Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opiskelijat! Oletteko kohdanneet syrjintää tai vähättelyä professoreiden taholta?

Vierailija
23.09.2022 |

Olen maisterivaiheen opiskelija, ja olen pistänyt merkille, kuinka yliopiston opettajat/ professorit osaavat toisinaan olla hyvin ikäviäkin opiskelijoille, joiden ajatuksia he eivät arvosta. Tämä näkyy erityisesti opiskelijoiden ajatusten sivuuttamisena, töksäyttelevinä kommentteina tai silmien pyöräyttelynä. Opettajien käytöksestä huomaa hyvin selvästi, kuka opiskelija on suosiossa ja kuka ei, ja kehen uskotaan ja kehen ei.

Olen ollut todella pettynyt yliopiston ilmapiiriin, minkä jotkut opettajat luovat. Heidän kommenttinsa pahimmillaan syö uskoa itseen ja laittaa kyseenalaistamaan omaa ammattitaitoa. Olen kuullut vastaavia tarinoita hyvin paljon. Taannoinen tohtoriopiskelija kertoi professorin haukkuneen kovin sanoin väitöskirjansa.

Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professorit on kuninkaita, voivat käyttäytyä miten vaan huvittaa. Siksi osa tästä porukasta onko vähän erikoisia ja joskus opiskelijat jotka ei ole heille tarpeeksi kiinnostavia, yleensä siis fiksuja, saavat sitten kakkosluokan kansalaisen kohtelua.

Vierailija
2/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut mitään tuollaista vastaan. Jokainen on ollut ystävällinen ja kannustava, mutta oikeasti asiasta keskustellessa osaavat kyllä napakasti myös kertoa miten itse näkevät asian. Maisterivaiheen opiskelija olen humanistis-yhteiskuntatieteellisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Meidän yliopistollamme tiedetään mitä tarkoittaa ammattietiikka.

Vierailija
4/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika paljon yliopistosta ja tiedekunnasta. Ja on tullut vastaan ihan kaikenlaista, osa jopa ihan selkeästi asiatonta.

Vierailija
5/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ko. henkilö sai myöhemmin potkut.

Vierailija
6/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Eniten ihmettelin sitä, että asialle ei tehty mitään, vaikka puhuin siitä tuutorille yms. Lopulta tulin siihen tulokseen, että opiskelu ei taida olla minun juttuni.

Vierailija
7/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90-luvulla näin aika asiatonta käytöstä. Nyt harvemmin on mitään sellaista, mutta joskus olen huomannut että jotkut proffat sun muut sanovat joskus ääneen jotain pöljää miettimättä miten se vaikuttaa opiskelijaan.

Vierailija
8/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He voivat kiusata sellaisiakin, jotka ovat vain hiljaa ja yrittävät opiskella.

Vierailija
9/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita palautetta nimien kanssa viimeistään, kun olet valmistumassa.

Vierailija
10/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan, siis yliopiston piirissä. Normaalikoulun opettajissa oli pari, jotka eivät arvostaneet opetustaitojani kovin korkealle. Olin kyllä turhan ujo sinne. Aloin jo pelätä, että saan harjoittelusta kakkosen. Sain kolmosen, sen tavallisen.

Vierailija
11/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa unohtaa aktiivisesti asia ellei kyse ole sellaisista sanomisista, jotka jollakin tavoin rikkovat lakia tai hyviä käytöstapoja. Mutta jos haluaa myönteistä ja asiallista palautetta, voi yrittää löytää muita proffia tai laitosten tutkijoita tai alan henkilöitä, ettei jää ihan jonkun yhden dorkan varaan.

Itsekin jouduin aikoinaan erään proffan silmätikuksi, ja mun opinnot meinas tyssätä siihen. Onneksi eräs tutkija toiselta laitokselta kuuli vahingossa asiasta ja suostui auttamaan.

Muutenkin olen valitettavasti huomannut että jotkut proffat tms. ovat kovin nopeita tuomitsemaan jonkun opiskelijan. En tiedä onko se joku "testi" vai onko perusasenne kriittinen, koska proffien kanssakäyminen opiskelijoiden kanssa on paljolti opiskelijoiden tekstien kritisointia.

Vierailija
12/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En professoreilta, mutta lehtoreilta kyllä. Sain yleensä kaikesta erinomaiset arvosanat, mutta sitten oli pari sellaista, jotka eivät selvästi pitäneet minusta (vaistosin alusta asti) ja heiltä sain huonompia arvosanoja ja aina halveksuva ja ylimielistä kohtelua. Jälkikäteen akateemiseksi asiantuntijaksi päästyäni molemmat ovat olleet suorastaan nolostuneen oloisia tavatessamme.

En tiedä mikä oli syynä. En ollut besserwisser vaan aika hiljainen tunnollinen tyyppi. Ystävilleni nämä samat tyypit olivat yliystävällisiä. Yhdeltä tohtoriopiskelijalta kuulin myöhemmin että nämä mieslehtorit olivat todellisuudessa tosi lapsellisia, mikä oli tullut hänelle yllätyksenä kun oppi heitä tuntemaan.

Vierailija
13/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Eniten ihmettelin sitä, että asialle ei tehty mitään, vaikka puhuin siitä tuutorille yms. Lopulta tulin siihen tulokseen, että opiskelu ei taida olla minun juttuni.

Oikea johtopäätös.

Vierailija
14/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea johtopäätös.

Et sinä sitä tuon viestin perusteella osaa ulkopuolisena sanoa.

Vierailija
15/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholilta tuoksahtava vanha setämies professori ahdisti minut nurkkaan ja puristeli tisseistä. En uskaltanut valittaa asiasta koska pelkäsin että sabotoi minun opinnot.

Vierailija
16/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut ilmiötä omien opintojen aikana. Jos olisin näin kokenut, olisin tehnyt valituksen esimerkiksi opiskelijoiden edunvalvonnasta vastaavalle taholle, ainejärjestölle tai kyseisen henkilön esihenkilölle.

Vierailija
17/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syrjintä ja vähättely on väärin ja siihen pitää puuttua. Mutta esimerkiksi kovahkokin rakentava kritiikki ei ole niistä kumpaakaan. Voihan se vaikka olla niinkin, ettei opiskelija ole jaksanut panostaa tai ei ole kovin lahjakas, mutta vaikkapa luulee liikoja itsestään ja kyvyistään. Silloin asiallinen palautekin voi tuntua pahalta, mutta se kuuluu yliopiston luonteeseen, että sanotaan niin kuin asiat ovat. 

Vierailija
18/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos helvetin tyhmiä horiset niin sellasta kohtelua saat

Arvostatko sinä ääliöitä jotka inttävät vastaan vaikka tutkittu tieto on lyöty pöytään!

Aivan

Ei heillä oo aikaa pelleille

Vierailija
19/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En professoreilta, mutta lehtoreilta kyllä. Sain yleensä kaikesta erinomaiset arvosanat, mutta sitten oli pari sellaista, jotka eivät selvästi pitäneet minusta (vaistosin alusta asti) ja heiltä sain huonompia arvosanoja ja aina halveksuva ja ylimielistä kohtelua. Jälkikäteen akateemiseksi asiantuntijaksi päästyäni molemmat ovat olleet suorastaan nolostuneen oloisia tavatessamme.

En tiedä mikä oli syynä. En ollut besserwisser vaan aika hiljainen tunnollinen tyyppi. Ystävilleni nämä samat tyypit olivat yliystävällisiä. Yhdeltä tohtoriopiskelijalta kuulin myöhemmin että nämä mieslehtorit olivat todellisuudessa tosi lapsellisia, mikä oli tullut hänelle yllätyksenä kun oppi heitä tuntemaan.

Niinpä. Ei se akateemisuus kehitä välttämättä luonnetta. Mullekin osui se yksi tyyppi, joka oli sellainen että sillä oli selkeät suosikit ja sitten silmätikut. Myöhemmin useampikin muu opiskelijakaveri samalta laitokselta on kertonut että hänkin joutui ko. proffan silmätikuksi. Vielä 15 vuotta myöhemmin kuulin eräältä tutkijalta kuinka hän oli aikoinaan vaihtanut laitostakin tuon puolueellisen proffan takia. Onneksi meistä kiusatuista kukaan ei luopunut urastaan.

Vierailija
20/93 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin väikkäriartikkelin ja proffan mielestä siitä tuli erinomainen oman tieteenalani julkaisu. ennenkuin se hyväksyttiin, proffa lisäsi siihen kolme lausetta ja laittoi oman nimensä toiseksi kirjoittajaksi. Oikeasti hänellä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme