Mies osti salaa kitaran
Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ihmeellistä mikä pitää ihmisiä yhdessä kun on tuollainen suhde. Äijän kannattaisi lähteä äkkiä vetämään tuollaisesta suhteesta jos on vähääkään itsekunnioitusta jäljellä.
Tuollainen suhde, niin millainen? Mitä tiedät meidän suhteestamme muuta, kuin että mies osti salaa kitaran?
Osti salaa ja osti salaa. Oletko ehtinyt välissä keskustelemaan sen miehesi kanssa tästä suuresta kriisistä vai oletko päivästänyt koko päivän palstalla uhriutumassa? Onko Visan kohtalo edelleen mysteeri? Onko ne rahat nyt omia vai yhteisiä vaikka ei yhteistä tiliä ole? Selvitä nyt aikuinen ihminen asia sen ukkosi kanssa äläkä täällä ulise.
En ole ehtinyt, koska mies ei ole kotona. Onneksi sinun ei tarvitse lukea tätä ketjua, jos ei miellytä. Rahat ovat yhteisiä, molemmilla on omat tilit, asia on kerrottu moneen kertaan.
Ei sinunkaan ole pakko lukea jos vastaukset eivät miellytä. Tarina muuttuu joka viestissä. Omat tilit, rahat ovat yhteisiä, yhden kitaran osto ei ole mistään pois mutta silti hirveä meteli koko asiasta. Oi voi sentään.
Tämä on hauskaa ajanvietettä. Mahtavaa miten ihmiset eläytyvät tilanteeseemme ja jopa ärsyyntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ihmeellistä mikä pitää ihmisiä yhdessä kun on tuollainen suhde. Äijän kannattaisi lähteä äkkiä vetämään tuollaisesta suhteesta jos on vähääkään itsekunnioitusta jäljellä.
Tuollainen suhde, niin millainen? Mitä tiedät meidän suhteestamme muuta, kuin että mies osti salaa kitaran?
Osti salaa ja osti salaa. Oletko ehtinyt välissä keskustelemaan sen miehesi kanssa tästä suuresta kriisistä vai oletko päivästänyt koko päivän palstalla uhriutumassa? Onko Visan kohtalo edelleen mysteeri? Onko ne rahat nyt omia vai yhteisiä vaikka ei yhteistä tiliä ole? Selvitä nyt aikuinen ihminen asia sen ukkosi kanssa äläkä täällä ulise.
En ole ehtinyt, koska mies ei ole kotona. Onneksi sinun ei tarvitse lukea tätä ketjua, jos ei miellytä. Rahat ovat yhteisiä, molemmilla on omat tilit, asia on kerrottu moneen kertaan.
Ei sinunkaan ole pakko lukea jos vastaukset eivät miellytä. Tarina muuttuu joka viestissä. Omat tilit, rahat ovat yhteisiä, yhden kitaran osto ei ole mistään pois mutta silti hirveä meteli koko asiasta. Oi voi sentään.
Tämä on hauskaa ajanvietettä. Mahtavaa miten ihmiset eläytyvät tilanteeseemme ja jopa ärsyyntyvät.
Sanoo hän, joka ärsyyntyi salaisesta kitarasta.
Onhan tuo aika kallis ostos. Noin ei saisi tehdä, kun se on perheeltä pois. Pitäisi aina keskustella hankinnasta puolison kanssa.
En tarkoita loukata sinua ap, mutta onko mahdollista, että miehesi ei uskaltanut kertoa sinulle? Syystä, että olet muissakin asioissa kova kritisoimaan ja lyttäämään. Jos näin on, niin tuo on tapa, joka pilaa hyvänkin liiton. Ehkä miehesi halusi jotain omaa. On aina haaveillut osaavansa soittaa kitaraa, ja nyt päätti toteuttaa haaveensa.
Koska kitara on nyt ostettu, niin kannusta miestäsi. Hän selkeästi haluaa oppia soittamaan. Ja onhan tuo parempi ja halvempi harrastus, kuin istua baarissa kaljalla viikonloppuisin.
Ajattele asiaa positiivisuuden kautta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä kitara on kallis investointi keskituloiselle? Joo, niitä on monen hintaisia, mutta halvimmillaan saa alle sadalla eurolla, ja käytettynä varmaan jopa lähes ilmaiseksi.
Esim. https://www.thomann.de/fi/harley_benton_d_120ce_nt.htm
Laadukas kitara ei lähde tuolla hinnalla.
Tämä. Lisäksi kyseessä oli sähkökitara ja siihen tarvittaneen myös vahvistimet eli liikkunee tonneissa kokonaiskustannukset.
Aloittelijan ei ole välttämätöntä sijoittaa parhaisiin laitteisiin.
Meinaat, että tonnilla tai parialla saa parhaan sähkökitaran vahvistimineen? Yleisesti aloittelijankaan ei kannata ostaan kaikkein halvinta, koska yleensä halpa on huonoa ja laatu on heikko. Riittävän hyvät laitteet heti alkuun, niin ei tarvitse olla ostamassa heti uusia.
Kuka on sanonut että tonnilla tai parilla saa "parhaan" sähkökitaran vahvistimineen? Varmaan se paras maksaa kymmeniä tonneja, mutta kyllä tonnilla tai parilla saa ihan kelpo pelin jo, ja varmasti riittää aloittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei ole huomannut rahojen häviämistä yhteiseltä tililtä moneen kuukauteen (eikä vieläkään osaa käydä tililtä katsomassa, mitä kitara maksoi), niin mikä ongelma tässä oikein on? Ilmeisesti eivät elä kädestä suuhun.
Mies sai kesällä kesälomarahat, kuten minäkin ja osti kitaran niillä. Se siis ei tavallaan ollut mistään pois.
Mies sai lomarahan, osti itselleen jotain eikä se ole mistään pois. Eli mikä nyt oli se varsinainen ongelma? Sekö että ei kertonut mihin aikoo omat rahansa käyttää vai täh?
Ensinnäkin hän valehteli omien rahojensa käytöstä. Minä käytin omat rahani yhteisiin menoihin (leireihin) ja mies omaan. Olisi ollut reilua edes kertoa asiasta eikä piilotella kitaraa. Ehkä minäkin ostan jotain itselleni ensi kesänä ja mies maksaa vuorostaan omillaan leirit.
Aha. Se on siis salailua, jos omalla rahalla sattuu ostamaan itselleen jotain ilman että raportoi tarkasti mitä on ostanut ja mitä maksoi? Kuulostaa hyvin epäterveeltä suhteelta.
Se on salailua, että sanoo maksavansa Visan tyhjäksi ja ostaakin kitaran, jota piilottelee kuukausikaupalla.
Entäs jos se visa lasku oli myös kitaraan?Sehän on voinut tilata sen vaikka ulkomailta jostain ja maksaa visalla. Ja tiiätkö että piilotteli kuukausia vai luulitko? Onhan siinä kitaran saapumisessakin voinut mennä tovi. Ymmärrän kyllä että mies piilottelee kitaraa jos reaktio on tuollainen, että toisen eka reaktio kitaran löytämiseen on tyyliä"se saatanan kavala ukko ostikin rahoillaan jotain jonka aikoi pimittää multa". Onkohan teillä rahan käytöstä aina joku erittely erikseen. Toki jos ootte aikuisten oikeasti joka ikinen iikka sitä mieltä että harrastukset menee yli muiden niin oishan toki reilua että ukko olis osan maksanut. Tehkää niin että ens harkat maksaa mies ja sä saat ostaa vaikka oman kitaran. Vois olla ihan hyvä keino sunkin rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aika kallis ostos. Noin ei saisi tehdä, kun se on perheeltä pois. Pitäisi aina keskustella hankinnasta puolison kanssa.
En tarkoita loukata sinua ap, mutta onko mahdollista, että miehesi ei uskaltanut kertoa sinulle? Syystä, että olet muissakin asioissa kova kritisoimaan ja lyttäämään. Jos näin on, niin tuo on tapa, joka pilaa hyvänkin liiton. Ehkä miehesi halusi jotain omaa. On aina haaveillut osaavansa soittaa kitaraa, ja nyt päätti toteuttaa haaveensa.
Koska kitara on nyt ostettu, niin kannusta miestäsi. Hän selkeästi haluaa oppia soittamaan. Ja onhan tuo parempi ja halvempi harrastus, kuin istua baarissa kaljalla viikonloppuisin.
Ajattele asiaa positiivisuuden kautta. :)
Hyvin mahdollista, ettei uskaltanut kertoa, koska arveli, etten olisi asiasta yhtä innoissani kuin hän. Mutta tämä kitarahaave on toteutettu jo monta kertaa. Kyseessä ei ole miesraukka, joka ei ole koskaan saanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse keksisin kyllä hauskempia ajanvietetapoja kun hekumoida av-palstalla. Mä oon täällä koska tää oli tällä hetkellä pask oista vaihtoehdoista vähiten huono. Vissiin sulla sama sitten.
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa. Ei siksi, että mies osti kitaran, vaan siksi, koska hän joutui tekemään sen salaa. Ehkä hän on säästänyt omista pienemmistä menoistaan jo pitkään, jotta on pystynyt sen kitaran ostamaan?
Jos minun puoliso kieltäisi minulta musiikin vain siksi, että se ei häntä kiinnosta, olisi se eron paikka. Musiikki on minulle terapiaa, ja puolisoani taas ei ole millään tavalla kiinnostunut musiikista. Kuitenkin hän on jopa itse ostanut minulle musiikkivehkeitä. Se viittaa siihen, että minun hyvinvoinnillani on hänelle merkitystä.
Mitä puolisosi hyvinvointi merkitsee sinulle?
Miksi aikuisen miehen hyvinvoinnin pitäisi kiinnostaa minua? Minua kiinnostaa se että lapseni saavat parhaat harrastukset ja leirit ja itse saan mitä haluan. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri henkilö, mutta sun tekstistä saa kuvan ettei teillä ehkä asiat ole niin hyvin parisuhteessa kuin vois olla. Jos olen väärässä niin saa korjata, vaikka eihän se mulle tai kellekään muullekaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa. Ei siksi, että mies osti kitaran, vaan siksi, koska hän joutui tekemään sen salaa. Ehkä hän on säästänyt omista pienemmistä menoistaan jo pitkään, jotta on pystynyt sen kitaran ostamaan?
Jos minun puoliso kieltäisi minulta musiikin vain siksi, että se ei häntä kiinnosta, olisi se eron paikka. Musiikki on minulle terapiaa, ja puolisoani taas ei ole millään tavalla kiinnostunut musiikista. Kuitenkin hän on jopa itse ostanut minulle musiikkivehkeitä. Se viittaa siihen, että minun hyvinvoinnillani on hänelle merkitystä.
Mitä puolisosi hyvinvointi merkitsee sinulle?
Miksi aikuisen miehen hyvinvoinnin pitäisi kiinnostaa minua? Minua kiinnostaa se että lapseni saavat parhaat harrastukset ja leirit ja itse saan mitä haluan. AP
Toivottavasti olet ap trolli, etkä oikeasti tuommoinen parisuhteessa. -Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kamala suhde, jos kitara pitää ostaa salaa
Kamala suhde, jos toinen ostelee salaa tavaroita itselleen ja toinen maksaa lasten kulut yksin.
Niinpä. Ehkä ap:llakin olisi jokin kallis haave, jota ei nyt pysty toteuttamaan. Miksi miehen harrastus olisi jotenkin oikeutetumpi ja ihan reilua että naiselle ei jää mitään omaa? Eihän kitaran ostamisessa olisi mitään pahaa jos se tosiaan ei olisi mistään pois, mutta tuolla taloudenpidolla se on pois toiselta.
Itse suosittelisin erittelemään omat rahat ja yhteiset, eli suurin osa nyt laitetaan yhteiseen pottiin ja joku pikkusumma jätetään omaan käyttöön joka kuukausi. Saa sitten siitä säästää ja ostaa jotain itselleenkin joskus. Se voi olla henkisesti tärkeää.
Tämä. Olisi hauska tietää mikä olisi palstalaisten tai aapeen miehen reaktio jos aapee kaikessa hiljaisuudessa hassaisi tonnin vaikkapa meikkeihin ja maksattaisi lasten kesämenot miehellä.
Olisiko mies hirveä tyranni jos harmistuisi asiasta?
Meikkeihin tonni? Meikithän on ihan kulutustavaraa, joten ei niitä voi kitaraan verrata joka on parhaimmillaan eliniän kestävä ostos. Jos mies olisi ostanut bisseä tonnilla, niin se vertautuisi noihin meikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kamala suhde, jos kitara pitää ostaa salaa
Kamala suhde, jos toinen ostelee salaa tavaroita itselleen ja toinen maksaa lasten kulut yksin.
Niinpä. Ehkä ap:llakin olisi jokin kallis haave, jota ei nyt pysty toteuttamaan. Miksi miehen harrastus olisi jotenkin oikeutetumpi ja ihan reilua että naiselle ei jää mitään omaa? Eihän kitaran ostamisessa olisi mitään pahaa jos se tosiaan ei olisi mistään pois, mutta tuolla taloudenpidolla se on pois toiselta.
Itse suosittelisin erittelemään omat rahat ja yhteiset, eli suurin osa nyt laitetaan yhteiseen pottiin ja joku pikkusumma jätetään omaan käyttöön joka kuukausi. Saa sitten siitä säästää ja ostaa jotain itselleenkin joskus. Se voi olla henkisesti tärkeää.
Tämä. Olisi hauska tietää mikä olisi palstalaisten tai aapeen miehen reaktio jos aapee kaikessa hiljaisuudessa hassaisi tonnin vaikkapa meikkeihin ja maksattaisi lasten kesämenot miehellä.
Olisiko mies hirveä tyranni jos harmistuisi asiasta?
Meikkeihin tonni? Meikithän on ihan kulutustavaraa, joten ei niitä voi kitaraan verrata joka on parhaimmillaan eliniän kestävä ostos. Jos mies olisi ostanut bisseä tonnilla, niin se vertautuisi noihin meikkeihin.
Eikö naiset muka käytä rahaa mihinkään muuhun kuin meikkeihin?Kyllä on suppea käsitys naisista/naisena olemisesta.
Tää keskusteluhan jääty nopsaan. Toivottavasti se meinaa sitä, että ap on sopinut miehen kanssa asiat:)
En pysty käsittämään, miksi kukaan haluaisi parisuhteeseen av-mamman kanssa.