Katsaus köyhän elämään, olkaa hyvä
Moi. Aattelin antaa ihmisille hieman näkökulmaa asioihin, ja kertoa omasta tilanteestani. Taustatilanne on se, että jäin kesäkuussa työttömäksi, heinäkuun olin täysin ilman tuloja ja sen myötä asioita jäi rästiin, ja rästit ovat nyt sotkeneet elokuun ja syyskuun, ja siksi olen pennittömänä ollut tämän viikon, ja tätä jatkuu vielä kuun loppuun. Mutta asiaan! Jääkaappi on ketsuppia ja ruokaöljyä vaille tyhjä. Pakastimessa on puoli rasiaa mustikoita. Kuivakaappi on lähes tyhjä, tällä viikolla olen elänyt makaronilla ja kaurapuurolla ja eilen loppuivat nekin. Mannaryynejä on, mutta ei maitoa. Vessapaperia ei ole ollut pariin päivään, onneksi on bidee. Kuukautiset parhaillaan menossa, rättejä eikä tamponeita ole, vaan olen käyttänyt (puhtaita) sukkia siteen korvikkeena. Olen reilusti päälle kolmikymppinen, aikuinen siis. Enpä uskonut tällaista tilannetta kokevani! Tällä hetkellä harkinnassa, että alanko huomenna vesipaastolle vai syönkö veteen tehtyä mannapuuroa tulevat päivät, kuinka kauan nuo ryynit nyt kestävätkään.
Kommentit (86)
Ei sinun ongelmasi ole köyhyys vaan olematon taloudenhallinta ja kyvyttömyys hoitaa omia asioita. Olet yli 30 vuotta etkä osaa hoitaa yksinkertaisia perusasioitakaan. Uskomaton nahjus.
Täältä Vauva-palstalta on turha odotta empatiaa. Täältä tulee vain v..tuilua ja asiatonta huutelua.
Nämä persu-kokkare-k-päät ovat niiin virheettömiä ja täydellisiä ihmisiä, ettei heitä huolet ja murheet kosketa.
Itse sain kirkolta kaksi kassillista ruokaa ja 40€:n maksusitoomuksen s-markettiin kun olin pahassa paikassa. Ei Suomessa kukaan nälkään kuolevien, enkä sano tätä syytöksenä vaan että uskalla pyytää apua. Siinä ei ole mitään hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä juoksevia kuluja sinulla on mitä toimeentulotuki ei korvaa? Muuta halvempaan heti. Työttömän kuuluu nauttia luonnosta ja rauhasta jossain syrjässä eikä olla kaupungissa tyrkyllä, jos joku sattumalta huolisi töihin. Ja jos töihin pääsee niin muuttokustannukset palkkapyyntöön mukaan.
Hymyilin hieman ääneen kun näin tämän kommentin. Tiedän että se on huumorilla kirjoitettu mutta itse elän juuri kuvailemallasi tavalla. Muutin korpeen koska työttömän ei kuulu asua kaupungissa muiden rahoilla loisimassa. No nyt olen siinä tilanteessa etten löydä töitä mistään, eikä korvesta pois muuttokaan onnistu koska ei ole luottotietoja eikä kaupunki anna asuntoa. Minua se ei haittaa yhtään, olen oppinut olemaan onnellinen ja nauttimaan rauhallisesta elämästä täällä luonnon keskellä. Ruoka on edullisempaa sekä tuoreempaa lähitiloilta ostettuna ja elämä on rullannut meillä päin ihan normaalisti ilman mitään koronavouhkaamista. Kelan tuista käteen jäävä osuus 531e/kk josta jää 200-300e/kk säästöön sillä ruoka on tosi halpaa kun sen tekee alusta asti itse. Tosin mitä kauemmin täällä asun niin sitä vakuuttuneempi olen etten muuta täältä korvesta koskaan pois.
Aloittajalle muuten vinkkinä, siellä on sieniä ihan pirusti metsissä joten suosittelen suuntaamaan sinne ravinnon toivossa.
N32
Näin juuri, tässä mitä parhainta esimerkkiä muille köyhille!
Korvesta ruuhka-Suomen ulkopuolelta saa vuokralle mökkejä jopa satasella tai vähän päälle/kk ja kela maksaa vielä lämmityskustannuksistakin suurimman osan. Asumistuen saa jos mökki on vakituiseen asumiseen rekisteröity.
Viisas valitsee tässäkin kohtaa maakunnan missä järviä riittää mm. kalastukseen ja on hyvät marjamaat ja puutarhaviljelijälle muuta kuin savimaata. Plussana suuri työttömien määrä jonka voi kuukausittain tarkistaa
tem työllisyyskatsaus(maakunnittain) ja mennä sinne missä työttömiä on paljon niin ei joudu silmätikuksi.
Kaikilla ei todellakaan ole mistä pistää sivuun palkasta! Kaikki menee mitä tulee, eikä matkustella, juoda tai polteta. Meitä kädestä suuhun eläjiä, töissä käyviä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Survivalisti kirjoitti:
Niin siinä voi käydä, jos ei eläessään osaa mihinkään varautua. Missä on tukiverkot? Missä on muutama satanen tyynyn alla? Missä on into poimia vaikka marjoja?
Ei misään ja huonostihan siinä sitten kävi.
Marjanpoiminta mainittu!
Siellä missä köyhien ketju siellä marjanpoiminta.
Puolukka ei mahdu meloonin päähän.
Vai miten se menikään.Jeph, Kas kun ei ehdoteta kalastamista ja miksi kukaan ei mainitse pullojen keräystä? Sillä suomen rikkaimmat elää..
Pullonkeräyskin ehti tulla jo tällä välin.
Kauan se kestikin.
Miksei ne keksi ikinä mitään uutta köyhille. Nii kulunutta.
Miten noilla mielikuvituslahjoilla voi tulla rikkaaksi. No, suurin osa onkin saanut perintöjä.
Ap, haluaisin auttaa. Tein väliaikaisen sähköpostin azekeahnqbudmmekrr@bvhrk.com (näyttää spammilta mutta ei ole, toimii tämän illan). Voisitko laittaa minulle sinne viestin?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei todellakaan ole mistä pistää sivuun palkasta! Kaikki menee mitä tulee, eikä matkustella, juoda tai polteta. Meitä kädestä suuhun eläjiä, töissä käyviä löytyy.
Ei pidä paikkaansa. Te kulutatte liikaa. Pitää leikata niin paljon, että se esim. 20-50 euroa jää säästöön. Se jää pelkästä toimeentulotuestakin.
Vierailija kirjoitti:
No mikset esim mene keräämään pulloja/tölkkejä, varmasti löytyy..myy jotain Facebookin myyntipalstalla tai Tori.fi? Poimi puolukoita litra, saat tehtyä vispipuuroa?
Lopettakaa oikeasti toi iänikuinen jauhaminen noista pulloista ja tölkeistä. Ei niitä ainakaan täällä päin ole missään. Ja ihan rehellisesti sanottuna, jos en olisi syönyt juuri mitään moneen päivään, niin olisin jo sen verran heikossa kunnossa, etten jaksaisi hulluna juosta jossain tölkkejä metsästämässä. Kyllä se elo olisi lähinnä sohvalla tai sängyssä makoilua, energiaa ei muuhun riittäisi.
Sosiaalitoimeen vaan mars mars. Jos kaapissa ei ole ruuan palaakaan ja seuraaviin tuloihin on aikaa, niin auttavat kyllä. Sieltä maksavat sen mitä kela ei maksa. Tai antavat maksusitoumuksen ruokakauppaan. Työssäni olen tämän oppinut.
