Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tulee sanonta: kaikki tuntevat apinan mutta apina ei tunne ketään

Vierailija
17.09.2022 |

?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonta on tilanteesta, jossa on uusi tulokas jotenkin alisteisessa asemassa.

Esimerkiksi vankilassa.

Muut vangit puhuvat keskenään uudesta vangista, sana kiertää, mikä hän on miehiään/naisiaan, tulokas ei tunne vielä ketään eikä talon tapoja. On silmätikkuna.

Sama tilanne on myös usein työpaikoilla.

Alisteisessa asemassa oleva on usein näkymätön. Apina taas nimenomaan on katseiden kohde, jollakin tavalla keskeinen henkilö.

Eli työpaikalla apina voisi olla vaikkapa uusi johtaja, joka tulee taloon ja joutuu heti olemaan paljon esillä, samaan aikaan kun ei ole ehtinyt opettelemaan alaistensa nimiä. Johtoryhmä katsoo että alkaako sitä tulosta syntyä, ja työntekijät katsovat että onkohan tuo hirveä typerys.

Vankilassa apina on se uusi tyyppi, josta tehdään vastoin omaa tahtoaan kapo.

Vierailija
22/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee tuosta mieleen palstan Allu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jokainen huomaa/näkee sen porukan pellen mutta pelle ei oikein huomaa ketään, kun on niin itseensä täynnä

No ei niinkään, olen julkisessa ammatissa, kaikki tuntee minut, mutta minä en kaikkia.

Tästä se juuri tulee, julkisuus on ikään kuin se häkki, jossa apina on eläintarhassa.

Vierailija
24/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperää en tunne, mutta itse sijoittaisin eläintarhaan, minne kaikki tulevat katsomaan apinaa häkissä, mutta apina ei toki tunne ketään. Voi viitata esiintyjiin, julkkiksiin, politiikkoihin keneen tahansa vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
25/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jonkun amatöörikoomikon suusta.

Vierailija
26/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat todellakin olla yksinkertainen ihminen?

Itse olet, kun et osaa vastata, vaan tulet v4ttuilemaan tänne asialliseen kysymykseen.

Häpeä!

Vierailija
27/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat tuntevinaan sen yhden ja se yksi ei tunne ketään niistä kaikista, vaikka ne kaikki omasta mielestään "tuntevat" sen yhden.

Kaikki puhuvat apinasta, ovat tietävinään ja tuntevinaan, mutta totuus on, että apina ei tunne heistä yhtäkään.

(Vähän samaa ihmisten tyhmyydestä kuin siinä, että keisarilla ei ole vaatteita: kaikki uskottelevat samaa, vain lapsi näkee totuuden: ei ole.)

Vierailija
28/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tunne ketään

Vierailija
29/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut sitä köytettävän julkisuuteen liittyen. Eli on ihmisiä, jotka ovat niin tunnettuja, että moni tunnistaa heidät, mutta he eivät tietenkään tunne niitä muita ihmisiä. Kun on oikein julkkis, niin osa ihmisistä tuijottaa heitä suunnilleen suu auki, vähän kuin toljottaisivat apinaa eläintarhassa. "Kato tota".

Vierailija
30/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jokainen huomaa/näkee sen porukan pellen mutta pelle ei oikein huomaa ketään, kun on niin itseensä täynnä

No ei niinkään, olen julkisessa ammatissa, kaikki tuntee minut, mutta minä en kaikkia.

Tämä! Vaikka en olisi edes erityisen julkisessa ammatissa vaan esimerkiksi jossakin tilaisuudessa juontaja tai puhuja, minä en tunne ketään, mutta kaikki tuntevat minut.

Vierailija
31/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat paikkakunnalle, jossa asuu paljon ainoastaan siellä asunutta porukkaa, jotka tuntuvat vielä olevan ristiin rastiin sukua keskenään.

Kaikki tuntevat sinut, mutta sinä et tunne ketään fiilis on vahva.

Miten niin kaikki tuntevat? Eihän kukaan tarkalleen ottaen tunne häntä aluksi.

Kaikki tietävät sinut, mutta sinä et tiedä etkä tunne ketään. Erotut joukosta, koska olet vieras. Loppujen lopuksi muut tietävät sinusta sen verran, ettei enempään tutustumiseen ole edes tarvetta.

Vierailija
32/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat sanonnat, kuten: "Tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee" eivät useinkaan liity mihinkään loogiseen tai filofiseen faktaan, joten ei kiinnosta edes tietää, mistä tälläisten alkuperä tulee.

Vierailija
33/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se sanonta alunperin mennyt jotenkin näin.

Kaikki tuntevat apinan, mutta kukaan ei tunne posetiivaria.

Vierailija
34/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat/juorukerho puhuu noin kiusatusta/juorunkohteesta/dissatusta.

Vierailija
35/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuntee ne kaikki, jotka tuntevat apinan? Yksin oot sinä ihminen...

Vierailija
36/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää Kummelista?

Vierailija
37/56 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen arvelun löysin alkuperästä:

It sounds like a variant of the English proverb, 'More know Tom Fool than Tom Fool knows'. According to the Oxford Dictionary of English Proverbs, this goes a long way back; the earliest citations are 1656, 'In all Comedies more know the Clown, than the Clown knows', and 1723, 'It was no satisfaction to me that I knew not their faces, for they might know mine .. according to the old English proverb, that more know Tom Fool, than Tom Fool knows'.

Vierailija
38/56 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

svedupelle

Vierailija
39/56 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

svedupelle

Kuka se on?

t. Oolofi 

Vierailija
40/56 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on usein esiintyvien artistien käyttämä lause. Sopii hyvin julkkiksiin. Kaikki tietävät ja tunnistavat julkkiksen, jopa luulevat tietävänsä millainen hän on ihmisenä, mutta julkkis itse ei tunne taviksia.

Minulle, kuten useimmille tutuilleni on käynyt niin, että olemme meinanneet moikata, tai jopa moikanneet jotain tutulta vaikuttavaa ihmistä, ja sitten todenneet, että tämä olikin julkkis. Näille julkkiksille tämä moikkaaja on vain joku random.