Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA. Onko varmaa että oma Kannan kirjauksia voi piilottaa?

Vierailija
22.09.2022 |

Eli, onko se VARMA että jos latat sen ruksin siellä OmaKannassa muutamien käyntien kohdalle niin ne myös varmasti ei näy? Mulla on nyt kyse että kävin yksityislääkärillä (ei Terveystalo, mutta vähän vastaava) hän oli kirjoittanut minusta mielestäni vääriä tietoja, ihan puuta heinää mitä en ollut sanonut. Haluan nyt varmuuden ettei nämä yksityislääkäreiden takemät kirjaukset näy julkisella puolella kenellekkään. Onko se varma että pelkkä yksi ruksi riittää? Pitikö olla joku muu lupa kielletty? Voisi tietty yrittää saada se korjaamaan sen kirjoituksen tai poistamaan kokonaan, mutta se on hidas ja vaikea tie, muutenkin pelkään että ennen sitä joku lukee sen kirjauksen, se on ihan puuta heinää.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko hoitajalla oikeutta kirjata minun vanhasta lääkityksestä,jota en ole vuosiin käyttänyt. Asia hieman ärsyttää minua, koska ei ollut laittanut näkyviin edes vuosilukua. Lisäksi asia ei liity tähän hetkeen millään tavalla.

Vierailija
62/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku vääntää vielä rautalangasta: eli. Olen käynyt Terveystalossa ja Mehiläisessä ja olen laittanut luovutuslupakiellon voimaan. Näkeekö oma terveyskeskukseni nämä tekstit?

Vai pitääkö minun vielä mennä ruksimaan niitä itse jostakin piiloon

Vaikka on luovutuslupakielto, niin haet nuo käynnit yksityisellä ja laitat näiden käyntien kohdalle ruksin. Luovutuslupa koskee tilanteita, että tietoja pyydetään.

Jos nyt siis ruksaan nämä, näkeekö hoitajat, että olen laittanut kieltoja? Herättääkö epäilyksiä?

Ei herätä epäilyjä. Oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. Ei olla turhan sinisilmäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku vääntää vielä rautalangasta: eli. Olen käynyt Terveystalossa ja Mehiläisessä ja olen laittanut luovutuslupakiellon voimaan. Näkeekö oma terveyskeskukseni nämä tekstit?

Vai pitääkö minun vielä mennä ruksimaan niitä itse jostakin piiloon

Vaikka on luovutuslupakielto, niin haet nuo käynnit yksityisellä ja laitat näiden käyntien kohdalle ruksin. Luovutuslupa koskee tilanteita, että tietoja pyydetään.

Jos nyt siis ruksaan nämä, näkeekö hoitajat, että olen laittanut kieltoja? Herättääkö epäilyksiä?

Ei herätä epäilyjä. Oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. Ei olla turhan sinisilmäinen.

Olin ymmärtänyt aiemmin, että TK ei nähnyt esim terveystalon tekstejä

Vierailija
64/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ja hoitajat saavat katsoa vain tietoja potilaasta joihin heillä on hoitosuhde. Hoitaja ei saa katsoa myöskään omia tai sukulaisten tietoja. Pistokokeita tietojen katselusta tehdään jatkuvasti. Eli esim. otetaan satunnaisesti joku hoitaja ja tarkistetaan kenen tietoja hoitaja on käynyt katsomassa viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kaikista katseluista jää jälki tietoihin, päivämäärät, millä sivuilla on käyty, kellonaika kuinka pitkään on katsottu. Nämä tiedot käydään hoitajan kanssa läpi. Sama koskee lääkäreitä. Näiden tarkastuksien ansioista jää helposti kiinni jos luvatta tietoja käydään katsomassa. Jokaisella on oikeus pyytää tietoa kuka on omia tietoja käynyt katsomassa tietyssä hoitoyksikössä.

T. Hoitaja

Vierailija
65/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ja hoitajat saavat katsoa vain tietoja potilaasta joihin heillä on hoitosuhde. Hoitaja ei saa katsoa myöskään omia tai sukulaisten tietoja. Pistokokeita tietojen katselusta tehdään jatkuvasti. Eli esim. otetaan satunnaisesti joku hoitaja ja tarkistetaan kenen tietoja hoitaja on käynyt katsomassa viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kaikista katseluista jää jälki tietoihin, päivämäärät, millä sivuilla on käyty, kellonaika kuinka pitkään on katsottu. Nämä tiedot käydään hoitajan kanssa läpi. Sama koskee lääkäreitä. Näiden tarkastuksien ansioista jää helposti kiinni jos luvatta tietoja käydään katsomassa. Jokaisella on oikeus pyytää tietoa kuka on omia tietoja käynyt katsomassa tietyssä hoitoyksikössä.

T. Hoitaja

Eli onko sinulla oikeus tutkia 4 vuoden takaisia masennus asioitani, vaikka hoitaisit kipeää jalkaani?

