Lokakuiset 2006 viikkoon 44
Kommentit (84)
Pakko ensin taas vaihteeksi hehkuttaa eli eilen jäi taas pois se nukuttamissessio eli vauva nukahti vähän ennen kymmentä kun imetin häntä sängyssä. Heräsi syömään 10.45 ja toisen kerran puoli kuuden maissa aamulla. Tehtiin ekan kerran niin että ensin laitettiin isompi neiti nukkumaan normaaliaikaan puoli yhdeksän ja sitten vasta rupesin tekemään iltapesuja vauvalle jne.
MIANNILLE; en ole konkari mutta mulla auttoi parhaiten rintojen paakkuuntumiseen se kun hieroin itse rintoja niin voimakkaasti kun pystyin pyörivin liikkein. Se tuntuu inhottavalta mutta mulle siitä tuli apu äkkiä eli hieroin niin kauan että kohta tuntui pehmeämmältä.
Toiseen kysymykseesi että mitä muut lapset/lapsi tekee kun imettää niin siinäpä onkin vasta kysymys.. Meillä sama homma eli heitellään, hypitään, riehutaan jne. kun tiedetään ettei äiti pääse hätiin;) Nyt on kuitenkin vakiintumassa sellainen että tyttö tulee viereen istumaan ja luen hänelle kirjaa= näytän kuvia. Myös meidän neiti silittelee vauvan päätä jne. Mutta aina imetyksen ajaksi kaikki tuolit, tavarat pitää muistaa siirtää niin, ettei vahinkoa pääse syntymään imetyksen aikana;)
G; viihtyykö teidän vauvat yksin esim. sitterissä sen aikaa kun teette kotitöitä jne?
V: meillä muuten tosi tyytyväinen tyttö, mutta etenkin illat 18-20 on sellaista aikaa, että tyttöä pitää pitää sylissä tai muuten tulee kitinää. Sitterissä ei viihdy iltaisin lainkaan, eikä oikein missään muualla kuin sylissä. Muistaakseni esikoisella oli ihan sama juttu pari ekaa kuukautta. Ja tosiaan tissittelyähän se ilta melkein onkin;)
Meillä näyttäisi vakiituneen (nyt kun sanoo taas ääneen niin tämäkin muuttuu;) yhden yösyötön ja yhden varhaisaamun syötön rytmi eli riippumatta kuinka nopeasti neiti nukahtaa yöunille niin eka syöttö on siinä 01-03 välissä ja toinen syöttö 05.30 - 06.30 välillä. Eli laskutavasta riippuen 1-2 syöttöä yöllä. TOSI tyytyväinen pitää olla.
Mä olin kuulkaas eilen ekaa kertaa saunassa synnytyksen jälkeen kun aiemmin ei ole muka ehtinyt/jaksanut! Ai että teki terää!
Täällä 13 astetta pakkasta ja aurinko paistaa,) Ihana sää!
Mukava perjantaita kaikille!
Nazu ja typyt 1v9kk ja huomenna 5vkoa
PS: Ihania nimiä olette antaneet lapsillenne! Paljastan meidänkin nimen sitten isänpäivän ja ristiäisten jälkeen;)
Ainakin sään puolesta...
Juu, eli toi meidän tytteli huutaa mahakipujaan ilmeisestikin, parisen tuntuia joka yö. Viime yönä 12-02. Yleena 01-03!! Kauhulla odotan ensi viikkoa, kun pitäisi jaksaa 7 nousta ylös laittamaan isoimmat kouluun... Ihana mieheni on hoitanut sen homman nyt tämän viikkoa kun on ollut vielä isyyslomalla.
MIANNILLE, rintojen kovettumisesta, niin muutama veto rintapumpulla ennen imetystä saa ihmeitä aikaan ja viikon sisällä koko pakkaantuminen on ainakin mulla aina helpottanut!! Onnea muuten vielä kovasti sinulle poikavauvasta!!!!
Ja vaippahommaan, niin meillä on ollut pampersit ainoat, missä on pojilla pissa pysynyt. Nyt sitten tuon tytön kanssa pissa karkaa joka yö pampersista, täytynee tällä kertaa kokeilla liberoa. =)
Ja isompien lasten touhuista imetyksen aikana, niin meillä isommat touhuilee jo omiaan ja tuo toiseksi pienin joko katselee vieressä tai on omissa hommissaan. Mutta muistan vaikeat ajat edellisten imetyksestä, kun isommat vain riehuivat!! Sillon meillä videot oli kovassa käytössä ja toinen toimiva juttu oli imetyksen aikana isommille kirjan lukeinen.
Mitähän muuta???
Aloitin muuten toissa päivänä Rela-tipat tuolle tytölle, saapi nähdä onko niistä mitään apua. Neuvolassa sanottiin, että viikossa pitäisi alkaa vaikutus näkymään. Jos vaikka yöhuudot loppuisisvat...
Sitä odotellessa!
Pirteää perjantaita!!!
neljäs+typy 13vrk
ja esikoisesta että monet ovat neuvoneet minuakin että laita videot pyörimään siksi aikaa, mutta meidän neiti ei ole koskaan katsonut telkkua tai videoita joten se ei meillä toimi,) Tyttö ei vaan ole tippaakaan kiinnostunut koko televisioruudusta.
Mutta toimii varmasti hyvin silloin kun lapsi katsoo telkkua tai videoita.
Nazu
Nyt vasta ensi kertaa tänne puolelle kirjoitan. Eli meidän pikku kaveri syntyi 16. päivä. Kotiuduttiin jo 18. päivä. Ehdin jo synnytys kertomuksen väsätä ja käydä odotus puolella moikkaamassa. Siiten otettiin takapakkia, kun mulla ilmeni ärhäkkä kohtutulehdus ja jouduin takas kättärille.
No nyt kaikki kuitenkin hyvin ja arkikin ollaan saatu rullaamaan hyvin. Mies lähti tiistaina töihin kahen viikon isyysloman jälkeen. Nyt sitten treenataan kolmen lapsen kanssa tätä arki rumbaa...
Meillä pikku mies ollut suhteellisen tyytyväinen. Nukkuu ja syö. Yöllä sitten syödään vähän tiheämmin kuin päivällä. Nyt tosin pari yötä menny pidemmillää unilla. Ihan kiva kun saa itekkin nukuttua pikkasen pidempiä pätkiä. Kantoliinassa vaavi tuntuisi viihtyvän vaikka kuinka. Nytkin tuhisee tässä tiukassa syleilyssä. Ihana vauvan tuoksu tuolta kantoliinasta aina välillä pölähtää.
