En jaksa enää tuntea sympatiaa hoitajien lakolle
Eipä tässä itsekkään ole saanut tuntuvia palkankorotuksia. Olen tehnyt vartijan töitä jossa palkka oli bruttina noin 1700 euroa ja siitä miinus verot. Vuorot oli 12 tuntisia. Olen myös tehnyt asiakaspalvelussa töitä jossa brutto palkka noin 1800 euroa kuukaudessa. Missä on minun tuntuvat palkankorotukset ja säälipisteet? Hä? Kysynpä vaan. Alkaa mennä kuppi nurin kun nämä vaan vaatii, vaatii, ja vaatii kokoajan tuntuvempia palkankorotuksia eikä mikään enää riitä. Mistä rahat? Aletaan sitten kaikki vaatia parempaa palkkaa, joka alalla. Ei tässä muillakaan ole varaa enää elää, kun sähkö on törky korkealla, bensan hinta törkeä edelleen ja mitä tuleekaan ruoan hintaan. Alkaa riittämään. Yleislakko pystyyn!!!!!
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vartijalla on huono palkka. Vaatikaa lisää. Niin me hoitajatkin teemme, mutta se että me saamme aikaiseksi emmekä vaan nillitä vauva-palstalla, ei edellytä meitä vaatimaan teidänkin palkkaan korotusta. Tehkää nyt edes itse jotain kun niin korvaamattomia olette kiinnipitotehtävissäkin.
Ai niin. Usein ne hoitajat ehtii saamaan turpaansa ennenkuin te hitaat tajuatte raahautua paikalle. Jos olisitte nopeampia niin vois maksaakin. Sori siitä.
Tällaiset kommentit lisää vastustusta hoitajien palkkataisteluun, ei lisää sitä.
Täytyy ymmärtää, kenen rahoja siinä vartioidaan.. ketkä todellisuudessa maksaa sen korotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin vartija ja toki olisi kiva saada enemmän palkkaa. Mutta turha verrata sairaanhoitajiin, jotka ovat vastuussa ihmisen terveydestä ja elämästä. Kyllä oma työni on aika leppoista verrattuna hoitajiin.
En tosiaankaan ole vartija, mutta mielestäni vartijan homma olisi vaarallista ja stressaavaa.
Oma terveys saattaa vaarantua milloin vaan.
Saattaa joo, mutta hänenkin henkensä pelastaa hoitaja ei palkkapussi.
Mitä jos asia onkin niin, että hoitajan hengen pelastaa vartija joka puuttuu vaaroista piittaamatta väkivaltaisen ihmisen toimintaan ja laittaa tämän rautoihin odottamaan poliisia?
Hyvin epätodennäköistä. En käy missään.
Pitääkö vartijan suorittaa täydellisesti lääkelupia vastaavia testejä tasaisin väliajoin pitääkseen työnsä?
Voimankäytön kurssi pitää tasasin väliajoin suorittaa. Vai luuletko, ettei poliisienkaa tarvitse tasasin väliajoin suorittaa lupia tai pitää kunnosta huolta?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään.
Hoitoala huutaa arvostuksen puutetta, kiirettä ja ylimääräistä työtä (apotti), joka vie aikaa potilastyöltä. Mitä raha tähän auttaa? Lisääkö se tunteja vuorokauteen?
Kyllä ongelmat ovat muualla. Työilmapiiri ja työkulttuuri on hanurista. Rahakaan ei korvaa sitä, että työvoima on mitoitettu liian tiukille. Hoitoalalla on paljon sairauspoissaoloja, jotka ovat kalliita ja kuormittavat systeemiä. Tähän auttaisi työhyvinvointiin panostaminen, ei palkankorotus.
Ja turha sanoa, että resurssipulaan auttaa parempi palkka, jolla saadaan lisää tekijöitä. Kuvitteleeko joku tosiaan, että kunnat/hyvinvointialueet palkkaavat jatkossakaan riittävästi henkilökuntaa, etenkin kun heille pitää maksaa enemmän? Ei taatusti, ellei laki velvoita. Kukaan täysjärkinen ei myöskään enää tässä työkulttuuri-ilmapiirissä hakeudu hoitotyöhön, vaikka rahaa saisikin enemmän.
Ongelma on hoitajamitoituksessa. Lakia on yritetty viedä eteenpäin, mutta se työ hukkuu nyt tämän Rytkösen möykän alle, hälle kelpaa vain riihikuiva.
Joten ei, en sympatiseeraa tyhmiä toiveita.
Olipa ihanaa lukea kerrankin kommentti, jonka kirjoittaja näkee hoitoalan todellisen ongelman selkeästi!
