Julkiselta sektorilta yksityiselle, huhhuh mikä ero!!
Siirryin puoli vuotta sitten julkiselta sektorilta yksityiselle. Teen periaatteessa samaa toimistotyötä.
Ero näiden sektoreiden välillä on huikea! Yksityisellä on motivoituneita työntekijöitä, jotka tekevät töitä, autetaan toisiamme ja ns. puhallamme yhteen hiileen. Olen itsekin motivoituneempi ja energisempi tekemään töitä.
Julkisella sektorilla työt oli tarkasti rajattuja eikä aina tiennyt, keneltä apua olisi kysynyt, koska kyseiset työt eivät heille kuuluneet. Ilmapiiri oli muutenkin jotenkin flekmaattinen ja hidas. Aloin itsekin muuttua laiskemmaksi ja motivaatio katosi.
Oletteko muut huomanneet tätä eroa?
Kommentit (135)
Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.
Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.
Typerä yleistys, joka kertoo enemmän sinusta kuin esittämästäsi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.
Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.
Onko sinulla pidempää työkokemusta myös yksityiseltä sektorilta jotta voit verrata?
Aloitus ja ensimmäinen vastaus oli selvästi samaa kirjoitustyyliä. Aloittaja vastasi itse itselleen.
Aikani lusittuani julkisella puolella minäkin onneksi tajusin siirtyä yksityiselle puolelle. Inhimmillisemmät työajat, parempi työmotivaatio, parempi peruspalkka. Oikeastaan lähes kaikki on parempaa, mutta ura on silti ihan hyvä aloittaa julkisella puolella. Sieltä saa monenlaista oppia.
Aikaisemman Tehyn lakon aikana olin yksityisellä töissä ja kun olisi pitänyt mennä lakkoon, niin saatiin se korotus seuraavassa liksassa ja annettiin muiden lakkoilla.
T.hoitsu evp
En ole ollut töissä julkisella, mutta eron huomaa terveydenhuollossa jo odotushuoneen vastaanottovirkailijasta. Yksityisellä tervehditään katsekontaktin kanssa, julkisella tuijotetaan transsissa eteenpäin.
Työilmapiiri ja - kulttuuri on enemmän kiinni taitavasta rekrystä kuin palkanmaksajasta.
Vierailija kirjoitti:
Työilmapiiri ja - kulttuuri on enemmän kiinni taitavasta rekrystä kuin palkanmaksajasta.
Työilmapiiri on kiinni johtamisesta ja käytännöistä, ei rekrystä.
Heh, samat keski-iän ylittäneet kehopositiiviset täti-ihmiset puukottaa selkään kaikilla kolmella sektorilla missä olen töissä ollut.
Enää ei tosiaan auta kuin mennä yksityiselle, kun julkiselle ei meinaa edes päästä ja kaikki kestää niin kauan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla pidempää työkokemusta myös yksityiseltä sektorilta jotta voit verrata?
Kyllä, olen nuorena työskennellyt yksityisellä sektorilla useita vuosia. Kahdessa eri toimistossa olin, eikä kummassakaan mikään asia ollut paremmin kuin nykyisessä työpaikassani.
Omituinen ajatus, että pitäisi verrata, kun kerron, että:
tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.
Onko siis yksityisellä em. asiat yleisesti vielä paremmin vai miksi ei riitä kertomani vaan pitää lisäksi löytyä kokemusta yksityiseltä? Jos nykypäivänä on oikeasti yksityisellä on vielä paremmin kuin minulla nyt, niin sehän on hienoa, kannattaa pysyä siellä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku EK palkannut tänne näitä trolleja vai mitä meinaa?
Nro 5:skin on aloittajan tyylillä kirjoitettu.
Yksityisellä sektorilla tahti on kovempi eikä varmuutta ikuisesta työpaikasta ole. Silti tykkään enemmän yksityisen sektorin sisäänrakennetusta pakosta jatkuvasti kehittää toimintaa ja ihmisiä. Itselleni on tärkeää etten jämähdä paikoilleni. Lisäksi oman kokemukseni mukaan työilmapiiri ja johtaminen ovat yksityisellä sektorilla huimasti parempia.
Sama kokemus. Itselläni pitkä työhistoria ensin yksityisellä, sitten pitkä työhistoria julkisella ja nyt takaisin yksityisellä.
Ihmettelin julkisella pitkään, miksi työnteko on niin tahmeaa, enkä saa sitä mitään irti.
Mutta nyt olen löytänyt työmotivaatiooni :)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku EK palkannut tänne näitä trolleja vai mitä meinaa?
Demarien puoeluetoimiston päivystäjät hädissään, ettei vaan selviä että yksityinen terveydenhoito toimii paremmin kuin julkinen.
Hahhah! Olen lähäri ja todellakin on suuri ero julkisen puolen eduksi. Palkka noin 400 euroa parempi, työmäärät asiallisia. Yksityisellä hoidat lisäksi keittiötyöt ja siivoojan työt julkisella näille on ymmärretty hankkia oma työntekijä. Yksityisellä työpäivä meni sumussa ja juosten kusten. Julkisella on aikaa kuulla omia ajatuksiaankin.
Lapsellista vastakkainasettelua ja yleistämistä yhden henkilön rahattujen kokemusten perusteella.
Riippuu varmaan alasta, mutta ainakin digikehityksen saralla ei enää koskaan julkiselle. Kollegat olivat leipiintyneitä ja projektit kauheita ameeboita jotka päättyivät aina jonkinlaiseen katastrofiin. Lahjakkaimmat työntekijät menivät yksityiselle ja tuntui, että oma ammatillinen osaaminen huononi. No vaihdoin lopulta yksityiselle ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kollegat ovat fiksuja, kivoja ja motivoituneita. Organisaatio on matala ja päätöksiä voi tehdä ilman käyttämistä sen seitsemällä kampaviinerikomitealla. Palkka ja edut ovat eri planeetalta ja tuntuu että ihmisten kehittymiseen todella satsataan.
Todellakin olen. Työskentelen terveydenhuollossa, mutta en ole lääkäri enkä hoitaja. Ero yksityisen ja ulkisen välillä on todella iso, en olisi uskonut. Niin paljon parempi työilmapiiri ja innostuneita ihmisiä. Lisäksi paremmat mahdollisuudet vaikuttaa oman työn toteutukseen.