Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (151)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kävellään puolesta tunnista tuntiin/ päivä koiran kanssa

Miksi noin lyhyet lenkit koiran kanssa? 

Toihan on ihan sopiva määrä. Arvasin et joku tarttuu tähän .:D

Ensin täällä kauhistellaan, että kaksi tuntia viikossa on paljon ja kun minä kerron lenkkeileväni viikossa 3,5-7 tuntia niin se onkin yhtäkkiä liian vähän?

Pienelle koiralle puolen tunnin/ tunnin ulkoilut on ihan riittävä määrä.

Mikä rotu tarvisee noin vähän liikuntaa päivittäin eli vain puolesta tunnista tuntiin? 

Hoidan joskus kaverini ranskanbulldoggia ja se ei kyllä kävele hurjimpanakaan päivänään puolta tuntia kauempaa. Jos sataa vettä tai lunta, se ei kävele metriäkään. Tekee pissan kaaressa heti kun pääsee ovesta ulos ja samantien kauheaa vauhtia takaisin. Sitä on ihan turha vetää narussa kun se EI kävele enempää.

• ylös 13
  • alas 2
Vierailija

Itsellä liikuntamäärä räjähti kun rupesin taluttamaan naapurin koiraa avuksi. Nyt tulee käytyä jokapäivä koiran kanssa 1-2 tuntia kävelyä tai 30 min pyöräilyä. Eli minun vastaukseni apn kysymykseen rupea ulkoiluttamaan jonkun koiraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minäkin kävelen sen puolesta tunnista tuntiin koiran kanssa joka päivä (ja mies myös puolesta tunnista tuntiin). Vanhan nivelrikkoisen koiran kanssa kävelyä vaan ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa aerobiseksi liikunnaksi 😅 onhan se toki parempi kuin ei mitään liikuntaa, mutta kyllä pitää erikseen käydä lenkillä. Etäpäivinä vien kuopuksen päiväkotiin jalan, se ei ole kuin kilometri suuntaan, mutta jos sen juoksee pyöräilevän lapsen perässä niin tuleehan siitä 4km/päivä juoksua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ensin täällä kauhistellaan, että kaksi tuntia viikossa on paljon ja kun minä kerron lenkkeileväni viikossa 3,5-7 tuntia niin se onkin yhtäkkiä liian vähän?

Mikä rotu tarvisee noin vähän liikuntaa päivittäin eli vain puolesta tunnista tuntiin? 

Hoidan joskus kaverini ranskanbulldoggia ja se ei kyllä kävele hurjimpanakaan päivänään puolta tuntia kauempaa. Jos sataa vettä tai lunta, se ei kävele metriäkään. Tekee pissan kaaressa heti kun pääsee ovesta ulos ja samantien kauheaa vauhtia takaisin. Sitä on ihan turha vetää narussa kun se EI kävele enempää.

Sairasbrotu, joka pitäisi lailla kieltää. Yritäpä itse kävellä, jos meinaat jatkuvasti tukehtua siihen, ettet saa happea.

Koirapuistossa oli kerran yksi ranskis. Se yritti innoissaan juosta siellä mun koirani kanssa, röhki kuin sika mennessään, kun ei saanut henkeä. Ja mun koira juoksibkarkuun pelkäsi sitä ääntä mikä siit lähti.
Ja välillä tää ranskis pysähtyi oksentamaan, useamman kerran... siis ihan hirveetä katsoakin! Mä en tajua, miten kukaan ihminen ottaa koiraa, joka joutuu kärsimään noin kamalsti ihan vain siksi, että ihmisen mielestä se nyt vaan on niin hauskan näköinen sellaisena.

• ylös 20
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sairasbrotu, joka pitäisi lailla kieltää. Yritäpä itse kävellä, jos meinaat jatkuvasti tukehtua siihen, ettet saa happea.

Koirapuistossa oli kerran yksi ranskis. Se yritti innoissaan juosta siellä mun koirani kanssa, röhki kuin sika mennessään, kun ei saanut henkeä. Ja mun koira juoksibkarkuun pelkäsi sitä ääntä mikä siit lähti.
Ja välillä tää ranskis pysähtyi oksentamaan, useamman kerran... siis ihan hirveetä katsoakin! Mä en tajua, miten kukaan ihminen ottaa koiraa, joka joutuu kärsimään noin kamalsti ihan vain siksi, että ihmisen mielestä se nyt vaan on niin hauskan näköinen sellaisena.

No, kukaan ei kysynyt, mutta tämä kyseinen ranskis on rescue, ei ihan puhdasrotuinen eikä kärsi esimerkiksi hengitysvaikeuksista. Oli nuorempana sporttinen, nyt vanhaa ukkoa ei huvita enää vaikka terve on vieläkin. En itsek ottaisi bulldoggia, mutta kaverini teki hienon teon adoptoidessaan tämän lyllerön.

