Mies osti salaa kitaran
Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?
Kyllä mies on kertonut haluavansa kitaran. Mutta ei ole kertonut ostaneensa sitä. Ja syy on selvä, mikä on tuhanteen kertaan tässä kerrottu. Meillä ei ole rahaa isoihin henkilökohtaisiin hankintoihin. Käytännössä se maksaa, kenellä on rahaa vielä jäljellä. Eli jos miehellä ei ole, minä maksan.
Käytännössä teillä teinit elää unelmiaan ja sinulle se sopii ja mies yrittää salaa edes saada elämäänsä jotain mitä oikeasti haluaisi tehdä.
Mitä jos panostaisit se miehesi onnellisuuteen yhtä paljon kun niiden teinien?Eli lapsilta harrastukset pois ja miehelle lisää harrastuksia?
Tai lasten harrastukset kohtuullisemman hintaiseksi ja molemmat vanhemmat saisivat käyttää vähän rahaa myös itseensä? Hehän sen kaiken tienaavat. Nyt ei ole kuitenkaan kyse siitä, saako joku ylimääräisen puurolautasen, vaan että vanhempien kaikki rahat syydetään lasten harrastuksiin. Mikä järki? Voisi sitä jälkikasvua opettaa kunniottamaan myös vanhempien toiveita ja unelmia. Niitä voi olla muutakin kuin opetella salaa vaimolta soittamaan kitaraa jossain komeron nurkassa. Ei helvetti.
Ja ne rahat on syydetty tähän "teineille niin rakkaaseen harrastukseen", mitä, kymmenisen vuoden ajan, kun se kerran on "kulkenut pienestä asti osana elämää". Johan tuossa näivettyy, kun ei koskaan itselleen mitään saa.
Ja tämä teini on jo ilmoittanut, että tämä "niin rakas" harrastus loppuu kuin seinään, kun hän täyttää 18v, tai kun aloittaa lukion, tai ... AP ei ole tarkemmin kertonut, mikä on se takaraja, mihin asti teini suostuu tätä "niin rakasta" harrastusta jatkamaan. Mutta pari vuotta vielä.
Niin, että kenellekähän tämä harrastus nyt mahtaa ollakaan rakas?
Älä puhu p*skaa. Teinit eivät ole puhuneet ikinä harrastuksen lopettamisesta. Harva jatkaa kilpailua enää aikuisena. Älä oleta omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei ole huomannut rahojen häviämistä yhteiseltä tililtä moneen kuukauteen (eikä vieläkään osaa käydä tililtä katsomassa, mitä kitara maksoi), niin mikä ongelma tässä oikein on? Ilmeisesti eivät elä kädestä suuhun.
Mies sai kesällä kesälomarahat, kuten minäkin ja osti kitaran niillä. Se siis ei tavallaan ollut mistään pois.
Mies sai lomarahan, osti itselleen jotain eikä se ole mistään pois. Eli mikä nyt oli se varsinainen ongelma? Sekö että ei kertonut mihin aikoo omat rahansa käyttää vai täh?
Ensinnäkin hän valehteli omien rahojensa käytöstä. Minä käytin omat rahani yhteisiin menoihin (leireihin) ja mies omaan. Olisi ollut reilua edes kertoa asiasta eikä piilotella kitaraa. Ehkä minäkin ostan jotain itselleni ensi kesänä ja mies maksaa vuorostaan omillaan leirit.
Aha. Se on siis salailua, jos omalla rahalla sattuu ostamaan itselleen jotain ilman että raportoi tarkasti mitä on ostanut ja mitä maksoi? Kuulostaa hyvin epäterveeltä suhteelta.
Se on salailua, että sanoo maksavansa Visan tyhjäksi ja ostaakin kitaran, jota piilottelee kuukausikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei ole huomannut rahojen häviämistä yhteiseltä tililtä moneen kuukauteen (eikä vieläkään osaa käydä tililtä katsomassa, mitä kitara maksoi), niin mikä ongelma tässä oikein on? Ilmeisesti eivät elä kädestä suuhun.
Mies sai kesällä kesälomarahat, kuten minäkin ja osti kitaran niillä. Se siis ei tavallaan ollut mistään pois.
Mies sai lomarahan, osti itselleen jotain eikä se ole mistään pois. Eli mikä nyt oli se varsinainen ongelma? Sekö että ei kertonut mihin aikoo omat rahansa käyttää vai täh?
Ensinnäkin hän valehteli omien rahojensa käytöstä. Minä käytin omat rahani yhteisiin menoihin (leireihin) ja mies omaan. Olisi ollut reilua edes kertoa asiasta eikä piilotella kitaraa. Ehkä minäkin ostan jotain itselleni ensi kesänä ja mies maksaa vuorostaan omillaan leirit.
Oho, tyttö alkoi uhittelee.
Mitäs jos ottaisit sen eron etkä urputtais tällä palstalla mitä sä ens kesänä teet kostoksi?
Saan kirjoittaa tänne ihan kuten sinäkin, en tarvitse siihen lupaasi.
Vierailija kirjoitti:
Mies on keksinyt hienon harrastuksen ja uskon, että musisointi saa hetkeksi ajatukset muualle arjen pyörittämisestä. Sopikaa että seuraavalla kerralla sinä ostat jotain, mitä haluat.
Mies ei ole keksinyt harrastusta, vaan on harrastanut kitaran soittamista aina. Kyse ei ole kitaran soittamisesta vaan sen ostamisesta ja piilottelusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinulla ole omia rahoja, vaan yhteiset rahat.
Miten sinä et mukamas huomannut, että maksoit yksin leirin? Puheissasi ei ole mitään järkeä.
Sinun puhuessasi ei ole järkeä. Tottakai huomasin maksaneeni leirin, niin oli sovittu. Ja mies oli sanonut, että hän maksaa Visan tyhjäksi.
Visalainaa perheellä ja sitten vielä ostetaan 2000 e leirit lapsille. Holtitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kamala suhde, jos kitara pitää ostaa salaa
Kamala suhde, jos toinen ostelee salaa tavaroita itselleen ja toinen maksaa lasten kulut yksin.
Niinpä. Ehkä ap:llakin olisi jokin kallis haave, jota ei nyt pysty toteuttamaan. Miksi miehen harrastus olisi jotenkin oikeutetumpi ja ihan reilua että naiselle ei jää mitään omaa? Eihän kitaran ostamisessa olisi mitään pahaa jos se tosiaan ei olisi mistään pois, mutta tuolla taloudenpidolla se on pois toiselta.
Itse suosittelisin erittelemään omat rahat ja yhteiset, eli suurin osa nyt laitetaan yhteiseen pottiin ja joku pikkusumma jätetään omaan käyttöön joka kuukausi. Saa sitten siitä säästää ja ostaa jotain itselleenkin joskus. Se voi olla henkisesti tärkeää.
Tämä. Olisi hauska tietää mikä olisi palstalaisten tai aapeen miehen reaktio jos aapee kaikessa hiljaisuudessa hassaisi tonnin vaikkapa meikkeihin ja maksattaisi lasten kesämenot miehellä.
Olisiko mies hirveä tyranni jos harmistuisi asiasta?
Paljonkohan ap:llä menee niihin meikkeihin ja kosmetiikkaan, kampaamoihin tms. ja vaatteisiin tai muihin omiin menoihin vuodessa verrattuna miehen menoihin.
Veikkaan kyllä, että ongelman alkulähteenä on liian suuri asuntolaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä, että se kitara on merkki lähestyvästä keski-iän kriisistä, jolloin ihminen katsoo nuoruuden haaveitaan ja toivoo vielä voivansa ne toteuttaa. Joillakin keski-iän kriisi tuottaa puolison vaihdon. Pidä se mielessäsi, kun tekee mieli into pinkeänä toista määräillä.
En minä pelkää yksinjäämistä, jos sitä vihjaat. Jos löytää paremman niin antaa mennä vaan.
Miksi ihmeessä edes olette yhdessä kun rakkautta ja kunnioitusta toista kohtaan ainakaan sinun puoleltasi ei selvästi ole? Toivottavasti mies vielä löytää itselleen rakastavan ja välittävän puolison.
On se ihmeellistä mikä pitää ihmisiä yhdessä kun on tuollainen suhde. Äijän kannattaisi lähteä äkkiä vetämään tuollaisesta suhteesta jos on vähääkään itsekunnioitusta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä, että se kitara on merkki lähestyvästä keski-iän kriisistä, jolloin ihminen katsoo nuoruuden haaveitaan ja toivoo vielä voivansa ne toteuttaa. Joillakin keski-iän kriisi tuottaa puolison vaihdon. Pidä se mielessäsi, kun tekee mieli into pinkeänä toista määräillä.
En minä pelkää yksinjäämistä, jos sitä vihjaat. Jos löytää paremman niin antaa mennä vaan.
Miksi ihmeessä edes olette yhdessä kun rakkautta ja kunnioitusta toista kohtaan ainakaan sinun puoleltasi ei selvästi ole? Toivottavasti mies vielä löytää itselleen rakastavan ja välittävän puolison.
Rakastan kyllä puolisoani, mistä niin päättelit? En kuitenkaan ajattele, että minun tarvitsisi pelätä hänen jättävän minut. Mitä se auttaisi? Jos jättää niin jättää. Miten minä en ole kunnioittanut miestä?
Vierailija kirjoitti:
On se ihmeellistä mikä pitää ihmisiä yhdessä kun on tuollainen suhde. Äijän kannattaisi lähteä äkkiä vetämään tuollaisesta suhteesta jos on vähääkään itsekunnioitusta jäljellä.
Tuollainen suhde, niin millainen? Mitä tiedät meidän suhteestamme muuta, kuin että mies osti salaa kitaran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen suhde, niin millainen? Mitä tiedät meidän suhteestamme muuta, kuin että mies osti salaa kitaran?
Osti salaa ja osti salaa. Oletko ehtinyt välissä keskustelemaan sen miehesi kanssa tästä suuresta kriisistä vai oletko päivästänyt koko päivän palstalla uhriutumassa? Onko Visan kohtalo edelleen mysteeri? Onko ne rahat nyt omia vai yhteisiä vaikka ei yhteistä tiliä ole? Selvitä nyt aikuinen ihminen asia sen ukkosi kanssa äläkä täällä ulise.
Me ollaan pienituloisia, muttei tuntunut missään kun mies osti kitaran. Se on äärettömän onnellinen siitä.
Lasten harrastuksia valitessa olen kyllä miettinyt rahoitusta jo teini-ikään asti, vaikka aloitus olisi ollut 4-vuotiaana.
Ap ei varmaan siis itse ostele itselleen mitään neuleita tai sisustusjuttuja tmv. ja kampaajan voi jättää väliin kun saksii tukan itse (muutamalla käynnillä tulee kitaran hinta ohitettua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osti salaa ja osti salaa. Oletko ehtinyt välissä keskustelemaan sen miehesi kanssa tästä suuresta kriisistä vai oletko päivästänyt koko päivän palstalla uhriutumassa? Onko Visan kohtalo edelleen mysteeri? Onko ne rahat nyt omia vai yhteisiä vaikka ei yhteistä tiliä ole? Selvitä nyt aikuinen ihminen asia sen ukkosi kanssa äläkä täällä ulise.
En ole ehtinyt, koska mies ei ole kotona. Onneksi sinun ei tarvitse lukea tätä ketjua, jos ei miellytä. Rahat ovat yhteisiä, molemmilla on omat tilit, asia on kerrottu moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pienituloisia, muttei tuntunut missään kun mies osti kitaran. Se on äärettömän onnellinen siitä.
Lasten harrastuksia valitessa olen kyllä miettinyt rahoitusta jo teini-ikään asti, vaikka aloitus olisi ollut 4-vuotiaana.
Ap ei varmaan siis itse ostele itselleen mitään neuleita tai sisustusjuttuja tmv. ja kampaajan voi jättää väliin kun saksii tukan itse (muutamalla käynnillä tulee kitaran hinta ohitettua).
Hienoa, että olette olleet fiksuja lasten harrastuksia miettiessä. Me emme osanneet ennustaa niin pitkälle tulevaan. Olen kertonut etten ostele sisustusjuttuja ollenkaan ja käyn kampaajalla kaksi kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Visalainaa perheellä ja sitten vielä ostetaan 2000 e leirit lapsille. Holtitonta.
Niinpä. Ei kai kukaan kenellä on tiukkaa rahasta, vinguta visaa? Silloin ostetaan suoraan, jotta pysytään kärryillä tilanteesta. Nousee verenpaine kun kuuntelee tällaisten laina-eläjien ruikutusta laskujen maksamisesta. Ostaako vielä osa-maksulla korkoineen ja elää muutenkin jollain "maksetaan myöhemmin" - mentaliteetilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olette olleet fiksuja lasten harrastuksia miettiessä. Me emme osanneet ennustaa niin pitkälle tulevaan. Olen kertonut etten ostele sisustusjuttuja ollenkaan ja käyn kampaajalla kaksi kertaa vuodessa.
Noniin, eli parin vuoden päästä olet jo ohittanut kampaajaan tuhlailulla kitaran kustannukset. Kitara ku on kertaostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ehtinyt, koska mies ei ole kotona. Onneksi sinun ei tarvitse lukea tätä ketjua, jos ei miellytä. Rahat ovat yhteisiä, molemmilla on omat tilit, asia on kerrottu moneen kertaan.
Ei sinunkaan ole pakko lukea jos vastaukset eivät miellytä. Tarina muuttuu joka viestissä. Omat tilit, rahat ovat yhteisiä, yhden kitaran osto ei ole mistään pois mutta silti hirveä meteli koko asiasta. Oi voi sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ei kai kukaan kenellä on tiukkaa rahasta, vinguta visaa? Silloin ostetaan suoraan, jotta pysytään kärryillä tilanteesta. Nousee verenpaine kun kuuntelee tällaisten laina-eläjien ruikutusta laskujen maksamisesta. Ostaako vielä osa-maksulla korkoineen ja elää muutenkin jollain "maksetaan myöhemmin" - mentaliteetilla?
Mitä väliä sillä sinulle on, jos laskut kuitenkin maksetaan ja käyvät töissä? Mikä sinua tarkalleen ottaen ärsyttää?
Luin keskustelun. Onko teillä keskusteluyhteys poikki vai miksi olet vieläkin epävarma ja oletusten varassa, maksoiko mies Visa-laskun? Onhan se voinut maksaakin. Toisaalta: Visa lienee hänen omansa, onko sulla tietoa muusta henkilökohtaisesta velkaantumisesta?