Mianni: Ootko kokeillu lypsää pikkasen maitoa enenen imetystä? Se voisi tepsiä... Itselläni oli sama ongelma esikoisen kanssa ja tuo lypsäminen rintapumpulla kyllä helpotti.
Ja vaipoista vielä. Mielläkin poika tuntuu usein kastelevansa itsensä. Meillä Pampperssit käytössä. Eli vinkkejä kaivataan.
Kantoliinailusta on ollu puhetta. Myös mulla sellainen käsitys, että ainakin kuukauden ikäiseksi täytyis kantaa kehtosidonnalla. Mutta tiedä häntä, toiset vauvat vaan ei viihdy siinä asennossa.
Ristiäis päivä on myös täällä sovittu. 10.12 olisi niitä tarkoitus viettää. Ihan kotosalla ollaan ja mummit ja kummit on vain kutsuttu. Nimikin on päätetty. Se muutuikin siitä mitä päätettiin raskausaikana. Vauvalle ei vaan sopinut se nimi... Mutta onneksi uusi nimi löytyi helposti " vara" nimistä.
Mutta nyt täytyy taas joutua. Vanhemmalla tytöllä kerho tänään. Ulkona tosiaan ihana ilma. Pakkasta ja aurinko paistaa :)
ONNEA KAIKILLE UUSILLE VAUVATUNEILLE!
Mamseli ja pikku Leevi 2vko ja 4päivää
Ompas nätin näköinen ilma, aurinko paistaa ja taitaa pakkastakin olla lähemmäs kymmentä astetta..
Mua alkaa jo pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä kotona möllöttäminen =O Tekis mieli jo lähteä liikkeelle...Olispa kesä niin ei tarvis tuota kylmyyttä miettiä...
Mianni:
Meillä on poikaa imetys kiinostanut ihan älyttömästi. Koko ajan haluais pusutella vauvaa jne..Eli temppuja yritetään tehdä meilläkin. Mutta jollain tavalla olen saanut sen loppumaan sillä että keksin pojalle tärkeitä tehtäviä esim. tissilappujen tai puklurätin hakua..Ja tärkeänä poika käy hakemassa ja haluaa auttaa :)
Vaipoista: Muistan esikoisen vauva-ajoilta, että KAIKKI vaipat falskasi. Kokeiltiin varmaan ihan kaikkia mahdollisia vaippoja mutta kaikissa sama homma. Liberoita kuitenkin käytettiin kun sopi parhaiten malliltaan meidän junnulle. Sama juttu nytkin vaikkakin eka paketti oli Pamperseja jotka on leveitä ja lyhyitä ja ei sovi tytölle. Liberothan taas on kapeampia kuin pampersit :) Heh, on tullut tutkittua noita vaippoja oikein urakalla ;o)
Meidän flikka viihtyy kyllä hyvin sitterissäkin. On just nytkin tuossa vierellä kun äiti surffailee netissä ;) Hikoittelee silmät auki ja vähän väliä tulee ihania hymyjä :)
Voi vitsit...Eilen tehtiin isänpäiväkortteja papalle ja voe mahotonta kun on pieni tuo tytön käsi =O
Isoveli kasvoi silmissä ihan jättiläiseksi kun käden kuvia vertasi =)
Tehtiin sormiväreillä sormen ja jalan kuvia :)
Pikkusen meinas olla hankala tehdä tuon rimpulan kättä mutta hienoja tuli :)
Miesväki lähtikauppaan, huomenna onkin pyhäpäivä niin ei ole kaupat auki. Olin niin suunnitellut lähteväni jotain pientä shoppailemaan tytölle mutta pahus sentään ei nyt pääsekään =O
Mun piti oikein soittaa yhdelle kaverille että tulee katsomaan meitä kun KETÄÄN(!) ei ole käynyt ja mä alan olemaan ihan mökkihöperö:O
Mutta mukavaa perjantaita kaikille, nää päiväthän suorastaan juoksee, kohta nää vauvat lähtee jo liikkeelle :)
Camelot ja Touhu 10pvä
Pikaiset vauvauutiset
30.10. meille syntyi " pieni" tyttö viikoilla 41+6.
pituus 55,5cm
paino 4180g
pipo 34,5 cm.
Synnytys käynnistyi itse ja mikä ihaninta
sain maailman parhaimman 30-vuotis lahjani :)
Mutta tulen paremmalla ajalla kertomaan synnytys tarinani,
joka meni ihan hyvin.
Väsynyt mutta onnellinen,
Zimppu
Ensinnäkin onnittelut kaikille uusille vauvautuneille !!!!! :-)
Meillä meni viime yö ihan pipariksi. Vauvalla on päivällä yö ja yöllä päivä ja äidillä jatkuva yön tunne kropassa ;-) No eikähän tämä tästä kuitenkin sitten vähitellen... Neuvolan tädille sain onneksi äsken kotikäynnillä tilittää ja jo viikonloppuna aion kyllä nukklua yhden yön ja mies hoitakoon pullolla syötöt. Mikä ihaninta pikku pikkumies onhkin jo ihan ehta mediummies, sillä viikossa paino oli noussut yli 400 g!!! Nyt meilläkin siis ollaan " jo" 3.1 kg.
GALLUP: Onko teillä paljon ystäviä/tuttuja, jotka myös kotona lasten/vauvojen kanssa. ja treffaatteko usein? Tuli vain mieleen kysellä tällaistakin, kun Camelot tuossa kertoili, että vieraita kaivataan. Itselle on TOSI tärkeää tavata muita samassa tilanteessa olevia. Nyt vain moni on mennyt töihin ja/tai muuttanut isomman asunnon perässä kauemmas, joten verkostot ovat vähä pienentyneet. Ja ihan niin helppoa ei ainakaan vielä ole ajatus siitä, että lähden toiselle puolelle kaupunkia yleisillä talvitamineissa näiden kahden kanssa ruuhka.aikaan kyläilemään. NO tämä palsta on toki yksi " vertaisystävä" :-)
Nyt menoksi
Jolla
iski sitten tuon flunssan lisäksi rintatulehdus, kaksi päivää maattiin sitten 40 asteen kuumeesa, ja kauheaa oli!! .että pitäkäähän tytöt itsenne ja varsinkin rinnat lämpiminä ja tuulelta suojattuina!! en ees ymmärrä millon on voinut tulla,kun ulkona ollaan käyty ihan vaan pari kertaa,kun on ollut kaikkia flunssia ja muita ja olen ollut tosi tarkka lämpimästä pukeutumisesta. no nyt on alkaneet antibiootit purra ja olo alkaa olla ihan siedettävä.
