Katsaus köyhän elämään, olkaa hyvä
Moi. Aattelin antaa ihmisille hieman näkökulmaa asioihin, ja kertoa omasta tilanteestani. Taustatilanne on se, että jäin kesäkuussa työttömäksi, heinäkuun olin täysin ilman tuloja ja sen myötä asioita jäi rästiin, ja rästit ovat nyt sotkeneet elokuun ja syyskuun, ja siksi olen pennittömänä ollut tämän viikon, ja tätä jatkuu vielä kuun loppuun. Mutta asiaan! Jääkaappi on ketsuppia ja ruokaöljyä vaille tyhjä. Pakastimessa on puoli rasiaa mustikoita. Kuivakaappi on lähes tyhjä, tällä viikolla olen elänyt makaronilla ja kaurapuurolla ja eilen loppuivat nekin. Mannaryynejä on, mutta ei maitoa. Vessapaperia ei ole ollut pariin päivään, onneksi on bidee. Kuukautiset parhaillaan menossa, rättejä eikä tamponeita ole, vaan olen käyttänyt (puhtaita) sukkia siteen korvikkeena. Olen reilusti päälle kolmikymppinen, aikuinen siis. Enpä uskonut tällaista tilannetta kokevani! Tällä hetkellä harkinnassa, että alanko huomenna vesipaastolle vai syönkö veteen tehtyä mannapuuroa tulevat päivät, kuinka kauan nuo ryynit nyt kestävätkään.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olivatko avuntarjoukset provoja, mutta sanon joka tapauksessa että ei ole tietenkään yksityishenkilöiden tehtävä minua auttaa. Arvostan valmiutta auttaa tuntemattomia ihmisiä, mutta mikäli saat sähköpostiisi viestin niin se en ole minä aloittaja. Kaikkea hyvää sinulle, lämmittää ajatus vaikka en tarjoukseen tartukaan. :)
Ei ollut provo. Olen aikanaan ollut itse samassa tilanteessa. Kiitos kun vastasit, annan sähköpostin sulkeutua. Voimia sinulle loppukuuhun!
T. Apua tarjonnut
Outo oletus, että kukaan muu ei koskaan olisi ollut köyhä ja siksi pitää antaa näkökulmaa omasta ainutkertaisesta ahdingosta. Kiitos tarinastasi, muistan kyllä vielä omat köyhäilyni. Asunnottomana oli epävarmaa ja nöyryyttävää, mutta onneksi tilanne ei jäänyt pysyväksi. Hirveää kitkuttelua, mutta minulla kävi tuuri, kun sain paikan hyvästä asuntolasta. Nyt olen töissä ja nukun yöni omassa sängyssä, ja säästän (ehkä hieman epätoivoisesti) omaa asuntoa varten. Pitäähän unelmia olla.
En ymmärrä miten se työn saanti voi muka olla niin vaikeaa, ettei se koskaan kelpaa neuvoksi. Tai kun valitetaan että niin huono työ tai huono palkka ettei voi ottaa vastaan työtä. Ihan niin kuin tuossa tilanteessa olisi vara valita?
Itse olen ollut työtön ja tein päivä kerrallaan keikkaa tosi kamaliin työpaikkoihin. Päivällä ei aina tiennyt missä paikassa huominen keikka on. Koulutus oli tiettyyn alaan, mutta tein aivan muita aloja. Olisin saanut ansiosidonnaista, mutta kun mun maailmaan ei mahdu ajatus olla toimeton niin kauan kuin on edes joku vaihtoehto.
Ei tullut nälkää, ei tullut velkaa. Ja aikanaan työllistyin hyvään paikkaan, jossa painoi paljon etten ollut ollut toimeton ennen sitä. Nykyinen palkka 60kte vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se työn saanti voi muka olla niin vaikeaa, ettei se koskaan kelpaa neuvoksi. Tai kun valitetaan että niin huono työ tai huono palkka ettei voi ottaa vastaan työtä. Ihan niin kuin tuossa tilanteessa olisi vara valita?
Itse olen ollut työtön ja tein päivä kerrallaan keikkaa tosi kamaliin työpaikkoihin. Päivällä ei aina tiennyt missä paikassa huominen keikka on. Koulutus oli tiettyyn alaan, mutta tein aivan muita aloja. Olisin saanut ansiosidonnaista, mutta kun mun maailmaan ei mahdu ajatus olla toimeton niin kauan kuin on edes joku vaihtoehto.
Ei tullut nälkää, ei tullut velkaa. Ja aikanaan työllistyin hyvään paikkaan, jossa painoi paljon etten ollut ollut toimeton ennen sitä. Nykyinen palkka 60kte vuodessa.
Kyllä se työnsaanti on aika vaikeaa kun kukaan ei palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei todellakaan ole mistä pistää sivuun palkasta! Kaikki menee mitä tulee, eikä matkustella, juoda tai polteta. Meitä kädestä suuhun eläjiä, töissä käyviä löytyy.
Ei pidä paikkaansa. Te kulutatte liikaa. Pitää leikata niin paljon, että se esim. 20-50 euroa jää säästöön. Se jää pelkästä toimeentulotuestakin.
Joku taloustaitaja neuvoi joskus, että on ensisijaisen tärkeää ottaa sen säästöön haluamansa ensin tilistä erilleen jemmaan - ja kun sitä ei enää ole, lopun kanssa kyllä pärjää, kun kerran on pakko.
Kuun lopussa sitä vastoin, kun tilillä on 25,80€, on "ihan pakko" ostaa sitä sun tätä niin ettei rahaa jääkään säästöön.
AINA on järjestys että "maksa ensin itsellesi, sitten asumisesi, lopuilla eletään". Näin olen tehnyt ja tässä kuussakin kasvatin varallisuuttani ensin 3100 €:lla, sitten maksoin asumiskulut ja tonnin jätin lopuille laskuille ja ruokaan.
Ota yhteyttä diakoniin, sieltä saa apua.
Olen ollut melken samanlaisessa tilanteessa ja he auttoivat minua.
Itse en ole valittanut huonoksi neuvoksi. Eikä minun edellinenkään työpaikka huono ollut, pidin siitä paikasta valtavasti vaikka palkka ei mitään huikeaa ollutkaan. Ottaisin mielelläni töitä vastaan kyllä, oli palkka huono taikka hyvä, sillä tämä työttömänä olo on turhauttavaa ja elämästä katoaa rytmi. Kyllä minä toivon ja uskonkin että työpaikan löydän vielä tämän vuoden puolella, joka päiväisiin rutiineihin kuulukiin tämän kaupungin avoimien paikkojen tsekkaaminen. Olisi taatusti helpompaa, jos asuisi esim pk-seudulla tai muussa isossa kaupungissa mutta asun melkoisen pohjoisessa. Kyllä se aurinko vielä minullekin paistaa!
Vierailija kirjoitti:
mol.fi
33817 avointa työpaikkaa
Ole hyvä.
Ei kelpaa vaan työttömät niihin eli firmoille. Vai mitä sanot MILJOONASTA työttömästä ja alityöllistetystä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Toiset seurakunnat tarjoavat ilmaisia aterioita ja aamiaisia. Googleta. Onko sulla edes bussikortilla arvoa, että pääset minnekään ? Omenoita saa ilmaisiksi, kun ihmiset laittavat liiat portin pieliin ainakin Espoossa ja varmaan stadin omakotialueilla.
Diakoni auttaa ja antaa rahaa tai maksusitoumuksen vaikka Prismaan, niin saat siteitä.
Ne omenat häviää niistä laatikoista muutamassa minuutissa ja jää vaan ne laatikot jotka hölmöt laittaa koirankusetus rajaan.
Siis kuukaudessa tilanne muuttui noin pahaksi?!?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
EU-ruokakassin haet heti maanantaina. Googleta teidän seudun ruokajonopaikat. Jos talossa on pesutupa tai sauna, siellä on myös veski. Hae sieltä wc-paperia.
Etkö voi mennä jollekin kaverille syömään ?
Ei ole olemassa enää mitään eu-ruokakassia. Eduskunta ilmoitti eu:lle ettei vauraassa suomessa sellaista tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa tuet pyöriä ja puute kaikkoaa.
Itse muistan tuon tilanteen, kohta tuet humahtavat käyntiin ja takautuvat rahat maksetaan.
Jos ei ole suuria velkoja niin työmmånä ei tarvitsee ruuasta tinkiä, paremmin syö työtön kuin lapsiperheen lapsi, monipuolisemmin.Kaikki eivät saa kaikenlaisia tukia, koska aina keksitään selityksiä miksi jotain ei tarvitse asiakkaalle maksaa.
Joka kunnassa on sosiaaliasiamies joka auttaa mikäli Kela tai sossu tekee lainvastaisia päätöksiä.
Ei ole oikeasti. Jos onkin se neuvoo hakemaan toimeentulotukea siinä kaikki. Luulitko että kun sellaiselle soittaa se jakaa rahaa.
Koska mä olen putkiaivo, niin osaan vaan ratkoa muiden ongelmia - vaikkei kukaan haluaisikaan.
Mannaryynejä ja mustikkaa - vatkattua marjapuuroa! Riittää ehkä kahdeksi päiväksi, ei siis mitenkään pelasta loppukuuta.
Pulloa ei löydy, niistä joutuu tappelemaan, jos sellaisen erehtyy jossain näkemään. Marjoja ei ehkä kannata enää mennä hakemaan, mutta jos asuu lähellä lahiöitä, niin on mahdollista, että portinpielistä löytyisi omenoita ottajille. Ei ne omenatkaan nälkää ikuisesti pidä, mutta onhan siinä se kuvitelma, että on syötävää. (tosin kuukautisten aikana on minulle suht mahdotonta kierrellä kävellen missään kolmeen ekaan päivään).
Kolikoita ei nykyään niitäkään löydy mistään, ennen oli kauppojen kärryparkkien läheltä mahdollisuus löytää 20snt/50snt kolikoita. Tai bussipysäkkien vierestä. Mutta ei enää - bussilippuja ei enää osteta kolikoilla ja kauppojen kärrytkin kulkee ilman kolikoita nykyään. Kai sekin on seurausta koronasta?
Maalla olisi teoriassa helpompaa: metsässä olisi jo puolukoita (kyllä, kypsiä), mutta etenkin sieniä. Ei mitenkään tonneittain, mutta tänäänkin elukoiden kanssa lenkillä olisin saanut kerättyä paistinpannullisen kantarellejä ja orakkaita. Naapureilta saisi ylimääräisiä kesäkurpitsoita tai aroniaa. Jos hyvin kävisi, niin joku voisi tarjota perunoitakin. Jos olisi naapureita.
Pääkaupunkiseudulla on kaupoissa konsulentteja, luulisi lauantaina näitä maistatuspisteitä löytyvän. Maalla ei ole.
Olisihan se kiva, kun osaisi, pystyisi ja olisi varaa aina ennakoida ja varautua. Maailmassa on kuitenkin paljon sellaista, mitä ei vaan kertakaikkiaan pysty etukäteen hallitsemaan. Joko siksi, ettei vaan ajatellut, tai ei tajunnut, tai unohti jotain. Tai joku muu mokasi jotain. Whatever.
Siitä voi ottaa oppia, jotta seuraavalla kerralla voi tehdä uusia mokia.
Kai sulla on jotain mitä voit myydä nopeasti, vaikka saman kaupungin facebook-ryhmässä? Joku astia, vaate, ihan mitä vaan? Itse joskus hädässä myin pari arabian kippoa, halvemmalla kuin niiden oikea arvo on, mutta sainpa heti ruokarahaa kun ostaja tuli mun kotiovelta hakemaan samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
EU-ruokakassin haet heti maanantaina. Googleta teidän seudun ruokajonopaikat. Jos talossa on pesutupa tai sauna, siellä on myös veski. Hae sieltä wc-paperia.
Etkö voi mennä jollekin kaverille syömään ?Ei ole olemassa enää mitään eu-ruokakassia. Eduskunta ilmoitti eu:lle ettei vauraassa suomessa sellaista tarvita.
EU-ruokajakelu on loppunut Euroopanlaajuisesti, koska systeemi ajettiin koko Euroopassa alas ja suunnitelmat sen korvaamisesti olivat edelleen kesken. Tarkoituksena oli alkaa jakaa ihmisille maksukortteja, mutta yllättäen siruja ei ollutkaan saatavilla... Joten ei ruokakasseja, ei maksukortteja ja alkaa olla ihmisillä nälkä...
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimeen vaan mars mars. Jos kaapissa ei ole ruuan palaakaan ja seuraaviin tuloihin on aikaa, niin auttavat kyllä. Sieltä maksavat sen mitä kela ei maksa. Tai antavat maksusitoumuksen ruokakauppaan. Työssäni olen tämän oppinut.
Niinkö? Mihin ap nyt sitten ihan käytännössä marssii näin perjantaina? Tai edes ensi viikolla. Pitkät jonot ajanvaraukseen, eikä mitään konkreettista marssipaikkaa ole tarjolla.
Eikö sulla ole ketään omaisia ? Nuorena kun kaverini osti asunnon,eikä ihan tiennyt selviivätkö velasta, kun koko hinta oli velkaa sovittiin että meillä saa aina kyllä ruokaa. Molemmin puolin oli näitä sopimuksia. Minä kyllä helsinkiläisenä saan sukulaisilla syödä. Meidän K-kupasta saa velaksi ruokaa. Espoo. Mutta kirkolta voi saada vähän ruokarahaa ja saa siellä syödäruokaa kahtena päivänä. Toisessa seurakunnssa saa ilmaisen aamiaisen. Ruokajonosta saa kassin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo. Ei voi olla noin surkeat elämänhallinnan taidot, jos on aikuinen terve ihminen. Kuka tahansa normaali ihminen olisi ennakoinut vähän, siirtänyt laskujen maksua, hakenut ruoka-apua ja toimeentulotukea, lainannut rahaa tms. Ei Suomessa tarvitse nälkää nähdä. Ja tosiaan kyllä työssä käyvän aikuisen pitäisi ymmärtää säästää vähän puskuria. Jos on totta, niin ei voi sanoa muuta kuin että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Kulta, taitaa tänä talvena köyhyys vierailla paremissakin piireissä kun kaikki rahat menee ylikalliin asunnon korkoihin, sähkölaskuihin ja miljonäärikauppiaan nostamiin ruuan hintoihin. Kyllä, ihan suomessa.
En tiedä olivatko avuntarjoukset provoja, mutta sanon joka tapauksessa että ei ole tietenkään yksityishenkilöiden tehtävä minua auttaa. Arvostan valmiutta auttaa tuntemattomia ihmisiä, mutta mikäli saat sähköpostiisi viestin niin se en ole minä aloittaja. Kaikkea hyvää sinulle, lämmittää ajatus vaikka en tarjoukseen tartukaan. :)