Mies osti salaa kitaran
Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?
Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat eivät ilmeisesti ymmärrä miten paljon sähkökitara maksaa.
Meillä ainakin keskusteltaisiin asiasta etukäteen.
Ap:n tapauksessa etukäteen olisi ollut turha keskustella, kun ap olisi tyrmännyt hankinnan kuitenkin. Vaikka mies olisi miten säästänyt rahat kitaraan, niin tyranni-ap olisi kyllä keksinyt niille rahoille muuta käyttöä.
Miksi osti salaa?
Ja saa Miehellä olla oma harrastus josta tykkää!
Ja kitaran soitto ja sen opettelelu ei ole sinulta pois ole Hyvilläsi
että ei ole raha menny Huumeisiin ja viinaan eikä vieraisiin naisiin!
Nyt on kansanopistoissa kitaransoitto kurssejakin ,
Ja voi opiskella joko paikan päällä tai opettajan kanssa videoitse.
Joko ryhmissä tai yksityisesti .
Hyvää kitaran soittoa vaan.
Kyllä se siitä, ..
Ehkä ois että jos et jaksa kuulla niin hän voi mennä opiskelemaan soittoa opistolle.
🎸🎼🎶🎵
Niin kerta varkain on ostanut siitä päätellen että hän myös opettelee Vasta sillä soittamaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mies maksaa lasten kuluista enemmän ensi kuussa. Tai vaikka jouluun asti. Helppoa.
Ei se niin voi mennä että sinä maksat lasten viulut ja mies omat kitaransa (hehheh).
Jos ap:n kuvaus pitää paikkansa, niin kummankin rahat menee jo lasten ja yhteisiin menoihin. Tällöinhän miehen kaikkien rahojen pitäisi mennä jo lasten viuluihin (heh heh, mikä sanaleikki). Eli ei hän silloin voi maksaa enempää.
Kesälomarahoista maksoi, muuten ei olisikaan ollut mahdollista. Minä maksoin omistani lasten leirit.
Mies ase ohimolla pakotti sinut maksamaan? Miksi ette jakaneet lasten kuluja?
En ole ap, mutta jotenkin tämmöin jäkätys ihmetyttää. Normiperheessä on ihan tavallista, että laskut maksaa se, jolla on tilillä rahaa tai näitä maksetaan vuorotelleen, eikä kaikkea tasta just sillä hetkellä sentilleen.
Ongelmanahan tässä mallissa on se, että jos toisen tili on tyhjä, koska rahat menee omiin juttuihin.
Ap:n kuvauksen perusteella perheen menot ja tulot on kyllä tiedossa, paitsi miehen kesälomarahojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jäikö ap se visalasku maksamatta?
Sitä en tiedä
Mun miehellä on parikymmentä kitaraa. Itse on jokaisen maksanut omalla palkallaan. Ei juo eikä polta. Ostakoon ihan vapaasti kitaroita, kun niistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mies maksaa lasten kuluista enemmän ensi kuussa. Tai vaikka jouluun asti. Helppoa.
Ei se niin voi mennä että sinä maksat lasten viulut ja mies omat kitaransa (hehheh).
Jos ap:n kuvaus pitää paikkansa, niin kummankin rahat menee jo lasten ja yhteisiin menoihin. Tällöinhän miehen kaikkien rahojen pitäisi mennä jo lasten viuluihin (heh heh, mikä sanaleikki). Eli ei hän silloin voi maksaa enempää.
Kesälomarahoista maksoi, muuten ei olisikaan ollut mahdollista. Minä maksoin omistani lasten leirit.
Mies ase ohimolla pakotti sinut maksamaan? Miksi ette jakaneet lasten kuluja?
En ole ap, mutta jotenkin tämmöin jäkätys ihmetyttää. Normiperheessä on ihan tavallista, että laskut maksaa se, jolla on tilillä rahaa tai näitä maksetaan vuorotelleen, eikä kaikkea tasta just sillä hetkellä sentilleen.
Ongelmanahan tässä mallissa on se, että jos toisen tili on tyhjä, koska rahat menee omiin juttuihin.
Ap:n kuvauksen perusteella perheen menot ja tulot on kyllä tiedossa, paitsi miehen kesälomarahojen suhteen.
Juuri näin, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat eivät ilmeisesti ymmärrä miten paljon sähkökitara maksaa.
Meillä ainakin keskusteltaisiin asiasta etukäteen.
Niitä on aika monen hintaisia, samoin kuin vahvistimia. Ei ihan kelvolliseen harrastajapakettiin mene tuhansia euroja. Saahan niihin tietysti uppoamaan rahaa vaikka kunka, mutta kun AP ei antanut mitään tietoa siitä kitaran oikeasta hinnasta, niin aravailuahan tämä on kaikkien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?
Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.
Noniin ja tässähän se syy tulikin. Mies on yrittänyt kertoa ostavansa kitaran ja varmana ehdottanutkin miten sen rahoittaa. Ap:lta on tullut aina täystyrmäys ja perään syyllistävä lista miten pitäisi terassikalusteetkin uusia ja ties mitä muuta. Nyt sitten ihmetellään pöyristyneenä miten se mies meni kitaran ostamaan, vaikka ap sen jo kielsi.
No oliko mies jättänyt jonkun yhteisen menon maksamatta? Silloin pitäisin huolestuttavana, että salaa ja valehtelee niin että perhe ajautuu taloudelliseen ahdinkoon. Jos hoiti myös sovitut perheen menot, niin no damage done.
Miksi teillä on täysin yhteiset rahat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö ap se visalasku maksamatta?
Sitä en tiedä
Mitäh?! Et tiedä?! Mikä teidän välillä oikein mättää?!
Lopetan tämän jälkeen kommentoinnin, koska työt alkaa, mutta pari asiaa.
Miehellä on ennenkin ollut kitaroita, tämä ei ole ensimmäinen. En ole kieltänyt ostamasta, mutta jos rahaa ei ole tuollaiseen hankintaan, niin sitä ei ole. Ei se ole minun halustani kiinni. Mies ei halua, että lapset joutuvat lopettamaan harrastuksensa, minä en pakota teinejä harrastamaan tai päätä yksin sitä, että rahat menevät siihen, vaan se on yhdessä sovittu. Muutaman vuoden jaksamme vielä kiristää vyötä, sitten teinit lopettavat varmasti luonnostaan ja elämämme helpottuu tältä osin. Vielä kerran, tämä on ollut yhteinen päätös panostaa lasten harrastuksiin.
Jos meidän taloudessa jokainen sentti olisi tarkoin laskettu, että riittävät elämiseen, kyllä minäkin vetäisin herneitä nenään, ap:n tapauksessa. Miten se olisi reilua, että kaikki minun lomarahat menisivät yhteiseen käyttöön ja puolison vastaavat johonkin hänen omaan ja vielä valehtelisi siitä mihin rahansa käyttää. Etukäteen olisi toki voitu käydä keskustelua siitä, että puoliso haluaa hankkia asian x ja onko ok, että kesän ylimääräiset kulut menee nyt minun rahoista. Kyllä se olisi ollut ok. Valehtelu olisi minulle se suurin kiukustumisen aihe.
Kuten tuossa edellä mainittiin ei sähkökitara välttämättä maksa kovinkaan paljon. Itse ostin reilu vuosi sitten käytetyn sähkökitaran joka maksoi 60€. Sain siitä puhdistamalla, huoltamalla ja säätämällä ihan käyttökelpoisen soittimen jota käytän opetustyössä.
Vierailija kirjoitti:
Jos meidän taloudessa jokainen sentti olisi tarkoin laskettu, että riittävät elämiseen, kyllä minäkin vetäisin herneitä nenään, ap:n tapauksessa. Miten se olisi reilua, että kaikki minun lomarahat menisivät yhteiseen käyttöön ja puolison vastaavat johonkin hänen omaan ja vielä valehtelisi siitä mihin rahansa käyttää. Etukäteen olisi toki voitu käydä keskustelua siitä, että puoliso haluaa hankkia asian x ja onko ok, että kesän ylimääräiset kulut menee nyt minun rahoista. Kyllä se olisi ollut ok. Valehtelu olisi minulle se suurin kiukustumisen aihe.
He olivat yhdessä sopineet, että ap maksaa harrastuskulut ja mies visalaskun. Ja nyt ap ei tiedä mikä oli visalakun kohtalo.🤣
Ketjun seuraaminen on vaikeaa, minä en aina ole ihan selvillä, kuka kirjoittajista on ap!
(Ps. Kyllä, minulla on lukihäiriö.)
Todella kummallinen ketju. Jo kolme sivua kommentteja joissa ei kuitenkaan puututa kaikkein olennaisiimpaan asiaan: miksi ihmeessä aloittajalla ja hänen miehellään eli kahdella aikuisella työssäkäyvällä ihmisellä on yhteiset rahat? Minä en ikinä suostuisi. Haluan käyttää omia rahojani mihin haluan: sijoituksiin, lasten ja miehen henmottelemiseen, taideostoksiin jne. Enkä todellakaan halua että miehen ostokset horjuttavat minun talouttani.
Aloittaja ja miehensä ottavat kynän, paperia, taskulaskimet ja tiliotteet. Listaavat pakolliset yhteiset menot ja sopivat miten ne jaetaan (meillä jaetaan kuittien mukaan, nettotulojen suhteessa kerran viikossa). Loput rahat jää itselle. Sisustaminen, lomailu, ym yhteiset kulut ovat ylimääräisiä joten niistä sovitaan erikseen ja ne maksetaan yhdessä vain jos se on molemmille Ok. Meillä on joskus niin että minä vien koko perheen risteilylle. Mies taas on hankkinut esim uuden grillin johon minä en halunnut osallistua.
Aloittaja voisi sitten iloisella mielellä kannustaa miestään kitaransoitossa ja kaikessa muussakin mikä on miehelle tärkeää. Samoin aloittaja voisi alkaa pohtia mitkä ovat tärkeitä asioita juuri hänelle itselleen. Haluaisiko ap aloittaa uuden harrastuksen tai kenties ruveta sijoittamaan rahastoihin?
Vielä yksi tärkeä huomio: jos puolisoilla ei ole avioehtoa se kannattaa heti tehdä. Ihan molempien turvaksi.
Kiva harrastus.Mutta merkillistä että et ole kuullut hänen soittavan!
On teillä kyllä aika hemmetin surkea taloudellinen tilanne, jos 300-500 euron kitara vetää koko talouden kuralle. Vai meinaatko että kaikki kitarat ovat Bob Dylanin siunaamia 100.000$ keppejä?