Mies osti salaa kitaran
Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (237)
Melko hämmentävä otsikko. Meilläkin noita kitaroita on seinillä ja sänkyjen alla ja päällä, ei tulis mieleenkään "kieltää" niitä hankkimasta. Meillä voi ihan itse päättää mitä omilla rahoillaan tekee, ihan hullua jos ei ole ns omaa rahaa, aikuisilla ihmisillä.
Ensinnäkin jos mies on ostanut "salaa" kitaran, eikä se näy yhteistilin tms. hankinnoissa, niin eikö tuo tarkoita silloin sitä, että mies on itse säästänyt rahat kitaraan? Vaikka kuinka parisuhteessa olisi yhteiset rahat, niin ei se silti tarkoita sitä, että rahaa ei voisi koskaan ikinä käyttää omiin harrastusmenoihinsa.
Jos lasten harrastus on niin kallis, että se syö kaikki keskituloisen perheen varat, niin silloin ongelma löytyy sieltä suunnalta. Ei siitä, että mies ostaa kerta hankintana itselleen mieluisan harrastusvälineen. Kitara nyt ei loppujen lopuksi ihan hillittömän kallis hankinta ole, harrastelijalle toimivia settejä saa kuitenkin muutamilla satasilla. Tuskin se miehen kitara nyt esim. mikään Gibsonin Les Paul 59:n parempaa sarjaa oleva kymppitonnin soitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä kitara on kallis investointi keskituloiselle? Joo, niitä on monen hintaisia, mutta halvimmillaan saa alle sadalla eurolla, ja käytettynä varmaan jopa lähes ilmaiseksi.
Esim. https://www.thomann.de/fi/harley_benton_d_120ce_nt.htm
Laadukas kitara ei lähde tuolla hinnalla.
Tämä. Lisäksi kyseessä oli sähkökitara ja siihen tarvittaneen myös vahvistimet eli liikkunee tonneissa kokonaiskustannukset.
Aloittelijan ei ole välttämätöntä sijoittaa parhaisiin laitteisiin.
Keskustelu lähti kyllä nopeasti aivan uusiin sfääreihin. AP motkottaa kun ukko osti YHDEN kitaran, seurakunta haukkoo henkeään kuinka rahaa on palanut tuhansien eurojen edestä kitaraan ja vahvistimeen. Tuskin sieltä rojun keskeltä paljastui kokonaista studiota.
Osaatko käyttää googlea? Halvin sähkökitara maksaa uutena reilun parisataa, ok. Hintaskaala on kuitenkin tuosta parista sadasta useisiin tonneihin eli ihan normi sähkökitara maksaa jo sen 500 - 800 €.
Sähkökitara ilman vahvistimia on vähän turha. Toimii toki, jos ideana on harjoitella vain sormiotteita, mutta ei sillä musiikkia tehdä. Sanotaan, että vahvistimeen menee se pari sataa, niin aletaan olla jo tonnissa.
Toki, jos ap: mies on ostanut halvimman aloituspaketin, niin voihan se koko roska olla sen parisataa. Mutta ei 1000 - 2000 euroa sähkökitaraan, vahvistimineen, kitralaukkuun jne. ole edes paljon. Halvemmallakin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä, että se kitara on merkki lähestyvästä keski-iän kriisistä, jolloin ihminen katsoo nuoruuden haaveitaan ja toivoo vielä voivansa ne toteuttaa. Joillakin keski-iän kriisi tuottaa puolison vaihdon. Pidä se mielessäsi, kun tekee mieli into pinkeänä toista määräillä.
Jotkut kyllä sitten myös vain tykkää soittaa ilman sen kummempia kriisejä tai vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä kitara on kallis investointi keskituloiselle? Joo, niitä on monen hintaisia, mutta halvimmillaan saa alle sadalla eurolla, ja käytettynä varmaan jopa lähes ilmaiseksi.
Esim. https://www.thomann.de/fi/harley_benton_d_120ce_nt.htm
Laadukas kitara ei lähde tuolla hinnalla.
Tämä. Lisäksi kyseessä oli sähkökitara ja siihen tarvittaneen myös vahvistimet eli liikkunee tonneissa kokonaiskustannukset.
Aloittelijan ei ole välttämätöntä sijoittaa parhaisiin laitteisiin.
Hyvissä soittimissa arvo säilyy ja jopa nousee. Huonoilla (=halvoilla) soittimilla innostus katoaa.
Vedit hatusta koko jutun. Mikäli jos olisi totta? On suhteenne isosti vialla.En yhtään ihmettelekään kun tällä on aikaa kirjotella asiasta.Revitää koti asiat julkisuuteen.Kai menet kerto naapureillekin? Outoa pitää toiselta osapuolelta ostokset salaa? Syy miksi :Yksi päivä mies häipyy kitaransa kanssa ja koskaan ei palaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa hirveältä kotityrannilta. Meillä on 10 kitaraa, 1 piano ja kolmet kosketinsoittimet. Musiikki on hieno harrastus.
Kai niitä kitaroita voi olla vaikka sata pisin maita ja mantuja jos on rahaa niistä huolimatta osallistua lastensa kuluihin.
Erotkaa. Ei siksi, että mies osti kitaran, vaan siksi, koska hän joutui tekemään sen salaa. Ehkä hän on säästänyt omista pienemmistä menoistaan jo pitkään, jotta on pystynyt sen kitaran ostamaan?
Jos minun puoliso kieltäisi minulta musiikin vain siksi, että se ei häntä kiinnosta, olisi se eron paikka. Musiikki on minulle terapiaa, ja puolisoani taas ei ole millään tavalla kiinnostunut musiikista. Kuitenkin hän on jopa itse ostanut minulle musiikkivehkeitä. Se viittaa siihen, että minun hyvinvoinnillani on hänelle merkitystä.
Mitä puolisosi hyvinvointi merkitsee sinulle?
Se saa faneja ja ne alkaa puristella sun ukkoa. Hevijumala siitä vielä tulee ja tuohta liikkuu. Mä ostin juuri viidennen kitaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?
Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.
Käytännössä teillä teinit elää unelmiaan ja sinulle se sopii ja mies yrittää salaa edes saada elämäänsä jotain mitä oikeasti haluaisi tehdä.
Mitä jos panostaisit se miehesi onnellisuuteen yhtä paljon kun niiden teinien?
Tai sitten teinit elävät äitinsä unelmaa.
No kyllä minä ymmärrän ap:ta. Meilläkin on kyllä kitaroita ja harrastusvempeleitä vaikka kuinka, mutta jos olisi rahat tiukoilla ja minä käyttäisin kaikki omani johonkin yhteiseen samalla kun toinen ostaa itselleen jotain, niin eihän se vaan reilua ole.
Mutta yleisesti ottaen tuossa kyllä olisi vakavan keskustelun paikka siitä, miten talous jatkossa hoidetaan. Selvästi mies kaipaa sitä, että olisi edes vähän omaakin rahaa käytössä. Mitä jos suunnittelisitte ja budjetoisitte talouttanne, ja perustaisitte yhteisen tilin jonne molemmat laittaa sovitun verran rahaa joka kuukausi. Sieltä sitten maksetaan kaikki yhteiset ja ne lasten harrastukset, ja jos jotain jää yli niin sitä saa käyttää. Tuo "se maksaa kummalla on rahaa"-tyyli on vähän riskialtis juuri siksi, että toinen voi sitten tuhlata omansa ja maksattaa toisella kaiken. Toisaalta samalla molemmilla on se oma vapaus tehdä mitä huvittaa niillä jäljelle jääneillä rahoilla. Ymmärrän miehenkin tarpeen saada joskus ostettua itselleen jotain. Meilläkin toisinaan on käyty samantyylisiä keskusteluja, mies priorisoisi omia harrastuksiaan ja minä yhteisiä kodin ja perheen asioita. Kompromisseja joutuu tekemään, kumpikin.
Minun ei tarvitse suhtautua mitenkään, kun on erilliset rahat. Niin pitkään kuin mies maksaa oman puolikkaansa yhteisistä menoista, hän saa ostella kitaroita ja mitä tahansa muutakin. (Niitä kitaroita oman laskuoppini mukaan onkin jo ainakin kolme sähköistä ja yksi akustinen. Moottoripyöriä kaksi.)
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa. Ei siksi, että mies osti kitaran, vaan siksi, koska hän joutui tekemään sen salaa. Ehkä hän on säästänyt omista pienemmistä menoistaan jo pitkään, jotta on pystynyt sen kitaran ostamaan?
Jos minun puoliso kieltäisi minulta musiikin vain siksi, että se ei häntä kiinnosta, olisi se eron paikka. Musiikki on minulle terapiaa, ja puolisoani taas ei ole millään tavalla kiinnostunut musiikista. Kuitenkin hän on jopa itse ostanut minulle musiikkivehkeitä. Se viittaa siihen, että minun hyvinvoinnillani on hänelle merkitystä.
Mitä puolisosi hyvinvointi merkitsee sinulle?
Ap kertoi että miehellä oli jo ennestään kitaroita, piti vaan saada uusi. Ehkä tässä olisi nyt molemmin puolin vähän keskustelun paikka siitä miten toimitaan. Ap on ehkä jyrännyt liikaa, mutta mies taas valehdellut ja maksattanut ap:lla yhteisiä menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vedit hatusta koko jutun. Mikäli jos olisi totta? On suhteenne isosti vialla.En yhtään ihmettelekään kun tällä on aikaa kirjotella asiasta.Revitää koti asiat julkisuuteen.Kai menet kerto naapureillekin? Outoa pitää toiselta osapuolelta ostokset salaa? Syy miksi :Yksi päivä mies häipyy kitaransa kanssa ja koskaan ei palaa takaisin.
Anonyymi palsta ei ole julkisuus.
Ehkä. Aloittavat sitten uudestaan kun kykenevät itse maksamaan. Paitsi tietysti eivät aloita, koska ja joutuvat maksamaan ne heidän omien lastensa harrastukset.
Oliko miehellä jotain harrastuksia edes ennen?