noista korvikkeista.. meillä esikoisella käytettiin ensin pirkan korviketta,oli tosi hyvä,mutta sitten sen valmistus lopetettiin ja vaihdettiin korvike semperiin,joka myös sopi tosi hyvin,ilmeisesti on myös " hyvä" vastasyntyneelle. täällä kanssa yksi nestlen tuotteiden boikotoija, en osta mitään nestlen tuotteita jos on mahdollista valita jonkun muun tuotteita..
semperin vauvanruoat ja muut ovat minusta olleet parhaita, hedelmäsoseetkin on ihan oikean hedelmäsoseen näköisiä;) siis omatekoisen kaltaisia kun muitten minusta näyttää ihan kummalta.
vaipoista. meillä on aina olleet käytössä kestojen lisäksi muumit,suurin syy on kotimaisuus ja luontoystävällisyys,jos kertiksistä voi niin sanoa,mutta ovat siis todella hyvin hajoavia. ja meillä kyllä poikavauvan kanssa on toimineet hyvin,kun nappulan muistaa kääntää alaspäin ja tarkistaa että jää niiden " kuminauhojen" keskelle.
yöllä meilläkin ollut ongelmia vaipan pitävyyden aknssa,mutta pissaa tulee yöllä niin paljon ettei mikään vaippa ole sitä pitänyt..
nyt tytön kanssa on ruvennut tulemaan paljon enemmän vahinkoja,siis vaippa ei ole pitänyt,vaikkei täysi olekaan,ehkä johtuu siitä että makuulteen pisu saattaa valua mihin tahansa kun pojalla menee vaan yhteen tiettyyn suuntaan ja helpommin imupintaan..
jätin terkkarin suosituksesta maitotuotteen pois,aiemmin olin jo lopettanut ruisleivän ja sipulin plus muut voimakkaat tuotteet, ja nyt tuntuu myös masuvaivat vähentyneet,ihanaa,vaikka täysin maidoton ruokavalio on aikas vaikea. jouduin myös luopumaan vichystä kun sekin kai voi aiheuttaa kipristelyjä vauvalle,oon ihan hirmuinen vichyn lipittäjä, nyt onkin haknala kun tuntuu että ei saa tarpeeksi nestettä kun ei tavallista vettä ole niin helppo juoda..
tänään saadaan sitten ne tuplat ,ihanaa että pääsee sitten kunnolla liikkumaan, päädyttiin mekin niihin x-adventures.iin.. eikös lillis ja jolla olleet myös hankkineet samat? millaiset ovat olleet käytössä?
niihin on myös kantokoppa ja jalkapeitto ja rupesinkin miettimään että saako sen jalkapeiton siihen päälle silloin kun kantokoppa käytössä? tai että mahtuuko se siihen enää... jos ei niin mitenhän saa isomman lapsen suojattua sitten oikeilla kylmillä...
ihania nimiä ovat lokakuiset vauvat saaneet!!
täällä kanssa jonkunmoinen vauvakuume jo nyt,mutta ymmärään kyllä että tähän hässäkkään,esikko1v4kk ja vauva 2vk, ei voi vielä suunnitella kolmattta, mutta tavallaan jo kaipaa sitä odotus aikaa;) hih,täytyy varmaan käydä lukemassa parinviikon takaisia juttuja tuolta odotuspuolelta niin hälvenee vauvakuumekkin hetkiseksi..tai sitten ei.. voi olla että aika on jo kullannut muistot ja kaikki nuo odotuksen " kurjuudetkin" tuntuu ihan mitättömiltä ja helpoilta;)
siitä ehkäisystä.. meillä ei ole mitään havaintoa vielä siitä...toisaalta en haluaisi edes ottaa mitään ehkäisyä..siis semmoista vakinaista,mutta eipä kumien käyttökään houkuttele.mieskään ei niitä halua, toivoisi pillerit tms,mutta itse en halua hormonaalista ehkäisyä muutenkin heittelevien hormonien ja mielialan vaihtelujen lisäksi.. terkka ehdotti hormoonikierukkaa,sen vaikutu on kuulemma ihan paikallinen joten ei vaikuta mielialoihin mitenkään..täytyy noita mietiskellä,jotenkin tuntuu ihan älyttömältä,vaikka tärkeäähän se on sitäkin miettiä.
tuntuu vaan kurjalta estää vauvaa tulemasta kun näitäkin on niin paljon toivottu ja menetyksiäkin ollut ja nyt sitten tavallaan laitettasiin portit kiinni lapsen nenän edestä..
no mies on ilmaissut kyllä selkeästi että ei nyt pitkään aikaan lisää..
ja kaksihan siihen tarvitaan..
nyt kuuluu ähinää tuolta nyytin suunnalta,hih,äitiä kutsutaan!!
aurinkoista marraskuun perjantaita!
fiikuna ja martta16vrk
on jotakin hormonien tms. aiheuttamaa, eli ei " oikeaa" kuumetta.
Meilläkin oli päätetty, että ei enempää kuin kaksi lasta, vaikka ehditäänhän me tehdä vielä vaikka " iltatähti" sitten joskus.
Pitää kai sitä tehdä työtäkin joskus, eikä vaan lapsia, että tienaisi välillä niitä verorahoja eikä vain törsäisi ;D
Nyt kyllä tuntuu ihan oikeasti siltä, että vaikka vauva valvottaa ja esikoinen 1v1kk tietysti teettää vielä paljon työtä kun on ihan vauva, niin että tässä menisi vielä useampi lapsi näiden lisäksi ihan kevyesti. Siis varsinkin sellaisia isompia, jotka jo viihtyy hetken yksin ja osaavat itse pukea, syödä ja käydä vaikka jo vessassakin.
Mutta jos nyt yhtäkkiä alkaisin odottaa vaikka kolmosia niin ei haittaisi yhtään ;D
Sittenpä olisi 5 alle 2-vuotiasta, hahaa! Voisi vastaantulijat katsella, kun nyt jo säälien katsovat kun onnellisena työntelen tuplarattaita ulkona :)
Nyt en enää katso kauhulla jos jollakin on monta lasta, yhden lapsen äitinä vielä ihmettelin että miten joku voi jaksaa monta muksua.
Ihania nimiä monella vauvalla! Varsinkin nuo Martta ja Anja on aivan ihania!
Eilen oli 1kk neuvola. 3,8 kg oli paino ja pituus 53 cm (lähtöpaino 2,77 ja pituus 53 cm). Eli oikein hyvin ruoka maistuu meidän pikku mussukalle.
Esikoiselta tuli eka sana tänään, " pällo" eli pallo :)
Tämä on niitä parhaita hetkiä äitinä olossa, kun lapsi saavuttaa jotakin hienoa ja on itse sitten niin ylpeä.
Nyt turahti vauvalla jotain housuun, jippii :)
-Luppis ja kakkipöksy kohta 1kk 2vkoa
Minäki vihdoin selvisin tänne vähän lukemaan toisten kuulumisia. En oo omaa synnytyskertomustakaan ehtiny rustaamaan.
Meillä on nyt kolmas kokonainen päivä kotona, ja onhan tämä vähän tahmeata alkuunsa. Onneksi on vkl edessä :)
Vauva on varsinki päivisin ihana enkeli, nukkuu ja syö eikä kyllä turhasta itkeskele. Mutta viime yö..huoh. En tiiä oonko nukkunu ollenkaa. vauvalla on öisin nenä niiin tukossa, että ei tunnu saavan henkeä muuta ku pysty asennossa. Eli äitin masun päällä makaa ja tuhisee ja vinkuu hankalaa oloaan :( Omassa sängyssä ei alkanu olemaan ollenkaa, sama oli eka yönä kotona. Piti nukuttaa sitte loppujen lopuksi vieressä kun ei jaksanu enää nostaa takasin sänkyyn. Tissiä on kans vaikea syödä tukkosella nenulla ja se harmittaa vauvaa ja äitiäki :(
Tämä sektiohaava vaikeuttaa normi elämistä aika lailla. Mies on koulussa päivisin, joten mun pitää koittaa selvitä tuon 1,3v ikäsen ja vauvan kanssa. Esikoinen on tosi mustis jos hoidan vauvaa- tai se mustasukkasuus ilmenee sillä että haluais vaan kokoajan pitää vauvaa omassa sylissään ja tutkia kasvoja (tökkiä silmiä, niinku moni muukin valitti että se on esikoisten ihastus)ja äiti ei sais pitää vauvaa ollenkaa. Imettäminen on meilläki tosi vaikeata sen takia. Mun on pakko mennä kiikkuun syöttämään, ettei esikoinen pääse koskemaan. Muuten se makaa vauvan päällä ja on tosi hankala itellä ku pitää sitte koittaa varoa vielä lisäksi ettei esikoinen pääse tohon haavaan huitasemaan. Se ku tehtiin tuohon keskelle mahaa pystyyn. niin on tosi alttiilla paikalla että siihen helposti tökkää kaikki.
MLL:ltä oli yhen päivän hoitaja täällä, mutta se oli ihan turhaa koska esikoinen märisi vaan kokoajan miun jaloissa ja halus olla äitin ja vauvan kanssa eikä sen tätin kanssa. JOten loppujen lopuksi jäi tosi ankea olo koko päivästä. Mielummin oon sitte ihan vaan keskenäni tyttöjen kanssa ja koitan parhaani mukaan selvitä.
Koti on kamalassa siivossa, en raaski miestä vaatia siivoamaan kun hän niin paljon hoitaa koulun lisäksi tuota tyttöäki ja on muutenki pyörittäny tätä taloa jo vko ajan. Ite yritän siistiä edes pintapuolisesti mihin vaan kykenen, mutta vähäistä tämä on kun sattuu haavaan kaikki vähäinenki rehkiminen.
ONNEKSI meillä ei oo käyny vielä vieraita, koska mulla ei oo sopivia vaatteita :) Tuon haavan takia en voi käyttää mitää housuja, kun ne painaa kaikki (äitiyshousutki) haavaa ja en omista ku yhen hameen. Joten tässä sitä kekkuloidaan kotosalla niin pitkään kunnes pystyn pukemaan päälle jotain. Viikonlopuksi tosin anoppi seurueineen uhkasi tulla käymään, mutta pitää sitte sinnitellä tuolla hameella (tosi mukavaa olla kesähameella ku ulkona on 13 astetta pakkasta :O).
ONKO KELLÄÄ VINKKEJÄ tuohon vauvan tukkoseen nenään?? Oon keittosuolatippoja käyttäny mutta ne ei hirveesti tunnu auttavan. Nenä-friidallaki koitin imeä mutta ei sillä saa mitään irti kun se räkä sun muut mönjät on niin syvällä nenässä. Miten voisin saada vauvan nenän pysymään auki? Jelppiä kaivataan!! Nenän avautuminen parantas meijän yöunia huomattavasti.
Mutta nyt lähen rauhottamaan tuo esikoisen tuonne sänkyyyn ja painun iteki vällyjen väliin vähäksi aikaa..
Jääsydän ja tytöt 1v3kk ja 1vko
Enpäs taas ehdi kovin suurennuslasilla lukemaan - taaskaan ongelma ei ole että vauva kiirehdyttäisi vaan se kun ei ole oma kone netissä! Mies on " taas" reissussa, tällä kertaa vähän kalliimmassa nimittäin koiralla meni aamulenkillä kynsi halki ja lääkäriin piti lähteä :( Jännitin jo että jäänkö tyttöjen kanssa kolmin, mutta esikoinen uinahti ja vauva vielä nukkuu niin että on taas " omaa aikaa" :)
Nopskaa vaan:
ESIKOISESTA JA IMETYKSESTÄ: Meillä toi esikoinen ei ole oikein vielä vissiin hokannut imetystä, tai siis tietää kyllä kun kysyn että mitä vauva tekee niin " ottaa maitoo" . Tai jos vauva itkee niin hän sanoo että " ikkee... maitoo" , että maitoa pitää saada lohdukkeeksi. Mutta kun olen vauvaa syöttänyt niin on tehnyt ihan normaalisti omiaan. Mutta tosiaan, luulenpa että tässä vaikuttaa se kun mies on kotona enkä joudu siksi huomiota jakamaan. Ens viikolla sit nähdään.
RYTMISTÄ: Komppaan LILLISTÄ, että pari kuukautta ainakin meni meilläkin että esikoiselle rytmi löytyi enkä odota sen kummempia tältäkään yksilöltä. Muistan nimittäin että mulle oli henkkoht tosi rasittavaa se, kun kuvittelin rytmin löytyneen ja sitten se menikin ihan heipparallaa seuraavana päivänä! Tuntui että en ikinä pääse tavalliseen elämänsyrjään kiinni. Mutta aika lyhyt aika se pari kuukautta kuitenkin on näin jälkikäteen ajatellen, ja varsinkin kun nyt on joulu tulossa :)
KYLÄILIJÖISTÄ: Ei ole meilläkään kukaan käynyt, eikä ole edes ollut kiinnostusta! Ei kyllä esikoistakaan käynyt kukaan ekaan 1,5 viikkoon katsomassa, paitsi mun vanhemmat ja he ovat nytkin käyneet. Ensi viikolla tulee sitten miehen äiti ja hän onkin useamman päivän, ja yksi kaverini meinasi tulla myös. Mutta aika vähissä on silti visiitit.
