Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies osti salaa kitaran

Vierailija
21.09.2022 |

Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako esittää biisitoiveita? YouTube-kanava kehiin heti.

Vierailija
142/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on taas pienipalkkaisena teinien yksinelättäjänä vaikea uskoa sitä, että kahden keskituloisen palkansaajan perheessä kerran vuodessa tapahtuva parin tonnin kesäleiri vetäisi talouden nurin. Vai maksaako harrastus kuukausittainkin tonneja?

Ja miksi teillä ei ole taloustilin lisäksi omia rahoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ostin minäkin maanantaina. Entä sitten? Miksi valitatte aina rahasta

Vierailija
144/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap laitto kesäleireihin pari tuhatta ja kertoo että rahat menee lasten kalliisiin harrastuksiin eikä rahaa jää yli. Tulee tosta mieleen vanhempi, joka syytää vähän pakkomielteisesti rahansa lasten lukuisiin harrastuksiin ja vaatii sitten tietty samaa mieheltäkin ja ukko ostanut kitaran salaa, että sais joskus itselleenkin jotain kivaa.

Tuo mitä ap sanoo siitä että mies sanonut, ettei kitaran soitot kiinnosta ap:tä ja ap sanoo ettei todella kiinnostakaan kertoo siitä, että suhde ei taida oikein muuta varten enää olla kuin lasten takia. Aika kiltti mies jos kitaran osto selän takana on se mitä tämmöisessä tapauksessa tekee jos suhde on lopsahtanu.

Vierailija
145/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettisin miten ihmeessä olemme pistäneet itsemme niin huonoon jamaan että yhden vähän arvokkaamman esineen ostaminen lähes romuttaa meidän koko talouden. Ja miten ikävä ihminen minä olen, jos tuollainen asia pitää salata.

Ja miksi olemme laittaneet lapsemme harrastukseen, johon meillä ei oikeasti ole varaa. Jos mitään ei saa jäämään kulujen jälkeen säästöön menoja on yksinkertaisesti liikaa.

Olisin myös huolissani siitä virheellisestä kuvasta, jonka annamme lapsille elämällä elämää joka ei ele todellista.

Mikä ei ole todellista? Kyllä meidän elämänne on ihan todellista. Saamme laskut maksettua, mutta varaa ei ole henkilökohtaisiin isoihin hankintoihin. Ei se ole mikään maailman erikoisin juttu.

Uudenkin sähkökitaran saa muutamalla satasella, jos on merkkikitara niin ne helposti varmaan lähentyvätkin tonnia. Eli ei nyt mistään ihan älyttömistä summista ole kysymys kahden keskituloisen ihmisen perheessä. Ymmärtäisin ärtymyksen jos puoliso kävisi ostamassa uuden audin kertomatta minulle.

Ymmärrän, että lapselle halutaan tarjota parasta, mutta onko tuossa mitään järkeä, että kaikki muu uhrataan lapsen harrastuksen eteen? Ehkä sen lapsenkin olisi aika oppia jossain vaiheessa, että maailma ei pyöri hänen tai hänen harrastuksensa ympärillään ja vanhemmillakin saa olla omia unelmia. Nythän ei ole kyse siitä, että ei saada juustoa leivän päälle, vaan siitä, että ilmeisesti kaikki ylimääräinen menee lapsen harrastukseen. Minusta tuo ei vain ole tervettä, vaikka kuinka vanhemmat perustelevat sitä lapsen hyvinvoinnilla. Niitä kokemuksia, ystäviä, yhteistyötaitoja ym. saa vaikka partiosta, ei kaikkien tarvitse alkaa harrastaa muodostelmaluistelua (tai mitä ikinä ap:n lapsi harrastaakaan) pärjätäkseen elämässsä.

Vierailija
146/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitaran saa reilulla satasella.

Paljonko ap ostat meikkejä vuodessa?

Vierailija
147/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitaran saa reilulla satasella.

Paljonko ap ostat meikkejä vuodessa?

Niin mutta meikit taitavat olla ns. välttämättömyystuotteita?

Vierailija
148/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap laitto kesäleireihin pari tuhatta ja kertoo että rahat menee lasten kalliisiin harrastuksiin eikä rahaa jää yli. Tulee tosta mieleen vanhempi, joka syytää vähän pakkomielteisesti rahansa lasten lukuisiin harrastuksiin ja vaatii sitten tietty samaa mieheltäkin ja ukko ostanut kitaran salaa, että sais joskus itselleenkin jotain kivaa.

Tuo mitä ap sanoo siitä että mies sanonut, ettei kitaran soitot kiinnosta ap:tä ja ap sanoo ettei todella kiinnostakaan kertoo siitä, että suhde ei taida oikein muuta varten enää olla kuin lasten takia. Aika kiltti mies jos kitaran osto selän takana on se mitä tämmöisessä tapauksessa tekee jos suhde on lopsahtanu.