Ihmettelen tätä hullua maailmaa, jossa kukaan ei alleviivaa tuota todellista epäkohtaa: riittämätöntä hoitajamitoitusta sekä vinksallaan olevaa työkulttuuria ikävine lieveilmiöineen.
Huomenna olisi Helsingin keskustassa WWD-mielenosoitus (World Wide Demonstration), sinne mukaan vaan kaikki. Eikä se ole mikään "hörhöjen" kokoontuminen, vaan ihan fiksuja ja normaaleja ihmisiä ollaan.
Lähtö Senaatintorilta klo 14.
Ethän kuitenkaan ole niitä, jotka vaati ensin rokotepakkoa hoitajille?
Itse olen kyllä sitä mieltä, että hoitajat toki asianmukaisen palkkansa ja työolot ansaitsee. Tosin niin kaikki muutkin.
t. Itsekin vartija
Tätäkin keskustelua kun seuraa, niin hoitajilla ihan epätodelliset luulot kaikesta. Vartijat on turhia, poliisit on turhia, talkkarit on turhia yms. Vain hoitotyö on heidän logiikalla tärkeää. Onhan se tärkeää, mutta on moni muukin työ. Ilman poliiseja ja vartijoita elettäisiin kuin siat pellossa. Joku järki nyt päähän. Ihme marttyyri asenne jäänny päälle.
Minä en tunne pätkääkään, kun katson ihmisen kärsimystä, kun ei pääse leikkaukseen ja edelleen pitkittyy noiden tolvanoiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille maltilliset palkankorotukset mutta paljon parannuksia työoloihin, jotka on usein luvattoman huonot. Ja edes vähän parempaa kiitosta tärkeästä työstä kuin ne typerääkin typerämmät kiitoskortit, jotka hoitajat sai halutessaan tulostaa itse.
Palkka on kiitos työstä. Tässä muutkaan mitään kiitoksia saa, eikä se tuo leipää pöytään.
Mua jotenkin huvittaa tää irtisanomis villitys. Työtä pitäisi aina arvostaa jos sen saa, se ei ole itsestäänselvyys. Jospa tämä sitten jossain vaiheessa kolahtaa hoitajille kun ovat olleet työttömänä. Aika hassua jos joku kuvittelee pääsevänsä tuosta nuin vaan töihin kun maistereitakin työttömänä. Hoitajilla monesti vain myös se hoitajan koulutus käytynä. Mitäpä lottootte, että ottaako vaikka pankki tai vakuutusala helpolla töihin hoitajaa, jos ei ole edes merkomin koulutusta käytynä?
Vierailija kirjoitti:
Huomenna olisi Helsingin keskustassa WWD-mielenosoitus (World Wide Demonstration), sinne mukaan vaan kaikki. Eikä se ole mikään "hörhöjen" kokoontuminen, vaan ihan fiksuja ja normaaleja ihmisiä ollaan.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että hoitajat toki asianmukaisen palkkansa ja työolot ansaitsee. Tosin niin kaikki muutkin.
t. Itsekin vartija
Korona-hörhöjen sekoilua taas kerran. Onko tarjolla makkaraa persuloidien teltalla?
:D
Vartija kaverini joutunut antamaan työssään joskus ensiapua. Meillä vartijoilla kun on EA1 lupa, työturvallisuuslupa ja tulityökortti. Ainakin minulla on nämä kortit vartijana. Mutta jos hoitajalta kysytään, niin eihän me henkiä pelasteta. Muuten vaan tehdään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Itsekin vartija
Korona-hörhöjen sekoilua taas kerran. Onko tarjolla makkaraa persuloidien teltalla?
:D
Toki jos sun mielestä kaikki on yhteiskunnassa hyvin, kannattaa jäädä kotiin.
Jos taas joku asia mieltä hiertää, kannattaa miettiä, mitä voisi tehdä asioiden parantamiseksi ja ehkä tehdäkin jotain asian/asioiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin vartija ja toki olisi kiva saada enemmän palkkaa. Mutta turha verrata sairaanhoitajiin, jotka ovat vastuussa ihmisen terveydestä ja elämästä. Kyllä oma työni on aika leppoista verrattuna hoitajiin.
En tosiaankaan ole vartija, mutta mielestäni vartijan homma olisi vaarallista ja stressaavaa.
Mitä jos asia onkin niin, että hoitajan hengen pelastaa vartija joka puuttuu vaaroista piittaamatta väkivaltaisen ihmisen toimintaan ja laittaa tämän rautoihin odottamaan poliisia?
Pitääkö vartijan suorittaa täydellisesti lääkelupia vastaavia testejä tasaisin väliajoin pitääkseen työnsä?
