Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit suosittelevat laihdutuskuureja?

Vierailija
24.09.2022 |

Tutkimuksissa on käynyt ilmi että kuurin jälkeen 90 prosenttia laihduttajista saa kilot takaisin korkojen kera. Miksi laihdutusta edelleen suositellaan? Onko lääkärit niin tyhmiä etteivät ymmärrä tutkimustuloksia vai ovatko he vain niin epätoivoisia että heittävät vain jotain lihaville potilaille? Miksei lihavuusepidemiaan haeta kunnon ratkaisuja?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Ramppasin lääkärissä, kun olo oli surkea huonon lääkityksen takia. Muutama heistä kehotti laihduttamaan (tämän sairauden kanssa todella vaikeaa) ja pyysin lähetettä ravintoneuvojalle jotta olisi edes mahdollista onnistua. Lähetettä ei irronnut, käski vain liikkua ja syödä terveellisemmin. Miten terveellisemmin? "Lisää kasviksia ja lopeta sokerit ja rasvat". Ok, selvähän se xD No, paino lähti itsestään laskemaan, kun viimein sain lääkityksen kuntoon. Jokainen ylipainoinen tietää kyllä, että sokerit ja rasvat vähemmälle, mutta kyllä sitä tukea pitäisi saada eikä vaan päivänselviä tokaisuja!

No lopetitko sokerit ja rasvat? Oliko päivänselvää?

Mä lopetin sokerin sekä viljatuotteet ja lisäsin rasvaa. Aloin laihtua. BMI 42 -> 36 puolessa vuodessa. Aion jatkaa tätä.

Voi olla, että pelkkä sokeri oli se vaikuttava tekijä tuossa. Etenkin täysjyväviljatuotteissa on kuituja, jotka ovat tärkeitä ja muutenkin ne ovat terveellisiä.

Mihin sitä sulamatonta viljakuitua tarvitaan? Raapii suolet rikki ja lisää ulosteen määrää. Mulle lisäksi aiheuttaa myrkyllisen hajuisia ilmavaivoja. Ei, leipä on hyvää, mutta en halua paskoa kilon järkäleitä ja haista. Pehmeitä sulavia kuituja kasviksista, ne sopii oikein hyvin!

Vierailija
62/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään kuureja suosittelekaan, vaan maltillista ja hidasta painonpudotusta, siis lähinnä pysyvää  elintaparemonttia. Siinä on melkoinen ero.

Yksinkertaistat liikaa. ENE/VLCD-dieetti, jossa syödään alle 800 kcal/vrk, kuuluu virallisiin Käypä hoito -suosituksiin. Se jos mikä on kaukana hitaasta ja maltillisesta painonpudotuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista yli 30-vuotiaisista naisista on thl:n tilastojen mukaan ylipainoisia yli 60% ja lihavia neljäsosa kaikista naisista.

Kun mietitte miten ongelma hoidetaan niin ymmärrätte ettei mitään yksilöllistä tuntikausien ohjausta ole tarjolla tähäm asiaan. Kunnissa toimii laihdutusryhmiä joita ravitsemusterapeutit vetävät, ene-ryhmiä jne. Menkää näihin. Mutta tuntikausien psykologista tukea ja yksilökäyntejä ei julkisella ole mahdollista järjestää.

Ja 60%:lla Naisista ei todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminta tms taustalla.

Miksi puhut vain naisista? Onko miesten ylipaino hyväksyttävää?

No se nyt ei anna mitään tekosyytä mättämiseen. Mies tai nainen, ihan sama.

64/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne mitään laihdutuskuureja kyllä suosittelekaan vaan elämäntapamuutosta.

Ongelma on se, että laihdutukseen ei saa tukea, lääkkeisiin ei saa korvauksia, valmennuksia ei ole, ravitsemusterapeutille ei pääse. Hoito alkaa vasta kun on jo auttamattomasti liian myöhäistä, BMI 40 ja painoa oikeasti jo todella vaikea saada pois.

Ennaltaehkäisy kannattaisi mutta ei siinä mitään, mehän tykätään maksaa moninkertaisesti kun murot on jo kusessa ja talo palanut.

Sehän on ennaltaehkäisyä, kun lääkäri huomauttaa jo pienestä painonnoususta ja kertoo, että kannattaisi NYT alkaa kiinnittää vähän huomiota syömisiin ennen kuin se on tosi vaikeaa. Mutta tällaisesta toiminnastahan lääkäreitä tykätään moittia. Että mitä se nyt mua kiusaa, kun on vasta 10 kiloa ylipainoa???

Mulle lääkäri sanoi että pudotappas 5 kiloa.

Pudotin 10 ja siinä pysynyt. Hyviä vinkkejä antavat.

Vierailija
65/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä teidän oma ratkaisunne asiaan olisi? Ihmepillereitä kun ei ole olemassa, vaan syöty ruoka lihottaa

Eikö? Mä pudotin Mysimballa 45 kiloa.

Vierailija
66/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lihavuuden hoidossa on ihan samat ongelmat kuin päihderiippuvaisten hoidossa."

Täsmälleen näin! Olenkin omalla kohdallani miettinyt, että lihavuus johtuu minulla jonkinlaisesta ruoka-/syömisriippuvuudesta. Monta päivää saattaa mennä tosi hyvin terveellisellä ja vähäkalorisella dieetillä kunnes "sekoan" menen ihme tiloihin jolloin on pakko saada seuraava fixi eli syödä 7 pakastepizzaa, 16 munkkia, kilo karkkia, 4 pussia sipsiä, naapurin kissa ja puolet olohuoneen seinästä. Jälkeenpäin olo on järkyttynyt, ihan kuin olisin kokenut jonkin läskistä ruumiistani irtautumisen.

Päihderiippuvaisia auttaa totaalilopettaminen: ei enää ikinä pisaraakaan alkoholia. Mutta miten voisin lopettaa syömisen kokonaan, se on kai vähän ongelmallista. Ja päihdeongelmaisille löytyy Antabusta, Nicorettea, korvaushoitoa, terapiaa, Minnesota-hoitoa, AA-kerhoa... Meille läskeille ei löydy muuta kuin lääkärin kehotus "syö vähemmän, liiku enemmän".

Miksi valehtelet täällä? Lihavuuden hoitoon löytyy lukemattomia lääkkeitä, hoitoja ja terapioita. Ja paastoaminen on niistä kaikkein tehokkain. Sä pystyt aivan hyvin olla syömättä siihen asti, että saavutat normaalipainon. Et vain edes halua yrittää.

Vierailija
67/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois kyl kiva löytää ratkaisu. Mä haluan ruokaa niin etten muuta osaa ajatellakkaan, kun saan makeanhimon niin se pyörii päässä nonstop, yritin sitä et tunnin odotan et menisi ohi, ei koskaan mennyt. Näen jopa unia ruuasta ja herkuttelusta, siis ihan vaan fiilistely unia missä syön.

Kromi + berberiini, kaneli, sitruuna. Yritä sinnitellä ainakin 2 päivää täysin ilman sokeria. Siitä se lähtee.

Vierailija
68/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen näin! Olenkin omalla kohdallani miettinyt, että lihavuus johtuu minulla jonkinlaisesta ruoka-/syömisriippuvuudesta. Monta päivää saattaa mennä tosi hyvin terveellisellä ja vähäkalorisella dieetillä kunnes "sekoan" menen ihme tiloihin jolloin on pakko saada seuraava fixi eli syödä 7 pakastepizzaa, 16 munkkia, kilo karkkia, 4 pussia sipsiä, naapurin kissa ja puolet olohuoneen seinästä. Jälkeenpäin olo on järkyttynyt, ihan kuin olisin kokenut jonkin läskistä ruumiistani irtautumisen.

