Miksi niin monet aikuiset eivät pysty kuuntelemaan "örinämusiikkia"? Kokevatko sen liian pelottavana tms.?
Miksi siis niin moni aikuinen ei pysty kuuntelemaan death tai black metallia? Mielestäni hyvään yleissivistykseen kuuluu laaja musiikkimaku. Joten jos keskustelen musiikista jonkun kanssa, niin oletan, että esim. Morbid Angelin Altars of Madness tai Emperorin In the Nightside Eclipse ovat tuttuja. Ihan samaan tapaan kuin oletan, että keskustelukumppanille ovat tuttuja Vivaldin Neljä vuodenaikaa tai Miles Davisin Kind of Blue.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
En tykkää kuunnella karjumista.
En kyllä hirveästi kuuntele musiikkiakaan.Älä valehtele. Sä kuuntelet enemmän musiikkia kuin uskotkaan. Vuoristorata kun lähtee päälle niin siinä musiikit soi ja kuorokirkuntaa vielä siihen päälle. Aika rankkaa musiikkia kuuntelet :)
Sun mielestä kirkuminen vastaa musiikkia? Ei ihmekään, että meillä on niin erilainen musiikkimaku. Itse en laske mölinää, örinää, karjumista tai kirkumistakaan laulamiseksi. Huutaminen ei ole laulamista vaikka siinä taustalla jotain musiikkia soitettaisiinkin.
Onhan ne kirkumisäänetkin joitain nuotteja, että siinä mielessä musiikkia. Itse voin kuvitella kirkumista sellaisissa raastavissa musiikeissa.
Kirkuminen ei ole musiikkia. Sekoitat nyt asioita mennen tullen sekaisen.
Black Satans on loistava örinämetalliparodiabändi (tuli pitkä sanapötkö). Tubesta löytyy.
Minua lähinnä huvittaa ja naurattaakin tuo paatoksellinen örinä. Ei taida olla ihan se vaikutus mitä esittäjät toivovat ja haluavat ;D
Eeppinen "sinfonia" Septicfleshiltä
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä huvittaa ja naurattaakin tuo paatoksellinen örinä. Ei taida olla ihan se vaikutus mitä esittäjät toivovat ja haluavat ;D
Joitain tosiaan naurattaa, olen törmännyt näihin ennenkin. Mutta eihän siinä, jokainen tyylillään.
Tää on hyvä ketju :) olen löytänyt täältä uutta musaa, jota en ole ennen tullut kuunnelleeksi
Minua örinämusa ahdistaa. Jos joudun kuuntelemaan sellaista, fyysisetkin oireet ovat vahvoja.
Onneksi voi valita,mitä kuuntelee,eikä enää tarvii mennä paikkoihin jossa örinämusa soi taustalla helkatin kovaa.
Oikeastaan lähes samanlainen reaktio syntyy kotimaisesta iskelmästä,kotimaisesta popista puhumattakaan.
Ei vaan pysty kuuntelemaan sellaista tusinatavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä luullaan, että kuka tahansa voi öristä tai soittaa metallibändissä. Heh, teknisesti parhaat rumpalit ja kitaristit löytyvät aina metalligenreistä. :) Myöskään örinä ei ole heti opittu juttu, ja aniharva vokalisti on laulamatta myös puhtaasti.
Toisaalta taas esim. White-Gluzin puhtaan laulun taidoilla ei ikinä olisi päästy noin pitkälle, mihin on päässyt örisemällä.
Ja ei täällä nyt kai varsinaisesti niin ole kuviteltu, että kuka tahansa osaa öristä tai soittaa metallia.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella kenenkään huutoa enkä mölinää, josta ei saa mitään selvää.
Se vasta huvittavaa on, kun katsoo mitä ne lyriikat on. Eli parempi vaan, kun ei kuule.
Örinää en jaksa minäkään kuunnella, enkä kiljuntaakaan kovin pitkään. Joku Nightwish nyt vielä menee, vaikka lyriikat on niittenkin tuotoksissa melkoisen dyslektisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
En tykkää kuunnella karjumista.
En kyllä hirveästi kuuntele musiikkiakaan.Älä valehtele. Sä kuuntelet enemmän musiikkia kuin uskotkaan. Vuoristorata kun lähtee päälle niin siinä musiikit soi ja kuorokirkuntaa vielä siihen päälle. Aika rankkaa musiikkia kuuntelet :)
Sun mielestä kirkuminen vastaa musiikkia? Ei ihmekään, että meillä on niin erilainen musiikkimaku. Itse en laske mölinää, örinää, karjumista tai kirkumistakaan laulamiseksi. Huutaminen ei ole laulamista vaikka siinä taustalla jotain musiikkia soitettaisiinkin.
Onhan ne kirkumisäänetkin joitain nuotteja, että siinä mielessä musiikkia. Itse voin kuvitella kirkumista sellaisissa raastavissa musiikeissa.
Kirkuminen ei ole musiikkia. Sekoitat nyt asioita mennen tullen sekaisen.
Elastinen voisi tehdä kirkumisäänestä musiikkia.
Joskus kun tuli katsottua hänen musiikki ohjelmaa nimeltä Elastinen feat..
Musiikki ei tunne rajoja. Vain mielikuvitus on rajana miten hyödyntää ääntä. Vaikka jotkut sanovat että jokin ei ole musiikkia niin silti nekin on joillekin toisille musiikkia.
Mä voisin kuvitella kirkumisääntä koneellisissa musiikeissa, kuten tässä on hyvä esimerkki miten voi hyödyntää kirkumisääntä musiikissa:
(Miehen kirkumista 2:20 kohdan jälkeen)
Oon kuunnellu metallia teinistä asti enkä tunne kumpaakaan mainitsemaasi bändiä.
Tajuatko paljonko bändejä/muusikoita/laulajia maailmassa on?
Eikä meistä metallinkuuntelijoista kaikki tykkää death metallista edes eikä kaikki pidä sitä "raskaimpana" metalligenrenä.
T. 3-kymppinen media-alalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä joutuisi kohtaamaan sisäisen mörkönsä.
Tätä samaa olen miettinyt. Black metal vie mielemme matkalle läpi maailmojen joita ”normaalit” ihmiset pelkäävät, BM vie meidät läpi masennuksen, pimeyden, itsetietoisuuden, rakkauden ja yksinäisyyden. BM on paljon enemmän kuin joku dubstep tai vastaava. Se vaikuttaa koko elämäämme ja elämäntyyliimme. Jopa tunteisiimme. Jokainen joka sanoo, että BM on vain huutamista ja särökitaroita ei ole kuunnellut black metallia oikealla tavalla. BM ilmaisee tunteita. Enimmäkseen pimeitä ja kylmiä.
Olen sataprosenttisesti samaa mielipuolta.
Uskomatonta että vielä nykypäivänäkin meitä metalli-ihmisiä vieroksutaan. Itse olen ihan ''normaalin'' näköinenkin lukuun ottamatta sitä, että pukeudun mustiin vaatteisiin. Sillä taas ei ole tekemistä metalin kanssa. Pukeuduin mustiin humppa-aikoinanikin.
Emminä pelkää,örinämusiikki ja karjunta eivät sovi mun korville ja aivoille.
Olof Mörktborg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä joutuisi kohtaamaan sisäisen mörkönsä.
Tätä samaa olen miettinyt. Black metal vie mielemme matkalle läpi maailmojen joita ”normaalit” ihmiset pelkäävät, BM vie meidät läpi masennuksen, pimeyden, itsetietoisuuden, rakkauden ja yksinäisyyden. BM on paljon enemmän kuin joku dubstep tai vastaava. Se vaikuttaa koko elämäämme ja elämäntyyliimme. Jopa tunteisiimme. Jokainen joka sanoo, että BM on vain huutamista ja särökitaroita ei ole kuunnellut black metallia oikealla tavalla. BM ilmaisee tunteita. Enimmäkseen pimeitä ja kylmiä.
Olen sataprosenttisesti samaa mielipuolta.
Uskomatonta että vielä nykypäivänäkin meitä metalli-ihmisiä vieroksutaan. Itse olen ihan ''normaalin'' näköinenkin lukuun ottamatta sitä, että pukeudun mustiin vaatteisiin. Sillä taas ei ole tekemistä metalin kanssa. Pukeuduin mustiin humppa-aikoinanikin.
Kuuntelen "vuohentappo" - musiikkia ja kuljen valkoinen kauluspaita päällä. Ulkoisesti minua ei liitä millään tavalla metalligenreen. Meitä on moneen, mutta musiikki yhdistää.
Koska se lähinnä sattuu korviin ja on hirveää p*skaa. En kutsu sitä edes musiikiksi.
Minusta hevi on paskaa musaa
Enkä menisi edes tuskaan
En pidä siitä musiikista ja lisäksi konsertit työnnetään keskelle luontoa bassoineen. Kuten en pidä oopperastakaan tai narisevasta aitan ovesta. Ei sen kummempaa. Se on matalataajuista melua. Ehkä saadakseen korkeamman värähtelyn, kannattaa kuunnella muuta kuin konetaajuista musiikkia tai räminää. Autojen melu on myös matalataajuinen meteli. Ellei ole erityisen hyvä moottori.
Olen nuorena miehenä kuunnellut 600 kg sonnien örinää ihan tarpeeksi. Joskus pelotti mut sitähän ei saa niille näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan kuunnella musiikkia, kuuntelen musiikkia ja jos örinää, niin örisen ite.
Samaa mieltä!😁
Öristään.
Pidän "örinämusiikista" ja olen kohta 40 vuotias. Myös pääsääntöisesti ikäluokka, jonka aikaan blackis tuli niin on samaa ikäluokkaa. Koen olevani ikäluokkani kanssa ns. aikuinen.