Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsaus köyhän elämään, olkaa hyvä

Vierailija
16.09.2022 |

Moi. Aattelin antaa ihmisille hieman näkökulmaa asioihin, ja kertoa omasta tilanteestani. Taustatilanne on se, että jäin kesäkuussa työttömäksi, heinäkuun olin täysin ilman tuloja ja sen myötä asioita jäi rästiin, ja rästit ovat nyt sotkeneet elokuun ja syyskuun, ja siksi olen pennittömänä ollut tämän viikon, ja tätä jatkuu vielä kuun loppuun. Mutta asiaan! Jääkaappi on ketsuppia ja ruokaöljyä vaille tyhjä. Pakastimessa on puoli rasiaa mustikoita. Kuivakaappi on lähes tyhjä, tällä viikolla olen elänyt makaronilla ja kaurapuurolla ja eilen loppuivat nekin. Mannaryynejä on, mutta ei maitoa. Vessapaperia ei ole ollut pariin päivään, onneksi on bidee. Kuukautiset parhaillaan menossa, rättejä eikä tamponeita ole, vaan olen käyttänyt (puhtaita) sukkia siteen korvikkeena. Olen reilusti päälle kolmikymppinen, aikuinen siis. Enpä uskonut tällaista tilannetta kokevani! Tällä hetkellä harkinnassa, että alanko huomenna vesipaastolle vai syönkö veteen tehtyä mannapuuroa tulevat päivät, kuinka kauan nuo ryynit nyt kestävätkään.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työt kutsuu. ensin haet ruoka-avusta ruuat ensihätään, sitten katselet mitä laskuja jäi rastiin ja alat hakeen töitä ja sovit maksusuunnitelmia. kaikki ei mene aina elämässä niin helposti ja tuostakin voi selvitä.

Vierailija
22/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset säästänyt puskuria työssä ollessasi? Onko tuollainen köyhäily sitten hauskaa?

Niin julmalta kuin tuo kuulostaakin, noin pitäisi just toimia etenkin jos tietää tekevänsä pätkätyötä. Koko kesä ollut aikaa myydä tavaroita pois tai ostaa halvalla ja myydä kalliimmalla jotain muuta. Kerätä marjoja, pulloja, etsiä kolikoita. Tienata rahaa, etsiä uutta työtä jos on työkykyinen. Lisäksi aina voi hakea toimeentulotukea kunnes saa peruspäiväraha päätöksen. Provo kait se tämäkin aloitus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Hurstilla suoraa numeroa tai sähköpostia, niin hän varmaan osaa sinua neuvoa, mitä sun nyt pitää tehdä.

Onneksi sulla ei näköjään ole lapsia tai eläimiä, niin sikäli pärjäät.

Ei se ole mikään häpeä olla köyhä. Ja vielä kun olet reilusti yrittänyt maksaa rästimaksuja. Pyydä jäljellä oleviin siirtoa ja osamaksumahdollisuutta.

Mene velkasaneeraukseen.

Vierailija
24/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on n. 500 e kuukaudessa, jos oli liikaa tienannut niin sillä piti elää pari kuukautta ennen kun sai sossusta rahaa vuokraan sillä sossu laski joskus kahden kuukauden tulot muistaakseni ennen kuin sain mitään tukia. Ja ne jos kaikki tuhlasi niin oli pulassa. 

Jos työttömäksi jää niin kyllä siitä pitäisi tietää ihan hyvissä ajoin jotta voi säästää parin kuukauden laskuihin. 

Vierailija
25/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta alkaa tuet pyöriä ja puute kaikkoaa.

Itse muistan tuon tilanteen, kohta tuet humahtavat käyntiin ja takautuvat rahat maksetaan.

Jos ei ole suuria velkoja niin työmmånä ei tarvitsee ruuasta tinkiä, paremmin syö työtön kuin lapsiperheen lapsi, monipuolisemmin.

Kaikki eivät saa kaikenlaisia tukia, koska aina keksitään selityksiä miksi jotain ei tarvitse asiakkaalle maksaa.

Joka kunnassa on sosiaaliasiamies joka auttaa mikäli Kela tai sossu tekee lainvastaisia päätöksiä.

Vierailija
26/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-ruokakasseja ei enää jaella.