Samassa tilanteessa ollut itsekin joten ymmärrän hyvin. En kertonut kenellekkään vasta kun pari vuotta oli mennyt ja olin saanut asiani kuntoon. Kaikki ystäväni ja sukulaiseni sanoivat, että miksi en pyytänyt heiltä apua mutta en vaan kehdannut. Joten jos sinulla ap on joku jolta voit pyytää apua, niin pyydä vaan rohkeasti. Haluaisin itse auttaa sinua mutta en tiedä miten sen voisin tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Höh. Ehkä ymmärsitte kirjoituksistani että en syyttänyt ketään tilanteestani, vaan halusin vain antaa näkökulmaa. Kerroin ettei tilanne ole pysyvä, ja että itsekin sain ajateltavaa tästä. Mutta tosiaan, matalapalkkaduunissa työskentelin. Vaikka en työssä ollessani hirveän penniä venyttäen elänytkään, niin ei siitä olisi hirveitä summia säästänytkään. Saati sijoittanut niinkuin joku kommentoi. Toimeentulotukea hain toki heinäkuussa, mutten sitä saanut edellisten kuukausien palkkatulojen vuoksi. Ja nyt työttömyyskorvaus ja asumistuki siis tulee jo normaalisti, mutta ne heinäkuun rästit tosiaan sotkivat elokuun ja syyskuun. Mutta tosiaan, tämä ei varsinaisesti ollut mikään valitusvirsi ja ens kuussa tämä tilanne laukeaa ja ei tarvi enää ruuatta ja vessapaperitta olla.
Hei,
Eikö sinulla ole ketään ystävää/sukulaista/harrastuskaveria/ex-poika/tyttöystävää keneltä voisit lainata edes sen 20€ ??
Uskon, että on korkea kynnys pyytää apua, mutta kyllä minä lähes kenelle tahansa tutulleni (l)ainaisin tuon pari kymppiä akuuttiin hätään KERRAN. Ja keräisin kaapistani jotain omia hätävara-ruokiani.
Ei tarvis olla mikään bestis.
Jos asut kaupungissa, ostoskeskuksen yleinen wc, hae sieltä muutama kierros wc-paperia taskuun, tai esim "paikallisesta mäkkäristä" serviettejä.
Isoissa marketeissa usein pe ja la päivisin maistatetaan jtn uutuus ruokia. Ei niistä kylläiseksi tule, mutta saa vähän energiaa.
Ja vaikka täällä tuo neuvo marjan poiminnasta dissataaan niin täällä päin kyllä paremminkin toimeentulevat saattavat postata FB minkälaisen sienisaaliin sai koiran ulkoilutuslenkillä lähimetikössä, joten jos jalat toimii niin sieltä metsästä löytyy nyt oikeasti hyvin syötävää.
Sosiaalivaltion idea on se, että kukaan ei näe nälkää vaikka hyvin harva uisi Roope ankan rahapaljussa. En tiedä miten hyvin hommat voi ns. kusta jos suunnilleen nälkää näkee.
Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa, siis työtön ja rahaton, ja kyllä se kasvattaa ainakin siltä osin, että opin tulemaan toimeen hyvin vähällä, leipomaan ruokaa ja kokkaamaan meiningillä "käytetään sitä mitä talossa on". Oppi tosissaan arvostamaan sitä preppausta mitä arkielämä vaatii. Ja sosiaalisia kontaktejakin saa ruokajonosta, meillä päin käy monet ihan senkin takia ruokajonossa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Te kulutatte liikaa. Pitää leikata niin paljon, että se esim. 20-50 euroa jää säästöön. Se jää pelkästä toimeentulotuestakin.
Joku taloustaitaja neuvoi joskus, että on ensisijaisen tärkeää ottaa sen säästöön haluamansa ensin tilistä erilleen jemmaan - ja kun sitä ei enää ole, lopun kanssa kyllä pärjää, kun kerran on pakko.
Kuun lopussa sitä vastoin, kun tilillä on 25,80€, on "ihan pakko" ostaa sitä sun tätä niin ettei rahaa jääkään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Ehkä ymmärsitte kirjoituksistani että en syyttänyt ketään tilanteestani, vaan halusin vain antaa näkökulmaa. Kerroin ettei tilanne ole pysyvä, ja että itsekin sain ajateltavaa tästä. Mutta tosiaan, matalapalkkaduunissa työskentelin. Vaikka en työssä ollessani hirveän penniä venyttäen elänytkään, niin ei siitä olisi hirveitä summia säästänytkään. Saati sijoittanut niinkuin joku kommentoi. Toimeentulotukea hain toki heinäkuussa, mutten sitä saanut edellisten kuukausien palkkatulojen vuoksi. Ja nyt työttömyyskorvaus ja asumistuki siis tulee jo normaalisti, mutta ne heinäkuun rästit tosiaan sotkivat elokuun ja syyskuun. Mutta tosiaan, tämä ei varsinaisesti ollut mikään valitusvirsi ja ens kuussa tämä tilanne laukeaa ja ei tarvi enää ruuatta ja vessapaperitta olla.
