Afrikka (Gambia)
Olen itse puoliksi gambialainen ja joskus seurustellut gambialaisen kanssa... Kovia ovat oman kokemukseni mukaan pettämään... tai siis kaikki gambialaiset kaveritkin ja kuittaa sen vaan sanomalla että on mies... oma napa lähinnä tärkein.
Onhan se hölmöö haukkua ns. omiaan mut mun kokemuksella ei ihanteellisia seurustelu kumppaneita... kavereina kyllä todella mukavia. Ja monetkin juuru niitä lapsia haluaa sen takia että saisi jäädä maahan... oma isä meni naimisiin mun äitin kaa et sai jäädä ( äiti ei tästä tietenkään silloin tiennyt) vaikka hänellä oli jo kaksi vaimoa gambiassa ja yksi tyttö ystävä ruotsissa... tutkiskele tarkkaan ennen mitään suostumuksia. ja oma isäni muuttui enkelistä piruksi naimisiin menon jälkeen: väkivaltaa, alistamista hullunlaista kontrollointia!
mieti tarkkaan! ei tosiaan varmaankaan voi sanoa että kaikki mut mun tuntemista vois ainakin sanoo periaatteessa että kaikki.
Kommentit (27)
Edellinen kirjoitti, että olisi kiva kun ihmiset kirjoittaisivat miehistään nimillä. Kuten suurin osa afrikkalaisten vaimoista tietää, ei vaimojen " sallita/toivota" koskaan pääsevän puheväleihin. Ei haluta että vaimot pääsevät puheväleihin, koska monella miehellä ei ole puhtaat jauhot pussissa. Ja monesti afrikkalaiset miehet toittottavat kuinka erinomaisia he ovat ja kuinka heidän ystävänsä ovat epäluotettavia, pettävät tms. Tämä vain korostaakseen omaa erinomaisuuttaan ja etteivät he ole samanlaisia.
Ja jotkut todella ottavat vaimonsa mukaan clubbailemaan, jossa nämä sitten törmäävät tuttuihin miehiin " väärien vaimojen" kanssa. Ehkäpä joku sitten paljastaa oikealle vaimolle, että mies petti.
Näillä palstoilla voi myös paljastua, kertomalla itsestään liikoja. Itse sain tietää nyk. ex-miehestäni uusia seikkoja netistä, sen hetkisen tyttöystävän suusta.
Voisi siis moni suhde saada uusia ulottovuuksia nimien paljastuttua. Kuinkahan monen mies on kertonut jonkun palstalaisen miehestä juoruja? Kuinkahan moni nainen tunnistaisi oman miehensä toisen naisen jutuista? Ainahan se mahdollisuus on?
Hauskaa kesää kuitenkin!
" Voisi siis moni suhde saada uusia ulottovuuksia nimien paljastuttua. Kuinkahan monen mies on kertonut jonkun palstalaisen miehestä juoruja? Kuinkahan moni nainen tunnistaisi oman miehensä toisen naisen jutuista? Ainahan se mahdollisuus on?"
Juuri tätä tarkoitin kun sanoin, että Suomi on yllättävän pieni maa... Hyvin sanottu. Luit ajatukseni :) Olen myös ihan samaa mieltä tuosta miesten oman arvonsa korostamisesta. Kyllä muita osataan sovata selän takana, mutta sitten suoraan ei voida mitään sanoa kavereille ja ollaan niin parasta kaveria kun toinen on paikalla.
Joo ja uuden ketjun voisi aloittaa eräiden Gambialaisten naisten/miesten lasten kasvatuksesta, onko kukaan päässyt sitä seuraamaan läheltä täällä Suomessa? Kuulostaako tutulle jos sanon, että lapsille luvataan vaikka kuu taivaalta jos esim. auttavat ruoan laitossa ja sitten yksikään lupaus ei toteudu. Tai sanotaan, että isi tulee huomenna käymään ja sitten ehkä kahden kuukauden kuluttua tullaan paikalle. (en halua yleistää, haluaisin vain kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia). Olen vain miettinyt, että jos pojat kasvattaa tälläinen äiti, kuka lupailee vaikka mitä, voiko sellaisesta kasvaa kunnon miestä. Eikö luotto naisiin ole tällöin mennyt? Voisiko siitä johtua tämä kukasta kukkaan hyppely, ettei uskalleta luottaa naisiin, kun ne kuitenkin pettävät joten teenpä niin ensin? Yritän ehkä liikaa analysoida, mutta olen koittanut saada jotakin tolkkua tähän käyttäytymismalliin :) Ehkä se on turhaa...siis analysoida, eipä se siitä paremmaksi muutu, voin vain toivoa ettei omasta pojastani kasva kukasta kukkaan hyppijää :)
Meikkä27:
Joo ja uuden ketjun voisi aloittaa eräiden Gambialaisten naisten/miesten lasten kasvatuksesta, onko kukaan päässyt sitä seuraamaan läheltä täällä Suomessa? Kuulostaako tutulle jos sanon, että lapsille luvataan vaikka kuu taivaalta jos esim. auttavat ruoan laitossa ja sitten yksikään lupaus ei toteudu.
Eivätkä tuntemani ihmiset ole gambialaisia. Kyse ei ole vain suvun miespuolisista edustajista, vaan myös naispuolisista. Eli naiset lupailevat lapsille aivan samalla tavalla kuun taivaalta, mutta mitään ei kuitenkaan saa. Omille lapsilleni olen sanonut, että en ymmärrä, mistä on kyse tuossa lupailemisessa, mutta kaikki lupaukset kannattaa ottaa varovaisesti.
Olen itse nähnyt ja kuullut joskus ihan uskomattomia juttuja näistä moku-liitoista ja juuri siitä syystä itse yritän välttää olemasta liian hyvää pataa liian monen moku-vaimon/tyttöystävän kanssa. Tiedän naisia joiden on tunnettava ihan kaikki ja tiedettävä kaikki ja vähän hämmenneltävä soppaa välillä omilla kertomuksillaan (saanut kokea itsekin kun erehdyin luottamaan yhteen ulkolaisen vaimoon).
Olen ottanut sen linjan, että ukolla on kaverinsa ja mulla omani. On kiva joskus vaihdella ajatuksia moku-liitoista toisen vaimon kanssa, mutta nykyään mietin mitä sanon ja voinko luottaa toiseen ollenkaan.
Mutta tiedän kanssa muutaman " munahaukan" jotka seurustelevat varatun perheellisen miehen kanssa ja multa sellaiset eukot ei saa ollenkaan sympatiaa. Ala-arvoisia lehmiä!!
Osa afrikkalaisista miehistä ovat kateellisia toisilleen, että puhuvat pahaa " hyvästä" kaveristaan selän takana. Jollain toisella on enemmän rahaa tai paremman näköinen vaimo tai enemmän lapsia jne. jne. On meidänkin ukko saanut tuta tämän, kun vaimo on ton näkönen ja noin monta lasta jo. Naurettavaa!
Jokaisen pitäisi käyttää omaa päätään ja vaistoaan suhteessaan toiseen ihmiseen. Aina on kateellisia jotka " varoittelevat" ja kertovat kauhutarinoita koska ovat kokeneet ikäviä toisen kanssa. Mullakin oli suomalainen poikaystävä kerran joka kävi hoitelemassa muita eukkoja mun selän takana, se suhde loppui siihen kun sain asiasta tietää. Mutta se ei tarkoita että kaikki suomalaiset tai afrikkalaiset olisivat näitä " esimerkkejä" . Siellä on paljon helmiäkin sikojen joukossa :-)
Meidän afrikkalaisista eronneiden yksinhuoltajien puolesta sanoisin myös että en etsi ehdoin tahdoin varattuja miehiä enkä kyllä usko että kovin moni muukaan etsii. Kyllä ne on yleensä ne miehet jotka jättävät kertomatta vaimosta ja lapsista, ja miksi ihmeessä kertoisivatkaan kun kerran etsivät avioliiton ulkopuolisia huvituksia. Ja sitten kun on tehty toinen nainen raskaaksi totuus paljastuu. Tuskin kovin moni "toinen nainen" on asettanut elämänsä päämääräksi tulla yksinhuoltajaksi jonkun valehtelevan ukkomiehen lapsille...
Äh. En keksinyt otsikkoa, mutta kaipaan tietoja ja kokemuksia elämästä afrikkalaisen miehen kanssa. Ja vielä lähemmin siis Gambialaisen ja kaikenlisäksi vielä muslimin. :)
Olen miettinyt ja etsinyt vertaistukipalstoja, mutten ole oikein löytänyt mitään.
Paljon ajatuksia ja mietteitä pyörii päässä. Välillä tuntuu, että kulttuurierot ovat liikaa, mutta mies on liian hyvä jätettäväksi vain oman pelon takia.
Emme asu yhdessä. Suhde on uusi. Takana vasta 3kk yhteistä matkaa. Ehkä siksi kaikki mietityttää niin paljon.
Mies on muslimi, muttei mikään himouskovainen, vaan lähinnä vain on muslimi. Väliin miettii, jos ryhtyisi jälleen ylläpitämään uskoaan paremmin, muttei se tunnu niin helposti onnistuvan.
Itse en ole oikein mitään. Usko ei minua haittaa, mutta ihan varmasti sekin aiheuttaa hankaluuksia jossain vaiheessa.
Itselläni on kaksi lasta suomalaisen miehen kanssa. Uusi mies on tavannut lapseni ja pitää lapsista. Hän on jo antanut ilmi oman halunsa saada lapsi, piakkoin jopa. Itse en ole valmis, koska en edes asu hänen kanssaan.
Ääh.. Kaipaan siis kokemuksia. Hyviä ja huonoja. Jotain, mikä helpottaisi ajatuksiani.
...sanoisin, kun tunnet useampia gambialaisia, oppii heidät tuntemaan myös yksilöinä paremmin, vaikka jokainen on tietysti oma itsensä.
En halua kuitenkaan sen enenpää puhua tietyn maalaisista sitä sun tätä, ennen kaikkea tutustu mieheen itseen, älä anna stereotypioiden, kulttuuristen uskomusten yms. vaikuttaa niin paljoa...
Itselläni ei ole kokemuksia Gambialaisista miehistä (olen muuten nainen nikistä huoimatta...), mutta silmääni osui yksi seikka. En sano tätä mitenkään pahalla, mutta eikö ole outoa, jos miesystäväsi haluaa jo lapsen kanssani, vaikka ette asu yhdessä? Olisiko ehkä takana halu saada suomen kansalaisuus, oleskelulupa tm. jotka irtoavat helpommin, kun on suomalainen lapsi?Ottakaa päivä kerrallaan tutustuen toisiinne ja toistenne kulttuuriin.
Olen jo toisella palstalla Saraijahille omia mietteitäni kertonut, minä hänet tänne kai opastinkin...
Mutta tuohon Paulin kysymykseen tahtoisin sanoa, että käsittääkseni monille afrikkalaisille tuo lasten saanti on jokseenkin luonnollinen tapa osoittaa kiinnostaan. Ei se välttämättä tarkoita, että olisi tulisesti rakastunut vaikka moista ehdottelee ja toisaalta en päättelisi että on papereiden perään myöskään. Saraijahin jutuista olen ymmärtänyt, että miehellä on paperiasiat jo kunnossa. Tai jos ei ole, niin sehän kyllä nopsaan selviää! :)
Mutta eikö täällä ole ketään gambialaiset puoliskoa, tai edes länsi-afrikkalaiset. Kenia kun on niin kaukana sieltä lännestä, että mä en osaa paremmin kulttuurista, tavoista tms kertoa.
Toki totta on, että rauhallisesti kannattaa ottaa ja tutustua itse ihmiseen stereotypiosta yms huolimatta.
Juuh. Hitaasti mennään eteenpäin, enkä ole antanut miehen vielä kääntää päätäni lapsen suhteen. :)
Ja tosiaan, paperiasiat on miehellä jo kunnossa, joten siitä ei ole kyse, että tarvitsisi oleskelulupaa. Sellainen tosiaan löytyy jo takataskusta.
Tunnen muutaman muunkin Gambialaisen, mutten niin hyvin, että heidänkään avullaan saisin mitään suurempaa tietoa maasta. Olen koettanut saada tietoa netistä jne..
Paras tapa tutustua maahan olisi tietenkin mennä sinne. :D Mutta sitä mahdollisuutta ei oikein ole.
Ajatukset eivät kulje, mutta siis hitaasti edetään ja katsellaan. :)
Minkälaista tietoa etsit?
Kuten tuolla aiemmin mainittiin, stereotypioita liikkuu ja niitä ei aina kannata kuunnella, varovainen on hyvä kuitenkin olla. Miehestä saa tietää paljon jo sillä, kenen kanssa hän liikkuu ja missä viettää aikansa.
