Ihan pienen vauvan kanssa ESpanjaan? Ideoita? Vinkkejä?
Ensi kesänä olisi tarkoitus olla 3-4kk Etelä-Espanjassa. Vauva olisi silloin n. 1-4kk ikäinen.
Mietin vain uskallanko sittenkään lähteä... Siellä on todella kuuma ja ihan erilainen maailma bakteereineen kaikkineen.
Asuisimme kyllä ihan omassa talossa, ei siis missään hotellissa.
[color=blue] Olisko jollain kokemusta noin pienen kanssa olosta tai vinkkejä jotka kannattaa ottaa huomioon? [/color]
Kommentit (6)
Oma usko on välil koetuksella, kun esikoista odotan.
Olen ollut töissä Au Pairina Kreikassa pienelle lapselle. Mutta lapsi oli jo lähempänä vuoden ikää. Ja siitäkin on muutama vuosi.
Asunto olisi tod. näk aika iso, koska meitä on kaksi porukkaa lähdössä.
Ja ilmastointi oli kyl ehdoton varuste.
Miehet tekee osan aikaa töitä omassa toimistossa ja me naiset jäätäis vaan lomailee, muita lapsia ei ole mukana koko aikaa. Käyvät lomilla, mutteivät asu siel.
Niitä kysymyksiä....
Mites niiden d-vitamiini tippojen kans? Annetaanko niitä siel?
Millainen vakuutus kannattaa ottaa vauvalle?
Kannattaako suomesta ottaa varuksi tuttelia tai purkkiruokia? Imetys on kyllä suunnitelmissa, mutta eihän siitä koskaan tiedä.
Yksi kysymys mikä on kans näitten hankintojen kans askarruttanut On VAUNUT...
Paljon löytyy palstoja joissa on kokemuksia vaunuista ja tietoja, mutta onko jotain eritysitä jota kannattaisi ottaa huomioon juuri tuon matkan takia.
Mahdollisimman vaaleaa väriä olemme ajatelleet ja sitten sellaisia missä ois niitä tuuletusaukkoja että ilmä kiertää edes vähän. Niin ja kovaa koppaa että on viileämpi kuin sellainen pehmyt kantokassi. Niin ja ihan vaunuja sen takia että ne suojaa paremmin kuin ihan vaik avomatkarattaat aurinkolta.
Onko näis mitään hyötyä?
Olemme saamassa oman auton sinne mukaan ja autossa on ilmastointi ja muutenkin ollut ihan hyvä uusi auto, että siitä tuskin huolta.
Mutta kannattako autoon varata jotain erityistä mukaan?
Saakohan noita ikkunan folio suojia käyttää siellä takaikkunoissa?
[color=red] Kiitos todella paljon jos jaksat vastata! [/color]
- D-vitamiinilisää ei paikallisten suositusten mukaan tarvita ollenkaan jos terveille lapsille. Omalleni en ole antanut ollenkaan, en Suomessa enkä täällä.
- Meillä ei ole vakuutusta, en tiedä tarkemmin asiasta, mutta hae KELAlta kaikille perheenjäsenille Eurooppalaista sairaanhoitokorttia. Sitä näyttämällä saatte terveydenhoitopalvelut samaan hintaan kuin paikalliset, eli ei maksa mitään (veronmaksajien pusseista tietysti menee). Meidän vauveli on saanut rokotukset myös, tottakai...en tiedä mitä rokotuksiin vaaditaan, mutta me asumme täällä pysyvästi.
- ÄM korvikkeita on vain jauheena. Itse täytyy keittää vesi pulloon ja sekoittaa jauhe siihen. Paikalliset äidit keittää päiväksi vettä termospulloon ja matkoilla jauhe otetaan annosrasioissa mukaan ja sekoitellaan sitten veteen. Itse olen vain imettänyt, mutta muutamia poikkeuskertoja varten oli minulla tuttelitetroja mukana koska korvikejauhepakkaus on iso ja säilyy avattuna 1kk:n (eli menee paljon rahaa hukkaan satunnaisessa käytössä). Hieno keksintö pakata 2dl annoksiin korvikemaito :)
Suomesta olen tilannut marjasoseita (mustikkaa, vadelmaa, puolukkaa, ruusunmarjaa) kun niitä ei täältä saa. Samoin puurohiutaleet ovat kiven alla. Muuta ruokaa on yllin kyllin ja hedelmät ja vihannekset saa ihanan tuoreina ympäri vuoden!
-VAUNUT...
Paikallinen vaunutyyli on ostaa rataspaketti (hinta alkaen 350e) johon yleensä kuuluu:
* pieni- ja kääntyväpyöräinen, tavallista aurinkovarjoratasta tukevampi ratasosa
* Kova koppa pikkuvauvalle (pienempi ja kauniimpi kuin Suomessa suosittu malli)
* Aurinkosuojallinen auton turvakaukalo, jonka saa ratasosaan kiinni ja vauvan saa niin kätevästi nostettua autosta rattaisiin kauppaan/kävelylle mennessä.
* Rattaan istuinosa isommalle lapselle sekä lämpöpussi jaloille talvea varten
* lisävarusteita kuten, hoitolaukku, sadesuoja, aurinkovarjo.
Raikkain vaihtoehto vauvalle on kesäkuumalla on joko koppa/turvakaukalo/ratas + aurinkovarjo. Suomalaistyylisessä isokuomullisessa vaunussa tulee armotta hiki. Eli paras on suosia avointa mallia ja suojata vauva varjolla...eikä toki kuumimpaan aikaan ole paras ulkoiluhetki. Vaatteitakaan ei paljon tarvitse, joku lyhythihainen ja -lahkeinen body esimerkiksi.
Mieti kannattaako ostaa edullisesti käytännölliset vaunut vasta täältä. Tietysti pikkupyöräisellä Suomen lumikinoksissa on vaikea kulkea. Ehkä löytyy ratasmalleja joihin saa vaihdettua isommat pyörät?
Valikoimaa vauvantarvikkeissa ja vaatteissa on mielettömästi. Hintahaarukkakin siten tosi suuri. Mutta jos vertaa Suomen ja Espanjan hintatasoa niissä hankinnoissa mitkä on ns. aivan välttämättömiä niin täällä säästää paljon rahaa. Ainoa juttu mitä on ollut joskus vaikea löytää ja on täällä kalliimpaa ovat liivinsuojukset! Itsellä niitä kului tosi paljon aina 7kk saakka. Oli mukana Suomesta tuotuja pestäviä liivinsuojuksia.
Palataan :)
Nuo sairaanhoitokortit meillä jo onkin, mutta vauvalle vielä sellainen ois hyvä.
Aiotaan ottaa vauvalle joka tapauksessa vakuutus, mutta pitää kysellä niistä vakuutusyhtiöistä.
Nuo vaunu vinkit oli hyviä. Täytyykin katsella tarkkaan vaihtoehtoja.
Huomasin muutamia malleja joissa on läpikierto vaunuissa. Eli sen ison kuomun takaosan saa kokonaan auki, siinä on vain sellainen verkko. Vaunut ajattelin sen takia ostaa suomesta että takuut ja huollot saa silloin suomesta.
Muuten olisin ostattanut ne miehellä matkalla saksasta.
Me naiset ja lapsi lennetään sinne mutta miehet tulee kai autolla.
Onko vauvoille/äideille mitään suomenkielistä toimintaa alueella? Eli todennäköisin paikka mihin ollaan asettumassa on costa del solin alue.
No toivotaan että kaikki menee hyvin ja päästään lähtemään =)
Minä kyselinkin jo kaikenlaista aiemmassa ketjussa ja sain hyviä vastauksia, kiitos! Nyt on vauva syntynyt ja lähtö Pohjois-Espanjaan suunnitteilla tammi-helmikuussa. Tällaisia kysymyksiä on tullut mieleen:
Miten Espanjassa suhtaudutaan julki-imettämiseen esim. kahviloissa tai puistonpenkeillä?
Mikä on suomalaisen neuvolan vastine, eli käydäänkö julkisella puolella lastenlääkärillä, terveydenhoitajalla vai missä? Saako ulkomaalainen eurooppalaisella sairaanhoitokortilla myös nämä palvelut (ei ole " äkillistä, välttämätöntä hoitoa" )? Jos ei saa ja jos menee yksityiselle, esim. rokotuksia varten, niin onko lastenlääkäri oikea taho vai mikä?
Rokotusohjelma vissiin oli suht sama kuin Suomessa?
Kiitos taas etukäteen vastauksista!
Itse en ole kohdannut julki-imetyksen osalta minkäänlaista ongelmaa. Olen imettänyt julkisilla paikoilla silloin kun lapsella on nälkä ollut, mutta oman mukavuuteni ja lapsen keskittymisen takia olemme valinneet esim. kahviloissa nurkkapöydän. Niin myöskään rattaat eivät ole muiden asiakkaidet/henkilökunnan tiellä...Muiden äitien olen nähnyt imettävän kaupassa, ostarien käytävillä (penkeillä).
Käymme terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla rokotuksilla. Rokotukset annetaan täällä kaikille lapsille jotka niitä tarvitsevat, ei kuulemma tarvia edes sitä sinistä korttia. Tottakai otat mukaan Suomesta saadun rokotuskortin...Ainoana lisänä Suomen rok. ohjelmaan täällä kuuluu B-hepatiitti. Se kannattaakin ottaa (lapsen parasta ajatellen ja myös taloudellisesti ajatellen, kun ovat niin kalliita ottaa sitten aikuisiällä ;) ) Sairaanhoitaja ei tee muuta kuin rokottaa. Kasvukontrollit ja neuvonnan tekee terveyskeskuksen lastenlääkäri eli pediatri. Oman kokemuksen perusteella ehdotan ottamaan riittävästi tietoa imeväisikäisen ravitsemuksesta mukaan Suomesta...täällä esim. kiinteiden aloittaminen tehdään hieman eritavalla. Meille sopi paremmin Suomalainen tyyli vaikka paikallisella tavallakin lapset kasvaa.
Olen itsekin kysellyt tällä palstalla josko joku tietäisi suomenkielisiä äiti-vauva aktiviteetteja aurinkorannikolla...ei ole kuulunut vastauksia eli en tiedä onko sellaista. Espanjankielellä niitä löytyy paljonkin, mutta mukaan vaan, Espanjaanhan te olette tulossa.
ja olemme pärjänneet mainiosti. Kaikkeen tottuu ja kasvaahan täälläkin aika paljon vauvoja ihan aikuisiksi asti ;) Tervetuloa!
Vinkkejä löytyy, omista kokemuksistani voin kertoa (olen joskus tälle palstalle romaanin pätkän kirjoittanut) mutta ehkä on mukavampi jos kysyt tarkemmin ja siten saat selkeämpiä vastauksia.
Kesällä on kuumaa, mutta sen takia ei ole meille ongelmia tullut. Tarjoaa lapselle runsaasti (rinta)maitoa, vettä ja kamomillaa. Asunnossa on hyvä olla ilmastointi, mutta sen liiallisesta käytöstä voi tulla pikkulapselle jos aikuisellekin flunssan oireita (limaisuutta, yskää yms.)