Diakoniatoimistoon aikavaraus. Sieltä saa maksusitoumuksen johonkin kauppaan. Ainakin täälläpäin. Ei jatkuvasti, mutta ainakin yhden kerran luulisi saavan.

Ruokajono. Sinne vaan täytyy mennä jo tunteja ennen. Jonot ovat pitkät ja jaettavaa vähän. Mutta leipää yleensä reilummin.

Viimeksi sain paketin kauraryynejä, kilon vehnäjauhoja, pussillisen porkkanoita, paprikan, omenan, kolme pientä munariisipiirakkaa. Ja tosiaan erilaisia leipäpusseja sai ottaa vapaasti.

Vierailija
27/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on loistava hetki mennä marjaan! Mustikat alkaa mennä muussiksi, mutta kokoon saa kasattua edelleen. Puolukat alkaneet just kypsyä, ja sieniä on tänä vuonna paljon. Jos tilanteeni olisi tuo, tukirahoja odotellessa yrittäisin kasata metsästä kaiken syötäväksi kelpaavaa

Vierailija
28/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä miten tuollaiseen tilanteeseen voi päätyä. Mikset säästänyt töissä ollessa? Miten et pienentänyt kulutusta jo aiemmin? Ei ne rahat yhtäkkiä ikinä lopu.

Ja pahoittelut hieman ilkeästä viestistä. Mutta olen itsekin ollut joskus todella vähävarainen ja kyllä silloin oli pakko priorisoida menoja jo etukäteen. Rahat ei ikinä loppuneet täysin, eikä tarvinnut koskaan nälkää nähdä tai olla ilman vessapaperia.

Vierailija
29/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siinä voi käydä, jos ei eläessään osaa mihinkään varautua. Missä on tukiverkot? Missä on muutama satanen tyynyn alla? Missä on into poimia vaikka marjoja?

Ei misään ja huonostihan siinä sitten kävi.

Vierailija
30/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta alkaa tuet pyöriä ja puute kaikkoaa.

Itse muistan tuon tilanteen, kohta tuet humahtavat käyntiin ja takautuvat rahat maksetaan.

Jos ei ole suuria velkoja niin työmmånä ei tarvitsee ruuasta tinkiä, paremmin syö työtön kuin lapsiperheen lapsi, monipuolisemmin.

Kaikki eivät saa kaikenlaisia tukia, koska aina keksitään selityksiä miksi jotain ei tarvitse asiakkaalle maksaa.

Joka kunnassa on sosiaaliasiamies joka auttaa mikäli Kela tai sossu tekee lainvastaisia päätöksiä.

Täytyy ensin hakea se Kekan tt-tuki. Jos se hylätään niin sitten vasta voi mennä sossuun.

On oma prosessinsa, ei ehdi ihan tähän nätään.

Ei se tukiviidakko ole niin yksinkertainen kuin luullaan.

Ihmisen tilanteella ei ole merkitystä kunhan byrokratia tulee noudatettua.

Vierailija
31/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei siis ollut OLLENKAAN säästöjä? Entä lopputili töistä, sillähän olisi pitänyt eka kuukausi elää niinkuin palkalla yleensä, ja oletettavasti siihen on sisältynyt korvauksia pitämättömistä lomapäivistä. Jotenkin nyt ei kuulosta uskottavalta.

Vierailija
32/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pääomatuloja. Kyllähän pienestäkin palkasta pitää säästää muutaman kk käyttötavat varalle. Ihan käteistä.tilillä tai kotona. Älkää eläkö kädestä suuhun ikinä. Toimeentulotuestakin säästöön joku kymppi joka kk.

Diakonissalta soitat ja haet nyt ruokakauppa lapun.

Vierailija
33/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo. Ei voi olla noin surkeat elämänhallinnan taidot, jos on aikuinen terve ihminen. Kuka tahansa normaali ihminen olisi ennakoinut vähän, siirtänyt laskujen maksua, hakenut ruoka-apua ja toimeentulotukea, lainannut rahaa tms. Ei Suomessa tarvitse nälkää nähdä. Ja tosiaan kyllä työssä käyvän aikuisen pitäisi ymmärtää säästää vähän puskuria. Jos on totta, niin ei voi sanoa muuta kuin että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Vierailija
34/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä juoksevia kuluja sinulla on mitä toimeentulotuki ei korvaa? Muuta halvempaan heti. Työttömän kuuluu nauttia luonnosta ja rauhasta jossain syrjässä eikä olla kaupungissa tyrkyllä, jos joku sattumalta huolisi töihin. Ja jos töihin pääsee niin muuttokustannukset palkkapyyntöön mukaan.