MIetin samaa, jos kitaran osto on suurin kapina tuota kaikkea vastaan, niin aika vähällä tässä ap pääsee.

Lapset ovat toki tärkeä osa elämää, mutta että ihan kaikki pitää uhrata lapsen eteen 18-vuoden ajan? Hirveä haloo jos kerrankin haluaa ostaa itselleen jotain. Jos ei ole varaa lapsen harrastukseen niin sitten ei ole. Ap voisi vähän löysätä pipoa ja kertoa lapselle elämän tosiasioista. Vai kuinka kauan meinasit maksaa tuota harrastusta? Tuskinpa lapsella on opiskeluaikana rahaa tai aikaa noin kalliiseen harrastukseen. Vai meinasitko jatkaa sponssausta hamaan tulevaisuuteen?

Vierailija
149/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukko alkoi tehdä YouTube sisällön tuottajille musiikkia ja tulot on meidän perheessä tuplaantuneet. Kannatti soittimiin sijoittaa.

Vierailija
150/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kamala suhde, jos kitara pitää ostaa salaa

Kamala suhde, jos toinen ostelee salaa tavaroita itselleen ja toinen maksaa lasten kulut yksin.

Kamala suhde, jos perheen kaikki rahat menevät lasten harrastuksiin, eikä työssäkäyvä aikuinen voi ostaa mitään omaa itselleen. Taloudenhallinta on pahasti pielessä ja lapsilla liian kalliit/elitistiset harrastukset perheen tulotasoon nähden.

No se on jokaisen perheen oma asia miten pihisti haluavat lasten harrastusten takia elää. Ilmeisesti kuitenkin tällainen päätös on perheessä tehty.

Jotenkin vain tulee sellainen mielikuva Ap:sta, että hän on sanellut ihan yksipuolisesti, että nyt meillä kituutetaan, että lapset saavat harrastaa sikakalliisti. Täytyyhän meidän lastenkin saada harrastaa kun niin paljon siitä tykkäävät (ja varsinkin kun naapurin lapsetkin saa). Minä haluan lapsille vain parasta, ja sinä mies saat luvan kantaa palkkapussisi kokonaan kotiin ja syödä pelkkää kaurapuuroa, kunhan lapset lapset lapset

Vierailija
151/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin kateellinen nuorille miehille, kun heidän on hyväksyttävää olla vapaaehtoisesti sinkkuna. Meidän vanhempien miesten täytyy kärvistellä suomiämmien kanssa. AP on tyypillinen suomiämmä. Miehellä ei ole vapautta parisuhteessa suomiämmän kanssa. Fakta.

Ota ero, ittestähän se on kiinni ja varmasti on parempi sun "suomiämmälleskin". Vanhat ukot pysyy suhteissa vaan kädettömyytään ja laiskuttaan ja koska vaimo passaa kaiken valmiiksi vaikka ukko olis miten kiittämätön tursake hyvänsä.

Vierailija
152/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.

Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?

Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.

Käytännössä teillä teinit elää unelmiaan ja sinulle se sopii ja mies yrittää salaa edes saada elämäänsä jotain mitä oikeasti haluaisi tehdä.

Mitä jos panostaisit se miehesi onnellisuuteen yhtä paljon kun niiden teinien?

Eli lapsilta harrastukset pois ja miehelle lisää harrastuksia?

Tai lasten harrastukset kohtuullisemman hintaiseksi ja molemmat vanhemmat saisivat käyttää vähän rahaa myös itseensä? Hehän sen kaiken tienaavat. Nyt ei ole kuitenkaan kyse siitä, saako joku ylimääräisen puurolautasen, vaan että vanhempien kaikki rahat syydetään lasten harrastuksiin. Mikä järki? Voisi sitä jälkikasvua opettaa kunniottamaan myös vanhempien toiveita ja unelmia. Niitä voi olla muutakin kuin opetella salaa vaimolta soittamaan kitaraa jossain komeron nurkassa. Ei helvetti.

Vierailija
153/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta kitara nyt ei maksa juuri mitään. Käyt kerran kampaajalla tai ruokakaupassa tai ostat uudet kengät, niin sama raha on palanut.

Joko tämä on huono provo tai aloittaja on joku täysi nihilisti.

Vierailija
154/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin kateellinen nuorille miehille, kun heidän on hyväksyttävää olla vapaaehtoisesti sinkkuna. Meidän vanhempien miesten täytyy kärvistellä suomiämmien kanssa. AP on tyypillinen suomiämmä. Miehellä ei ole vapautta parisuhteessa suomiämmän kanssa. Fakta.

Kuka ihme sua on pakottanut kärvistelemään "suomiämmän" kanssa?

Vierailija
155/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin haitarin enkä todellakaan muista hintaa sen verran olin nauttinut lumumpaa. Eihän siinä muuten mitään mutta kun en osaa yhtään säveltä siitä nuotilleen. Nyt puoliso ja kaverit vaan hyräilee..

"Hei poika hoi, miksi soittosi ei soi, miksi noin harmonikka yksin olla voi.

Nosta se maasta, nyt toiset kilpaan haasta, laulusi kauniit odottaa.

Hei hei soita ja sillä suru voita, ei tytön vuoksi surra sinä saa"

Vierailija
156/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.

Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?

Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.

Käytännössä teillä teinit elää unelmiaan ja sinulle se sopii ja mies yrittää salaa edes saada elämäänsä jotain mitä oikeasti haluaisi tehdä.

Mitä jos panostaisit se miehesi onnellisuuteen yhtä paljon kun niiden teinien?

Eli lapsilta harrastukset pois ja miehelle lisää harrastuksia?

Tai lasten harrastukset kohtuullisemman hintaiseksi ja molemmat vanhemmat saisivat käyttää vähän rahaa myös itseensä? Hehän sen kaiken tienaavat. Nyt ei ole kuitenkaan kyse siitä, saako joku ylimääräisen puurolautasen, vaan että vanhempien kaikki rahat syydetään lasten harrastuksiin. Mikä järki? Voisi sitä jälkikasvua opettaa kunniottamaan myös vanhempien toiveita ja unelmia. Niitä voi olla muutakin kuin opetella salaa vaimolta soittamaan kitaraa jossain komeron nurkassa. Ei helvetti.

Ja ne rahat on syydetty tähän "teineille niin rakkaaseen harrastukseen", mitä, kymmenisen vuoden ajan, kun se kerran on "kulkenut pienestä asti osana elämää". Johan tuossa näivettyy, kun ei koskaan itselleen mitään saa.

Vierailija
157/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seli seli. Ota vastuu itsestäsi ja aseta rajasi suhteessa/eroa.

Vierailija
158/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni tuntuu tuttuun AV-tyyliin tuntevan perheemme ja mieheni minua paremmin. Kuitenkin olemme yhdessä sopineet, että käytämme nyt sen aikaa rahaa lasten (lapsia on muuten enemmän kuin yksi tai kaksi, mutta kaikilla ei ole tätä kallista harrastusta) harrastuksiin, kun siihen on vielä tarvetta. En ole painostanut miestä, vaan tämä on ihan yhdessä sovittu. Kyllä lapsille on puhuttu harrastuksen kalleudesta ihan avoimesti, emme esitä, ettei se olisi mistään muusta pois. Jos harrastaa SM-tasolla, ei harjoitusten määrää voi noin vaan tiputtaa, käytännössä sitten on lopetettava kokonaan kilpailu. Ja sitä teinit eivät halua. Oletan, että vanhempi harrastaja lopettaa harrastuksen parin vuoden sisällä joka tapauksessa.

En ole kieltänyt miestä harrastamasta (molemmilla on vuosia ollut omat harrastuksensa) ja tähän saakka rahankäytöstä on sovittu yhdessä. Kyllä molemmat ovat voineet jotain hankintoja tehdä ilman lupaa, mutta tässä nyt ei ole kyseessä parin sadan tuote. Jos olisi, mies olisi sen sanonut. Selvää on, että kitara on maksanut vähintään tonnin.

En ihan ymmärrä näitä pelottelijoita, että ole tyytyväinen, ettei käytä rahoja huumeisiin tai kohta varmaan laittaa vaimon vaihtoon. Miksi minun pitäisi sellaisesta olla tyytyväinen? Mies on ihan vapaa lähtemään, jos siltä tuntuu. En elä miellyttääkseni miestäni tai kiittele häntä siitä, että on huolinut minut tai elä pelko persiissä, että jos sanon tästä niin ehkä mies suuttuu ja lähtee.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että asiasta on puhuttava ja mietittävä näitä omia hankintoja, että miten niitä voisi mahdollistaa vaikka vuorotellen.

Vierailija
159/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies otti valjaat salaa hetkeksi pois ja eli hetken elämää. Vaimo huomasi ja nosti äläkän, kitara pitää myydä, valjaat laittaa päälle ja läpsytellä töihin tienaamaan rahaa lasten harrastuksiin. Mies saa nauttia sitten joskus haudassa omasta ajasta ja rauhasta.

Vierailija
160/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies otti valjaat salaa hetkeksi pois ja eli hetken elämää. Vaimo huomasi ja nosti äläkän, kitara pitää myydä, valjaat laittaa päälle ja läpsytellä töihin tienaamaan rahaa lasten harrastuksiin. Mies saa nauttia sitten joskus haudassa omasta ajasta ja rauhasta.

Ei vaan mies ostelee mitä haluaa ja vaimo maksaa laskut ja ostaa mitä on yhdessä sovittu? Jos on yhdessä sovittu, että rahat käytetään asiaan X ja mies muuttaa suunnitelmia, niin miten siitä saa väännettyä vaimon syyn? Mies saa nauttia, mutta vaimo ei?