Päihderiippuvaisia auttaa totaalilopettaminen: ei enää ikinä pisaraakaan alkoholia. Mutta miten voisin lopettaa syömisen kokonaan, se on kai vähän ongelmallista. Ja päihdeongelmaisille löytyy Antabusta, Nicorettea, korvaushoitoa, terapiaa, Minnesota-hoitoa, AA-kerhoa... Meille läskeille ei löydy muuta kuin lääkärin kehotus "syö vähemmän, liiku enemmän".

Ei sitten tule mieleen, että se sun syömäsi vähäkalorinen ruoka on juurikin se, mikä aiheuttaa noi syömishimot?

Elimistösi huutaa nälissään lisää ruokaa, koska pidät sitä liian heikolla ravinnolla. Siihen ei auta syömisen lopettaminen, vaan syömisten muuttaminen elimistölle hyväksi.

Kohtuullinen syöminen löytyy juurikin ruuan sisällön kautta.

Juu kiitos vain huolenpidosta, olen tämänkin asian ottanut huomioon :) Ja oli ehkä väärä termi tämä "vähäkalorinen" tähän yhteyteen. En ole millään Nutrilett-kuurilla tai ENE-dieetillä, vaan PT:ni on laatinut minulle tavallista, ravitsevaa, "normaalia kotiruokaa" sisältävän ruokavalion. Kalorimäärät on siellä parintuhannen kieppeillä per päivä ja aterioita on viisi päivässä, joten näillä kyllä pitäisi ahmintahimon pysyä kurissa. Mutta ehkä minulta vain puuttuu sitä kuuluisaa itsekuria ;)

- sama

Mistä näitä "ravintoterapeutteja" sikiää? Syömällä viisi kertaa päivässä vain ylläpidät nälkää. Aikuisen ihmisen tulee syödä kerran, korkeintaan kaksi kertaa päivässä ja läskin tulee antaa suolensa levätä vähintään 18 tuntia vuorokaudessa.

Vierailija
69/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV-palsta be like:

Lihavat: "Kunpa olisi jotain apua tähän lihavuuteen ja tunnesyömiseen."

Läskifoobikot: "Hyi teitä läskejä! Ootte ällöttäviä! Laihtukaa! Se on vaan ihan siitä kiinni mitä pistätte suuhunne!"

Lihavat: "Juu tiedetään. Tässä ollaan vuosikausia yritetty laihduttaa ja paino sahaa edestakaisin. Olisipa jotain apua jonka avulla saisi taklattua niitä lihavuuden juurisyitä, esim. terapiaa häiriintyneeseen syömiseen. Tai ravitsemusterapiaa jotta oppisi koostamaan terveellisen ruokavalion."

Läskifoobikot: "Ihan itse olette ongelmanne aiheuttaneet, ette ansaitse mitään apua koska olette rumia ja läskejä! Terapeuteilla on oikeitakin töitä!"

Actually AV be like:

Onnistuneesti laihduttaneet ja ikänsä terveellisesti eläneet: näin onnistut, se on aika helppoa.

Läskit: Mutku haluun pullaa

Vierailija
70/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Ramppasin lääkärissä, kun olo oli surkea huonon lääkityksen takia. Muutama heistä kehotti laihduttamaan (tämän sairauden kanssa todella vaikeaa) ja pyysin lähetettä ravintoneuvojalle jotta olisi edes mahdollista onnistua. Lähetettä ei irronnut, käski vain liikkua ja syödä terveellisemmin. Miten terveellisemmin? "Lisää kasviksia ja lopeta sokerit ja rasvat". Ok, selvähän se xD No, paino lähti itsestään laskemaan, kun viimein sain lääkityksen kuntoon. Jokainen ylipainoinen tietää kyllä, että sokerit ja rasvat vähemmälle, mutta kyllä sitä tukea pitäisi saada eikä vaan päivänselviä tokaisuja!

No lopetitko sokerit ja rasvat? Oliko päivänselvää?

