Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies osti salaa kitaran

Vierailija
21.09.2022 |

Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?

Kommentit (237)

Vierailija
181/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni tuntuu tuttuun AV-tyyliin tuntevan perheemme ja mieheni minua paremmin. Kuitenkin olemme yhdessä sopineet, että käytämme nyt sen aikaa rahaa lasten (lapsia on muuten enemmän kuin yksi tai kaksi, mutta kaikilla ei ole tätä kallista harrastusta) harrastuksiin, kun siihen on vielä tarvetta. En ole painostanut miestä, vaan tämä on ihan yhdessä sovittu. Kyllä lapsille on puhuttu harrastuksen kalleudesta ihan avoimesti, emme esitä, ettei se olisi mistään muusta pois. Jos harrastaa SM-tasolla, ei harjoitusten määrää voi noin vaan tiputtaa, käytännössä sitten on lopetettava kokonaan kilpailu. Ja sitä teinit eivät halua. Oletan, että vanhempi harrastaja lopettaa harrastuksen parin vuoden sisällä joka tapauksessa.

En ole kieltänyt miestä harrastamasta (molemmilla on vuosia ollut omat harrastuksensa) ja tähän saakka rahankäytöstä on sovittu yhdessä. Kyllä molemmat ovat voineet jotain hankintoja tehdä ilman lupaa, mutta tässä nyt ei ole kyseessä parin sadan tuote. Jos olisi, mies olisi sen sanonut. Selvää on, että kitara on maksanut vähintään tonnin.

En ihan ymmärrä näitä pelottelijoita, että ole tyytyväinen, ettei käytä rahoja huumeisiin tai kohta varmaan laittaa vaimon vaihtoon. Miksi minun pitäisi sellaisesta olla tyytyväinen? Mies on ihan vapaa lähtemään, jos siltä tuntuu. En elä miellyttääkseni miestäni tai kiittele häntä siitä, että on huolinut minut tai elä pelko persiissä, että jos sanon tästä niin ehkä mies suuttuu ja lähtee.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että asiasta on puhuttava ja mietittävä näitä omia hankintoja, että miten niitä voisi mahdollistaa vaikka vuorotellen.

Täällähän kaikki tulkitsee tekstin sitä kautta miten asia on kerrottu, sehän selvä kun muusta ei ole tietoa. Sitä ei kannata ihmetellä eikä varsinkaan loukkaantua.

Itselle tuosta vaan välittyi kuva, että suhde voisi kaivata parantamista. Kyllä musta ainakin toisen tekemiset pitäisi kiinnostaa myös positiivisessa mielessä eikä vaan silloin kun toinen tekee jotain väärin. Ja vähintään sen pitäisi kiinnostaa, että kiinnostaako toisen kanssa oleminen ylipäätään. Tuli vaan mieleen tuosta "on vapaa lähtemään" ja "en kiittele siitä, että on minut huolinut". Onnellisessa liitossa en usko, että noin tulisi ajateltua. Enkä sano että se pallo on tässä vain ap:llä vaan varmasti myös miehellä. Mutta nämä vaan ulkopuolisen silmin katsottuna tuli mieleen.

Vierailija
182/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap: llä ja miehellä on välillä rahaa, aikaa ja etenkin kiinnostusta panostaa myös toisiinsa vaikka lapset olisi sm-tason harrastuksissa. Jotkut vanhemmat katoaa täysin lasten harrastuksiin, työhön tms. ja parisuhde jää sinne taustalle ja häipyy pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap ei ole huomannut rahojen häviämistä yhteiseltä tililtä moneen kuukauteen (eikä vieläkään osaa käydä tililtä katsomassa, mitä kitara maksoi), niin mikä ongelma tässä oikein on? Ilmeisesti eivät elä kädestä suuhun. 

Mies sai kesällä kesälomarahat, kuten minäkin ja osti kitaran niillä. Se siis ei tavallaan ollut mistään pois.

Mies sai lomarahan, osti itselleen jotain eikä se ole mistään pois. Eli mikä nyt oli se varsinainen ongelma? Sekö että ei kertonut mihin aikoo omat rahansa käyttää vai täh?

Ensinnäkin hän valehteli omien rahojensa käytöstä. Minä käytin omat rahani yhteisiin menoihin (leireihin) ja mies omaan. Olisi ollut reilua edes kertoa asiasta eikä piilotella kitaraa. Ehkä minäkin ostan jotain itselleni ensi kesänä ja mies maksaa vuorostaan omillaan leirit.

Aha. Se on siis salailua, jos omalla rahalla sattuu ostamaan itselleen jotain ilman että raportoi tarkasti mitä on ostanut ja mitä maksoi? Kuulostaa hyvin epäterveeltä suhteelta.

Vierailija
184/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap:n mies käyttää jatkossa kaikki rahansa ja aikansa omiin harrastuksiin ja jättää vaimon kuskaamaan lapsia harrastuksiin.

Vierailija
185/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on keksinyt hienon harrastuksen ja uskon, että musisointi saa hetkeksi ajatukset muualle arjen pyörittämisestä. Sopikaa että seuraavalla kerralla sinä ostat jotain, mitä haluat.

Vierailija
186/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP olet maksanut lasten leirit aina yksin?

Vierailija
187/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap ei ole huomannut rahojen häviämistä yhteiseltä tililtä moneen kuukauteen (eikä vieläkään osaa käydä tililtä katsomassa, mitä kitara maksoi), niin mikä ongelma tässä oikein on? Ilmeisesti eivät elä kädestä suuhun. 

Mies sai kesällä kesälomarahat, kuten minäkin ja osti kitaran niillä. Se siis ei tavallaan ollut mistään pois.

Mies sai lomarahan, osti itselleen jotain eikä se ole mistään pois. Eli mikä nyt oli se varsinainen ongelma? Sekö että ei kertonut mihin aikoo omat rahansa käyttää vai täh?

Ensinnäkin hän valehteli omien rahojensa käytöstä. Minä käytin omat rahani yhteisiin menoihin (leireihin) ja mies omaan. Olisi ollut reilua edes kertoa asiasta eikä piilotella kitaraa. Ehkä minäkin ostan jotain itselleni ensi kesänä ja mies maksaa vuorostaan omillaan leirit.

Oho, tyttö alkoi uhittelee.

Mitäs jos ottaisit sen eron etkä urputtais tällä palstalla mitä sä ens kesänä teet kostoksi?

Vierailija
188/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako mies jo soittaa kitarallaan Ukko Nooan?

Vierailija
189/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinulla ole omia rahoja, vaan yhteiset rahat. 

Miten sinä et mukamas huomannut, että maksoit yksin leirin? Puheissasi ei ole mitään järkeä. 

Vierailija
190/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Se on siis salailua, jos omalla rahalla sattuu ostamaan itselleen jotain ilman että raportoi tarkasti mitä on ostanut ja mitä maksoi? Kuulostaa hyvin epäterveeltä suhteelta.

Jos mies tekee noin naiselle, se tuomitaan taloudellisena väkivaltana.

Nyt ei ole kuulunut sen suuntaisia puheita, miksiköhän...

Vierailija
191/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on parikymmentä kitaraa. Itse on jokaisen maksanut omalla palkallaan. Ei juo eikä polta. Ostakoon ihan vapaasti kitaroita, kun niistä tykkää.

Täällä sama. Juuri noin asia on. Jokainen ihminen käyttää rahoja jonkun muun mielestä tyhmästi tai väärin. Jos ukko ostelee kitaroita, niin siitä vaan. Tiedän sellaisiakin ukkoja, jotka työntävät enemmän rahaa baarireissuihin. Yhtenä viikonloppuna pistää helposti 500 euroa sileäksi.

Vierailija
192/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se valehteli jos jätti kertomatta?

Onko hän raportointivelvollinen omista rahoistaan?

Kun lähisuhteessa esimerkiksi puoliso valvoo toisen rahankäyttöä, tekee yksin kaikki rahaan liittyvät päätökset, on kyse rahaan liittyvästä kontrolloinnista. Se on taloudellista väkivaltaa.

Vierailija
193/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän miehellä pitää olla vähintään 20 kitaraa . Ei muuten järkeä olla edes elossa . Mulla noin 30 skittaa ja jatkuvasti ostan uusia. Keskihinta 2000-3000€ / kpl . Sillä saa jo hyvän kitaran . Kallein toki n. 10000€ . En minäkään muijalle niistä kerro vaan varastoin työpaikalla osan . Näin yleensä toimitaan . Mutta on kyllä älytöntä että hän ostelee jotain verhoja tai sohvia tai muuta jonniinjoutavaa moskaa. Niillä ei oo mittää tarvetta .

Vierailija
194/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kostoksi kaksi Munsalan kansallispukua.

Vierailija
195/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.

Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?

Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.

Käytännössä teillä teinit elää unelmiaan ja sinulle se sopii ja mies yrittää salaa edes saada elämäänsä jotain mitä oikeasti haluaisi tehdä.

Mitä jos panostaisit se miehesi onnellisuuteen yhtä paljon kun niiden teinien?

Eli lapsilta harrastukset pois ja miehelle lisää harrastuksia?

Tai lasten harrastukset kohtuullisemman hintaiseksi ja molemmat vanhemmat saisivat käyttää vähän rahaa myös itseensä? Hehän sen kaiken tienaavat. Nyt ei ole kuitenkaan kyse siitä, saako joku ylimääräisen puurolautasen, vaan että vanhempien kaikki rahat syydetään lasten harrastuksiin. Mikä järki? Voisi sitä jälkikasvua opettaa kunniottamaan myös vanhempien toiveita ja unelmia. Niitä voi olla muutakin kuin opetella salaa vaimolta soittamaan kitaraa jossain komeron nurkassa. Ei helvetti.

Ja ne rahat on syydetty tähän "teineille niin rakkaaseen harrastukseen", mitä, kymmenisen vuoden ajan, kun se kerran on "kulkenut pienestä asti osana elämää". Johan tuossa näivettyy, kun ei koskaan itselleen mitään saa.

Ja tämä teini on jo ilmoittanut, että tämä "niin rakas" harrastus loppuu kuin seinään, kun hän täyttää 18v, tai kun aloittaa lukion, tai ... AP ei ole tarkemmin kertonut, mikä on se takaraja, mihin asti teini suostuu tätä "niin rakasta" harrastusta jatkamaan. Mutta pari vuotta vielä.

Niin, että kenellekähän tämä harrastus nyt mahtaa ollakaan rakas? 

Vierailija
196/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki ihan oikein. En tiedä miten hän voi elää tällaisen naisen kanssa, hän ansaitsee mitalin.

Vierailija
197/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta lukiossa tutustuin tyttöön, jonka koko perhe pyöri pikkuveljen moottoriharrastuksen ympärillä. Koko perheen voimin mentiin viikonloppuisin kisoihin ympäri Suomea, oletettavasti kaikki rahat (eivät olleet mitenkään varakkaita) pyörään ja oheisvermeisiin. Isosiskolla oli mopen osa, ei kiinnostanut pätkän vertaa, mutta ei saanut jäädä kotiinkaan yksin ennen kuin lukioikäisenä. Mahtaako ap:n lapsen harrastus olla rakas kaikille?

Vierailija
198/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän miehellä pitää olla vähintään 20 kitaraa . Ei muuten järkeä olla edes elossa . Mulla noin 30 skittaa ja jatkuvasti ostan uusia. Keskihinta 2000-3000€ / kpl . Sillä saa jo hyvän kitaran . Kallein toki n. 10000€ . En minäkään muijalle niistä kerro vaan varastoin työpaikalla osan . Näin yleensä toimitaan . Mutta on kyllä älytöntä että hän ostelee jotain verhoja tai sohvia tai muuta jonniinjoutavaa moskaa. Niillä ei oo mittää tarvetta .

Mulla on 38 kitaraa, lasken siihen mukaan akustiset-, sähkö-, basso- , baritoni- ja steelkitarat. Eikä tartte kenellekään niistä tilittää. Se on sitä elämänlaatua ilman mielensäpahoittajia.

Vierailija
199/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen osti salaa satisfyerin!

Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin satisfyerin. Nainen vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen runkkailunsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.

Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), nainen sitten ilmeisesti osti satisfyerin. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.

Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska nainen ei muistanut satisfyerin hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?

Vierailija
200/237 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies tekee noin naiselle, se tuomitaan taloudellisena väkivaltana.

Nyt ei ole kuulunut sen suuntaisia puheita, miksiköhän...

Koska täällä aina ap on väärässä