Vierailija

Ulkoilu ja kävely ei todellakaan riitä. 2,5h pitäisi olla sykettä nostavaa, reipasta liikuntaa tuollaisen pikkupuuhastelun LISÄKSI. Ja sitten vielä lihaskuntoharjoittelu pari kertaa viikossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ulkoilu ja kävely ei todellakaan riitä. 2,5h pitäisi olla sykettä nostavaa, reipasta liikuntaa tuollaisen pikkupuuhastelun LISÄKSI. Ja sitten vielä lihaskuntoharjoittelu pari kertaa viikossa.

Minulla, hyväkuntoisella, ulkoilu ja "pelkkä" kävely riittää. Reippaita askelia ja välillä vaihtelevampaa maastoa. Viikonloppuna on ihanaa käydä vaikka jossain kansallispuistossa oikein pitkällä kävelyllä. Syke kohoaa ja hiki tulee kun korkeuseroja on. Lähimetsä riittää sitten arkena.

Kävelyä aliarvostetaan. Se on kuitenkin se kaikista helpoin ja halvin liikuntamuoto. Kotona tietysti voi jumpata, mutta ulkoilma tekee hyvää.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No ei ole ellei pysty olemaan myös pihalla. Mulla on pieni koira ja lenkkeilen sen kanssa vähintään 2,5 tuntia päivässä. Max tunnin lenkki tuntuisi tosi vähältä päivässä. Lisäksi on piha käytössä. 

Me asutaan maalla, pääsee lisäksi metsään vapaasti ulkoilee tuntikausiksi kun tehdään puuhommia ym.. et menepäs muualle pätemään. Meidän koira saa takuulla enemmän ulkoilua ja liikuntaa kuin sinun 😀

Erikseen lenkkeillään tuo puoli tuntia/tunti. Se on oikein riittävästi.

Tosi harva koira pääsee tuotakaan määrää ulos , varsinkaan kerrostaloissa kaupungissa.

Nimenomaan kerrostaloissa olevat koirat pääsevät kunnon lenkeille, mutta omakotitalossa asuvat pääsevät pihalle pissalenkeille vaan. 

Jos vielä sivusta vastaan tähän niin ensinnäkin minusta se puolen tunnin lenkki ei koiralle kyllä riitä jos ei saa muuta ulkoilua. Pitäisi siis saada olla pihassa ainakin. Silti se puolen tuntia on vähän. Samoin ei saa yleistää etteikö omakotitalossa olevia lenkitettäisi. Itse lenkitin koiraani ainakin sen 2 tuntia ja oli vielä pihassa ainakin 1.5 tuntia päivittäin. Ymmärrän sen, että koirasta on melko paljon työtä, mutta kyllä ne lenkit ovat jo ihan koirankin parhaaksi.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät halua mitään reipasta hikipäässä tapahtuvaa rasittavaa liikuntaa. Itsekin olen melko nuori, mutta en enää oikein tykkää sellaisesta liikunnasta. Kilpaurheilin joskus ja sieltä jäi pieni kammo siihen kuinka aina pitäisi olla se nopein ja jaksaa niin paljon. Itsellekin kävely on ainoa liikuntamuoto nyt. Minulla on lihakset hyvässä kunnossa. Eräs läheinen tietää lihaksista ja on minua hieroessaan sanonut kuinka hyvässä kunnossa esim selkälihakseni sekä reisilihakseni ovat. Sanoi niissä olevan todella paljon voimaa. Näin uskon olevani melko hyvässä kunnossa pelkästään kävelyllä. Ainoastaan vatsalihakset ovat itselle se huono seikka. Olleet jo nuorempana. Minulle sopii pitkäkestoinen parin tunnin kävely melko reippaalla tahdilla. Usein teen vielä pienen lenkin illalla.

Jos liikunnasta tulee sellainen ikävä taakka, että pitäisi mennä todella lujaa ja hengästyä sekä jaksaa aina vaan enemmän niin ei sekään ole hyvä asia. Jokainen tekee voimiensa ja kykynsä mukaan. Kaikki liikunta on hyväksi. Näin mietin itse. Äitikin on vaan kävellyt elämässään ja jo se on kantanut ja pitänyt terveyttä yllä. Toki myös muut elintavat vaikuttavat. Itselle ulkona olo on muutenkin tärkeää ja raitis ilma sekä luonto rentouttaa.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai kaksi tuntia VIIKOSSA tuntuu paljolta? Eihän se ole kuin puoli tuntia kävelyä 4 x/viikko.

On se työelämässä oleville tosi paljon. Tarkoittaa lähinnä että la-su pitää vetää kaikki urheiluun liittyvä.

Työttömänä toki kerkeää runkatakin vaikka päällä seisten.

• ylös 1
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Tosin vähän huvitti se kuinka koirasi pelkäsi sitä koiraa. Tuli oma jo kuollut koirani mieleen. Oli dobermanni rodultaan ja kiltti muille koirille. Käytiin koirakoulussa ja joskus koirapuistossa. Siellä koirapuistossa kävi niitä ranskiksia pari jo tämä oma koirani pelkäsi niitä sen röhkinän takia. Oli toisaalta huvittavaa katsoa, kun iso koira pakeni niitä. Tosin ei ole hauskaa, kun ne koirat kärsivät. Ymmärrän sen.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No ei ole ellei pysty olemaan myös pihalla. Mulla on pieni koira ja lenkkeilen sen kanssa vähintään 2,5 tuntia päivässä. Max tunnin lenkki tuntuisi tosi vähältä päivässä. Lisäksi on piha käytössä. 

Koirahullu taas linjoilla . Vuh vuh

Kerrotko mikä tässä on koirahulluutta? Sinunko mielestä 2,5 tunnin lenkit päivittäin eivät ole normaalia? Toivottavasti sulla ei ole koiraa. 

No ei kyllä ole. Eihän koiria olisi niin helvetisti lemmikkeinä, jos olisi tavallista kävelyttää niitä 2.5h päivässä. Työttömänä aikani saattaisi riittää tuollaiseen, mutta ei nyt kun vapaa-aikaa on töiden ja nukkumisen jälkeen noin 9h/pv.

Ja noiden ulkoilutusten jälkeen se olisi 6,5h. Ei huono. Mihin kaikkeen sä muka tarviit 9h vapaa-aikaa PÄIVÄSSÄ? Kun et edes taida muutenkaan liikkua.

Koneen ääressä istumiseen menee vähintään 4h, mieluummin 6h. Sitten salireenit ja kamppailua viitenä päivänä viikossa, joka päivä pitää lukea ainakin tunti ja välillä pitää tietty ehtiä istumaan ihan sohvallakin vaikka netflixiä katsellen ja syödäkin pitää ja tehdä ruokaa ja siivota.

Vierailija

No ei kyllä ole muodostunut ongelmaksi. Tyypillisenä päivänä pyöräilyä tulee 4-12 km, tavallisella tai tavarapyörällä. 3-4 päivänä kotitreeniä. 2-3 aamuna juoksulenkki. Tuohon sitten varsinaiset ohjatut liikunnat päälle, 1-3 tuntia viikossa. Uintia pari kertaa kuussa ja satunnaisesti sitten jotain liikunnallisempaa lasten kanssa kuten vaikka tramppapuistoa, frisbeen heittelyä jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kävely nostaa sykettä, kun kävelee oman kunnon mukaan eli riittävän kovaa. Ja kävely nimenomaan lasketaan liikuntana tuossa 2,5 h aerobisen suosituksessa/vko. Jos liikunta on raskasta, riittää vähempikin määrä viikossa terveyden kannalta. Lihaskuntoharjoittelusuositus on 2x/vko 20 min-60 min/kerta ja sen voi suorittaa myös kotona kehon painolla. Venyttelyt on hyvä tehdä myös liikkuvuuden vuoksi. Miten nuo suositukset toteutetaan riippuu ihmisen iästä, kunnosta, terveydestä jne. Puhutaan vain mielellään asioista, joista tiedetään. Jotkut pätevät lapsellisesti täällä liikunnalla. Toki on aina parempi mitä enemmän liikuntaa, kunhan kaikki liikunta ei ole raskasta, jotta keho ei kuormitu liikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelen koiran kanssa päivittäin noin 5 tuntia.

Miksi joku kävelisi koiran kanssa päivittäin 5 tuntia, eikö ole mitään muuta tekemistä?

Koska olen sairaseläkkeellä oleva mt tapaus jolla on koira ja vaatteet. Muuta en omista ja kavereita ei ole. Siksi

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Joo en taho keulia mut kävelen siis koiran kanssa 18h päivässä ja se ei ikinä pysähdy pissalle ni ihan kivan reippaalla vauhdilla mennään..... Sunki pitäis. ja oon hoitaja et töissä kanssa 15000 askelta per päivä. Sunki pitäis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelen koiran kanssa päivittäin noin 5 tuntia.

Miksi joku kävelisi koiran kanssa päivittäin 5 tuntia, eikö ole mitään muuta tekemistä?

No mit muuta pitäisi tehdä tuon sijaan? Kirjoitella vauvapalstalle tai katsoa televisiota. 

Niin, no mä en ainakaan ehdi. Työt plus työmatkat n. 8h 45 min päivässä. Ruuanlaitto, kaupassakäynti, kotihommat (siivous ym), syöminen, lapsen kuljettelu harrastuksiin, suihku/sauna, satunnaisesti shoppailu, kirjastokäynti (joo, otan sinne koiran yleensä kukaan, mut matkaa on alle 500m) tai esim lääkäri-/eläinlääkärikäynnit, mitä näitä nyt onkaan, niin ei riitä kyllä päivässä tunnit, kun nukkuakin pitäisi. Kyllä koiran pitää pärjätä arkisin n. 2 tunnin ulkoilulla, josta minä hoidan noin puolet, jään siis hyvin kauas viidestä tunnista päivässä.

Sivut