Miksi lääkärit suosittelevat laihdutuskuureja?
Tutkimuksissa on käynyt ilmi että kuurin jälkeen 90 prosenttia laihduttajista saa kilot takaisin korkojen kera. Miksi laihdutusta edelleen suositellaan? Onko lääkärit niin tyhmiä etteivät ymmärrä tutkimustuloksia vai ovatko he vain niin epätoivoisia että heittävät vain jotain lihaville potilaille? Miksei lihavuusepidemiaan haeta kunnon ratkaisuja?
Kommentit (90)
Lihoin 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Ramppasin lääkärissä, kun olo oli surkea huonon lääkityksen takia. Muutama heistä kehotti laihduttamaan (tämän sairauden kanssa todella vaikeaa) ja pyysin lähetettä ravintoneuvojalle jotta olisi edes mahdollista onnistua. Lähetettä ei irronnut, käski vain liikkua ja syödä terveellisemmin. Miten terveellisemmin? "Lisää kasviksia ja lopeta sokerit ja rasvat". Ok, selvähän se xD No, paino lähti itsestään laskemaan, kun viimein sain lääkityksen kuntoon. Jokainen ylipainoinen tietää kyllä, että sokerit ja rasvat vähemmälle, mutta kyllä sitä tukea pitäisi saada eikä vaan päivänselviä tokaisuja!
Eipä ne mitään laihdutuskuureja kyllä suosittelekaan vaan elämäntapamuutosta.
Ongelma on se, että laihdutukseen ei saa tukea, lääkkeisiin ei saa korvauksia, valmennuksia ei ole, ravitsemusterapeutille ei pääse. Hoito alkaa vasta kun on jo auttamattomasti liian myöhäistä, BMI 40 ja painoa oikeasti jo todella vaikea saada pois.
Ennaltaehkäisy kannattaisi mutta ei siinä mitään, mehän tykätään maksaa moninkertaisesti kun murot on jo kusessa ja talo palanut.
Parempihan se on, että 10% laihtuu kuin että 100% pysyy turboläskinä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja endometrioosi, sekä reilusti ylipainoa. Mikään kuuri ei ole laihdutuksen ydin vaan pysyvä muutos ruokailutottumuksissa. Tällä ohjeella laihdutin - 60 kg ja paino on pysynyt kurissa vuosikausia. Kun uuteen muutokseen tottuu, siitä tulee normaalia eikä painoa tai mitään suupaloja tarvitse vahtia, ei tee mieli poiketa uudesta tavasta syödä ja elää terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Ramppasin lääkärissä, kun olo oli surkea huonon lääkityksen takia. Muutama heistä kehotti laihduttamaan (tämän sairauden kanssa todella vaikeaa) ja pyysin lähetettä ravintoneuvojalle jotta olisi edes mahdollista onnistua. Lähetettä ei irronnut, käski vain liikkua ja syödä terveellisemmin. Miten terveellisemmin? "Lisää kasviksia ja lopeta sokerit ja rasvat". Ok, selvähän se xD No, paino lähti itsestään laskemaan, kun viimein sain lääkityksen kuntoon. Jokainen ylipainoinen tietää kyllä, että sokerit ja rasvat vähemmälle, mutta kyllä sitä tukea pitäisi saada eikä vaan päivänselviä tokaisuja!
No lopetitko sokerit ja rasvat? Oliko päivänselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun se ei edes toimi niin. Rasvaakin ihminen tarvitsee, ja voi että missä kaikessa on sokeria..
Samaa olen ihmetellyt. Mulla on vaikea BED ja siitä johtuen BMI 34. Olen rampannut työterveyslääkärillä anelemassa apua, mutta ei sitä vaan saa. Aina vaan käsketään alkaa laihdutuskuurille (miten???) ja syömään vähemmän (miten???)
Ehkä lääketieteen keinot lihavien auttamiseksi oikeasti ovat olemattomat eikä lääkärit ehkä vaan pysty auttamaan.
Sama kai se sanotaanko sitä elämäntapamuutokseksi vai kuuriksi, fakta on se että kun ihminen laihtuu sen 0,5-1 kg viikossa mikä on suositeltu tahti niin kilot palaavat. Jojoilu on terveydelle vaarallista. Kaikki läskit ovat yrittäneet laihtua, laihduttelu on osa ongelmaa. Ihmettelen miten huonosti terveydenhoidossa tätä asiaa ymmärretään.
Kyllä mulle on lääkäri ehdottanut esim nutrilett-kuuria.
Ongelma lienee se, että monella lääkärillä on hyvin puutteelliset tiedot ravitsemuksesta ja painon hallinnassa. Sitä iänikuista ravintoympyrää suosittelevat kaikille. Ja rasvojen vähentämistä ja leivän puputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun se ei edes toimi niin. Rasvaakin ihminen tarvitsee, ja voi että missä kaikessa on sokeria..
Se, että ihminen tarvitsee rasvaa, ei tarkoita sitä, että kaikkia rasvoja voi kiskoa napaansa mielinmäärin. Sokerin vähentäminen onnistuu helposti, kun itse tekee ruokansa ja syö muutenkin järkevästi.
Niin mikä teidän oma ratkaisunne asiaan olisi? Ihmepillereitä kun ei ole olemassa, vaan syöty ruoka lihottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin sokerin sekä viljatuotteet ja lisäsin rasvaa. Aloin laihtua. BMI 42 -> 36 puolessa vuodessa. Aion jatkaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Mulla on vaikea BED ja siitä johtuen BMI 34. Olen rampannut työterveyslääkärillä anelemassa apua, mutta ei sitä vaan saa. Aina vaan käsketään alkaa laihdutuskuurille (miten???) ja syömään vähemmän (miten???)
Ehkä lääketieteen keinot lihavien auttamiseksi oikeasti ovat olemattomat eikä lääkärit ehkä vaan pysty auttamaan.
Lihavuuden hoidossa on ihan samat ongelmat kuin päihderiippuvaisten hoidossa. Mitkään ohjeet, tuet ja hoidot eivät auta niin kauan kuin asiakas itse ei ole halukas niitä noudattamaan ja hoitamaan omaa osuuttaan.
90% lihavien sairauksista paranisi jos muuttaisivat ruokavaliotaan. Kyllä, vaikka juuri Sinun tautisi sattuu olemaan painosta riippumaton niin suurimmalla osalla näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä ei edes ole ravintokoulutusta.
Kyllä itsekin voi asialle tehdä jotain, ei aina pidä syyttää terveydenhuoltoa.
Tietoa löytyy pilvin pimein. Taitaa vaan olla niin, että vähän pelottaa, kun joutuu ihan itse tekemään asialle jotain.
Lihavuus ei ole lååketieteellinen ongelma vaan yhteiskunnallinen ongelma. kiitos nykyhallitus mutta koronasulkuken myötä suuri osa ylipainoisista lihoi vielä 10kg lisää kun sallittua oli kotisohvalla makoilu.
Lääkärit ei puutu koska siitä tulee vain paha mieli potilaalle ja päätyy lukemaan iltasanomista kuinka ilkeitä lääkärit on kun eivät tue kehopositiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen tarvitsee rasvaa, ei tarkoita sitä, että kaikkia rasvoja voi kiskoa napaansa mielinmäärin. Sokerin vähentäminen onnistuu helposti, kun itse tekee ruokansa ja syö muutenkin järkevästi.
Mitään ei voi vetää mielin määrin. Mutta rasvalla pelottelu on saanut todella paljon pahaa aikaiseksi.
Ja se pyhä rypsi... sitä ei pitäisi suositella yhdellekään elolliselle sisäisesti käytettäväksi.
Lääkäri tarvitaan tässä laihdutusprosessissa siihen että on joku syyllinen ongelmaan. Googlea pahempi syyttää epäonnistumisesta laihdutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä teidän oma ratkaisunne asiaan olisi? Ihmepillereitä kun ei ole olemassa, vaan syöty ruoka lihottaa
Onhan tällä palstalla yksi sankari, joka joka ruokaketjussa mainostaa laihdutuslääkkeitä. Sairasta.
Ei ne mitään kuureja suosittelekaan, vaan maltillista ja hidasta painonpudotusta, siis lähinnä pysyvää elintaparemonttia. Siinä on melkoinen ero.