Mies osti salaa kitaran
Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies ei vaan jaksa enää maksaa pelkästään muiden harrastuksia? Aikuinen mies, käy töissä, eikä saa hankittua edes kitaraa kun salassa vaimolta.
Miten niin "edes kitaraa". Akustisen kitaran saisi halvalla, mutta sähkökitara vahvistimineen on ihan turkasen kallis kapistus. Tiedän, koska poika soittaa akustista kitaraa ja on jo yli vuoden ajan toivonut sähkökitaraa, mutta meillä ei ole ainakaan vielä siihen rahaa. Ja tulevan talven sähkölaskunäkymien myötä on entistä mahdottomampaa ostaa sitä hänelle.
meinaatko, että sähkökitara kuluttaa niin paljon sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kamala suhde, jos kitara pitää ostaa salaa
Kamala suhde, jos toinen ostelee salaa tavaroita itselleen ja toinen maksaa lasten kulut yksin.
Niinpä. Ehkä ap:llakin olisi jokin kallis haave, jota ei nyt pysty toteuttamaan. Miksi miehen harrastus olisi jotenkin oikeutetumpi ja ihan reilua että naiselle ei jää mitään omaa? Eihän kitaran ostamisessa olisi mitään pahaa jos se tosiaan ei olisi mistään pois, mutta tuolla taloudenpidolla se on pois toiselta.
Itse suosittelisin erittelemään omat rahat ja yhteiset, eli suurin osa nyt laitetaan yhteiseen pottiin ja joku pikkusumma jätetään omaan käyttöön joka kuukausi. Saa sitten siitä säästää ja ostaa jotain itselleenkin joskus. Se voi olla henkisesti tärkeää.
Tämä. Olisi hauska tietää mikä olisi palstalaisten tai aapeen miehen reaktio jos aapee kaikessa hiljaisuudessa hassaisi tonnin vaikkapa meikkeihin ja maksattaisi lasten kesämenot miehellä.
Olisiko mies hirveä tyranni jos harmistuisi asiasta?
Niin. Tätähän tarina ei kerro, kuinka paljon AP hassaa meikkeihin, hiustenpidennyksiin, rakennekynsiin, tekoripsiin ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan.
Ai niin, mutta ne ovatkin yhteiseksi hyväksi, miestä miellyttämään, parisuhteen ylläpitokuluja.
No se on toki eri asia jos myös ap käyttää lasten rahoja omiin henkilökohtaisiin ostoksiinsa. Aloituksen perusteella näin toimii vain mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala suhde, jos toinen ostelee salaa tavaroita itselleen ja toinen maksaa lasten kulut yksin.
Kamala suhde, jos perheen kaikki rahat menevät lasten harrastuksiin, eikä työssäkäyvä aikuinen voi ostaa mitään omaa itselleen. Taloudenhallinta on pahasti pielessä ja lapsilla liian kalliit/elitistiset harrastukset perheen tulotasoon nähden.
No se on jokaisen perheen oma asia miten pihisti haluavat lasten harrastusten takia elää. Ilmeisesti kuitenkin tällainen päätös on perheessä tehty.
aloituksesta jo selvisi kuka siinä perheessä päätökset tekee. mieheltä ei kysytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä kitara on kallis investointi keskituloiselle? Joo, niitä on monen hintaisia, mutta halvimmillaan saa alle sadalla eurolla, ja käytettynä varmaan jopa lähes ilmaiseksi.
Esim. https://www.thomann.de/fi/harley_benton_d_120ce_nt.htm
Laadukas kitara ei lähde tuolla hinnalla.
Tämä. Lisäksi kyseessä oli sähkökitara ja siihen tarvittaneen myös vahvistimet eli liikkunee tonneissa kokonaiskustannukset.
Aloittelijan ei ole välttämätöntä sijoittaa parhaisiin laitteisiin.
Keskustelu lähti kyllä nopeasti aivan uusiin sfääreihin. AP motkottaa kun ukko osti YHDEN kitaran, seurakunta haukkoo henkeään kuinka rahaa on palanut tuhansien eurojen edestä kitaraan ja vahvistimeen. Tuskin sieltä rojun keskeltä paljastui kokonaista studiota.
Osaatko käyttää googlea? Halvin sähkökitara maksaa uutena reilun parisataa, ok. Hintaskaala on kuitenkin tuosta parista sadasta useisiin tonneihin eli ihan normi sähkökitara maksaa jo sen 500 - 800 €.
Sähkökitara ilman vahvistimia on vähän turha. Toimii toki, jos ideana on harjoitella vain sormiotteita, mutta ei sillä musiikkia tehdä. Sanotaan, että vahvistimeen menee se pari sataa, niin aletaan olla jo tonnissa.
Toki, jos ap: mies on ostanut halvimman aloituspaketin, niin voihan se koko roska olla sen parisataa. Mutta ei 1000 - 2000 euroa sähkökitaraan, vahvistimineen, kitralaukkuun jne. ole edes paljon. Halvemmallakin pääsee.
Et osaa sinäkään. Löysitkö vain kalleimmat Gibsonit ja Fenderit? Epiphone, Tokai ja Fender valmistavat sekä näitä yli tonnin kitaroita, kuin myös edullisempia 300-700 euron hintaisia. Jos olet koskaan seurannut verkkokauppojen hintoja, niin tajuaisit sinäkin miten paljon löytyy niitä löytyy eri hintaluokista. Etkä ole kyllä kitaraan koskenutkaan, jos väität 400 euron ESP:n olevan yhtä huonoa laatua kuin 50 euron Eagle tai Harley Benton. AP ei koskaan edes kertonut millaisen kitaran ukko osti mutta täällä jo kauhistellaan kuinka ukko kehtasi ostaa tuhansien eurojen kamat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala suhde, jos perheen kaikki rahat menevät lasten harrastuksiin, eikä työssäkäyvä aikuinen voi ostaa mitään omaa itselleen. Taloudenhallinta on pahasti pielessä ja lapsilla liian kalliit/elitistiset harrastukset perheen tulotasoon nähden.
No se on jokaisen perheen oma asia miten pihisti haluavat lasten harrastusten takia elää. Ilmeisesti kuitenkin tällainen päätös on perheessä tehty.
aloituksesta jo selvisi kuka siinä perheessä päätökset tekee. mieheltä ei kysytä
Niin, siis mies tekee päätökset (ostaa kitaran) ja nainen maksaa viulut. Naiselta ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän mies jostain löydä naisen, joka tykkää kitaraa soittavista miehistä.
Täällä olisi yksi. Enkä ole edes hirveän musikaalinen, joten miehen ei tarvitse edes olla mikään Jimi Hendrix.
Olisipa ankeaa, jos ei voisi koskaan ostaa itse ansaitsemillaan rahoilla itselleen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kontrollifriikiltä. Eikö mies voi soitella kitaras lasten kanssa?
Lapset ovat jo teinejä ja heitä kiinnostaa isän soitto yhtä vähän kuin minua. Jos molemmat ostavat mitä huvittaa, niin kuka maksaa laskut?
Teini-ikäiset voivat kai myös itse hankkia ainakin osan rahoituksesta siihen erittäin kalliiseen harrastukseen, eikä odottaa, että vanhemmat maksavat kaiken.
No mies maksaa sinulle takaisin puolet lasten kesäleirimaksuista ja voit sen käyttää itseesi. Jatkossa joku yhteinen summa yhteiselle tilille ja lopuilla molemmat tekee mitä tykkää. Ei toki voi mennä niin että toisen rahoista ostetaan perheen jutut ja toinen tuhlaa vaan itseensä.
Seuraavalla kerralla on sinun vuorosi ostaa itsellesi jotain kallista. Pyydä konserttia.
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa. Ei siksi, että mies osti kitaran, vaan siksi, koska hän joutui tekemään sen salaa. Ehkä hän on säästänyt omista pienemmistä menoistaan jo pitkään, jotta on pystynyt sen kitaran ostamaan?
Jos minun puoliso kieltäisi minulta musiikin vain siksi, että se ei häntä kiinnosta, olisi se eron paikka. Musiikki on minulle terapiaa, ja puolisoani taas ei ole millään tavalla kiinnostunut musiikista. Kuitenkin hän on jopa itse ostanut minulle musiikkivehkeitä. Se viittaa siihen, että minun hyvinvoinnillani on hänelle merkitystä.
Mitä puolisosi hyvinvointi merkitsee sinulle?
Niin että naisen kuuluu ostaa lapsien jutut ja mies vaan tuhlaa itseensä? Ja olet huolissasi miehen hyvinvoinnista et naisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko kuulosti provolta ja sitä se olikin.
Ok, sinähän sen tiedät. Tervetuloa meille katsomaan
Tuon hyökkäävän tyylin perusteella en yhtään ihmettele, ettei mies ole uskaltanut kertoa sinulle kitarasta.
Ihme, ettei mies ole jo lähtenyt lätkimään.
Tässähän nyt nainen jätti kertomatta miten paljon hänellä menee rahaa vaatteisiin, meikkeihin, kampaajalle ym. Ai niin, nehän tietenkin ovat näitä talouden käyttömenoja, jotka maksetaan yhteisistä rahoista ja joista ei voi tinkiä, koska täytyyhän sitä olla "huoliteltu", vielä kun on paremmin palkattu kuin miehensä. Melkoinen jyrä kyllä ihan oman aloituksensa perusteella.
N. 66v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettisin miten ihmeessä olemme pistäneet itsemme niin huonoon jamaan että yhden vähän arvokkaamman esineen ostaminen lähes romuttaa meidän koko talouden. Ja miten ikävä ihminen minä olen, jos tuollainen asia pitää salata.
Ja miksi olemme laittaneet lapsemme harrastukseen, johon meillä ei oikeasti ole varaa. Jos mitään ei saa jäämään kulujen jälkeen säästöön menoja on yksinkertaisesti liikaa.
Olisin myös huolissani siitä virheellisestä kuvasta, jonka annamme lapsille elämällä elämää joka ei ele todellista.Mikä ei ole todellista? Kyllä meidän elämänne on ihan todellista. Saamme laskut maksettua, mutta varaa ei ole henkilökohtaisiin isoihin hankintoihin. Ei se ole mikään maailman erikoisin juttu.
Ei se välttämättä ole mikään "iso henkilökohtainen hankinta". Kertomasi mukan et tiedä kitaran hintaa. Noita saa kierrätyskeskuksistakin ja vakka mistä halvalla käytettynä.
Aloit vaan riehumaan tietämättä hintaa ja nyt mies ei viitsi enää kertoa että kympin maksoi.
Mä sain mun kitaran ilmaiseksi veljen ystävän jäämistöstä.
Jos mies on jo lykännyt kitaran ostoa vähintään 13 vuotta (teinit), niin missä vaiheessa ajattelit olevan sopiva tilanne sellainen hankkia? Eläkkeellä? Kitaran soittoa on vaikea opetella ja harrastaa ilman kitaraa, se on silloin sitä kuuluisaa ilmakitaransoittoa. Itse ostin kuudennen kitaran vähän aikaa sitten ja puoliso oli tyytyväinen koska juuri sellainen kitara, ulkonäöltään, lattiatelineestä puuttui.
Hieman ihmetyttää, ettei kitaran kokoinen esine ole aikaisemmin osunut asunnossa silmään..
Aika paljon oletuksia.
-Kitara oli uusi, ei käytetty. Tiedän, koska lapsi kysyi ja isä vastasi hänelle tähän.
- Vahvistimia on ennestään, kuten myös kitaroita, kuten kerroin.
-Tiedämme, ettei noin kallis laji ole järkevä talouden kannalta, mutta sitä ei enää montaa vuotta isoin harrasta ja on sovittu, että saa harrastaa kunnes itse haluaa lopettaa.
- Käyn kampaajalla kaksi kertaa vuodessa, meikkejä en osta ennen kuin on ihan pakko, minulla ei ole hiusten pidennyksiä tms kalliita härpäkkeitä, koska ei ole varaa sellaiseen. En osta edes uusia vaatteita, paitsi jos joku hajoaa ja on ihan pakko.
-Molemmilla meillä on harrastukset, minulla ja miehellä, tämän kitaransoiton lisäksi. En ole musiikkivastainen, päin vastoin, osaan soittaa muita soittimia (paitsi kitaraa) ja meillä on useita soittimia kitaroiden lisäksi kotona.
-En kerro lasten harrastusta, koska se ei ole tässä oleellista, mutta leirit maksoivat pari tonnia kuten kerroin ja maksan ne aina kesäisin kesälomarahoista.. Jos joku ei usko, niin olkoon uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon oletuksia.
-Kitara oli uusi, ei käytetty. Tiedän, koska lapsi kysyi ja isä vastasi hänelle tähän.
- Vahvistimia on ennestään, kuten myös kitaroita, kuten kerroin.
-Tiedämme, ettei noin kallis laji ole järkevä talouden kannalta, mutta sitä ei enää montaa vuotta isoin harrasta ja on sovittu, että saa harrastaa kunnes itse haluaa lopettaa.
- Käyn kampaajalla kaksi kertaa vuodessa, meikkejä en osta ennen kuin on ihan pakko, minulla ei ole hiusten pidennyksiä tms kalliita härpäkkeitä, koska ei ole varaa sellaiseen. En osta edes uusia vaatteita, paitsi jos joku hajoaa ja on ihan pakko.
-Molemmilla meillä on harrastukset, minulla ja miehellä, tämän kitaransoiton lisäksi. En ole musiikkivastainen, päin vastoin, osaan soittaa muita soittimia (paitsi kitaraa) ja meillä on useita soittimia kitaroiden lisäksi kotona.
-En kerro lasten harrastusta, koska se ei ole tässä oleellista, mutta leirit maksoivat pari tonnia kuten kerroin ja maksan ne aina kesäisin kesälomarahoista.. Jos joku ei usko, niin olkoon uskomatta.
Jatkossa vähän paremmin muotoiltuja aloituksia, niin ei tarvitse olettaa. Koskee toki tätä palstaa yleisemminkin, jollei tarkoitus ole sitten vain hankkia mahdollisimman suurta kannustusjoukkoa omalle puolelle, milloin ketäkin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Akustisen kitaran saisi halvalla, mutta sähkökitara vahvistimineen on ihan turkasen kallis kapistus.
Heh. Hyvä akustinen maksaa moninkertaisesti, verrattunu sähkikseen.