Mistä tulee sanonta: kaikki tuntevat apinan mutta apina ei tunne ketään
Kommentit (56)
Mitä varten porukka tulee tänne selittämään sanonnan (itsestäänselvää) merkitystä? Ei sitä kysytty, vaan mistä sanonta tulee. Väännetään rautalangasta: kuka käytti ensimmäisenä tätä sanontaa? Miten se tuli tunnetuksi?
Eihän tuo voi olla objektiivista. Joku itseään mediapersoonaksi tituleeraava grandioosi egomaanikko on omasta mielestään maailmannapa. Kun taas joku työnsä takia tunnettu uutistenlukija, urheilija tai näyttelijä voi olla ihan tavallinen normaali itsetuntoinen kaveri tai naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten porukka tulee tänne selittämään sanonnan (itsestäänselvää) merkitystä? Ei sitä kysytty, vaan mistä sanonta tulee. Väännetään rautalangasta: kuka käytti ensimmäisenä tätä sanontaa? Miten se tuli tunnetuksi?
Se on kerrottu jo.
Tuttua minulle kiusaamisen täyteiseltä lapsuus- ja nuoruusajoilta. Kaikenmaailman tuntemattomat tiesivät minut, pellen, ja nimeni. Vaikka itse en ollut tyyppejä koskaan nähnytkään.
Ei tuo mitään "alisteista asemaa" tarkoita. Itse olen käyttänyt sanontaa muuttaessani mummin taloon asumaan, kylässä kaikki tietää kuka olen, mutta minä en tunne kuin muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua minulle kiusaamisen täyteiseltä lapsuus- ja nuoruusajoilta. Kaikenmaailman tuntemattomat tiesivät minut, pellen, ja nimeni. Vaikka itse en ollut tyyppejä koskaan nähnytkään.
Sama, eli joistain ihmisistä juorutaan paikkakunnalla niin paljon pahaa, että kaikki luulee "tuntevansa" sen, usein tää yksilö ei haluais ees asua siellä tai tuntea ketään, mutta jotenkin on juuttunut paskaan yhteisöön. Lähtee kyllä heti kun voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että jokainen huomaa/näkee sen porukan pellen mutta pelle ei oikein huomaa ketään, kun on niin itseensä täynnä
No ei niinkään, olen julkisessa ammatissa, kaikki tuntee minut, mutta minä en kaikkia.
Nimenomaan julkisiin ammatteihin minäkin tämän liitän. Poliitikkoihin, toimittajiin, kaikenlaisiin julkkiksiin. Siinä joutuu kaikenlaisiin kiusallisiin tilanteisiin, kun et tiedä, mitä kaikkea kukakin sinusta tietää.
Tyyliin: olet televisiossa esiintynyt urheiluohjelman juontaja. Menet ostamaan lenkkareita. Voi olla, että sinua palvelee henkilö, joka on katsonut joka jakson ja tietää pronaatiotuen tarpeestasi ja vatsasi toiminnasta lenkkiaamuina. Tai sitten sinua palvelee henkilö, jolla ei ole aavistustakaan siitä, kuka olet. Ja koska olet apina, et voi mitenkään tietää, kuka tietä
Joo tämä, tai joku pikkupaikkakunnan "julkkis" tai juorun kohde. Vähän sama kuin kaikki tietää eläintarhassa olevan apinan ja käy sitä katsomassa ja pällistelemässä, mutta apina ei tunne ketään noista katsojista. Yleisössä vaihtuvia kasvoja vain.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen arvelun löysin alkuperästä:
It sounds like a variant of the English proverb, 'More know Tom Fool than Tom Fool knows'. According to the Oxford Dictionary of English Proverbs, this goes a long way back; the earliest citations are 1656, 'In all Comedies more know the Clown, than the Clown knows', and 1723, 'It was no satisfaction to me that I knew not their faces, for they might know mine .. according to the old English proverb, that more know Tom Fool, than Tom Fool knows'.
Kaikki tuntee Tom of Finlandin mutta To of Finland ei tunne ketään.
Kuka on kiinnostava, kenestä juorutaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Että jokainen huomaa/näkee sen porukan pellen mutta pelle ei oikein huomaa ketään, kun on niin itseensä täynnä
😅itsekö keksit??
Vierailija kirjoitti:
Kuka on kiinnostava, kenestä juorutaan paljon.
Se onkin kumma miten paskanpuhujat ja haukkujat on niin kiinnostuneita aina jostain jota eivät voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, eli joistain ihmisistä juorutaan paikkakunnalla niin paljon pahaa, että kaikki luulee "tuntevansa" sen, usein tää yksilö ei haluais ees asua siellä tai tuntea ketään, mutta jotenkin on juuttunut paskaan yhteisöön. Lähtee kyllä heti kun voi.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vanhat sanonnat, kuten: "Tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee" eivät useinkaan liity mihinkään loogiseen tai filofiseen faktaan, joten ei kiinnosta edes tietää, mistä tälläisten alkuperä tulee.
Sinähän se ajatuskyvytön sitten olet. Suomessa on paljon vanhoja hyviä ajatuksia, joissa piilee viisaus. Tuo tikulla silimään on todella hyvä sanonta, joka pitää paikkansa. Ehkä sinulla ei vaan äly riitä?
Itseään täynnä kuin maatuska