Ja miten näet piilotetut kohdat, onko jokin huomautus?

Vierailija
66/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällainen järjestelmä täytyy olla olemassa

Vierailija
67/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hoitaja

Eli onko sinulla oikeus tutkia 4 vuoden takaisia masennus asioitani, vaikka hoitaisit kipeää jalkaani?

Apotissa ne diagnoosit räpsähtää siihen näytölle vaikka ei niitä hakisikaan. Joku toimistosihteeri kun katsoo että labralähete on kunnossa, näkee hän samalla kaikki ahdistuneisuushäiriöt ynnä muut koska ne rävähtää auki siihen etusivulle.

Vierailija
68/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hoitaja

Apotissa ne diagnoosit räpsähtää siihen näytölle vaikka ei niitä hakisikaan. Joku toimistosihteeri kun katsoo että labralähete on kunnossa, näkee hän samalla kaikki ahdistuneisuushäiriöt ynnä muut koska ne rävähtää auki siihen etusivulle.

Hyi kauheaa

Vierailija
69/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös terveydenhuollon hoitohenkilökunnalla ole joku oma järjestelmänsä. Sinne menee samat tiedot kuin omakantaan (ehkä jotain muutakin?). Mutta tällä tiedolla käsittääkseni omakannan piilotuksilla ei ole vaikutusta siihen, mitä lääkärit näkevät.

Vierailija
70/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni esim. Psykiatriset asiakirjat ovat muutenkin todella salaisia, miksi niihin pitäisi päästä kaikkien käsiksi

Vierailija
71/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hoitaja

Hoitaja tai lääkäri katsoo tiedot hoitopaikan omasta potilas tietojärjestelmästä, ainakin minulta on erikseen kysytty saanko katsoa kannasta jos olen ollut työterveydessä tai terveyskeskuksessa joissa eri järjestelmät.

En ymmärrä tuota asennetta että kukaan hoitava ei saa tietää minusta mitään muuta kuin juuri tämän varvaskivun, lääkityshistoriassa voi olla joku lääke joka ei sinulle ole sopinut ja juuri tuollaiseen hermokipuun sopisi juuri tuo lääke, josta sait hirveät sivuvaikuitukset.

Vierailija
72/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois varmaan myöntää paranoia-diagnoosin suoraan jokaiselle joka viettää riittävästi aikaansa yrittämässä piilotella diagnoosejaan terveydenhoitohenkilöstöltä.

Toinen vaihtoehto on narkkari hakemassa sopivaa lääkereseptiä useammasta lääkäristä.

Samaa jäin miettimään. Kunnon vainoharhaisten hörhöjen kokoontumisajot tässä ketjussa vissiin käynnissä.

Ainoat syyt, joita itsellenikin tulee mieleen näiden tietojen hysteeriseen salaustarpeeseen, on juurikin mielenterveyspotilaat, jotka eivät itse usko olevansa sairaita ja kyse on vain lääkäreiden salaliitosta ja kiusaamisesta, ja sitten lääkkeiden väärinkäyttäjät, jotka eivät halua, että lääkäri näkee tyypin ravanneen jo kaikki muut yksityiset ja julkisen puolen läpi lääkkeitä kerjäämässä, ennen kuin tulee sille omalle vastaanotolle. Miksi kukaan muuten haluaisi, ettei lääkäri saa parasta mahdollista tietoa terveyden taustoista hoitoa päättäessään.

Jos siellä oikeasti on jotain virheellistä, eikä kyse ole vain siitä, että ei suostuta uskomaan saatua diagnoosia tai mieli pahoittuu siitä, että lääkäri on kirjannut potilaan olleen vastaanotolla sekava ja kommunikointikyvytön, tai selvästi väärinkäyttäjä, niin sitten ne tiedot kannattaa pyytää päivittämään, että seuraavia hoitokertoja varten on taustatiedot kohdillaan.

Vierailija
73/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni esim. Psykiatriset asiakirjat ovat muutenkin todella salaisia, miksi niihin pitäisi päästä kaikkien käsiksi

Miksi? Sairaus se on psykiatrinen sairauskin, olisi jo aika lopettaa tuo kauhea salaperäisyys niiden ympäriltä.

Eikö suuri osa ennen aikaisesti eläkkeelle jääneistä ole psyk syistä ja minä en ainakaan tunne yhtään, kipeä selkä kaikilla.

Vierailija
74/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällainen järjestelmä täytyy olla olemassa

Siksi, että monesti potilaan hoidon kannalta on tärkeä tietää myös niistä edeltäneistä terveyshuolista, joita potilas ei itse ehkä muista tai sitten halua kertoa. Siellä voi olla edeltäviä hoitoja ja lääkityksiä, jotka voivat selittää oireita tai vaikuttaa siihen, mikä hoito voidaan valita. Siellä voi olal sekavan potilaan kohdalla tärkeää tietoa siitä, onko aiemmin ollut samanlaisia kohtauksia ja mikä silloin on ollut taustalla (vaikkapa verenkiertohäiriöitä sen sijaa, että kyse olisi dementiasta tai mielenterveysongelmasta . tai sitten toisin päin) jne. Eli tarkoitus on koostaa kaikki tieto yhteen paikaan, jotta potilaalle saadaan mahdollisimman nopeasti oikea diagniisi ja oikea hoito riittävien taustatietojen avulla. 

Vierailija
75/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Sairaus se on psykiatrinen sairauskin, olisi jo aika lopettaa tuo kauhea salaperäisyys niiden ympäriltä.

Eikö suuri osa ennen aikaisesti eläkkeelle jääneistä ole psyk syistä ja minä en ainakaan tunne yhtään, kipeä selkä kaikilla.

Ainakin omissa psykiatrisissa tiedoissa minulla on sellaisia asioita, traumoja , joita en halua , että kaikki kyttää. Ne ovat minun tietojani. Koen, että ne kuuluu psykiatrisen hoitotiimin piiriin.

Vierailija
76/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole kyllä oikeasti a) kiinnostusta ja b) aikaa kytätä jonkun vanhoja käyntejä tai lääkityksiä, jos et niitä itse tuo esille. Pääasia on saada liukuhihna pyörimään ja sinut äkkiä pihalle huoneesta ja seuraava sisälle. Lääkäri huokaa aina helpotuksesta, jos ei tarvi avata mitään tietoja mistään ja etenkään alkaa kaivaa jotain Kannasta, jota yleensä ei kukaan edes käytä...

Vierailija
77/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omissa psykiatrisissa tiedoissa minulla on sellaisia asioita, traumoja , joita en halua , että kaikki kyttää. Ne ovat minun tietojani. Koen, että ne kuuluu psykiatrisen hoitotiimin piiriin.

Juuri näin!!

Vierailija
78/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vois varmaan myöntää paranoia-diagnoosin suoraan jokaiselle joka viettää riittävästi aikaansa yrittämässä piilotella diagnoosejaan terveydenhoitohenkilöstöltä.

Toinen vaihtoehto on narkkari hakemassa sopivaa lääkereseptiä useammasta lääkäristä.

Samaa jäin miettimään. Kunnon vainoharhaisten hörhöjen kokoontumisajot tässä ketjussa vissiin käynnissä.

Ainoat syyt, joita itsellenikin tulee mieleen näiden tietojen hysteeriseen salaustarpeeseen, on juurikin mielenterveyspotilaat, jotka eivät itse usko olevansa sairaita ja kyse on vain lääkäreiden salaliitosta ja kiusaamisesta, ja sitten lääkkeiden väärinkäyttäjät, jotka eivät halua, että lääkäri näkee tyypin ravanneen jo kaikki muut yksityiset ja julkisen puolen läpi lääkkeitä kerjäämässä, ennen kuin tulee sille omalle vastaanotolle. Miksi kukaan muuten haluaisi, ettei lääkäri saa parasta mahdollista tietoa terveyden taustoista hoitoa päättäessään.

Jos siellä oikeasti on jotain virheellistä, eikä kyse ole vain siitä, että ei suostuta uskomaan saatua diagnoosia tai mieli pahoittuu siitä, että lääkäri on kirjannut potilaan olleen vastaanotolla sekava ja kommunikointikyvytön, tai selvästi väärinkäyttäjä, niin sitten ne tiedot kannattaa pyytää päivittämään, että seuraavia hoitokertoja varten on taustatiedot kohdillaan.

Vainoharhaa ehkä itsellesi, mutta ei kaikille.

Olkoon kuinka terveydenhuollon ammattilaisia, niin en valitettavasti koe, että kaikki asiat kuuluu kaikille!

Ja voi niitä muitakin syitä ihmisillä olla, kuin mt ongelmat mitä salataan . Tiedän yhden kaverin, jolla joka paikassa pomppaa masennusdiagnoosi silmiin ja joka kerralla vedotaan masennukseen. kerran kun hänellä oli jalkakipuja , tiedoista katsottiin, että masennus , ja kerrottiin, että masennus aiheuttaa kipuja.

Itse en tuo mt ongelmiani esiin, jos koen, että hoito voi olla sen vuoksi epäasiallista. Olen myös ihminen, joka osaa hakea apua ongelmiinsa.

Vierailija
79/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan tutkimuksissa todettu, että mielenterveyspotilaat saa huonommin hoitoa fyysisiin sairauksiinsa kuin muut. On siis ihan hyvä syy haluta piilottaa mielenterveysjutut kun käy muissa asioissa lääkärissä.

Vierailija
80/108 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutaisi kieltää lailla koko kyttäys kanta. Aletaan lässyttää aina jostain 10 vuoden takaisista asioista ja se vaikuttaa nykyhetken hoitoasioihin aina kielteisesti. M37

Pitää mennä ulkomaille lääkäriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan