa häiriintyneeseen syömiseen. Tai ravitsemusterapiaa jotta oppisi koostamaan terveellisen ruokavalion."
Läskifoobikot: "Ihan itse olette ongelmanne aiheuttaneet, ette ansaitse mitään apua koska olette rumia ja läskejä! Terapeuteilla on oikeitakin töitä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minkälaista apua haluaisit?
En ole tuo kenelle vastasit, mutta BED tarkoittaa ahmimishäiriötä ja on syömishäiriö kuten esimerkiksi anoreksia ja bulimia. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, niin ravitsemuksesta ja BED:stä on tehty viime aikoina paljon tutkimusta (ulkomailla). Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että BED:tä tulisi hoitaa samoin periaattein kuin muitakin syömishäiriöitä eli moniammatillisesti. Sisältäen esimerkiksi terapiaa, ohjattua vertaistukea, ravitsemusterapiaa, lääkehoitoa jne.
Suomessa BED:n hoitoa ei valitettavasti käytännössä ole. Hyvä askel oikeaan suuntaan on Terveyskylän sivuilta löytyvä omahoito-ohjelma. Valitettavasti BED:n (kuten anoreksiankin) syyt ovat usein niin syvällä ja niin hankalia, että niitä on vaikea ratkoa yksin ilman ammattilaista. Syynä voi olla esimerkiksi lapsuuden traumat, koulukiusaaminen tai muut mielenterveysongelmat.
Eli näihin ongelmiin ei lautasmallit paljoa auta. Ei masentunuttakaan auta, jos lääkäri sanoo "ole vähän iloisempi".
Vierailija kirjoitti:
Ylipainossa on ensisijaisesti kyse sisäisestä huonosta voinnista, sitä lääkitään syömällä.
Minulla on ahmimishäiriö ja tiedostan hyvin kaikki terveelliseen syömiseen liittyvät asiat ja miten laihdutetaan. Mutta joku pään sisällä pistää syömään ja tämän seurauksena ahdistava olo hetkeksi katoaa.
Välillä kun olen voinut henkisesti paremmin, myöskään ylensyönnille ei ole ollut tarvetta.
Kiteytit asian ihan täydellisesti.
Minä sain ainakin heti lääkkeet, se on nykypäivää.
Suomalaisista yli 30-vuotiaisista naisista on thl:n tilastojen mukaan ylipainoisia yli 60% ja lihavia neljäsosa kaikista naisista.
Kun mietitte miten ongelma hoidetaan niin ymmärrätte ettei mitään yksilöllistä tuntikausien ohjausta ole tarjolla tähäm asiaan. Kunnissa toimii laihdutusryhmiä joita ravitsemusterapeutit vetävät, ene-ryhmiä jne. Menkää näihin. Mutta tuntikausien psykologista tukea ja yksilökäyntejä ei julkisella ole mahdollista järjestää.
Ja 60%:lla Naisista ei todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminta tms taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoin 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Ramppasin lääkärissä, kun olo oli surkea huonon lääkityksen takia. Muutama heistä kehotti laihduttamaan (tämän sairauden kanssa todella vaikeaa) ja pyysin lähetettä ravintoneuvojalle jotta olisi edes mahdollista onnistua. Lähetettä ei irronnut, käski vain liikkua ja syödä terveellisemmin. Miten terveellisemmin? "Lisää kasviksia ja lopeta sokerit ja rasvat". Ok, selvähän se xD No, paino lähti itsestään laskemaan, kun viimein sain lääkityksen kuntoon. Jokainen ylipainoinen tietää kyllä, että sokerit ja rasvat vähemmälle, mutta kyllä sitä tukea pitäisi saada eikä vaan päivänselviä tokaisuja!
Mä lopetin sokerin sekä viljatuotteet ja lisäsin rasvaa. Aloin laihtua. BMI 42 -> 36 puolessa vuodessa. Aion jatkaa tätä.
Voi olla, että pelkkä sokeri oli se vaikuttava tekijä tuossa. Etenkin täysjyväviljatuotteissa on kuituja, jotka ovat tärkeitä ja muutenkin ne ovat terveellisiä.
Miten selvisi ihmiskunta ennen viljelyn aloittamista?
Minun elämäni sai hitaan täyskäännöksen, kun muutin keskustasta syrjempään ja luonnonläheisempään paikkaan. Lähimpään kauppaan on 3 kilometriä, enkä omista autoa. Menen aina pyörällä tai kävellen. Kaikki elämässäni tuntuu paremmalta nyt, kun olen pakon edessä ruvennut liikkumaan enemmän. Noin vuosi on tässä mennyt, että muutos on todella ollut suuri, mutta jo parissa kuukaudessa terveys alkoi tuntua selvästi aiempaa paremmalta.
Uskon nyt, että liikunta ja yleisesti aktiivisena pysyminen on tärkein yksittäinen tekijä ihmisen terveyden kannalta. Masennus vähenee, uni lisääntyy, itsevarmuus kasvaa, pikkuasioista stressaaminen katoaa ja energia lisääntyy. En löydä muita huonoja puolia tästä kuin vaatteiden hikeentyminen ja kenkien nopea kuluminen. Ihminen ei toden totta ole kehittynyt istumaan tuolilla tai makoilemaan sohvalla kymmeniä tunteja viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selvisi ihmiskunta ennen viljelyn aloittamista?
Syömällä erilaisia kasveja ja eläimiä, riippuen aina asuinympäristönsä tarjonnasta. Joskus enemmän kasveja, joskus eläimiä (esim. eskimot lähes pelkästään kalaa). On niitä kuituja muissakin kasveissa kuin viljassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista yli 30-vuotiaisista naisista on thl:n tilastojen mukaan ylipainoisia yli 60% ja lihavia neljäsosa kaikista naisista.
Kun mietitte miten ongelma hoidetaan niin ymmärrätte ettei mitään yksilöllistä tuntikausien ohjausta ole tarjolla tähäm asiaan. Kunnissa toimii laihdutusryhmiä joita ravitsemusterapeutit vetävät, ene-ryhmiä jne. Menkää näihin. Mutta tuntikausien psykologista tukea ja yksilökäyntejä ei julkisella ole mahdollista järjestää.
Ja 60%:lla Naisista ei todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminta tms taustalla.
Miksi puhut vain naisista? Onko miesten ylipaino hyväksyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne mitään laihdutuskuureja kyllä suosittelekaan vaan elämäntapamuutosta.
Ongelma on se, että laihdutukseen ei saa tukea, lääkkeisiin ei saa korvauksia, valmennuksia ei ole, ravitsemusterapeutille ei pääse. Hoito alkaa vasta kun on jo auttamattomasti liian myöhäistä, BMI 40 ja painoa oikeasti jo todella vaikea saada pois.
Ennaltaehkäisy kannattaisi mutta ei siinä mitään, mehän tykätään maksaa moninkertaisesti kun murot on jo kusessa ja talo palanut.
Sehän on ennaltaehkäisyä, kun lääkäri huomauttaa jo pienestä painonnoususta ja kertoo, että kannattaisi NYT alkaa kiinnittää vähän huomiota syömisiin ennen kuin se on tosi vaikeaa. Mutta tällaisesta toiminnastahan lääkäreitä tykätään moittia. Että mitä se nyt mua kiusaa, kun on vasta 10 kiloa ylipainoa???
Lääkärien pitäisi tässä miettiä myös sitä, että miten asian tuovat esille. Ja tarjota apua. Kyllä sun pitäis nyt vähän laihduttaa -lause ei auta ketään.
Minkälaista apua sinä kaipaisit? Siis, mikä olisi se apu, joka sinua auttaisi?
En ole tuo jolle vastasit, mutta itse toivoisin lääkäriltä:
- Lähetteen ravitsemusterapeutille.
- Lähetteen psykologille tai muulle ammattilaiselle jonka kanssa voisin purkaa epätervettä ruokasuhdettani ja muita mielenterveysongelmiani.
-Lääkereseptin, koska nykyään on käsittääkseni saatavilla todella tehokkaita laihdutuslääkkeitä.
- Ohjausta tai tietoa siitä, onko maakunnassani olemassa jonkinlaista läskien elämäntapamuuttajien vertaistukiryhmää, sellaista ihan oikean ammattilaisen vetämää eli ei mitään Facebookin Rantakuntoon2023-ryhmää. Ja osaan kyllä käyttää Googlea, mutta se ei osannut tässä auttaa.
Siis helou! Luuleeko joku että julkisessa terveydenhuollossa on näitä ilmaiseksi saatavissa. Ravitsemusterapeutit ihan työllistettyjä todellisten ravitsemusongelmien kanssa. Että ehtisivät jauhaa tätä suklaassa on paljon energiaa jonkun kanssa ei kyllä tule tapahtumaan.
Netti/some täynnään näitä fitfirmoja. Osta joku valmennus sieltä.
Syömishäiriö on kyllä ihan todellinen ongelma. Toisekseen, harva on lihava siksi, ettei tietäisi että suklaa on energiatiheää syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Sokerit ja hiilihydraatit vähiin.
Kylläisyyteen voi vaikuttaa ruuan sisällöllä, ei siihen mitään lääkkeitä tarvita. Eikä edes vaadi mitään suuria ponnistuksia.