Voi hyvän tähden taas. Ihanko oikein testejä pitää suorittaa? Heti lisää palkkaa pari tonnia!! On tainnut hoitsulla vähän hämärtyä että muutkin ihmiset tekevät vaativia töitä.
Itsellä kuusi vuotta kestäneet opinnot akateemisella alalla, palkka 3200€. Sairaanhoitajat luuppaavat narratiivia, että ovat yhteiskunnan orjia. Ei heru sympatiaa. Jos mediaanipalkka on 3000€/kk, se tarkoittaa että puolet palkansaajista saa vähemmän kuin 3000. Sairaanhoitajien keskiansio on yli mediaanin, sen pitäisi riittää amk-tutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vartija kaverini joutunut antamaan työssään joskus ensiapua. Meillä vartijoilla kun on EA1 lupa, työturvallisuuslupa ja tulityökortti. Ainakin minulla on nämä kortit vartijana. Mutta jos hoitajalta kysytään, niin eihän me henkiä pelasteta. Muuten vaan tehdään töitä.
Aika useinkin olen vartijana antanut ensiapua, kunnes ambulanssi tulee paikalle. Melkein olisi hyvä olla joku vartijan ja ensihoitajan yhdistelmäkoulutus, olen joskus miettinyt...
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin huvittaa tää irtisanomis villitys. Työtä pitäisi aina arvostaa jos sen saa, se ei ole itsestäänselvyys. Jospa tämä sitten jossain vaiheessa kolahtaa hoitajille kun ovat olleet työttömänä. Aika hassua jos joku kuvittelee pääsevänsä tuosta nuin vaan töihin kun maistereitakin työttömänä. Hoitajilla monesti vain myös se hoitajan koulutus käytynä. Mitäpä lottootte, että ottaako vaikka pankki tai vakuutusala helpolla töihin hoitajaa, jos ei ole edes merkomin koulutusta käytynä?
Ottaa, puhelinpalveluihin vaihtuvuuden vuoksi. Eli läpi voi arvata työn olevan ilman sitä kiitos ja palkka on huonompi ilman mahdollisuutta mihinkään lisiin jopa peruspalkaltaan huonompaa kuin sairaanhoitajalla. Suurinosa lähtee joko uudestaan opiskelemaan (joka vaatii erityisesti perheelliseltä jo resurssejakin) tai ollessaan jo esim. tradenomeja niin kiinteistönvälitykseen.
Suosittelen Elisalle hakemaan hoitajia, puhelinpalveluun. Pääsee kyllä, mutta voisin veikata, että hoitajan egolla ottaa koville.
Onko tässä nyt järkeä kinata, kumpi ansaitsee korotuksen -vartija vai hoitaja. Mitä jos sovitaan, että molemmat ansaitsisi? Molemmat voivat pelastaa henkiä ja hoitaja myös vartijan hengen ja vartija myös hoitajan hengen, jos niikseen tulee. Hoitajan pitää osata joo lääkelaskut ja vartijan taas pitää tulla sinne uhkaaviin tilanteisiin väliin, vaikkei ole edes asetta niin kuin poliisilla.
Mitä jos vedettäisiin vaikka yhtä köyttä eikä tapella keskenämme?
Vai irtisanoudutaanko kaikki yhdessä? :D
t. Vartija
Vierailija kirjoitti:
Hitot ne mistään mitään vastaa. Kunhan selittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kyllä hoitajat ja lääkäritkin saa väkivallasta osansa, mutta kuka kutsutaan sairaalassa paikalle rauhoittamaan tilannetta silloin kun joku potilas riehuu kunnolla? Kukapa muukaan kuin vartija, tuo pahnanpohjimmainen sylkykuppi, joka riskeeraa henkensä ja terveytensä suojellakseen muita. Eikä riitä, että vartijan palkka on pieni. Kiitokseksi korvaamattoman arvokkaasta työstä moni vartija joutuu hankkimaan itsensä ja mahdollisen perheensä suojaksi turvakiellon, joka hankaloittaa elämää monin tavoin.
Tai joutuu oikeuteen, tai odottelemaan verikoetuloksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartija voi menettää lupansa toimia ammatissaan esim. toistuvien ylinopeussakkojen takia. Voiko sairaanhoitajalle käydä samoin?
Joo ja sen on nähty jo vuosia sitten. Olin osasto hoidossa 2016 jossa hoitaja tiuski minulle niin pahoin, että lähdin seuraavana päivän kotiin. Kotiin kun pääsin tein valituksen hoitajan törkestä käytöksestä. Ette muuta osaa kuin tiuskia nykyään, ette ansaitse palkankorotusta.