Hymyilin hieman ääneen kun näin tämän kommentin. Tiedän että se on huumorilla kirjoitettu mutta itse elän juuri kuvailemallasi tavalla. Muutin korpeen koska työttömän ei kuulu asua kaupungissa muiden rahoilla loisimassa. No nyt olen siinä tilanteessa etten löydä töitä mistään, eikä korvesta pois muuttokaan onnistu koska ei ole luottotietoja eikä kaupunki anna asuntoa. Minua se ei haittaa yhtään, olen oppinut olemaan onnellinen ja nauttimaan rauhallisesta elämästä täällä luonnon keskellä. Ruoka on edullisempaa sekä tuoreempaa lähitiloilta ostettuna ja elämä on rullannut meillä päin ihan normaalisti ilman mitään koronavouhkaamista. Kelan tuista käteen jäävä osuus 531e/kk josta jää 200-300e/kk säästöön sillä ruoka on tosi halpaa kun sen tekee alusta asti itse. Tosin mitä kauemmin täällä asun niin sitä vakuuttuneempi olen etten muuta täältä korvesta koskaan pois.

Aloittajalle muuten vinkkinä, siellä on sieniä ihan pirusti metsissä joten suosittelen suuntaamaan sinne ravinnon toivossa.

N32

Vierailija
35/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Survivalisti kirjoitti:

Niin siinä voi käydä, jos ei eläessään osaa mihinkään varautua. Missä on tukiverkot? Missä on muutama satanen tyynyn alla? Missä on into poimia vaikka marjoja?

Marjanpoiminta mainittu!

Siellä missä köyhien ketju siellä marjanpoiminta.

Puolukka ei mahdu meloonin päähän.

Vai miten se menikään.

Vierailija
36/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset esim mene keräämään pulloja/tölkkejä, varmasti löytyy..myy jotain Facebookin myyntipalstalla tai Tori.fi? Poimi puolukoita litra, saat tehtyä vispipuuroa?

Vierailija
37/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Ehkä ymmärsitte kirjoituksistani että en syyttänyt ketään tilanteestani, vaan halusin vain antaa näkökulmaa. Kerroin ettei tilanne ole pysyvä, ja että itsekin sain ajateltavaa tästä. Mutta tosiaan, matalapalkkaduunissa työskentelin. Vaikka en työssä ollessani hirveän penniä venyttäen elänytkään, niin ei siitä olisi hirveitä summia säästänytkään. Saati sijoittanut niinkuin joku kommentoi. Toimeentulotukea hain toki heinäkuussa, mutten sitä saanut edellisten kuukausien palkkatulojen vuoksi. Ja nyt työttömyyskorvaus ja asumistuki siis tulee jo normaalisti, mutta ne heinäkuun rästit tosiaan sotkivat elokuun ja syyskuun. Mutta tosiaan, tämä ei varsinaisesti ollut mikään valitusvirsi ja ens kuussa tämä tilanne laukeaa ja ei tarvi enää ruuatta ja vessapaperitta olla.

Vierailija
38/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Survivalisti kirjoitti:

Marjanpoiminta mainittu!

Vai miten se menikään.

Jeph, Kas kun ei ehdoteta kalastamista ja miksi kukaan ei mainitse pullojen keräystä? Sillä suomen rikkaimmat elää..

Vierailija
39/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Survivalisti kirjoitti:

Marjanpoiminta mainittu!

Vai miten se menikään.

Jeph, Kas kun ei ehdoteta kalastamista ja miksi kukaan ei mainitse pullojen keräystä? Sillä suomen rikkaimmat elää..

Ai joku olikin ehtinyt heti seuraavaksi laittaa sen. Mitä muita rikkaiden neuovoja köyhille? Risusavottaa?

Vierailija
40/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kyllä juuressosekeitosta, mutta aloituksen pointti oli siis se että ei ole _yhtään_ rahaa, ei euroakaan.

Käy tekemässä kävelylenkki, jos löytys pulloja ja tölkkejä. Saisit ostettua paketin kaurahiutaleita. Niillä pärjäis pari päivää eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän