Lokakuiset 2006 viikkoon 44
Kommentit (84)
Jos siten minäkin pari riviä...
PIkkumiehemme täytää tänään viikon :-) Sain itse ihan hirveän megeluokan flunssan viikonloppuna ja olen ollut aika loppu, sekä fyysisesti että henkisesti. Mieskin kun joutui keskyttämään viikoksi isyysloman ja tekee pitkää päivää... Itkulta ei eilenkään meinannut tulla loppua ja siihen ei todellakaan ole mitään syytä... BLues taitaa vähän soida, mutta uskon sen kokemuksella menevän pian ohi. Univelkoja kun saisi vielä vähän pois, en ole edes sitä vähää pystynyt nukkumaan, kun kurkku on ollut kuin raastinrauta ja kuume vaivannut..
Meillä toistaiseksi syödään tosi tiheään, sekä päivin että öin. Vauva on sen verran pieni (syntymäpiano siis 2,7 kg vaikka syntyi viikolla 39+6), että koittaa nyt selvästi ottaa kasvuspurtin. Lillikseltä olisin tiedutellut, että kun teidän pikkuprinsessa vetelee jopa 5-6h pätkiä yöllä, niin nukkuuko hän omassa sängyssä vai perhepedissä? Itse esikoisen kohdalla hän nukkui pisimmät pätkät aina omassa sängyssä, joka oli siis meidän sängyn vieressä.Hän myös löysi tosi nopeasti päivän ja yön eron ja veteli lähes alusta aina 6h unet ennen ekaa yösyöttöä. se jos mikä oli LUKSUSTA..
Lisäksi kysyisin KAPALOINNISTA: miten sellainen kapalo tehdään ;-) ? olen koittanut käännellä peittoja jos jonkinmoiseen asentoon, mutta taidan olla poropeukalo ja ei onnistu.
TUTISTA: Minäkin koitan saada vauvalle tutin maistumaan pian. Uskon myös sen rauhoittavaan vaikutukseen. TOsin olen sitä mieltä, että jokainen kannattakoon omaa koulukuntaansa eli kukin tavallaan :-)
Nyt menen kahvinkeittoon. Esikoinen on ollut mummilla yökylässä miehen pitkien työpäivien takia. Arvatkaa vaan, onko IHAN HIRMUINEN IKÄVÄ...
JOLLA JA pikkumies viikon ikäinen
Kivaa kun pinot alkavat pidetä. Meillä sujuu ihan ok kaikki. Vielä on keltaisuutta ja sitä sitten kontrolloidaan Jorvissa. Todennäköisesti äidinmaitokeltaisuutta eli vaaratonta ja ohimenevää. Meillä kans iltaisin vähän kiukkuinen tytteli. Eilenkin ei meinannut millään rauhoittua ja vaan vikisi ja yritti tissiä, mutta kun ei nälkäkään ollut. Levoton. Onneksi melkoisen nopsaan sitten rauhoittuu ja kun nukahtaa niin nukkuukin yön tosi kivasti. On ollut vaan niin mahdottoman rauhallinen tapaus, että nyt sitten kun puoli tuntia on levoton illalla niin ollaan ihan ihmeissämme. Nopeasti sitä tottuu kaikkeen ja unohtaa kuinka esikoista kanneltiin joskus koko iltakin kun pysyi hiljaisena vain siten.
Meillä kantoliinnaillaan paljon ja saatiin tuo Hug a bub liina ja on loistava. Kannattaa vaan sitkeästi harjoitella hetkenaikaa. Aluksi voi olla hankalaa, mutta kun opitte siihen niin se on ihana tapa pitää lasta lähellä.
Joku oli nähnyt unta olevansa taas raskaana. Sama täällä. No huh!!!! Onneksi mulla jälkitarkastus ens vkolla ja meinaan kyllä laitattaa kierukan mitä pikimmin. Niitä minipillereitä en suosittele. Niistä on tullut tosi monelle melkoisia henkisiä heittelyitä. Toki varmaan joillekin sopii, mutten ole vielä ketään sellaista tavannut. Jos nyt raskaana olisin, niin en tiedä miten mun kroppa ikinä sitä kestäisi. No eipä hätiä. Tällä seksin määrällä ei raskauduta ihan helposti :)
Meillä esikoinem 2 v on edelleen suhtautunut vauvaan hienosti. Ei varsinaista mustasukkaisuutta, mutta on kuitenkin reagoinut uuteen tilanteeseen nukahtamisvaikeuksilla ja uhmaa pukannut päälle enemmän. (mikä tosin olisi varmaan tullut myös ilman vauvaa)Mutta mewidän pojan kohdalla auttaa kun antaa hänen rauhassa päästellä höyryjä aikansa niin helpottaa moneksi päiväksi. Eli sanon että kiukuttele ja itke vaan. Odottelen ite vieressä. Hänellä toimii tämä. Ja uhma tosiaan näkyy tällaisina kohtauksina jonka jälkeen meno rauhoittuu huomattavasti pidemmäksi aikaa.
No johan tuli taas. Nyt tissittelemään. Meidän tytöstä tuli muuten Mimosa!!!:)
-Aleksanteri ja Mimosa kohta 7 vkoa
Minäkin siirryn nyt tälle puolelle, eli meille syntyi sunnuntaina 29.10. kohtalaisen kokoinen tyttö, 3990 g ja 53 cm. Viikkoja oli 41+0. Koko synnytys meni yllättäen 100% luomuna ja oli aivan hirveän helppo, vaikka kestikin 9h ja sitä ennen lukuisat kesken loppuneet supistukset. Kotiuduttiin noin 1vrk kuluttua synnytyksestä, sairaalassa oli tylsää ja ahdistavaa vaikka perhehuone olikin, onneksi päästiin pois.
Vauva-arki on tietysti vielä ihan hakusessa ja tyttö on tapoineen vieras. Rauhalliselta vaikuttaa, mutta kovasti on nälkäinen, varmasti kokonsakin vuoksi. Ekana yönä (Kättärillä) tyttö oli hereillä klo 19-05 käytännössä koko ajan kun oli niin HIRVEÄN NÄLKÄINEN eikä maitoa vaan tullut. Nukahti aina minuutiksi ja heräsi sitten itkemään nälkää. Kesti kuitenkin meiltä jonkin aikaa tajuta, että nälkä vaan on... kävi aina kiinni sormeen tai tissiin kovalla draivilla, sitten tuli itku kun ei sieltä mitään tihkunutkaan. Lopulta lisämaitoa annettiin parikin kertaa (vaikka olikin vähän vaikea myöntyä siihen).
Päivällä jatkui vielä sama, että nukkui hirveän pieniä pätkiä, siis ihan minuutteja, ja miehen kanssa jo molemmat itkettiin että alkaako nämä hirveät yöt jo heti 0 vrk iässä. Molemmilla. Meillä siis esikoinen oli todella huono nukkuja alkaen noin 1-2 vko iästä, joten kokemusta on. Mutta ainakin illan ja yön on nukkunut paremmin, luulen että maito on noussut ja nälkä pysyy poissa eli vaikka heräileekin ehkä tunnin välein niin nukahtaa kuitenkin uudelleen.
ESIKOINEN 1v7kk on toistaiseksi ollut aika ihastunut vauvaan. Haettiin vauva yhdessä autosta, ja hän selvästi ajatteli että vauva on hänen uusi lelunsa... :) Tökki silmiä ja nenää ja käski ottamaan pois turvakaukalosta. Kovasti on kiinnostunut vauvan tekemisistä, vielä ei vaikuta mustasukkaiselta, joskin vähän kiukuttaa kun ei saa tehdä vauvalle mitä haluaa (esimerkiksi koskettaa aukiletta, olin tuon ekankin kanssa ihan vauhkona aukileesta!).
OMA FIILIS on synnytyksen helppoudesta johtuen tosi hyvä, vaikka tuo eka yö oli kyllä tosi rankka ja välistä tuntui että vihaan vauvan itkua kun olin niin väsynyt. Onneksi patterit saa ladattua helposti tässä alkuvaiheessa ihan tunninkin unella.
MAHASTA on jäljellä sellainen rv15-maha... millonkohan se lähtee... taikinamahaa ei ole ja tuntuukin siltä että olen superhoikka :D En tosin unelmoikaan omista housuista kun tiedän että takamus on kamalan leveä.
Eipä tässä näin alkuun sen ihmeempiä, eiköhän tule kerrottavaa enempi kun tyttöön tutustuu ja kahden lapsen arki alkaa selvitä. Helppoahan tämä varmasti niin kauan on kun mies on isyyslomalla, eli meillä ainakin tämän viikon.
En oikein vielä pinon juttuihin osaa kovasti kommentoida, mutta pariin asiaan: KANTOLIINAAN pykäsin tämän tapauksen eilen, viihtyi ihan hyvin kehtosidonnassa. Esikoista pidin aika paljonkin liinassa ja varmaan tätä vielä enemmän, kun pitäs liikkumaankin päästä. TUTTIA olen yrittänyt tarjota kun imutarve on selvästi iso, vielä ei ole oikein onnistunut. Ja KAPALOINTIA yritettiin, mutta kuten esikoinenkin, vauva oikein raivostui siitä eikä halua kapaloon. Joten olkoon meidän puolesta.
Hyvää lokakuun viimeistä päivää itse kullekin :) CAMELOTILLE erityisonnittelut :)
Coe + tyttö pian 2 vrk
Ensimmäinen yö takana ja hyvin meni :) Itse asiassa liiankin hyvin ;o)
2 kertaa tyttö heräsi ja jatkoi sitten uniaan, eli unta saatiin kaikki. Nytkin nukkuu tyytyväisenä, itkenyt ei ole ollenkaan. Ei sitä tehnyt sairaalassakaan ..
Ihana, rakas mussukka <3
Lilli: Monelta teidän vauva syntyi? Meilläkin tyttö syntyi viikko sitten, kello 12.23 :o)
Eli viikko sitten olo oli melekosen tuskainen :/ Ei viitsi edes miettiä enää =O
Jälkisupistuksia tulee edelleenkin..Meinaa hermot mennä kun tekee niin kipeää..
Jotain piti vielä kommentoida, mutta lahopää..
Esikoinen ollut ihan mahtava apulainen, juoksee hakemaan puklurättejä, tissilappuja jne...Mustasukkaisuutta ei ainakaan vielä ole esiintynyt, mutta katsotaan sitten kun miehen isyysloma loppuu ;o)
Coe: Olipas sulla mahtava synnytyskokemus! Omaa kertomusta en ole vielä edes jaksanut kirjoitella kun pelkkä miettiminen tekee tuskaa niin kamalaa se oli ja ei IKINÄ enää!!!(never say never;) ONNEA kovasti vielä kerran.
Mukavaa saman porukan kanssa nytkin vaihdella kuulumisia kera vauvojen :)
Jokohan pian saadaan kuulla Mianninkin kuulumiset? Tais Coe ja Mianni olla samaan aikaan hommissa, ihan niin kuin sovittekin ;o)
Mutta nyt jos kääris vaikka pyykkiä vähän...On meidän perheeseen tullut väriä kun on tuo pieni prinsessa =)
Oletteko jo paljon ulkoillut? Liikkunut ihmisten ilmoilla?
Mukavaa päivää kaikille!
Terkuin,
Camelot ja viikon vanha Touhu :)
Meilläkin kuunneltu System of a Downia paljon sekä muutakin musiikkia. Erityistä rauhoittamisen tarvetta ei ole vielä ollut joten tuon tutun musan rauhoittavasta vaikutuksesta en tiedä..
Synnytyksessä meillä oli mukana yksi levy: Zen Cafen uusin ja se ehdittiin kuunnella useaan otteeseen ennen vauvan syntymään. Oli mahtavaa kuunnella omaa musiikkia niissä tuskissa!
Mutta nyt siis niitten pyykkien pariin.
Ensteks ALEKSANTERILLE onnittelut mainion nimen valinnasta!Se on ollu meitinkin listasuosikkina, mutta päädyttiin sitten toiseen, kun tyttö näytti enemmän tältä toiselta. Meidän tyttö on siis Manna. Ei kumminkaan vielä kastettu, mutta nimi on jo annettu!
Tytölle on tullut nyt tavaksi herätä 5 pintaan ja aloittaa tolkuton kähinä ja äninä.Oon koittanu kävellä ja " hypytellä" , mutta ei tunnu mikään auttavan. Voisko johtua siitä, että ekan yösyötön jälk.tyttö nukahtaa viereen, enkä oo sitte röyhtäyttäny?Kuitenkin saa hyvin nukuttua sen n.4h ennenkun vääntäminen alkaa. Typy on muutenkin aika " huono röyhtäytettävä" .Istuu aika tiukassa yleensä...
Olikohan jollakin jotain kysymyksiä...pitää tarkastella pinoa tarkemmin kun on sopiva rako!
Aivasteleeko teidän vauvat paljon?Tyttö aivastelee useesti ja eikös se liittynyt johonkin, mutta ei siis ole flunssan oire...Näin muistelisin.
Taisi muuten olla tuolla odotuspuolella muinoin puhetta siitä, että JOS MAHA-ASUKAS HIKKAILI KOVASTI, NIIN ONKO SYNTYESSÄ PALJON TUKKAA?Meidän tytöllä oli ja on oikein kunnon tumma, paksu tukka ja hikkaili TODELLA paljon...hikkailee edelleen =)
MITES MUILLA?
Nyt taas syöttöpuuhiin, tuntuu ettei juuri muuta nykyään ehdi tehdäkkään kun tarjoilla rintaa...
HYVÄÄ PÄIVÄNJATKOA!
levila ja Manna 2vko & 6vrk
Olen kanssa toivonut, että tyttö huolis tutin, mutta aina kun tuttia yrittää suuhun laittaa, menee tytön naama huvittavaan irvistykseen ja samantien tutti sylkäistään pois...=)
Alkaa olla rinnat kipeinä, kun selvästi typykkä pitää äitiä välillä huvituttina =/ Esikoinenkaan ei huolinut tuttia, vaikka sitä koitin tarjota.
Tuntuuvaan hassulta tytönkin kohdalla, että hän lussuttaa mielummin nyrkkejään kun tuttia. Samantien tutin lentäessä nyrkki menee suuhun ja neiti on hetken aikaa tyytyväinen...Kunnes huvitutti kutsuu... ;)
Ja taas mennään!
levila ja Manna edelleen 2vko & 6vrk
Mainittakoon tuo nimi vielä meitinkin muksulta, eli hän sai nimen jo synnytyssalissa ja se on Anja. Ei ole kuitenkaan keski-ikäinen konttoristi kuten nimestä voisi ehkä epäillä :) On jo alkanut soljahtaa suusta 2 pv aikana ihan vauvan omana nimenä.
Hassua, nyt molemmat lapset nukkuvat ja olen YKSIN KOTONA kun mies lähti hakemaan talvirenkaita varastosta. Luulin, että tällainen hetki tulee joskus 2 kk kuluttua! Ajattelin hyödyntää tätä kaivamalla esiin laihdutusopas Zonen, jota en ole saanut luettua. Mies väitti että ihan kuin lantio olis jo kavennut... sanoin että johtuu " ehkä" siitä että se jättimaha on kadonnut!
Nyt pienempi kyllä ähkii siihen malliin, että varmaan tahtoo taas kohta syliin. Eilen annoin olla sylissä kun oli ollut niin kurja edellisilta, tänään taas on yritetty aina nostaa sänkyyn (l. kantokoppaan) kun meinaa nukahtaa. Esikoinen nukkui paljon sylissä ja se oli ihan mukavaa, mutta nyt kun ei oikein voisi kaikkia päiviä varata syliä tälle pienelle niin toivon että oppii omassakin sängyssä olemaan.
Tämä pino muuten varmaan leviää käsiin jo tämän päivän aikana. Kun huomenna on meidän kuukausi ohi, niin ei ihmekään että kirjoittelijoita riittää :)
Coe
Isot onnittelut kaikille uusille vauvansa saaneille! Mahtava saada teidät tänne puolelle. Ihanaa, että JENI ja CAMELOT ovat myös saaneet vauvansa kotiin.
Erityisesti vielä COELLE lämpimät onnittelut tytöstä, ihana kun vihdoin pääsit synnyttämään. Kävin kyllä melkein päivittäin lueskelemassa sun kuulumisia vaikka muuten onkin jäänyt odotuspuolen visiitit vähemmälle. Kiirettä pitelee... ;)
TUTISTA oli puhetta. Meidän Elmo onneksi syö tuttia. Se onkin hyvä rauhoituskeino, kun tuo tissi ei aina poikaa rauhoita. Täällä monella on varsinaisia tissitakiaisia, mutta meidän poika on eri maata. Nimittäin rintaraivareita tulee päivittäin, etenkin illalla. Mulla maito suihkuaa vissiin liian nopeaan noin pienelle miehelle ja on saanut jonkinasteisen trauman asiasta. Muutenkin syö nopsaan, ihan minuutteja vain on yleensä kerrallaan rinnalla ja mun on vaikea tajuta, että saa masunsa täyteen siitä. Onko täällä ketään kohtalontoveria?
Eilen vauva sai ekaa kertaa tuttipullosta mun pumppaamaa maitoa kun olin gradupalaverissa. Oli muuten ihan virkistävää päästä yksin pois kotoa, vaikka tuo palaveri olikin vähän tylsä. No, onneksi maittoi herralle pullosta ihan hyvin maito. Kovin usein en uskalla pulloa antaa, koska esikoinen vierottui jo nelikuisena tissistä kun sai joka päivä myös korviketta. Haaveilen tällä kertaa puolen vuoden täysimetyksestä, saas nähdä miten onnistuu kun välillä tökkii niin pahasti.
Kapaloinnista oli puhetta. Minä tilasin netistä uniliinan www.beboliina.fi joka on siis tosi helppokäyttöinen kapalo. Poika nukkuu osittain siinä, yleensä pisimmät pätkät nukkuu nimenomaan kapalossa. Ainoa ongelma on se, että en sitten saa itse kovin hyvin nukuttua kun poika pitää niin hirveetä ähkimistä kapalossa kun yrittää saada käsiä pois tai jotain. Muutenkin nukkuu älyttömän äänekkäästi. Pihalla nukuttaminenkin on vähän ongelmallista kun itkuhälyttimestä kuuluu vähän väliä kitinää ja kähinää.
Odotan innolla huomista vyöhyketerapiaa. Viime kerran jälkeen poika nukkui siis 6,5 tunnin pätkän ja nyt peukutan kovasti, että nukkuisi samanlaisen pätkän uusiksi. Tai vaikka joka yö mun puolesta! Nyt kun vyöhyketerapiasta on jo viikko aikaa, niin huomaa että vatsavaivat on taas palanneet. Voi kyllä johtua d-vitamiinistakin, joka aloitettiin vasta viikonloppuna. Tosi varovasti olemme kyllä antaneet, tällä hetkellä neljää tippaa deetippoja.
Nyt mun täytyisi mennä pyykkiä laittamaan. Sitä tulee ihan sairaasti nykyään!
S-I ja Elmo (huomenna 1kk! ja minusta on ihanaa, että aika menee nopsaan ja elämä vähän helpottuu)
...ja mamma surffailee=)
Mun piti JOLLAlle laittaa linkki kapalointiohjeisiin ja beboliinan sivuille, mutta muut olivat ehtineet jo sen tehdä:) Siis toi uniliina (valmis kapaloliina) on tällaisen uusavuttoman must-juttu, siihen on niin helppo kapaloida vauva ja selvästi rauhoittaa ainakin meidän tyttöä. Joka muuten nukkuu pisimmän pätkän nimenomaan OMASSA sängyssään, ekan syötön jälkeen jää sitten meidän sänkyyn nukkumaan. COElle lohdutusta, että meilläkin eka lapsi oli suorastaan surkea nukkuja, mutta tämä kakkonen on selvästi (ainakin toistaiseksi) ollut ihan eri maata. Eli toivoa on. Nyt tosin selvästi vähän masua alkanut kipristellä, mutta pääasiassa edelleenkin hyvin rauhallinen tapaus.
Oliko se muuten kahden viikon iässä kun piti aloittaa D-vitamiini? Meillä on kaapissa Jekovittia, jolla ajattelin aloittaa. Jos mahavaivat pahenee, niin sitten siirrytään Deetippoihin, esikoiselle ne sopivat paremmin, vaikkakin tekivät kakasta vieläkin löysempää (jos se on edes mahdollista;)
COE, mä en saa lukuisista yrityksistä huolimatta mitenkään vauvaa Pikku-Ruuhun kehtosidontaan. Jotenkin vauva menee ihan " väärään asentoon" . Onko jotain vinkkiä jonka voit antaa näin kirjallisesti? Tai joku muu, joka osaa auttaa avutonta.
Jaahans, tuli juuri tilaus maitobaariin, joten gottago!
Lillis ja pieni 12vrk
Meillä siis esikoinen ei ikinä huolinut tuttia (ja pullonkin vasta 11-kuisena) joten sen kokemuksen perusteella pidämme toivottavana, että nuorempi neitomme moiset kapistukset huolisi. Ihan vaan omaa olemista helpottamaan ja kun tuo isompikin on vasta 2vee (ja aika kovassa uhmassa) niin tulee varmasi tilanteita, joissa tutti voi olla pop;) Mutta tosiaankin kukin tyylillään ja parhaaksi katsomallaan tavalla:)
Tässä vielä linkki uniliinaan: http://www.beboliina.fi/shop/product_catalog.php?c=3
Pikku Kakkosen verran vielää aikaa koneella=)
Siis tuo meidän vauva on nukkunut ihan koko päivän, makselee vissiin univelkojaan pois! Nytkin yhdestä asti vedellyt unta, välissä kerran vaan heräsi ja teki kakat ja söi vartin, sitten taas nukkumaan. Esikoinenkin kävi unien jälkeen tökkimässä että vauva pitää ottaa pois nukkumasta, mutta hän vaan jatkaa unia. Hassua kun eilen ja toissapäivänä oli niin erilaista, mutta niin se menee että pienet muuttuu ekoina kuukausina ihan koko ajan.
Mutta siis koneella on joutanut tänään olemaan, tein yhden kouluhommankin valmiiksi (viimeisen, ennen sitä gradun palautusta). Viu :)
LILLIS, kyselit siitä KEHTOSIDONNASTA: Meillä on trikooliina, Pikku-ruu on ilmeisestikin neulosta, joten ihan suoraan en tiedä onko mun neuvosta apua mutta ootko koittanut kietaisuristikakkosen kehtosidontaa? Minä oon siis käyttänyt sitä enkä tuota kehtosidonnan nimellä kulkevaa. Ohje löytyy: http://www.kantoliinakanava.fi/ohjeet/kietaisuristiIIkehto.php
Itse asiassa oon käyttänyt esikoisen kanssa pelkästään tuota kietaisuristikakkosta aina, kun siinä vauvaa voi kuljettaa sekä pystyssä että makuullaan. Se on siis musta tosi monikäyttöinen sidonta, tosin meidän esikoinenhan on pienikokoinen, varmaan isompia onkin siinä vaikea kuljettaa mahan edessä, mutta ainakin pienen vauvan kanssa se on ollut musta hyvä. Vähän vaikea se on tehdä, vaatii akrobatiaa varsinkin jos tekee ulkona niin meinaa liinan päät aina pudota sitoessa maahan - mutta toisaalta se on musta todella tukeva sidonta ainakin trikoolla tehtynä.
HUI, nyt mies haluaa ruveta katsomaan synnytysvideota. Minä en ehkä, on vielä aika tuoreena mielessä... mutta pakko kai se on... ei siis kuvattu mitään itse toimintaa vaan tunnelmia, mutta uh näytän tietysti ihan hirveeltä enkä mitään muuta sit huomaakaan!!! No, se on nyt nauhalla eikä muutakaan mahda...
MIANNI oli muuten käynyt kirjautumassa Odotus-puolelle, sieltä voi käydä vilkasemassa mikä oli lopputulos :)
No ni, nyt videota.
Coe
ihan ensiksi taas isot onnittelut vauvautuneille! on se ihanaa!!!
camelotille paljon onnea tytön kotiin saamisesta!
meille iski sitten inhottava flunssa, vauva ei onneksi vielä vaikuta kipeältä,ja toivottavasti ei tulekaan kipeäksi,pikkuinen..
tänään kävi neuvolan täti ekaa kertaa vauvaa katsomassa, huih miten vauva oli kasvanut,painoa nyt 3960g!!!! syntymäpaino siis 3370g ja sairaalasta lähtiessä 3160g, eli kahdessa viikossa tullut vajaa kilo painoa, hurjaa... taitaa olla aika tujua maito minulla! saa nähdä millainen tyttö tästä oikein kasvaa! kyllä olen huomannut että vauva on jo hirmuna kasvanut ja arvelinkin että painoa tullut ihan kunnolla mutta että nyt jo melkein neljä kiloa...
meille ei oikein kummempia, harjoittelua, taaperon ja vauvan kanssa..
toissapäivänä käytiin ekaa kertaa ulkona ja tänään taas nokkaa näyttämässä,mutta aivan kauhea ilma! räntää ja vettä piiskoi niin että kasvoihin ihan sattui! oi että kaipaan kunnon ulkoiluja ja lenkkejä!!
tyttö on aivan ihana! tuntuu vaan aika menevän niin nopsaan ja tyttö kasvavan niin hurjaa vauhtia että ihan haikea mieli tulee..
kovasti jo tarkkailee ympäristöään ja seurailee tarkkana silmillään kun puhutaan,kohta varmaan saa jo ensimmäiset hymytkin:)
no nyt isompi tuli isänsä kanssa kotio ja haluaa äidin huomiota:)
ihania vauvahetkiä kaikille!
fiikuna ja martta 14vrk (jo?!)
Tehtiin näes tuolla odotus-puolella COEN kans lauanataina sopimus, että lähdetään pian molemmat synnyttämään ja niinhän siinä sitten kävi -parin tunnin ikäero meidän lapsukaisilla :))
Elikäs, POIKA SYNTYI SUNNUNTAINA KLO 15.39. MITAT 3855g JA 51,5cm, PÄÄ 36,5cm.
Ja viikkoja oli siis 41+1.
Synnytystarinaa tulee sitten myöhemmin..
Täytyy oikein ajan kanssa paneutua noihin ohjeisiin, oli aika pieniä ne kuvat ja tässä vaiheessa alkaa jo silmät olla puoliksi kiinni;) Mutta en luovuta vielä etteivät menneet rahat hukkaan liinan ostossa.
Piti muuten aikaisemmin jo kommentoida teidän vauvan nimeä, aivan ihanan nimen olettekin keksineet! Siis todella persoonallinen ja kaunis nimi tytölle tuo Anja!!! Onko esikoisenne nimi samaa tyyliä? FIIKUNAN viestissä oli toisena allekirjoittaneena Martta, onko se teidän tytön virallinen nimi? Aivan ihan sekin nimittäin!
Onnittelut MIANNIlle, jos en ole aikaisemmin jo onnitellut. Oli jo aikakin;)))
JOLLA: annettiinko teille ohjeeksi herättää vauva syömään kolmen tunnin välein? Meillä esikoisella oli tuo tilanne (siis juuri pienen syntymäpainon vuoksi) ja mä oon ihan varma, että yksi syy huonoon nukkumiseen koko ekan vuoden ajan oli juuri tuo, että luontainen rytmi rikottiin heti alkuunsa (ennen kuin se ehti edes muotoutua) ja vauva tottui syömään tosi usein. Ja saamaan joka inahdukseen tissin suuhun, kakkosella ei enää ole niin hyvin asiat;) Tokihan noista tosi pienistä vauvaoista pitääkin huolehtia vähän eri tavalla, meillä ainakin esikoinen oli alkuun liian unelias edes syömään kunnolla, nukahteli usein rinnalle ja varmasti oli ihan paikallaan herätellä syömään säännöllisin väliajoin. Itse asiassa kuitenkin tosi pian oppi itse heräämään ja ruokaahan sai sitten saman tien. Ja kun se tuttikaan ei kelvannut niin...Mutta se onkin taas toinen tarina, lähti vähän rönsyilemään. Täytyy sanoa, että näin päin on ehkä vähän helpompaa kun esikoinen on ollut huono nukkuja ja kakkonen onkin yllättäen ihan eri luokkaa. Oli varautunut pahimpaan ja saikin paljon parempaa:) Mutta ihania ovat kaikki vauvat huolimatta siitä nukkuvatko kerrallaan minuutin vai tunteja:)))
huh mikä yö taas, vauva nukahti joskus kymmenen jälkeen ja heräsi 23.50 sitten valvottiin 5.30 asti ja vauva nukahti puoleksi tunniksi ja heräsi kitisemään ja syömään nukahti ja klo 7 heräsi ja siitä asti oltu hereillä.. yksikään yö ei ole vielä mennyt hyvin, vauva yleensä heräilee vähintään tunnin välein ja valvoo kerran yössä noin 2 tuntia,eikä nukahda herätessään helposti.
alkaa tosissaan näyttää siltä että meille on osunut kaksi huonosti nukkuvaa lasta, esikoinen nimittäin oli myös erittäin huonouninen,ensimmäisen kerran nukkui yli 2 tuntia putkeen yöllä 8kuukauden iässä!
voi että miten jaksaa valvomisen kun päivällä ei ole mahdollisuutta lepäillä... pelottaa!
mites muilla vähän vanhemmilla lokakuisilla,onko vauvojen unirytmi vielä muuttunut? onko toivoa että tämä vielä paranisi, tiedän kyllä ettää on vielä ihan pieni mutta jotenkin tuntuuuu että ihan varmasti tämä jää nyt tämmöiseksi..
miannille vielä onnittelut! tulihan se teidänkin vuoro vihdoin:)!!
oma olo muutenkin kamala,flunssan takia.
lillis,juu Martta on meidän tytön ihan oikea nimi:)
nyt vauva kutsuu..
marraskuun alkuja kaikille!
fiikuna ja tyttö15vrk
Tultiin justiin 1kk neuvolasta. Tyttö kasvanut ihan " käyrien" mukaan elikkä painoa huimat 5200g (4140g) ja pituutta 56cm (51cm). Tuntui aluksi hurjalta tuo 5 kilon ylitys jo kuukauden iässä mutta kun ajattelee asiaa niin että tyttö oli 600g siompi syntyessään kuin esikoinen ja nyt on tasan 600g painavampi kuin esikoinen 1kk neuvolassa joten saman verran on kasvanut. Ja tosi pikkuinen ja hoikka vauva meillä silti on, ei ole edes sellaisia poimuja kuin esikoisella oli eli vartalotyyppi on erilainen!
Kaikki siis ok eikä tosiaan tarvi miettiä enää sitä korvikkeen antamista iltaisin;) Tyttö vain tykkää ilmeisesti läheisyyden vuoksi roikkua tissilla 20.30-22.30. Viime yönäkin sitten nukkui tuosta 22.30 - 21.00 vain kahdella syötöllä eli superhyvin.
Vauva kyllä nukkuu ihanasti;) Sen nukuttumis session kun saisi vähän lyhyemmäksi niin hyvä olisi mutta eipä siitäkään saisi valittaa kun yli puolen yön ei ole kertaakaan menty.
Nyt tekemään ruokaa, mun on pakko syödä enemmän kun paino vaan laskee entisestään.
PALJON ONNEA MIANNILLE;)
NAZU
Tyttö tyytyväinen nukkuu nyt kun yö meni ähistessä..Isäkin sai " hienot" kakkasuihkun päällensä illalla, ja kyllä meitä pojan kanssa nauratti :D
Voi tätä ailahtelevaa mieltä...Onko teille tullut paljon onnitteluita? Hölmö ja vähäpätöinen asia mutta jotenkin harmittaa kun ei ole tullut kuin pari hassua korttia kun esikoiselta saatiin hirmu pino. Minulle itselle sillä sinällään mitään haittaa ole, mutta sitten kun aikanaan lapset vertailee omia korttejaan niin toisella onkin hirmu pino ja toisella vain pari...Kaikkea sitä miettiikin! =O Onko se ensimmäisen lapsen syntymä niin paljon ihmeellisempi kuin toisen, kolmannen, neljännen???
Sitten toiseen kysymykseen :)
Onko teillä kellään käytössä sellaista " kaukalopussia" ? Millä nimellä lie kutsutaan oikeasti, mutta tarkoitan pussia, joka laitetaan kaukaloon kiinni(siinä reiät turvavöille) ja vauva laitetaan vaan sinne pussiin ja ei tarvitse erikseen ulkovaatteita..Vaikeasti selitetty ;o) Mutta itse olen harkinnut moista, mutta olisi kiva kuulla käyttökokemuksia ja millä nimellä sitä kannattaa etsiä netistä.
Nyt kuuluu ähinää sängystä...Tissit onkin jo ihan täynnä. Maitoa tulee tosi paljon, jopa niin että olen harkinnut luovuttamista.
Mukavan talvista päivää kaikille äideille ja vauvoille =o)
Oletteko muuten jo paljon liikkunut ihmisten ilmoilla?Ulkona?
Terkuin
Camelot ja Touhu 8pvä
p.s Touhun kuva nähtävillä syntyneet.fi sivuilla ;o)
Hui,täällä on sitten talvi tullu kun ulkona jo yli -5 ja lumi näyttää pysyvän aina vaan.
Meillä täytti eilen poika 5v. ja tänään olis neuvola.No autonavaimet hukassa ja en täältä syrjäkylältä sinne kävvelemään lähde.Eihän tuo vajaa 3v. jaksa yli 7 km kävellä .
Oletteko kuunnelleet jotain tiettyä musiikkia raskausaikana ja vauvanne rauhoittuu siihen?
Mä kuuntelin aika paljon system of a downia niin tyttö rauhottuu siihen monesti =)Kuuntelin sitä matkalla synnyttämäänkin ja oli levy mukana mutta ei ollut salissa cd mankkaa.meidän lapset tykkääkin kuunnella lähinnä mättöö sekä kaikkee sixties matskua.Unohtamatta miehen omaa musaa,se aivopesee lapset siihen,heh =) No varmasti tulee musikaalisia kun mies soittaa vauvallekin joka päivä kitaraa.(oikeastaan kaikille)Meidän oma rokkitähti(ne julkas sinkun tossa kuukausi sitten)
Sama oli muilta lapsilta kun kuuntelin jotain tiettyä musaa..
Meidän pikku tyttö on ollut hereillä puoli kasista asti ja eilenkin sain sen nukkumaan vasta puoli kolmelta päivällä!
Yö meni ihan hyvin ,söi 2h. välein ja ei itkenyt ollenkaan.
kiva että saatiin Jenikin tänne ja saitte molemmat Camelotin kanssa vauvat kotiin =)
Wades & Natika 15vrk (Pysäyttäiskö joku ajan kulun?!)