jos pystyt säästää 10 € niin PYSTYT myös sijoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset esim mene keräämään pulloja/tölkkejä, varmasti löytyy..myy jotain Facebookin myyntipalstalla tai Tori.fi? Poimi puolukoita litra, saat tehtyä vispipuuroa?
Lopettakaa oikeasti toi iänikuinen jauhaminen noista pulloista ja tölkeistä. Ei niitä ainakaan täällä päin ole missään. Ja ihan rehellisesti sanottuna, jos en olisi syönyt juuri mitään moneen päivään, niin olisin jo sen verran heikossa kunnossa, etten jaksaisi hulluna juosta jossain tölkkejä metsästämässä. Kyllä se elo olisi lähinnä sohvalla tai sängyssä makoilua, energiaa ei muuhun riittäisi.
Ainakin Vantaan tässä kolkassa käy jo ne perus kerääjät viemässä tölkit ettei täällä yleensä niitä näy. Kun kävin joskus työttömänä lenkeillä niin silloin näin pari aina lenkin aikana ja vein kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku taloustaitaja neuvoi joskus, että on ensisijaisen tärkeää ottaa sen säästöön haluamansa ensin tilistä erilleen jemmaan - ja kun sitä ei enää ole, lopun kanssa kyllä pärjää, kun kerran on pakko.
Kuun lopussa sitä vastoin, kun tilillä on 25,80€, on "ihan pakko" ostaa sitä sun tätä niin ettei rahaa jääkään säästöön.
Juuri näin. Minäkin opin tämän vuosi sitten ja toimii kyllä.
Mitä pitäisi sanoa? Sinulla ei ole rahaa, niin sitten sitä ei ole. Olet sukulaiseton, ystävätön, et voi kerätä pulloja, et tunne sieniä, et uskalla varastaa, et kehtaa kerjätä. Mitä sä kysyitkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Eikö sinulla ole ketään ystävää/sukulaista/harrastuskaveria/ex-poika/tyttöystävää keneltä voisit lainata edes sen 20€ ??
Uskon, että on korkea kynnys pyytää apua, mutta kyllä minä lähes kenelle tahansa tutulleni (l)ainaisin tuon pari kymppiä akuuttiin hätään KERRAN. Ja keräisin kaapistani jotain omia hätävara-ruokiani.
Ei tarvis olla mikään bestis.Jos asut kaupungissa, ostoskeskuksen yleinen wc, hae sieltä muutama kierros wc-paperia taskuun, tai esim "paikallisesta mäkkäristä" serviettejä.
Isoissa marketeissa usein pe ja la päivisin maistatetaan jtn uutuus ruokia. Ei niistä kylläiseksi tule, mutta saa vähän energiaa.Ja vaikka täällä tuo neuvo marjan poiminnasta dissataaan niin täällä päin kyllä paremminkin toimeentulevat saattavat postata FB minkälaisen sienisaaliin sai koiran ulkoilutuslenkillä lähimetikössä, joten jos jalat toimii niin sieltä metsästä löytyy nyt oikeasti hyvin syötävää.
Mä annoin joskus facekaverille (jota en siis tunne) 20 e ruokarahaa kun lähestyi facessa. Kun rahaa on itsellä niin kyllä voin tuollaiseen sen parikymppiä antaa. Pelastaa jonkun päivän ja on minuakin autettu.
Vessapaperia saa ilmaiseksi yleisistä vessoista. En ole itse ostanut vuosiin vessapaperia, vaikkei minulla ole rahallisesti lainkaan tiukkaa. Mielestäni olisi vaan tyhmää maksaa papereista, kun ne saa ilmaiseksikin.