Ikävän monet ovatkin naimisissa, vaikka kuinka seurustelisivat. Gambialaiset tunnetaan suomessa vähän liiankin hyvin, eikä mistään hyvästä. Ikävän monella on lapsia avioliittonsa ulkopuolella, joillain jopa monta perhettä. valitettavasti Suomeen ei ole valikoitunut mitään valioyksilöitä, joten siksi täällä kuva on niin kovin yksipuolinen. Gambiassa ja Gambialaisissa ei ole mitään vikaa, tänne vaan hakeutuu enemmän sellaista yhteiskunnan pohjaa, sillä Gambiassa Skandinavialla on maine ilmaisen rahan maana, jolloin tänne ei varsinaisesti tulla tekemään töitä. Tänne usein hakeutuvat tietyn tyyppiset ihmiset länsi afrikasta. Poikkeuksiakin on.
Sohaisenpa vielä mehiläispesää kun olen tekstejä lueskellut... Ilmiö liittyy niin Gambialaisiin kuin muihinkin Afrikkalaisiin, eli nämä " toiset naiset" . Täällä on puhuttu siitä, kuinka monet pettävät ja syytä on haettu niin miehistä kuin naisistakin. Olen nähnyt itse omin silmin, että monet naiset joilla on lapsia afrikkalaisten kanssa ja ovat syystä tai toisesta jääneet yksin, metsästävät joko tietoisesti tai tiedostamatta uusia afrikkalaisia, välittämättä yhtään siitä, onko heillä jo perhe. Nainen on moku piireissä totisesti naiselle peto. sillä, onko toinen naimisissa, ei ole mitään väliä. Hankitaan jopa lapsia miesten kanssa jotka ovat naimisissa ja ollaan täten tämä " toinen perhe" .
Sairasta. Minun mielessäni ei löydy mitään tekosyytä tai selitystä sille että toimitaan näin. Käydään metsästämässä varattuja miehiä ja rikotaan toisten perheitä.
Miksi naisten itsekunnioitus on hävinnyt? Miten Suomalainen nainen on näin halpa?
Tämä ei siis koske kaikkia... ja varmasti kukaan ei myönnä tälläinen olevansa, mutta näitä haukkoja on lähiöt pullollaan...
Tässä aikani lueskeltua en kyllä oikein tiedä haenko oikeastaan enää mitään tietoa. :) Varmaan parempi mennä eteenpäin ihan omalta pohjalta.
Sen tiedän, ettei tällä miehellä ole perhettä muualla, sen verran nuori kun vielä on. Samoin nuori olen minäkin.
Hän ei viihdy paareissa, ei juo, tupakkaa polttaa. Päivä tekee töitä, illat on kotonaan.
Ei suostunut edes minun mukaani paariin, vaan tahtoi mieluummin jäädä kotiin kuuntelemaan musiikkia ja rentoutumaan. Itse käpäsin sitten paarissa ja piakkoin sieltä miehen viereen palauduin.
En tiedä kertooko se mitään, mutta otan selvää.
Olen joutunut petetyksi, pettäjä oli täysin suomalainen mies, jolla sattuikin olemaan tyttöystävä ja lapsi.. Lopetin suhteen.
Ja tästä " viisastuneena" epäilen kaikkia. Mies tietää tämän ja ollaan kyllä puhuttu paljon pettämisestä, muttei sekään mitään merkitse.
Aikaa ja omaa tunnetta ja päätä. Sillä taidan mennä eteenpäin.
Moi sinä gambialaiseen tutustunut!
Älä anna joidenkin kommenttien masentaa. Onhan se totta, että monenlaisia ihmisiä on ja jo yhden maan sisällä.
Olen ihan varma, että jos afrikkalaisilta miehiltä Suomessa kysyy, millaisia suomalaiset naiset ovat, ei varmaan meitä imartelisi.
Oma rakkaani on kasvanut Länsi-Afrikassa. Hän käy silloin tällöin baareissa, hänellä on ollut useampia tyttöystäviä (ei kuitenkaan enempää kuin yksi kerrallaan). Hän halaa lähes kaikkia tuttuja naisia ja hänellä on lapsi avioliiton ulkopuolella (minun kanssani;)
Silti hän on kunnollisempi ja luotettavampi ja ihanampi kuin kukaan tähän asti tapaamani mies. Onnekseni hän ei halua muuttaa Suomeen, koska jo visiiteillään täällä hänen kimppuunsa hyökkäävät, ei suinkaan uusnatsit vaan suomalaiset naiset.
Mieheni ei ole muslimi, mutta tunnen muutaman muslimin gambiasta. Kyseiset tapaukset eivät sen suuremmin harjoita, viettävät lähinnä vaan ramadania. Voi olla, että lapsensa haluavat kasvattaa samalla lailla passiiviseksi muslimiksi, mutta siitä tuskin on haittaa, päin vastoin.
Kuuntele sydäntäsi. Kukaan ulkopuolinen ei voi kertoa miten asiat etenevät. Etkä sitä voi tietää sinäkään sen enmpää kuin hänkään:) Voi vain rakastaa ja heittäytyä tyhjän päälle! Joskus se kannattaa, joskus tulee mahaplötsi, mutta ainakin on koettanut eikä näivety " mitä jos" -maailmassa.
Ja vielä yhdyn edellä kirjottaneisiin; itse en ole kokenut Suomen mokupiirejä, mutta niistä kyllä ilmeisesti löytyy aikamoisia susia, kannattaa olla varovainen keneen luottaa.
Onnea vielä ja uskallusta rakastaa. Hitaasti hyvää tulee!
On totta, että Suomessa (miksei muuallakin) on paljon kukasta kukkaan lenteleviä ulkomaalaisia (afrikkalaisia/länsi-afrikkalaisia) miehiä. Monesta eri suunnasta saa kuulla lähes jaktuvasti miehestä, joka on pettänyt vaimoaan tms. Tämä saa monesti haamuja omaan päähän (inhottava tapa mistä pitäisi päästä eroon!). Kuitenkin tässäkin (siis näiden ulkkis/afrikkalais miesten) joukossa on niitä " kunnon perheenisiä" , jotka kärsivät tästä maineesta. Tämä kannattaa muistaa! Tietenkään en kohoita olemaan sinisilmäinen tai kulkemaan laput silmillä :). Tuo on minusta jo " hyvä merkki" ettei mies hengeile baareissa, vaikka kyllähän niitä naisia voi bongailla vaikka bussipysäkiltä..
Perheen perustamisesta itselle myös tuli ensin mieleen lupien metsästys. Mutta jos miehellä on jo luvat taskussa (millä perusteilla, pysyvä/määräaikainen?), voi kyse olla myös erilaisista arvomaailmoista (jos näin voidaan sanoa). Ainakin omalla miehelläni perhe ja lapset ovat ihan eri korkeudella tärkeysjärjestyksessä kuin monella saman ikäisellä suomalaisella, miehellä tai naisella (vaikka onhan meissä suomalaisissakin poikkeuksia).
T. Länsi-afrikkalaisen miehen rouva ;)
En siis ole naimisissa gambialaisen kanssa, joten siksi tuo " Gambia-osuus" puuttuu ja kommentointi ihan yleistä..
En halua myöskään yleistää, että minkälainen " gambialainen" on, mutta voin jotain sinulle kertoa kohdattuani " heitä" . :). Gambialaisuus tuo ison osan parisuhteeseen, sillä se on iso osa toista, toisen identiteettia, joten ymmärrän kyllä kun kyselet yleistä... Se näkyy jokapäiväisessä elämässä, mitä ruokaa laitetaan, miten puhutaan toiselle ja toisille, kuinka reakoidaan asioihin, millainen kasvatus on ollut, mitä odotetaan elämältä jne. Samalla tavalla suomalaisuus näkyy tietyllä tavoin sussa, ja sanon omalta kohdaltani, että monikulttuurinen parisuhde on erityisesti tuonut mahdollisuuden pohtia omaa kulttuuria ja omia tapoja mitä tulee suomalaisuudesta ja omasta kasvatuksesta erona toiseen ja miten niitä sitten yhdistellään ja tehdään kompromisseja. Yksilöllisyys on kuitenkin tärkeää, että ei voi sanoa, että hän automaattisesti tietynlainen, mutta tietyt tavat ja traditiot vaikuttaa kasvatuksen kautta samalla tavalla kuin meillä Suomessa esimerkiksi yksilökulttuuri siihen, että mitä tavoitellaan ja mitä pidetään arvossa.