Mä lopetin sokerin sekä viljatuotteet ja lisäsin rasvaa. Aloin laihtua. BMI 42 -> 36 puolessa vuodessa. Aion jatkaa tätä.

Voi olla, että pelkkä sokeri oli se vaikuttava tekijä tuossa. Etenkin täysjyväviljatuotteissa on kuituja, jotka ovat tärkeitä ja muutenkin ne ovat terveellisiä.

Miten selvisi ihmiskunta ennen viljelyn aloittamista?

Syömällä villiviljaa, koska sitä riittä kaikille ennen systemaattisen maanviljelyksen mukanaan tuomaa väestöräjähdystä. Onko muita typeriä kysymyksiä?

Vierailija
71/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras keino on ihan oikeasti se, että jättää viljan pois. Jostain syystä tämä on Suomessa tabu.

Tässäkään ei tarvitse olla ehdoton. Itse syön esim. ulkomaan matkoilla kaikkea, myös leipää, mutta arjessa en koskaan syö leipää, puuroa tai pastaa. Perunaa ja riisiäkin maltillisesti.

Vierailija
72/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten tule mieleen, että se sun syömäsi vähäkalorinen ruoka on juurikin se, mikä aiheuttaa noi syömishimot?

Elimistösi huutaa nälissään lisää ruokaa, koska pidät sitä liian heikolla ravinnolla. Siihen ei auta syömisen lopettaminen, vaan syömisten muuttaminen elimistölle hyväksi.

Juu kiitos vain huolenpidosta, olen tämänkin asian ottanut huomioon :) Ja oli ehkä väärä termi tämä "vähäkalorinen" tähän yhteyteen. En ole millään Nutrilett-kuurilla tai ENE-dieetillä, vaan PT:ni on laatinut minulle tavallista, ravitsevaa, "normaalia kotiruokaa" sisältävän ruokavalion. Kalorimäärät on siellä parintuhannen kieppeillä per päivä ja aterioita on viisi päivässä, joten näillä kyllä pitäisi ahmintahimon pysyä kurissa. Mutta ehkä minulta vain puuttuu sitä kuuluisaa itsekuria ;)

- sama

Mistä näitä "ravintoterapeutteja" sikiää? Syömällä viisi kertaa päivässä vain ylläpidät nälkää. Aikuisen ihmisen tulee syödä kerran, korkeintaan kaksi kertaa päivässä ja läskin tulee antaa suolensa levätä vähintään 18 tuntia vuorokaudessa.

Eipäs, vaan aikuisen läskilyllerön tulee syödä vain kerran viikossa ja silloinkin pelkkää sokeritonta, viljatonta, hajutonta ja mautonta luomuruokaa suoraan pellosta. Se on ainoa keino palauttaa muodottomaksi lihonnut keho takaisin luontaiseen balanssiin.

Vierailija
73/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te läskit, että ihminen ei kuole nälkään, jos on viikonkin syömättä?

Vierailija
74/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- sama

Eipäs, vaan aikuisen läskilyllerön tulee syödä vain kerran viikossa ja silloinkin pelkkää sokeritonta, viljatonta, hajutonta ja mautonta luomuruokaa suoraan pellosta. Se on ainoa keino palauttaa muodottomaksi lihonnut keho takaisin luontaiseen balanssiin.

Kuvittelet ilmeisesti olevasi kovinkin sarkastinen, mutta ei se monelle läskille pahaa tekisi. Skottimieskin oli kokonaisen vuoden vesipaastolla, laihtui normaalipainoon ja eli normaalipainossa pitkän ikänsä loppuun asti.

Paasto on ainoa asia, jolla kehon ns. set point voidaan muuttaa. Muulla tavoin läskit tulee aina uudestaan ja uudestaan takaisin kehon pyrkiessä omapainoonsa takaisin.

Vierailija
75/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 tunnin paasto pari kertaa viikossa

48 tunnin paasto kerran kahdessa viikossa

72 tunnin paasto kerran kuukaudessa

120 tunnin paasto kerran vuodessa.

Ole hyvä.

Vierailija
76/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään kuureja suosittelekaan, vaan maltillista ja hidasta painonpudotusta, siis lähinnä pysyvää  elintaparemonttia. Siinä on melkoinen ero.

Yksinkertaistat liikaa. ENE/VLCD-dieetti, jossa syödään alle 800 kcal/vrk, kuuluu virallisiin Käypä hoito -suosituksiin. Se jos mikä on kaukana hitaasta ja maltillisesta painonpudotuksesta.

Mä laihduin ene-dieetillä reilu 10 kg. Kun lopetin, paino nousi hyvin äkkiä takaisin. Lähti myös paljon hiuksia.

Ymmärrän nämä dieetit jos pitää saada painoa nopeasti pois esim leikkauksen vuoksi. Pysyväksi ratkaisuksi näistä ei ole.

Vierailija
77/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras keino on ihan oikeasti se, että jättää viljan pois. Jostain syystä tämä on Suomessa tabu.

Tässäkään ei tarvitse olla ehdoton. Itse syön esim. ulkomaan matkoilla kaikkea, myös leipää, mutta arjessa en koskaan syö leipää, puuroa tai pastaa. Perunaa ja riisiäkin maltillisesti.

Ruista mä en syö ikinä. Muita viljoja satunnaisesti. Voin ottaa palan synttärikakkua tai kauhallisen riisiä, kun käyn kiinalaisessa syömässä. Ilman pärjää mainiosti!

Vierailija
78/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne mitään laihdutuskuureja kyllä suosittelekaan vaan elämäntapamuutosta.

Ongelma on se, että laihdutukseen ei saa tukea, lääkkeisiin ei saa korvauksia, valmennuksia ei ole, ravitsemusterapeutille ei pääse. Hoito alkaa vasta kun on jo auttamattomasti liian myöhäistä, BMI 40 ja painoa oikeasti jo todella vaikea saada pois.

Ennaltaehkäisy kannattaisi mutta ei siinä mitään, mehän tykätään maksaa moninkertaisesti kun murot on jo kusessa ja talo palanut.

Kyllä lääkäriltä voi saada lähetteen HUS:n Painonhallintataloon. Vuoden nettivalmennus. Joka viikko hyvää asiaa liikunnasta, ruokavaliosta, mielikuvaharjoituksia ym. Oma henkilökohtainen valmentaja tukee. Kun niitä ajatuksella lukee ja joutuu miettimään ja vastailemaan tehtäviin, niin koin hyödylliseksi. Joutuu miettimään juurisyitä, motivaatiota, sekä tavoitteita. Joka viikko punnitus ja vyötärönmittaus. Siitä pystyy katsomaan omaa etenemistään ja näkee laskevan käyrän. Itse mittasin vyötärönympäryksen kerran kuussa, painon otin joka viikko.

Vierailija
79/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laihduin ene-dieetillä reilu 10 kg. Kun lopetin, paino nousi hyvin äkkiä takaisin. Lähti myös paljon hiuksia.

Ymmärrän nämä dieetit jos pitää saada painoa nopeasti pois esim leikkauksen vuoksi. Pysyväksi ratkaisuksi näistä ei ole.

ENE-dieetti on ihan hyvä keino pudottaa painoa pysyvämminkin, kunhan sen jälkeen ei palaa takaisin vanhoihin syömistottumuksiinsa. Minä laihduin ENE:llä 26 kg vuonna 2019 ja niistä vain 3 on tullut takaisin. Sitä ennen olin yrittänyt laihduttaa ties kuinka monta kertaa hitaasti ja maltillisesti, mutten koskaan päässyt edes 10 kilosta eroon ja nekin kilot tuli aina takaisin.

Vierailija
80/90 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te läskit, että ihminen ei kuole nälkään, jos on viikonkin syömättä?

Ei taida olla kovin häävi elämän laatu, jos tuota toteuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi