`o._.o' HELMIEN viikko 44 `o._.o'
Kommentit (38)
Huh, mikä ilma. Kökittiin taas vajaa tunti puistossa, mutta onneksi siellä oli toinenkin poika äitinsä kanssa, että meillä oli esikoisen kanssa seuraa. Noin huonolla ilmalla (kylmä, sataa kaatamalla, tuulee) mäkään en välttämättä jaksaisi puistoon mennä, mutta pojan kerhon takia oli Helmin unien aikaan pakko lähteä ulos ja olla siellä Helmin unien aika, joten eipä muutakaan voi.
Esikoinen on päiväunilla (harvinaista) ja Helmi on jo puolisen tuntia touhunnut itsekseen tuolla lattialla, joten mä olen suht rauhassa saanut istua tässä koneella ja join teetä sekä söin yhden ison muffinssin pakkasesta. Tää on todella harvinaista, että Helmi leikkii itsekseen, eikä itke mun lahkeessa kiinni. Ehkä se eroahdistus alkaa pikku hiljaa vähenemään. No, nyt se tietenkin tuli tohon punttiin kiinni.
Meillä oli lauantaina ihan onnistunut biletys-ilta, vaikkakin ehkä vähän outo. Vielä klo 22 aikaan meikkasin kotona ja mies nukutti Helmiä. En ollut silloin vielä edes ehtinyt korkata mun juomia. Illan aikana join yhteensä 3 siideriä, eikä enempää tehnyt mieli, vaikkei noista tullut edes hiprakkaa. Tanssiittiin tunnin verran (miksen mä ottanut korvatulppia???), mutta sitten alkoi väsyttää, joten lähdettiin Mäkin kautta kävellen kotiin. Ajateltiin ensin tulla toi vajaa 2 km taksilla, mutta taksitolpalla oli niin pitkä jono ja meillä oli niin kylmä, että piti kävellä. Kotona oltiin puol 3, mutta mä en meinannut millään saada unta, kun kurkku oli niin pirun kipeä ja sitten Helmikin heräsi ja valvoi puolisen tuntia, joten nukahdin vasta joskus klo 4. Nukuin sitten 3,5 h yhdellä syötöllä ja myöhemmin torkuin vielä pari tuntia. Kyllä olin väsynyt eilen! La-iltana ajateltiin miehen kanssa, että pitäisi tosiankin käydä useammin ulkona tanssimassa, mutta en kyllä jaksa ainakaan puoleen vuoteen mennä uudestaan. Johonkin baariin tietty voisi pariksi tunniksi mennä istumaan muutamalle, mutta puolen yön aikaan pitäisi päästä kotiin.
Nyt jos menis leikkimään ton tytön kanssa. Ja jauhelihaa pitäisi mennä paistamaan, että saisin ruoan ajoissa uuniin...
T:Fassiloora ja Helmi (8,5 kk)
Pitäis TAAS olla jo nukkumassa niin olis aamulla virkee. Onni nousee nykyään klo 8 , kun niitä kelloja siirrettiin. :-/
Mites teidän muiden lapsilla onnistuu nykyään tuo syöttötuolissa istuminen?
Meillä se on mennyt ihan mahdottomaksi! Onni rimpuilee siinä koko ajan! Se kääntyy aina nuolemaan sitä syöttötuoin selkänojaa... Sitä on tosi hankala syöttää nykyään! Tosi kivaa, kun sitä ruokaa on joka paikassa. No sitähän se tietenkin lasten kanssa on... Mä en vaan ymmärrä, että mikä siinä selkänojassa niin kiehtoo?! Se venkoilee siinä tuolissa ties miten ja aina eri suuntaan kuin missä lusikka ja äiti on. Huoh.
Voi, että ku tajuisin mennä nyt nukkumaan. Viime yönä heräilin vähän väliä. Onni oli levoton ja kissan ryökälekin herätti! Viikon päästä menen pariksi päiväksi töihin ja silloin kyllä nukun yöt eri huoneessa. Saa mies hoitaa yömesuamiset.
Tylsää, kun tulee niin aikaisin pimeä. Ei tänäänkään uskallettu lähtee maantielle kävelylle, kun tuli jo pimeä. Ja muutenkin, kun ei oo jalkakäytäviä ja autot ajaa kovaa ja varmaan monella vielä kesärenkaatkin...
No joo, mä menen nyt nukkumaan (ainakin yritän), kun ei oo mitään järjellistä asiaa mielessä. :)
kumppari & Onni 8kk
että jos viitsisitte vielä kertoa minkälaisia turvaistuimia olittekaan hankkineet? Ja jos haluatte niin saa perustella, että miksi päädyitte siihen istuimeen?
Meillä olis kohta se istuimen osto edessä mutta lähimpään kauppaan mistä niitä saa on n. 100km. Käytiinkin viime viikolla vähän katsomassa mutta jotenkin ei oikein vakuuttanut se myyjä/valikoima... Netistäkin yritin kyllä katsoa ja vertailla... Pitäis tässä joskus ajaa hurauttaa vaikka Ouluun taikka Kuopioon Lastentarvikeliikkeeseen. Siellä on yleensä ollut ihan asiantunteva henkilökunta.
Niin ja alustavasti katsottiin Britax two way eliteä (miehen suosikki) ja Gracon xtp (?) Cosmicia. Ja oli siellä joku Brion istuinkin esillä.
Kiva jos joku jaksaa vastata. :)
Kumppari: Meillä on Veetillä tuo Britaxin two way elite ja olemme olleet tyytyväisiä. Paras puoli siinä on erinomainen kiinnityssysteemi, joka on erittäin tukeva, mutta istuimen pystyy silti tarvittaessa vaihtamaan toiseen autoon viidessä minuutissa. Nyt taidamme ostaa Veetille turvavyöistuimen ja ottaa tuon eliten Joonalle käyttöön. Joona on tosi koomisen näköinen jo tuossa vauvakaukalossa, joten turvaistuinkaupoille on lähdettävä mahd.pian. Olemme muutaman viikon kuluttua menossa Naantalin kylpylään ja viimeistään silloin on uuden istuimen oltava ostettuna.
Ja Joona harrastaa myös syöttiksen selkänojan nuoleskelua, mutta ei ole vielä aivan mahdottomaksi alkanut siinä hommassa, kuten isoveljensä jossain vaiheessa=)
Joona on oppinut nyt nousemaan polvilleen pinnasängyn laitoja vasten ja sitä sitten harjoitellaan aina nukkumaan mennessä ja herätessä. Nyt poika on lisännyt vähän vaikeusastetta ja irrottaa kätensä siinä kököttäessään...ja hetken päästä pää kolisee pinnoissa. Ryömiessä vauhti vaan kiihtyy. Lempihommiin lukeutuu tällä hetkellä kirjahyllyn alakaappien aukaisu ja kirjojen vetely lattialle ja laatikoiden vetäminen edes-takaisin niin kauan, että sormet jää väliin. Sitä on ihan muutamassa viikossa tullut paljon isomman pojan oloinen. Kohta se ei ole enää vauva...
Nyt nukkumaan.
nonnu78 ja ipanat
Turvaistuimista joku kyseli, ja mua kiinnostaa sama asia. Meillä on esikoisella tuo Britax Two Way Elite, mutta meidän mielestä siinä on aika onnettomat " sivutörmäyssuojat" eli pään ympärillä ei ole mitään sivusuojaa.
Minkäs ikäisille ne sellaiset istuimet on, joista saa lapsen kasvaessa nostettua selkänojaa sillai " paloissa" ? Eli onkohan siinä pari eri palasta, jotka on alussa kiinni toisissaan ja sitten lapsen kasvaessa ne saa nostettua vähän erilleen jolloin selkänoja pitenee?
Täällä kaikki ok. Olen lueskellut pinojanne silloin tällöin, mutta tuntuu ettei koskaan ehdi kirjoittamaan eikä oikein mitään " ihmeellistä" kai olekaan tapahtunut. Noora on nyt viikkoa yli 8kk eikä vielä ryömi. Peruuttaa kyllä ja pyörii navan ympäri, eli sillai pääsee vähän liikkeelle. On istunut tuetta alle ½ vuotiaasta, mutta ei vielä itse nouse istumaan. Oppi muutama viikko sitten kääntymään myös vatsalta selälle ja pari kiekkaa on kierinyt, mutta muuten ei sitä osaa harrastaa. Kahden sormen pihtiote on vahvasti esillä ja etusormella pitää kaikkea kosketella. Tykkää poimia leipäpaloja pöydältä suuhunsa, ja muutenkin tykkää pikku suupaloista (mm. riisimurot, vaalea- ja ruisleipä, hedelmät, maissinaksut jne). Noora oppi myös taputtamaan pari viikkoa sitten ja se onkin hauskaa syöttämisen aikana.. ;) Kovasti yrittää tapailla sanoja (heppa, tapu-tapu), tai ainakin siltä vaikuttaa. Suussa on 8 hammasta, joten nyt ei ehkä lähiaikoina ole tulossa lisää kun seuraavat on sitten kulma- tai poskihampaat. Kuukauden aikana tuli 5 hammasta, joista 3 kpl yhden viikon aikana. Eli hurjaa tahtia on niitä kyllä työstänyt. Eipä tänne kummosempia. Kiltti, aurinkoinen ja itkuton on edelleen ja hyvin seurallinen tapaus. Vähän nyrpistää nenää jos tulee uusia ihmisiä lähelle, ja varsinkin jos on silmälasit. Mutta ei itke vierastusta mikä onkin ollut ihmeellistä, koska esikkomme alkoi vierastamaan 8 viikon ikäisenä eikä loppua näkynyt.