Nyt alkaa heräillä, vielä nopeesti: Kuten arvasin niin EI MAHDU MITKÄÄN HOUSUT JALKAAN, eikä edes miehen!! :( Takapuoli on levinnyt ihan sairaasti, eikä ihme - siis tuntuu selvästi että luut on levinneet ja siihen vielä päälle se että en oo voinut istua kovalla tuolilla sitten kesäkuun vaan aina sohvalla... Oon normaalisti 32 tuuman farkuissa, nyt sitten ei tosiaan mene miehen 36-tuumaisetkaan päälle. Muistelen että esikoisesta meni pari viikkoa että vähän palautui, toivottavasti nyt edes sen verran... onneksi osasin odottaa niin ei tullut ihan hirveetä masista kun housut ei mene edes puolitiehen, viimeksi itkin koko päivän!
Nyt menoksi. Aurinkoisen mukavaa perjantaita ja jaksamisia kaikille nukkumisten, sairasteluiden, sektiohaavojen ynnä muiden kanssa!
Coe + typy 5 vrk (jo... tai vasta... tuntuu kuin aika ei kuluisi ollenkaan :)
...nimittäin se, ehdinkö kommentoida kaikkeen minkä listasin ennen kuin jompi kumpi tytöistä herää. Eli ei kun hommiin!
ZIMPULLE ONNITTELUT!
MIANNI, lämmin kääre (kaurapussi tms) tai suihkuttelu lämpimällä vedella auttoi mulla pahimpaan maidon pakkautumiseen. Pari kertaa myös pumppasin, mutta kun oli tissit NIIN täynnä niin sekin sattui. Mutta siis lämpö auttoi parhaiten ja noin viikossa maidon nousu tasaantui. Tsemppiä sulle imetykseen!!! En ole mikään fanaatikko mutta muuten vaan imetyksen kannattaja:) Ymmärrän silti, että kaikilta imetys ei syystä tai toisesta onnistu (tai joku ei vaan halua imettää) ja sekin on OK:)) Ja vielä tuohon imemisotteeseen ja kipuun (COEkin taisi siitä kirjoitella joku päivä) mullakin sattui noin ekan viikon ajan ihan sikana imetys ja luulin että tytöllä on väärä ote mutta kyse taisikin olla siitä, että täpötäydestä rinnasta oli vähän hankala ottaa kunnolla kiinni. Ja tottuuhan ne rinnat ajan kanssa siihen, että vähän väliä pieni takiainen on niissä kiinni=) LANSINOH (?) on muuten kanssa hyvä rasva, jos tulee nännit kipeiksi. Sain sairaalasta pienessä purkissa sitä mukaan ja on todella riittoisaa.
IMETYS JA ESIKOINEN: vaihtelee. Joskus esikoinen haluaa " yllättäen" juuri samaan aikaa äidin syliin ja kieppuu sitten kainalossa itkua tihrustaen. Meillä uppoaa onneksi videot, joten jos ne on päällä niin ok. Muutenkin isompi tyttö on jo aika hyvin tottunut siihen, että äiti joutuu välillä syöttämään vauvaa ja touhuaa itsekseen aika kivasti sen aikaa tekemättä pahojaan *kopkop* On kova tyttö leikkimään nimittäin, hoitelee vauvanukkeaan ja pehmolelujaan aamusta iltaan:)
G: vauva viihtyy yllättävän hyvin itsekseen jos ei ole nälkäinen tai märässä vaipassa ja masua ei väännä. Köllöttelee tyytyväisenä ja katselee ja kuuntelee muun perheen touhuja. Välillä olen laittanut hetkeksi turvakaukaloon, jos on tarttenut kantaa vauva mukana esim. pyykkejä ripustamaan, lähinnä jos en uskalla jättää eskoista yksin vauvan kanssa. Sitteri on vielä kaapissa, kun mietin vielä MINKÄ IKÄISENÄ VOI ALKAA PITÄÄ SITTERISSÄ?
Eilen sain vauvan ekaa kertaa hetkeksi KANTOLIINAAN mutta en kehto- vaan siihen " pystyasentoon" pää tuettuna. Nukahti heti ja siirsin sitten jatkamaan unia riippusänkyyn kapalossa. Pitäisi kovasti vaan treenata liinan kanssa niin siitä tulisi huomattavasti helpompaa.
Meillä toimii LIBEROT paremmin kuin Pampersit, jotka falskaa harva se yö. Josta tuli mieleen tehdä VAIPPAGALLUP: vaihdatko vauvan vaipan yöllä? Alussa mä vaihdoin, mutta nyt tosi harvoin, sillä yleensä nukahdan jo kun vauva vielä syö...Ja aamulle meneekin sitten kaikki peittoa myöten pesuun:/
NAZU: ymmärrän hyvin sun halun rytmittää vauva mahdollisimman pian yö-päivärytmiin, toivottavasti et ottanut aikaisempaa kommenttiani mitenkään kritiikkinä sua kohtaan! Ei ollut tarkoitus. Ja hyvältä kuulostaa teidän yöt, jos vain kerran tai kaksi syödään!
Mäkin ajatteli mennä tänään ekaa kertaa saunaan sitten synnytyksen, kyllä tekeekin jo mieli -eikä vähiten OIKEAA saunajuomaa;)
JOLLA, mulla on jonkun verran äitikavereita kotona, aika moneen heistä olen tutustunut esikoisen myötä. Ns. vanhoja kavereita (ajalta ennen lapsia) on tällä hetkellä kotiäitinä muutama, joista yksi jopa asuu ihan tässä lähellä ja pari vähän kauempana. Mulla on sama juttu, että todella kaipaan seuraa kotona ollessani, hulluksi tulisin jos pitäisi päivät pitkät vain lasten kanssa " seurustella" . Me ollankin kaiken maailman perhekerhojen yms. suurkuluttajia ja vähintäänkin mennään puistoon harva se päivä että pääsen vähän harrastamaan sosiaalistakin elämää. Jokos teillä flunssa helpottaa?
NUHANENILLE: moni tuttu käyttää sipulia avaamaan vauvan -ja vähän isommankin- tukkoista nenää. Siis kuorittua sipulia esim kangaspussiin tai ihan vaikka sukkaan ja vauvan sängyn läheisyyteen roikkumaan. Toimii kuulemma hyvin! Mä en ole koskaan kokeillut, mua hirvittää nimittäin se haju joka sipulista lähtee...NASOLINia annettiin esikoiselle jo aika pienenä, mutta en kyllä tarkkaan muista mistä iästä alkaen. NenäFriidaa tm imujuttua kannattaa käyttää, kun ensin on laittanut keittosuolatippoja vähän pehmittämään ja irroittamaan limaa.
Toistaiseksi ollaan oltu tosi tyytyväisiä X-adventureihimme! Välillä etupyörä meinaa jumittaa poikittain mutta harjoitus tekee mestarin. Olen jo selvinnyt niillä sekä bussissa että rullaportaissa, tosin silloin oli kyydissä vain vauva.
JÄÄSYDÄMELLE jaksuja, kuulosti aika rankalta teidän arki.
JEE, sain sanottua kaiken minkä halusin=) Aika sekavaa tykitystä taisi tulla, mutta pienemmän sängystä kuuluu jo sen sortin ähinää, että ei ole enää aikaa oikolukea tai muutella mitään.
Tehdäänkö muuten vastaisuudessa päivittäin uusi pino, tää viikkopino on aivan mahdottoman pitkä. Meillä on niin paljon asiaa:)
-L-
Pitkästä aikaa kirjoittelen. On nää pinot niin pitkiä että lukiessa menee jo lähes kaikki energia ja haluun kuitenkin lukea kaikki viestit.. En oo harmikseni kovin nopea lukemaan :(
Eilen oltiin vauvan kanssa neuvolassa. Oli tullut reilu 200 grammaa viikossa eli ihan kivasti. Nyt ollaan (vihdoinkin!) 100 grammmaa yli syntymäpainon, 3990 grammaa. On tankkaus kannattanut ja maitoa saa riittävästi. En oliskaan halunnut korvikkeita alkaa syöttämään.
Eipä ole ennen ollu imetyksen käyntiin lähteminen näin vaikeeta. Maito pakkasi ensin ja rinnat oli ihan pahkuraiset eikä vauva jaksanut imeä ja nukahti aina rinnalle. Imi silti usein ja nännit ihan verillä, rintakumi auttoi onneksi. Maito ei alkanut herua, kumi kai esti sen. Sain neuvoksi suihketella ja hieroa rintoja lämpimässä suihkussa ja puristaa maitoa vauvan suuhun voimalla kun hän söi. Teki aika kipeetä mutta auttoi :)
Tällä viikolla alkanut taas arki meilläkin. Eli herään ja laitan isommat kouluun ja ti-to on 5-vuotiaan kolmosen kerho 8.30-11.30 eli sinne ollaan rattailtu ja tietty myös vauvan kaa haettu poika pois kerhosta. Aika kylmät kelit vaan lykkäs. Tuntuu tosi kylmältä, vaikee vauvakin pukea ettei olis liian kylmä tai liian lämmin. Aina tää talvi pääsee yllättämään.
Meillä ei vauvalla rytmiä. Tai iltaisin on kyllä ihan yliväsy, saa huutokohtauksen ja sitten nukahtaa. Muttei nuku kun ehkä tunnin ja sitten me jo miehen kanssa mennään nukkumaan ja vauva tulee viereen. Syö pari kertaa yössä. Vauva saattaa valvoa parikin tuntia kerrallaan, katselee ja juttelee. Sylissä viihtyy ja sitterissä toisinaan. Tutti maistuu :) Sairaalassa jo opetin tutille kun en ois päässy muuten vessaan tai syömään kun poitsu halusi koko ajan olla tisulla :)
Meillä ristiäiset 25.11. Nimi on päätetty mutta on salainen siihen asti ;)
Nytte mä meen. Onnea uusille lokavauvoille!!!
Sanna ja poitsu huomenna 3 vko
Vauva ja pienempi tyttö nukkuvat jopa kerranki yhtä aikaa ja isompi tyttö katsoo Titinallea (meillä kyllä videot uppoaa isommalle tytölle, mutta pienempi ei niistä välitä). Poika meni kaverinsa luo Halloween-juhliin :)
Nyt siis muutama juttu, jotka tuli tässä päivän aikana mieleen.
JENI!! Miten sulla ne sormet jakselee nyt, kun synnytys on ohi?? Mulla nimittäin alkoi sama vaiva tuossa muutama viikko ennen synnytystä ja tuntuu vaan pahenevan!! Siis sormet puutuu tosi helposti, niitä tikustelee ja ne on KIPEÄT, siis särkee ja jomottaa koko ajan. Esim. luutun vääntäminen on yhtä tuskaa. Ihan uus vaiva siis mulle, mutta ei todellakaan kiva!!
RYTMISTÄ: Meillä ei tietenkään vielä ole rytmiä, kun poika on kaikki ne 5 päivää vanha :) Mutta aimmin on lapsilla löytynyt aika säännöllinen rytmi jo n. 1kk ikään mennessä. Ja nytkin on sama homma kuin ennen, että öisin en juttele vauvalle mitään enkä vaihda vaippaa, jos ei oo pissa tullu yli tai kakka vaipassa. Eiköhän se rytmi taaskin aika pian löydy, kun muillakin lapsilla on.
KIITOS kaikille nuista imetysvinkeistä. Saan ensviikolla vasta pumpun, siihen asti täytyy vaan sinnitellä. Tänään en ole antanut ollenkaan korviketta, hyvä minä :) Miksihän mulla onki aina (ja on kyllä nytkin) niin kauhean vaikea luottaa siihen, että vauva SAA mahansa täyteen ihan sieltä tissistäkin..
KAVEREITA ei kauheasti ole. Tai on tavallaan, mutta silti nähdään tosi harvoin. Nyt kyllä yks suht lähellä asuva kaveri sai 4 päivää ennen minua pojan ja toivon, että päästään yhteisillä vaunulenkeillä jne kunhan ilmat lauhtuu ja pojat pikkasen kasvaa.
MUISTAMISESTA: Kylläkai se väistämättä taitaa olla niin, että sitä esikoista muistetaan kortein yms eniten. Mutta täytyy sanoa, että mulla on niin ihanat sukulaiset, että nytkin on paketteja ja kortteja tullut jo tosi kivasti ja moni tulee käymään kunhan tokenevat flunssastaan (sitä on täällä nyt TOSI paljon liikkeellä).
Just tänään tätini kävi ja toi pojalle kahdet aivan ihanat potkuhousut ja 2 bosia ja toinen täti oli laittanu postissa pojulle kauluspaidan ja ihanat housut :) Alkaa pikkuhiljaa siis tulla poikamaistaki väriä meidän vauvan vaatehyllyyn :)
VAUVAKUUMETTA ei todellakaan ole :) Tai siis, tuo poika on AIVAN TAVATTOMAN ihana, mutta raskausaika oli niin rankka ja se synnytys niin helvetillinen, että ehei, ei oo ikävä mahaa eikä mitään muutakaan. Ja muutenki, tämä arki on alkanut aivan eri sfääreissä kuin ajattelin (tai oikeastaan vika onkin siinä, etten etukäteen tainnut ajatella millaista tämä vois olla), että kyllä näissä neljässä on mulle ihan nokko tekemistä. Tuon entisen kuopuksen mustisraivarit on jotain sellaista, mitä ei ihan heti usko, jos ei oo näkemässä :(( Koko ajan haluaa jotain, mutta mikään ei sitten kuitenkaan oo hyvä..
Mutta, nyt taidan lähteä hetkeksi pitkälleen, kun on harvinainen tilaisuus moiselle. Kohta tuleeki mun äiti hakemaan isomman tytön viikonlopuksi kylään. Sain jopa tänään imuroitua ja pyyhittyä keittiöstä enimmät roiskeet, hyvä minä.
Iltaa pitkästä aikaa kaikille! Oli kyllä aikamoinen pino! Täällä tyttönen kasvaa ja vahvistuu. Täytyi soittaa jo neuvolaan tänään, tytöllä ollut tosi hyvä iho, nyt koko naamas, etenkin poskis täynnä punaisia näppyjä ja otta on ihan semmonen kuiva, niinkuin ois jotain ihottumaa jo. Mut terkkari meinas, että on ihonpuhdistusnäppyjä. Annoin kritiikkiä samalla sille rotavirusrokotteesta. Nimittäin se kun kävi kotikäynnillä kun vauva oli kk:n, kysy oonko kiinnostunu ostaan rotavirusrokotetta. Sano maksavan noin 30 e ja on voimassa koko elämän. Aattelin, että toki jos se noin halpa on ja on suoja koko elämän. Tutkimustuloksetkin näytti positiiviselta. No, mies kävi sen eilen hakemas, makso 70 euroa!!! Ja siihen pitää antaa reippaan 4 viikon päästä toinen samanlainen rokote. Eli makso 140 euroa terkkarin puhuman 30 euron sijaan. Kyllä harmitti!!!!!! En ois ottanu kyllä jos oisin tienny että maksaa noin paljo.
Täytyy hehkuttaa, kun olin niin ylkkäonnellinen eilen aamulla, tyttö nukkui nimittäin toissayönä 8 tuntia putkeen!! Olin ihan varma, että en vaan muistanu, että on heränny, mutta tissit meinas räjähtää ja toinen falskas jo niin, että joka paikka oli maidos, joten kyllä se oli pakko uskoa. Nukkuu muutenkin yöt suht. hyvin, kunhan vaan nukahtaa, meillä kans ei meinaa nukahtaa illalla millään. Tankkaa, ähisee ja puhisee monta tuntia illalla.
Mies kun vielä ymmärtäis, että siitä on tullu isä ja sen, että ei se niin helppoa yksin oo olla kotona päivät, niin hyvä ois... Tyttö on vasta oppinu nukkuun pihalla niin, ettei tartte 10-15 minsan välein käydä hyssyttelemäs. Pitää usein hyssyttää, muttei ihan noin usein.
Nyt huutaa niin, että ei saa kaikkia asioita kirjotettua. Hyvää viikonloppua kaikille!!
bernuski ja tyttö 5 vkoa 5 pvää.
Nopeasti vastailen/kommentoin pari asiaa:
G: en ole vaihtanut vaippaa kuin ehkä parina yönä ihan aluksi vauvalle. Jostain syystä vauva ei ole kakannut kuin tuon pari kertaa yöllä, mutten kakkiminen alkaa vasta aamulla. Ajattelin että liittyisikö se siihen että neiti on alusta saakka nukkunut yönsä niin hyvin?? No joka tapauksessa ihanaa kun ei tarvi vaippoja vaihdella.
Muutenkin meillä on esikoiseen verrattuna tämäkin asia eri tavalla eli kertaakaan ei ole vaipat päästäneet läpi eikä ollut edes vaippa täpötäysi. Neiti pissaa yleensä heti kun otetaan vaippa pois joten parit pissat tulevat aina hoitotasolle joten vaippoja säästyy mutta hoitotasolla olevia liinoja saakin olla pyykkäämässä koko ajan.. Kaikki vaipat siis käy, yleensä ostetaan tarjouksessa olevia pamperseja tai liberoja.
LILLIS; en tietenkään loukkaantunut - ymmärrän hyvin mitä tarkoitit! Onneksi tuo rytmitys on toiminut jo nyt ihan hyvin eli uskon sen voimaan ja sehän onkin tärkeintä että me kaikki teemme kuten omalle perheelle parhaiten sopii;) Ja vaikka me teemme tuota rytmiä ja kaikki rutiinit illasta toiseen samaan aikaan jo nyt, niin käytännössähän olen kuitenkin imetellyt vauvaa sinne 22.30 asti melkein joka ilta siitä 3vkosta lähtien, mutta esim, eilinen ilta antoi taas viitteitä siitä, että vauva alkaa hoksata koska se yöuni alkaa kun nukahti ennen kymmentä. Tosin tällä toisella kertaa tuo rytmitys ei ole ollut niin tiukkaa kuin esikoisen aikana jolloin sääntönä oli ettei sängystä nousta ennen kuin vauva nukkuu eli tissiä, tuttia, tissiä, tuttia ja tassuhoitoa niin kauan. Silloin se toimi nopeasti mutta siihen en nyt lähde.
G: onko teidän vauvoilla hormoninäppyjä?
V: meillä tytölle nousi eilen ja se on kamalaa!!! Esikoisella ei ollut yhtään mitään ja tuntuu kauhealta kun pikkuisen kauniit kasvot peittyy ihan kuin pienen pieniin finneihin;( Kauanko nuo näpyt kestää??? Tiedän että ne ovat normaaleja mutta ovat kauhean näkäisiä kun niitä on niin paljon ja tulivat yhtäkkiä.
Pitäisi tästä lähteä ruokakauppaan kun huomenna kaupat kiinni. Anoppi tulee pariksi tunniksi illalla meille kun mies menee harkkoihin ja tulee vasta ysin jälkeen kotiin. Pyysin anoppia kun se olisi muutenkin tänään tullut poikkeamaan että jos tulisi vasta myöhemmin että on täällä illalla kun alkaa esikoista väsyttää ja tulee suurimmalla todennäkäisyydellä kiukkukohtauksia jos on tullakseen.
Nazu
jonkun verran on näppyjä naamassa -siis vauvalla;)- ja myös samanlaista kuivaa josta BERNUSKI kirjoitti. Lisäksi vaavin iho on kauttaaltaan ikäänkuin kuoriutunut, hilseilee ihan valtavasti. Ei olla mitenkään rasvailtu, kylvyn jälkeen vähän öljytty mutta luotan ennemmin ihon omaan kykyyn pidemmän päälle pitää yllä kosteustasapainoa ilman sen suurempaa rasvailua.
Tästä tulikin mieleen uusi G eli KUINKA USEIN KYLVETÄTTE VAUVAN? Meillä vauva pääsee kylpyyn noin kerran viikossa. Käytättekö jotain pesuaineita tai öljyä kylpyvedessä? Meillä oli viimeksi vähän Natusanin " vauvanpesuainetta" kun halusin saada vauvan hiukset pestyä, ne kun alkaa ikävästi haista aika nopeasti sillä tyttö on aikamoinen pulauttelija. Muuten yleensä pestään ihan vaan vedellä ja jälkikäteen sitten öljyä tai tarvittaessa jotain rasvaa. Entäs käytättekö vaipanvaihdon yhteydessä talkkia tai rasvaa? Meillä aika harvoin, kun vauvan iho on ollut ihan hyvässä kunnossa.
Nyt lopetan;) t. Kyselyikäinen Lillis
NAZU, eikös teillä oo ristiäiset ihan hollilla? Useinhan sitä sanotaan että hormoninäpyt tulee just sopivasti ristiäisiin... :) Meillä esikoisella tuli parin päivän iässä ja sitten ei enää myöhemmin tullutkaan, tälläkin neidolla on nyt ihan pikkusen ollut mutta ei paljon (vielä). Ristiäisiin onkin aikaa ainakin neljä viikkoa :D
KYLVETTÄMISESTÄ: Eipäs vielä oo kylvetetty mutta esikoisen kohdalla kylvetettiin aika vähän alkuun, joskus sitten uniongelmien myötä otettiin se käyttöön, silloin varmaan 3 krt viikossa. Vauvaöljyä pantiin kylpyveteen. Mutta enempi käytiin suihkussa, kun musta ihan pienen kylvettäminen on jotenkin hankalaa.
Kylvettämisestä juolahti mieleen, että meidän tytöllä muuten NAPATYNKÄ HAISEE PAHALLE :/ En tiedä liekö tulehtunut, ei näytä siltä eikä tyttö arista mutta hyi mikä haju. Desinfiointiaineella olen nyt puhdistellut.
Nyt vissiin alkaa olla uniaika. Hyvät yöt kaikille :)
Ja ZIMPURALLE onnittelut 30-vuotislahjasta, kun en aiemmin muistanut! :)
Coe
Keittiötä siivotessa (siivoomista riittää, kun mies on kotona - miten hiivatissa sotku voi vähintäänkin triplaantua kun hän on vastuussa taloudenhoidosta?!) muistin että mun on pitänyt monta kertaa jo sanoa CAMELOTILLE siitä LÄMPÖPUSSISTA:
Me ostettiin sellainen tuossa ihan viime metreillä ennen synnytystä, ja kyllä oli hyvä ostos! Ei muuta kun kauluri päälle, vetskari kiinni ja autoon. Ei mitään vaatekerroksien pykäämistä ja esikoisen hermostumista... Eli suosittelen. Tänään käytiin eka kertaa kaupassa porukalla ja siellä tyyppi nukkui tyytyväisenä lämpöpussin sisällä kolme tuntia (ei oltu kyllä kaupassa kolmea tuntia mutta unet jatkui hyvin meno- ja tulomatkan ja vielä vajaa pari tuntia lisää).
Ainoa miinus tuossa on musta se, että lämpöpussi on sitten aika sidottu turvakaukaloon kun se pitää ainakin meidän mallissa (Britax Römer Baby-Safe) viritellä sinne turvavöiden alle. Lisäksi huom, huom, jos ostat niin mieti haluatko pienemmän vai isomman - me ostettiin Babyidean jälleenmyyjältä pienempi, ainakin Lastentarvikkeessa oli vain isompaa mallia ja se oli siis aivan hervottoman iso! Esikoiselle sopiva. En ymmärrä miten se oikein turvakaukaloon sopiikaan. Tuo pienempi taas on siihen ihan passeli.
MAMSELI taisi tuosta lämpöpussista kanssa puhua joskus syksympänä, ehkä siellä oisi lisävinkkiä :)
Nyt meen sitä tytön napaa katsomaan ja sitten unille!
Coe
a huomenta kaikille!
Täällä on toooosi paljon parempi yö takana kuin eilen. Pienempi tyttö ei herännyt koko yönä kertaakaan ja isompiki hipsi viereen vasta kuuden jälkeen aamulla!!!!!
Vauva nukahti iltatankkauksen jälkeen klo 21.30. Tunnin päästä kuului jo kitinä kopasta, joten nostin viereen, kun siihen oli mahdollisuus. Siinä sitten imi tissiä aikansa ja nukahti ja nukkui yli 3 tuntia. Ihanaa! Sitten tiisiteltiin loppuyö n. 1,5t välein ja nyt pikku-ukko nukkuu vielä, viimeksi on syönyt 6 aikoihin.
ONGELMA: Mulla on tissit pakkaantunu ihan täyteen maitoa ja poika ei meinaa millään saada otetta. Neuvoja kaipaan konkareilta! Nyt jotenki innostuin kuitenki tästä imetyksestä, kun eilen oli parempi päivä ja kun poika näyttää tissimaidolla pärjäävän oikein hyvin. Lämmin kääre tissillä saa maitoa herumaan, onko muita konsteja??
ONGELMA 2: Mitä teillä muilla isommat lapset tekee, kun imetätte? Meillä nimittäin neitit (3v ja 1v9kk) pomppii vieressä, silittää vauvan tukkaa, tunkee syliin, nakkelee tavaroita, kiipeää pöydille, tappelevat..... Ja vaikka kuinka yritän keksiä heille tekemistä niin mikään ei kelpaa. Vinkkejä otetaan vastaan! Ja meillä siis ei oo mies kotona apuna, joten...
ONGELMA 3: Poikavauvojen äidit; vuotaako teillä vaipat? Minä oon nyt kokeillu Liberoa ja Muumia ja ainaki joka toinen kerta on koko ukko märkänä. Olen yrittäny laittaa pippeliä alaspäin, nostaa vaippaa enempi eteen jne mutta ei tunnu pitävän. Otan nyt kokeiluun Pampersin..
Nyt meidän pikku-peikko heräsi. Pojan tukka on herättäny kovasti ihastusta :)
Pirteää Perjantaita kaikille!
Mianni ja Tuomas 5 pvää