Mistä tulee sanonta: kaikki tuntevat apinan mutta apina ei tunne ketään
Kommentit (56)
Alla känner apan 🙊 apan känner ingen ??!!
Vierailija kirjoitti:
Taidat todellakin olla yksinkertainen ihminen?
Itse et osannut vastata kysymykseen, joten däy däy däy vaan sinne :D
Sanoisin, että muut saattavat luulla tuntevansa apinan, mutta lopulta apina vetää kaikkia nenästä ;)
Että jokainen huomaa/näkee sen porukan pellen mutta pelle ei oikein huomaa ketään, kun on niin itseensä täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et osannut vastata kysymykseen, joten däy däy däy vaan sinne :D
Smillibaccka till lyckend!
Sanonta on tilanteesta, jossa on uusi tulokas jotenkin alisteisessa asemassa.
Esimerkiksi vankilassa.
Muut vangit puhuvat keskenään uudesta vangista, sana kiertää, mikä hän on miehiään/naisiaan, tulokas ei tunne vielä ketään eikä talon tapoja. On silmätikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Että jokainen huomaa/näkee sen porukan pellen mutta pelle ei oikein huomaa ketään, kun on niin itseensä täynnä
No ei niinkään, olen julkisessa ammatissa, kaikki tuntee minut, mutta minä en kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Sanonta on tilanteesta, jossa on uusi tulokas jotenkin alisteisessa asemassa.
Esimerkiksi vankilassa.
Muut vangit puhuvat keskenään uudesta vangista, sana kiertää, mikä hän on miehiään/naisiaan, tulokas ei tunne vielä ketään eikä talon tapoja. On silmätikkuna.
Sama tilanne on myös usein työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niinkään, olen julkisessa ammatissa, kaikki tuntee minut, mutta minä en kaikkia.
Näin minäkin ajattelisin sen tarkoittavan.
Ja sitten vielä niin, että muut puhuvat henkilöstä selän takana, juoruamista yms.
Ja se henkilö huomaa itse kyllä, että hänet tunnistetaan, kuiskitaan lähellä ja osoitellaan sormella. Mutta ei siis itse tunne heistä ketään.
Sittenhän on vielä toinen vastaava sanonta: apinat kivittävät vain niitä puita joissa on hedelmiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan julkisiin ammatteihin minäkin tämän liitän. Poliitikkoihin, toimittajiin, kaikenlaisiin julkkiksiin. Siinä joutuu kaikenlaisiin kiusallisiin tilanteisiin, kun et tiedä, mitä kaikkea kukakin sinusta tietää.
Tyyliin: olet televisiossa esiintynyt urheiluohjelman juontaja. Menet ostamaan lenkkareita. Voi olla, että sinua palvelee henkilö, joka on katsonut joka jakson ja tietää pronaatiotuen tarpeestasi ja vatsasi toiminnasta lenkkiaamuina. Tai sitten sinua palvelee henkilö, jolla ei ole aavistustakaan siitä, kuka olet. Ja koska olet apina, et voi mitenkään tietää, kuka tietää mitäkin.
Jossain määrin someaika on lisännyt apinoiden määrää. Ja se myyjä pystyy myös googlaamaan sinut kun olet maksanut.
Muutat paikkakunnalle, jossa asuu paljon ainoastaan siellä asunutta porukkaa, jotka tuntuvat vielä olevan ristiin rastiin sukua keskenään.
Kaikki tuntevat sinut, mutta sinä et tunne ketään fiilis on vahva.
Tietystä anonymiteetin menetyksestä siinä on kysymys, useimmiten mediajulkisuuden kautta.
Voin kuvitella, että siinä vaiheessa kun on vaikkapa Suomen eniten myyvä artisti, tuntuu aika kiusalliselta kävellä kauppaan tamponeja ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutat paikkakunnalle, jossa asuu paljon ainoastaan siellä asunutta porukkaa, jotka tuntuvat vielä olevan ristiin rastiin sukua keskenään.
Kaikki tuntevat sinut, mutta sinä et tunne ketään fiilis on vahva.
Miten niin kaikki tuntevat? Eihän kukaan tarkalleen ottaen tunne häntä aluksi.
Kummelista muistaakseni olen tämän bongannut.
Vierailija kirjoitti:
EI se sitä tarkoita, vaan sitä, että jos on jotenkin tunnettu henkilö, työn, harrastuksen tai julkisuuden kautta, niin "kaikki" vastaantulijat tietävät kuka olet, mutta sinä et tunne läheskään kaikkia vastaantulijoita. Joskus se aiheuttaa vähän nolostumista kun joku vastaantulija tervehtii sinua kuin tuttua, ja sinulla ei ole mitään käryä kuka se toinen on.
Mene hyvä ihminen käymään eläintarhaan, jossa on apinoita. Pysähdy niiden aitauksen luo, ja kysy ohikulkijoilta, että mikä tuo eläin on? Oikean vastauksen jälkeen kysy, että kuka sinä olet! Kaikki tietävät apinan nimen, mutta kukaan ei tiedä sinun nimeäsi, etkä sinäkään heidän, apinaa tietysti lukuun ottamatta.