Uskoisin, että on merkitystä sillä,että mistä heimosta hän on ja missä hän on kasvanut kaupungissa vai maaseudulla. Tietyillä heimoilla ja perheillä on omat traditionsa jne, joten ei voi todellakaan yleistää, että kun on gambialainen niin on tietynlainen.. On mandika, wolof jne. Esimerkiksi tietyissä heimoissa ympärileikataan tyttöjä ja joissain ei, ja on tiettyjä tapoja ja tiettyjä kulttuurisia merkityksiä mitä toisissa ei ole. Uskonnon rooli tulee varmasti myös tässä esiin, kulttuurisessa traditiossa ja perheen kasvatuksessa. Käytännössä usein kuitenkin Suomessa se jää ramadaan, rukoilemiseen, ei sian-lihan syömiseen, puhtauden korostamiseen, luultavimmin oman poikansa ympärileikattavaksi haluamiseen ja lapsen kasvattamiseksi muslimiksi. jne..
Joskus minulle on joku sanonut, että kun tunnet naisia heidän kulttuuristaan, esimerkiksi miehen siskoja, tiedät paremmin monista asioista. Miehet ei tykkää niinkään puhua henkilökohtaisista asioista ja pitää hyvin pitkälle rajaa esimerkiksi perheen yksityisistä asioista. Ainakin näin olen itse kokenut asian, en tietenkään voi tietää kaikkien kohdalta..
Perheen ja suvun merkitys on suuri eli kulttuuri on enemmän kollektiivinen. Sukulaisten hyvinvoinnilla on merkitystä ja perhe on erityisen tärkeä. Asioita jaetaan ja yhdessä puidaan ongelmia. Mitä lasten saamiseen tulee niin onhan se kohtaamilleni gambialaisille tärkeää. Sukua on hyvä jatkaa ja äidit odottavat lapsenlapsia :). Gambiassa ihmisillä on yleensä paljon lapsia ja syntyvyys korkealla, toki se vaikuttaa tähän päivään siten, mitä pitää arvossa ja mitä kulttuurisesti/perheessä pidetään arvossa. Hyvähän se parisuhde on kuitenkin olla kunnossa ja varmalla pohjalla ennen kuin lapsia syntyy, niin kuin äitinä varmasti tiedät.
Hymyileväksi kansaksihan gambialaisia kutsutaan, sillä he ovat yleensä ystävällisiä ja sosiaalisia. Flirttailun usea osaa ja siitä varmaan juontaa juurensa osaltaan tuo jo palstalla esille tullut pettäminen ja negatiiviset asiat perheen ulkopuolisista suhteista. Yksilöt ovat erilaisia ja ei voi todellakaan yleistää, että kaikki tekisivät niin. Enemmän olisin huolissani siitä, että miten mies voi täällä Suomessa todella sisimmässään ja onko masentunut ja onko töitä ja sosiaalisia verkostoja.. Kun useimmiten rasismia ovat kohdanneet juuri tummat afrikkalaiset ja työnsaantikin on vaikeaa. Miten koti-ikävä painaa ja onko onnellinen Suomessa..
Itse en ole maassa päässyt käymään, mutta uskon, että siellä käynnin jälkeen miehen lähtökohtia ymmärtää todella paljon paremmin ja pääsee kokemaan sen elämän siellä.
Mutta onnea teille :)
Itselläni ei ole kokemusta minkäänlaisesta metsästämisestä...;) Kyllähän sitä ihan kaupunkimaisemissakin näkee, mutta se on taas vain naisten " vika" ? Eikö näillä varatuilla miehillä ole sitten minkäänlaista kontrollia ja itsekunnioitusta? Kyllähän näitä löytyy, mutta tiedän kyllä useamman varatun miehen, joka todellakin ottaa nokkiinsa jos joku naisimmeinen yritää väkisin seuraan tunkea vaikka oma rakas vierellä tai ihan kotonakin...