Noista istuimista vielä, että oletteko missään lehdessä nähneet tuoreimpia istuintestejä?
Mikaela ja Noora 8kk
Mekin ostettiin tuo Britaxin two way elite ja ollaan kyllä tykätty siitä.
Meidän Eetulle oli taas tullut yksi hammas lisää, eli niitä on nyt huimat 7! Oletteko muut jo harjoitelleet hammasharjan käyttöä? Me ollaan muutaman kerran ja ihan hyvällä menestyksellä. Tosin poju on niin herkkä puklaamaan, ettei sitä tiedä oikein milloin sen harjan suuhun pistäisi.
Jep, meidänkin ukkeli heiluu kuin heinämies syöttötuolissa, sinnikkäästi ollaan edelleen siinä syötetty. Suuttuu sitten kun sitä komentaa olemaan aloillaan :) Meillä ei edelleenkään uppoa karkeammat soseet, yhä mennään 5-6 kk soseilla...ollaan välillä annettu vähän kurkkua, omenaa tms, mutta tulee yleensä hissillä ylös oli palanen kuin pieni tahansa...eli hooh...
Mekin ollaan vkonloppuna lähdössä reissuun Raumalle. Mennään kummipoikaa katsomaan. Tulis vaan suht hyvät kelit ajella. Meillä täällä on pikkuisen lunta, mikä on ihan kivaa, ei ole niin perhanan pimeää.
Jeps, pitänee mennä tankkaamaan pikku-ukkoa! Leppoista alkuviikkoa kaikille!
Sasuliini ja Eetu, huomenna 9kk
Sasuliini72, ei mene meilläkään kuin nuo hienot soseet. Mulla oli tuossa projekti jossa koetin saada pukelon syömään niitä karkeampia 8 kk:n ruokia, tuloksena se että Silppu oksensi niin että sosetta tuli nenästä. Joten jatkamme hienoilla ja yritän karkeampia taas myöhemmin.
Puurot kyllä uppoavat, kunhan olen ensin ajanut hiutaleet hienommiksi. Siltikin puurossa on kokkareita, mutta ei toi niistä ole moksiskaan.
Pukernaattori uupui unille, menen syömään ->
KL.
Täällä kanssa sihtikurkkuinen vauva. Viime viikolla tosin meni ekaa kertaa pikkukalastajan herkku, oikein maiskutti kun sitä söi. Ennen on aina yökkinyt kun on sitä syönyt. Eli ehkä pikkuhiljaa alkaisi kelpaamaan paremmin myös omatekoiset soseet. Olen niitä välillä aina kokeillut, mutta ei ole paria lusikallista enempää kelvannut.
Esikoisella oli sama homma, ja 8kk iässä aloinkin soseuttamaan sauvasekoittimella niitä isoja 8kk purkkiruokia hienommaksi. Tuli vähän uusia makuelämyksiä sekä enemmän mausteista ruokaa. Hyvin meni. Hän alkoi siinä n. vuoden ikäisenä ihan vaan ykskaks syömään soseita ilman soseuttamista. Siitä lähtien söi myös miltei pelkästään kotiruokaa. Vähän riippui mitä syötiin itse, niin söi yleensä samaa.
Reilu kuukausi onkin nyt mennyt valvoen. Tai siis eihän Emma koskaan ole nukkunut yli 4 tuntia putkeen, mutta nyt viimeisen kuukauden ajan on heräillyt öisin 1/2 - 2 tunnin välein. Ja tissille pitää päästä... Oon kyllä yrittänyt vaikka mitä muuta, mutta ei onnistu. Ainut vaihtoehto taitaisi olla (yö)imetyksen lopetus, mutta aion sinnitellä vielä jonkin aikaa. Jospa tilanne vaikka parantuisi itsellään...
Oon muuten kummasti oppinut menemään ajoissa nukkumaan. Saatan olla sängyssä jo yhdeksältä ja herään sitten emman kanssa kahdeksan aikoihin. Tohon " nukkumiseen" menee ihan tajuttomasti aikaa ja silti ei saa nukuttua kuin joku 6 tuntia...
En siis ole jaksanut kirjoitella (eikä oikein ole ollut aikaakaan). Oon kuitenkin aina silloin tällöin käynyt lueskelemassa teidän kuulumisia! Ja nyt muutamia kommentteja:
Ensiksikin, marcel, olisi kiva tavata teillä. Jos tapaaminen tulee, niin minunkin kyytiin mahtuu yksi äiti lapsineen!
Soseista: Meillä uppoaa kaikki ruoka. Soseutan (olen soseuttanut melkein alusta asti) kaiken haarukalla ja hyvin menee alas. Tosin mieluummin Emma söisi sellaisia ruokia, joita saa itse sormin suuhun. Mutta kaiken kaikkiaan Emma on kaikkiruokainen ja syö hyvällä ruokahalulla. Kun vielä ottaa huomioon, että hän syö noin tunnin välein öisin, niin ihmettelen, miksei Emma ole pulskempi...
Ja myös meillä on käytössä se Britaxin Two Way Elite. Hyvältä tuntuu. Vaihdettiin siihen jo jokin aikaa sitten, kun se meidän turvakaukalo oli onnettoman pieni (huono kaukalo!).
Kaamea ilma! Ajelin juuri keskustasta kotiin ja oli kyllä ihan tuskallista ajaa tuossa kelissä. Hyvä kun selvisin kotiin asti, kun näkyvyys oli mitätöntä!
Nyt hetkeksi telkan eteen ja sitten alkaakin taas se yöshow Emman kanssa. Juu, ja Emma on oppinut myös puremaan rintaa kahdella hampaallaan. Oon siis aika lähellä sitä pistettä, että imetys saa riiittää!!
Terve!
Täällä on viikot huristaneet menemään että on jäänyt kirjoittelematta.. tietokone on yläkerrassa ja yleensä päivät vietetään alhaalla että siinäpä yksi syy.. :(
Meillä tuntuu elämä löytäneen jonkunlaisen uomin.. nukutaan ja syödään samoihin aikoihin ja kaikki maistuu ruuasta sanomalehtiin :) viime yönä nukuin täyden yön :) eetu on joinakin öinä herätellyt mutta tutilla rauhoittunut (3-5 krt yössä) sara nukkuu kuin tukki ei herää 20.30-7.00 ollenkaan ihan kiva kun ollaan päästy siihen että eetu ja sara on 20.30 untenmailla.. päikkärit ilmeisesti vähenevät kohta 1 kertaa kun nuo klo 15.30 alkavat päikkärit kestävät noin 20-30min eli sitten vois ajatella että laittais yö unille sakin 20.00..
Meillä osataan kontata ja lujaa mennään kilpaa oikein :) sitten molemmat seisovat ja yritetään ottaa askelia.. nyt viikonloppuna on tarkoitus löytää ensi askelkengät onko muuten vinkkejä??? hienosti istutaan sekä lattialla ja syöttötuolissa ei meillä ole ainakaan ollut kiinnostusta sitä nojaa kohtaan vielä kuitenkaan :) annan aina syönnin yhteydessä yleensä näkkärin/porkkana/kurkun käteen niin voivat sitä popsia välissä kun täytyy vuorotellen sitä lusikkaa heiluttaa pöydän toiselta puolen toiselle puolen :)
Miehen työ reissut on pitentyny eli nyt ajaa roi-jyväskylä-roi on 3 päivää reissussa eli me ollaan enemmän ja enemmän yksin :(´´´´´toisaalta toisella viikolla on helpompaa eli nyt vain 1 reissu ja sitten ens viikko on viikko helvetistä 2 reissua mies ke ja la-su kotona sitten taas töihin :(
Yritän tässä kohta jotain kuntoilu hommaa aloitella spinniä tai muuta vastaavaa meinaan alkaa mennä hermot tuon rapa kunnon kanssa kun tuntuu että pienessäkin mäessä puuskuttaa..
no sellaista meille :)
palailen taas! nyt alkaa pieni siivous alakerrassa.. :(
tikunen ja sara sekä eetu 8,5kk
meilläkin on Two Way Elite ja on hyvä juu. Mut muakin hiukan mietityttää noi sivutörmäyssuojat. Brion Zentoa voisin kans kuvitella ostavani...
Sihtikurkku on siis meitin neiti todela. ja huomasin just tota Mikaelan viestiä lukiessa, et Noora ja Elsa taitaa olla ne ainoot, jotka ei viel liiku juuri mitenkään. Mehän käytiin oikein fysioterpias tästä tai siis alunperin syntymästä saakka pään vinouden vuoksi, mut s eon korjaantunu. J a siis oltiin nyt kolmatta kertaa. Elsa sai ohjeet, miten opettaa nousemaan itse istumaan ja seisomaan, kun niissä asennoissa tykkää olla mut ei osaa itse mennä. Eli terapeutti oli " huolissaa" et jos siitä tulee peppukiitäjä, kun niin hyvin istuu jo. Mut sit kun nousi seisomaan ja kävelikin tuettuna mun luo terapeutilta, niin huoli lakkas. Peppukiitäjät kun kuulemma ovat hitaita oppimaan käveleen. Mut siis pelkona meillä on että Elsa osaa pian seistä, istua ja kävellä, muttei itse vaihtaa asentoa... Eli me mennään joulukuun puoles välis vielä käymään, ja jos ei silloin osaa itse liikkua ja vaihtaa asentoja, niin käydään sit viikoittain siitä alkaen. Mut mä luotan kyl et oppii, kun nyt jo melkein nousee itse istumaan.
Meille muuttaa pian Ergo ja mä olen ihan intona..
No niin meilä mies lähtee huomanna kolmen päivän työmatkal Poriin. Ikävä tulee kuulemma.. =)
Mut eipä nyt tältä muuta
T: Minna ja Elsa 8kk
Me ostettiin Kuopion Lastentarvikkeesta Akta Gracon Cosmic XTP ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä. Toinen vaihtoehto taisi olla myös joku Akta Gracon istuin, mut otettiin sit tuo kun siinä on portaaton kaltevuuden säätö. Onhan se aika hinnakas, mutta niinpä kaikki hyvät istuimet taitaa olla ja meneehän se käytössä monta vuotta. Myyjä oli tosi asiantunteva joten voin suositella! Asentaminenkaan ei ollu kovin vaikeeta, tosin meidän pienen kotteron etupenkille se istuin on vähän turhan iso. No, auto pitää joka tapauksessa vaihtaa isompaan ennen ensi kevättä ja siinä vaiheessa viimeistään istuin todennäköisesti siirretään takapenkille.
Mistä tuli mieleen, että kaikki kaksostenrattaista jotain ymmärtävät, suositelkaa hyviä! Nekin täytyis hommata ensi kevääksi.. Kaveri kaupittelee Brio Kombin vaunuja, mut vaikuttaa mun mielestä aika kömpelöiltä ja isoilta. Minkälaiset lie käytännössä..? Kokemuksia kellään?
-elmiina ja Iita 8kk
täällä mekin porskutetaan hitaasti mutta varmasti.
Meillä ei enää vauvanmössöt uppoo, oikeeta ruokaa pitää olla, paloja ja pureskeltavaa vaikkei niitä hampaita vielä olekkaan!!! puuro on nyt out, aamulla syödään jugurttia ja leipää. tuo leipä onkin tytön ykkösherkku. Yks päivä yritin antaa kaappiin jäänyttä vauvanmössöö kun ruoka ei ollut vielä valmis, niin tyttö oli ihan ihmeissään et mitä suuhun työnnetään..jäipä sitten syömättä. Meillä ei tuo syöttötuolin selkänoja kiinnosta, mut seisonta tuolissa kiinnostaa. Ja huitominen ja heiluminen, välillä niin et hermo menee.
Dunsku seisoo ilman tukee, taputtaa sit ittelleen moneen otteeseen.Mutta hampaita ei näy ei kuulu. Liekkö valuvirhe koko lapsessa ;)))))
Minusta sitten, no vuodot jatkuu...just soitin sisätautilekurille, piikit jäihin ja kaikkea nostelua varottava, kaikki ylimääränen mikä rasittaa kohdunkaulaa on nyt unohdettava(seksi mukaanluettuna). Ja sit kiva kun ei kukaan ehdota ultraa kun kerran on jo syke näkynyt..saakeli et saa olla huolissaan. mut oireet on kyllä pysyneet kelkassa. eilen teki mieli suolasta ihan sairaan paljon, mies sanoikin et vedä paketillinen suolaa eiköhän helpota, no kyllä aurajuustot nyt tuntuu silmäpusseina ja nilkoissa.
Mä menen tänään kyllä ostamaan kumpparit ittelleni, helvetti eilen kastu kengät ja sukat ihan läpimärikisi ja mulle riitti. mä oon ollut kumppareita vastaan mut nyt perkele riitti.
No me lähdetään nyt hetkeksi ulos, ennen ku ukko tulee kotiin ja kuljettaa mua sit kauppaan...ihan ku joku invalidi....
Kuumetta ja tytöt ja rv 8+6
jos ne nyt tarvitaan ens vuonna ;))
Moi vaan täältä meiltäkin! Ihanaa kun tulee lunta! Lasten kanssa on niiiiin paljon helpompi olla ulkona kun Veikko peuhaa lumessa ja Aaro nukkuu vaunussa kun on viileempää. Mä oon tehny ihan hulluna lumitöitä eilen ja tänään, se on kyllä tosi kivaa puuhaa. Ihana kun on jotain tekemistä tuolla ulkona ittelläki eikä tartte vaan olla tekevinään jotain mitä Veikko käskee.
Meillä on kaksosten yhdistelmävaunut merkkiä Brio Syskonclassic ja Carenan tuplamatkarattaat. Nuo Briot on ihan mielettömän tukevat ja jämäkät, mutta mahtuu kuitenki varastoon. Me tarvitaan isot ja tukevat vaunut joihin mahtuu hyvin ostoksia ja jotka kulkee sohjossakin. Niitä on yllättävän kevyt työntää kun vertaa esim. niihin Teutonioihin, joissa pelkästään Veikko kulki ennen. Matkarattaat on meillä aina auton perällä ja niitä käytetään kun mennään kauppoihin tai esim. Korkeasaaressa viime lauantaina. Molemmat on ostettu täältä Vauvan nettikirppikseltä puolella ovh:sta. Se riippuu vähän omista tarpeista, että millaset kannattaa ostaa. Jos käytte vaan autolla kaupoissa tai muutenki kuljette lyhyitä matkoja ulkona, nuo matkarattaat käy hyvin varmasti esim. ulkona nukkumiseen. Nuo kaksosten yhdistelmävaunut on varmasti kaikki niin massiivisia ettei niitä kannata alkaa auton perään pakkaamaan.
Aarokaan ei syö muuta kuin perusaloitussoseita. Tarjosin yks päivä lusikankärjellisen pikkukalastajan herkkua ja se yrjösi sen, sekä edellisen purkillisen kasvis-broileria saman tien. Ajattelin, että se tottuisi vähitellen vähän karkeampaan ruokaan kun imeskelee niitä Vanajan vehnäkorppuja. Auttaa varmaan myös kutiseviin ikeniin. Yksi hammas sieltä jo pilkottaa. Tykkää ainakin kovasti imeskellä niitä korppuja. Niistä irtoo ihan pieniä pehmeitä palasia, vähän saa tietysti olla tarkkana, mutta tuo merkki on mun mielestä erityisen hyvä just siinä, ettei niistä irtoo liian isoja palasia.
Aaro nousee nyt konttausasentoon ja pyörii ja hyörii ympäriinsä istualleen-mahalleen-istualleen meiningillä. Ryömii myös lyhyitä matkoja, mutta ei selkeesti tykkää kamalasti ryömiä. Mieluiten istua tököttää vaan hyvällä näköalapaikalla ja tutkailee leluja. Se on edelleen ihan opaskirjavauva. Nauretaan monesti että ihan ku jostain mainoksesta kun se vaan istua tököttää ja naureskelee ja räplää leluja. Parin päivän ajan se on vetäny itteensä ylös kaappeja ja pöytää vasten, mutta ei saa vielä ihan ylös asti itteensä eikä jalat oikein pidä. Aaro sanoo ' äiti' ja ' isi' ja joskus kuulostaa kun se yrittäis matkia äänteitä sanoissa ' potalle' ja ' tutti' . Sen on varmaan helppo alkaa matkia niitä juttuja mitä Veikko huutaa kaikki päivät tajuamatta sen enempää siitä mitä se oikeesti sanoo.
Kuumetta: tosi harmi, että raskaus on lähteny niin hankalasti käytiin. Toivottavasti voit pian jo paremmin. Mulla oli viime talvena piikit, ostin Itiksestä suutarilta, ne laitettiin tarranauhoilla kenkien päälle ja oli tosi hyvät. Meni vähän sellaseksi etten uskaltanu ulkona liikkua, meillä ainaki oli niin älyttömän liukasta täällä. Koitahan nyt malttaa vaan levätä. Voisitkohan pestä Duniaa suihkussa niin ei tarvis nostella? Veikon pylly pestään monesti niin, että se seisoo jakkaraa vasten suihkussa ja niin tein sillonkin kun oli raskaana. Pitää vaan huolella sitten pestä ja kuivata varpaanvälit, Veikolla ainakin lähtee helposti iho kuoriutumaan jos jäävät kosteina hautumaan.
Hyvä vinkki muuten tuo 8kk-ruokien soseuttaminen. Musta tuntuu jo tosi tylsältä edelleen niitä samoja pöperöitä syöttää.
Mukavaa lumista keskiviikkoa Helmet!
Vilja
Aaah mikä positiivinen yllätys. Tänään tuli täysi äitiysraha! Mä olin muistanut, että nyt tulee enää se vajaa raha, mutta tulikin täysi. Ja sitten 10.11. tulee vielä se vajaa kk (mun kohdalla 8pv raha) ja sitten 20.11. saankin jo ekan palkan duunista. Huh, alkaa vähän tää talousahdinko helpottamaan. No, toisaalta ostoslistalla on sekä uudet rattaat että turvaistuin, joten meneehän tässä sitä rahaakin taas. Ja autokin hajosi taas vaihteeksi. Pian se onneksi vaihdetaan reilusti uudempaan niin ei tartte koko ajan olla jotain vanhentunutta osaa vaihtamassa.
Hauska lukea näitä kehitysvaiheita. Meillä on hampaita nyt 2. Tai eihän ne vielä ole täydessä mitassaan vaan kasvussa, mutta kaksi alahammasta siis selkeästi on näkyvissä. Yläikenet hieman pullottaa, että josko sieltä sitten seuraava putkahtaisi. Mutta ihaninta oli lukea, ettei muillekaan maistu noi karkeammat soseet. Siis mä olen yrittänyt ja yrittänyt... Simppu kyllä syö muutaman lusikallisen tai jopa puoli purkkia niitä 8kk soseita, mutta se on sellaista haahuilua... kestää tunnin puolessa purkissa ja siinä välillä nuolee syöttötuolista käsinojat, selkänojan, jyrsii pöydän kulpaa, pyyhkii suun hihaan, yskii porkkanat pitkin lattiaa jne. Se sotku on niiiiin tajuton!
Mutta nyt, kun on muitakin samettikurkkuja, niin minäpä oikein hyvällä omalla tunnolla siirrään noi karkeammat sosepurkit takaviistoon ainakin kuukaudeksi ja koitan sitten myöhemmin uudestaan. Sormiruokaa Simppu syö jo jotain; kurkkua, omenaa, päärynää, ruisleipää ja riisikakkuja olen antanut. Riisikakun söi eilen kokonaisen ennen välipalasosetta. Mutta aika jännä sitten, että vaikka syö riisikakkua tosta vaan, niin soseruuan pitää olla herralle sitten aivan hienorakeista ilman " möykkyjä" . No, mä luotan siihen, että viimeistään 1-vuotiaana se osaa jo syödä oikeatakin... eiköhän se tarhassa viimeistään opi?
Eilen olin ravintolassa syömässä 3 opiskelukaverini kanssa. Kahdella muulla on myös lapsia, toiselle oli heinäkuussa syntynyt kaksoset. Ja tää yksi tuskailee kun ei saa poikaystäväänsä kosimaan... olipa ihana nähdä ihmisiä pitkästä aikaa ja syödä hyvin punkun kera!
Meidän Simppu ei kyllä oikein ulkoilusta piittaa. Kun puen sen talvihaalariin ja laitan vaunuihin, niin oikein mikään ei ole hyvin. Tänäänkin puskettiin lumessa noin 30min lenkki koiran kanssa ja siitä puolet Simppu huusi naama punaisena. Sitten tultiin kotiin koira märkänä, Simppu kirkuvana ja äiti hikisenä ja hermostuneena... että olipa tosi rentouttava ulkoilu! Mä en tajua, miten sen sais viihtymään. Ehkä ne uudet vaunut on sitten paremmat kun pääsee naama menosuuntaan?
Jees. Nyt lähden tekemään jotain syötävää -on ihan karmee nälkä!