Kyllä se metsästäminen on ihan tosi asia. Eivät kaikki sitä tee sillä, toisilla on sen verran älliä päässä etteivät etsi juuri mustaa miestä hinnalla millä hyvänsä. Mutta sitten on näitä " wäiskin" kantiksia, jotka hengailevat kaikissa afrikkaan liittyvissä pippaloissa, etsimässä uutta miestä. Mutta totuus on, että on näitä eronneita yksinhuoltaja äitejä, jotka etsivät uutta mustaa miestä niin hanakasti, etteivät välitä onko mies naimisissa vai ei. Esimerkikis minkälainen nainen rupeaa toiseksi naiseksi ja tekee naimisissa olevan miehen kanssa lapsenkin? Ja on koko ajan ollut tietoinen vaimosta ja perheestä. Miehessäkin tietysti vikaa en sitä kiellä. Mutta monet palstalaisetkin varmaan kuulleet juoruja tietyistä käärmeitä ja kuinka he luikertelevat vaimojen ystävyyteen ja samalla toisella kädellä koittavat heidän miehiään. Ja jollette ole kuulleet tai tavanneet heitä olkaa onnellisia. Joku tässä kirjoitti, että tämä on sohaisu ampiaispesään, ehkäpä, mutta asia on olemassa ja sitä on turha kieltää.
kirjoitusvirheet. Sen siitä saa, kun kirjoittaa yhdellä kädellä ja toisella pölisee puhelimessa. Mutta asia lieneen tuli selväksi vaikka rönsyilikin. Minusta on hyvä, että välillä sohaistaan ampiaispesäänkin. Ja toivon ettei kukaan loukkaannu miestensä puolesta. Teksti ei tarkoita, että kaikki miehet juoksisivat vieraissa. Ja en tarkoita, että kaikki moku yksihuoltajat ovat " mustanmunanhaukkoja" . Itse olen moku- yksinhuoltaja ja afrikkalaisen ex-vaimo. Minä itse olen yksi niistä, jotka ovat tulleet häntäheikin pettämiksi ja joka on henkilökohtaisesti kokenut " yh-munahaukan hyökkäyksen" aviottomine lapsineen päivineen. Silti minulla on vielä mokupareja ystävinä. Itse varon pyörimästä liikaa piireissä ja en etsi afrikkalaista miestä. En anna ystävilleni parisuhdeneuvoja, koska uskon olevani jäävi ja hieman katkerakin. En myöskään halua antaa kenellekään kuvaa, että olen vapaa mihin tahansa. Tälläisiäkin tarjouksia on tullut ex-miehen ystäviltä... kuvittelevat, että eronnut nainen tarvitsee miehen lämmittämään sänkyä tai päiväkahviseuraksi. Ja jotkin naiset ilomielin ottavat tarjouksen vastaan ja rupeavat suhteeseen, vaikka se tarkoittasikin salaisia tapaamisia ja kähmäilyä, valehtelua. Itse en siihen koskaan pystyisi, kuinka voisin katsoa edes peilikuvaani. Edellinen suhde oli niin kipeä, etten usko pitkään aikaan voivani luottaa miehiin, varsinkaan afrikkalaisiin. Mutta elämä voittaa lopulta!
Heh, meinasin kuolla nauruun luettuani Edwardsin jutun, kuulostaa kovin tutulta tosin uskon, että tuossa tilanteessa sen tapahtuessa ei varmasti ole ollut mitään hauskaa. Länsi-Afrikkalaisten kosto on pahin, on sen myös moni kaverini valittettavasti joutunut kokemaan. Eräskään kun ei suostunut miehen kosintaan ja sai tuta siskojen ja veljien vihan (mies ei siis saanut oleskelulupaa tällöin suomeen ja tämähän oli sitten naisen vika, olivat tunteneet siis kaksi viikkoa). Joo no ei siinä mitään, mies sai lopulta luvan, kun meni toisen kaverini kanssa naimisiin, jota yritin varoitella ko. tapauksesta, mutta sitten kaikki kääntyikin minua vastaan eli sanan saattaja sai " turpaansa" . No ei tässä mitään, aina tälläisinä hetkinä muistaa ketkä ovat tosi ystäviä. Olisi kyllä todella mielenkiintoista lukea näitä juttuja, jos ihmiset puhuisivat näistä miehistään ihan nimillä. Olisi jännä nähdä kuinka monta tuttua löytyy joukosta, Suomi kun on yllättävän pieni maa heh! No tästä lähdin pidän turpani visusti tukossa ja asiat omina tietoinani, tämä on se huonopuoli kun tuntee paljon ihmisiä ja on liian sosiaalinen :(