Kökitään täällä kolmisteen pukelon ja hurtan kanssa neljän seinän sisällä, sillä piha on niin täynnä lunta ettei ulos ole asiaa. Meillä on muutaman kymmenen metrin mittainen pihatie jolla on nyt kauttaaltaan varmaan puoli metriä lunta. Isäntä koetti aamulla tehdä lumitöitä sen verran että sai autonsa ulos tallista ja pääsi töihin, nyt on jo sen näköistä kuin ei mitään olisi tehtykään. Roskakuskit jättivät roskiksen portille koskeivät saaneet sitä takaisin paikoilleen. Luulen että mies tulee töistä lumilingon kanssa, aamulla jo mietti saako sellaista kotiinkuljetuksella ja heti?
Tein päässäni pientä yhteenvetoa -mikäli oikein laskin pukernaattori on nyt neljän viikon sisään siis tehnyt kuusi hammasta lisää, oppinut ryömimään, ottaa muutaman konttausaskeleen ja nousee tukea vasten seisomaan. Että ihan kiva vauhti. Tänään on ollut niitä päiviä jolloin soseet eivät täysillä maistu ja kitistään sitä kun ollaan väsyneitä. Silppu heräsi aamulla jo klo 8.15 ja se on näemmä liian aikaista.
Mummi kävi eilen maalamassa muksun jalat kangasväreillä ja painoi " kävelevät" jalanjäljet t-paitaan. Laittaa paitaan vielä punaisen sydämen ja Silva siis käveli papan sydämeen. Suloista ;).
Lähden tarpomaan kohti postilaatikkoa, soittakaa apua jossei mua kuulu takaisin. Ei vais.
KL ja Silva, 9 kk ja päivän.
Onni on päikkäreillä. Vois olla viisasta mennä itsekin viereen nukkumaan. Mua väsyttää ihan kauheena. Ei olla edes selvitty ulkoilemaan koko päivänä. Autolla vaan käyty kaupassa. Ja kohta on taas jo liian pimeää.
Minäkin tykkään lumitöistä. Ainakin toistaiseksi. On kiva, kun on jotain " oikeeta" tekemistä. Ostin meille uuden naisen käteen paremmin sopivan " lumentyöntimen" (minilumikolan). Sen kanssa oon sitten kävellyt pihalla edestakaisin ja kolannut. Saa hyötyliikuntaa samalla.
Höh, Onni heräskin jo... Palailen myöhemmin jos ehdin. Ehkä mennäänkin nyt sitten ulos.
kumppari&Onni 8kk+12päivää :)
Eilen satoi vaan vettä ja vähän räntää, mutta tänään satoi aamupäivällä myös hieman lunta. Maahan se ei jäänyt, mutta autojen ja talojen katolle kyllä. Esikoisella ei ole vielä talvihattua (paitsi yksi joka on näillä keleillä liian paksu), joten tänään lähdetään ruoan jälkeen kaupungille sitä ostamaan. Pakko saada se Reimatecin lipallinen malli, kun on niin pirun kätevä, mutta maksaa ihan sikana (jotain 27 ¿)... Varsinkin kun noi kaikki haalarit on ostettu alesta 50-60 eurolla, niin hattu maksaa oikealla hinnalla melkein puolet siitä. Hullua!
Niistä soseista ja sormiruoista piti kirjoittaa. Kun Helmi syö aika karkeaa ruokaa, mutta sitten ei syö taas yhtään mitään sormiruokia. Kokeillut olen banaania, päärynää, maissinaksua, riisikakkua ja kurkkua. Kurkkua vähän imeskelee ja pureskelee, mutta muille irvistää ja sylkee heti pois. Huomenna otetaan taas joku uusi ruoka-aine menuun mukaan, mutta en tiedä vielä että mikä.
Jotain muutakin mun piti kirjoittaa, mutta en muista mitä...
T:Fassiloora ja Helmi (8,5 kk)
Juhlat onnistuivat mainiosti ja Silppis oli viihtynyt mummilassa hyvin. Sunnuntaina oltiinkin aika väsynyttä sakkia :).
Pukelo on edelleen räkänokka, ruoka ei aina maistu ja maitomenekkikin on välillä kehnoa. Syö ja juo kuitenkin, vaikka sitten pienempiä määriä mutta useammin. Yöt on onneksi menneet suht sujuvasti.
Kamalaa kun toi lapsi taas narskuttaa hampaitaan...!
Muksu hermostuu, menen hätiin ->
KL.