Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisarukset on hirveitä (joulunvietosta)

16.09.2022 |

Äitini kysyi että mitä haluan joululahjaksi mieheni kanssa. Vastasin settä en yhtään mitään että voi nekin rahat antaa sisaruksilleni ja niiden lapsille.
Äitini kysyi olenko vihainen jostakin lahjoihin liittyen. Vastasin että en ole emme vain tarvitse enää mitään lahjoja vanhemmiltani koska aina kuitenkin sisarusteni perheet (miehet, lapset jne) saa yhteensä suuremmalla summalla lahjoja kuin minä ja mieheni.
Nyt tulee sitten sisaruksilta viestejä kuinka olen hirviö kun mielestäni minulle kuuluu samalla summalla lahjoja kuin lapsille ja enkö ymmärrä että lasten lelut / tarvikkeet maksaa paljon.

Miksi siskoilleni tasa-arvoinen kohtelu on kiukuttelun paikka vai onko tämä lapsiperheellisille ihan normaalia toimintaa.

Kommentit (280)

Vierailija
241/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksanut koko ketjua lukea, joten kysyn tarkennusta.

Eli jos aikuiset saavat kaikki esim.100e/nuppi ja lapset vaikka 50e, niin miten aapeen mielestä rahat tulee antaa?

Aapeelle miehineen 200e + sitten 50e puuttuvista lapsista vai? Montako lasta sisaruksilla on?

Meillä minun vanhemmat antoivat aina aikuisille summan X eli sama kaikille. Lapsenlapsille antoivat muistaakseni 100e/lapsi. Sisarukseni perheeseen meni näin ollen 300e lapsille (heillä 3 lasta) ja koska meillä 6, niin sitten 600e. Ja aikuisille siis saman verran molempiin perheisiin. Aapeen logiikan mukaan meillä olisi pitänyt mennä sitten niin, että sisarukseni lapset olisivat saaneet 200e/lapsi, että siitä olisi tullut tuo 600e, mikä meidän lapsille tuli yhteensä?

Kai aapee muistaa kadehtia myös lapsilisiä, äitiyspäivärahaa yms? Mutta aapeen ajatusmaailman perusteella vaikuttaa, että saa vielä itse lapsilisää..

Vierailija
242/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos aikuiset saavat kaikki esim.100e/nuppi ja lapset vaikka 50e, niin miten aapeen mielestä rahat tulee antaa?

Aapeelle miehineen 200e + sitten 50e puuttuvista lapsista vai? Montako lasta sisaruksilla on?

Meillä minun vanhemmat antoivat aina aikuisille summan X eli sama kaikille. Lapsenlapsille antoivat muistaakseni 100e/lapsi. Sisarukseni perheeseen meni näin ollen 300e lapsille (heillä 3 lasta) ja koska meillä 6, niin sitten 600e. Ja aikuisille siis saman verran molempiin perheisiin. Aapeen logiikan mukaan meillä olisi pitänyt mennä sitten niin, että sisarukseni lapset olisivat saaneet 200e/lapsi, että siitä olisi tullut tuo 600e, mikä meidän lapsille tuli yhteensä?

Kai aapee muistaa kadehtia myös lapsilisiä, äitiyspäivärahaa yms? Mutta aapeen ajatusmaailman perusteella vaikuttaa, että saa vielä itse lapsilisää..

Ei kannatakaan lukea. Aloittajan kertomus on fiktiota. Tämä on hänen harrastuksensa jo suunnilleen 10 vuosen ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisten fiktiokertomusten perusteella tämäkin tyyppi on synnyttänyt yhteensä varmasti ainakin 20 lasta.

Vierailija
244/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea asia olla tasapuolinen. Meillä on esim. vain yksi lapsi ja sisarella 4. Ostan siis x4 lahjaa ja saadaan yksi saman hintainen suunnilleen itse. Sama isovanhemmilta jne...Toisaalta en tiedä olisiko reilua että meidän lapsi saa satasen legon ja sisaren lapset a 25 paketin per naama.

Näinhän se kuuluu mennä että jos sisaruksilla on lapsia niin ne lapset saa sitten halvemmat paketit vaikka niitä lego ja kuin teidän lapsi koska muuten epäreilua teitä kohtaan, 

Tässä ei ole kyse perinnöstä joka menee vanhemmalta lapselle ja sitä kautta jakautuu lapsenlapsille jos jakautuakseen. Jokainen ihminen on yksilö lahjan saadessaan oli kenen lapsi tahansa.

Mitä jos jollakin vaikka äiti ja läheinen isäpuoli sekä isä joka asunut muualla, pariskunnan toisella osapuolella on isä ja äiti yhdessä. Pitäisikö silloinkin pariskunnan ostaa esim toisen äidille, isäpuolelle ja isälle lahjat 40 euroa kpl ja toisen äidille ja isälle 60 euroa kpl tai ei ole reilua kaikkia kohtaan?

Vierailija
245/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama summa per lärvi on ihan yhtä tasapuolista kuin sama summa per sisarus.

Miksi minun pitää saada mieheni kanssa vähemmän koska emme halua lapsia eikä meillä sellaisia ole. 

Saatko saman arvoisen lahjan kuin sisaruksesi ja saako miehesi samanarvoisen kuin sisaruksen kumppani? Jos vastaus on kyllä, saatte saman verran. Lapset ovat erillisiä ja heidän lahjat on eriasia.

Vierailija
246/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli Hepokatti maantiellä poikittain🎶🎶 jalajallanjalajalavei

Vierailija
247/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jatkuu vielä

Edellisessä viestissäsi väitit, että asia loppuunkäsitelty. Päätä nyt hyvä ihminen

Vierailija
248/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks on yks hyvänmielen jouluketju💖, pääsee jo joulutunnelmaan... pikku hiljaa...

Vierailija
249/280 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isoäiti antaa rahaa joululahjaksi, jokaiselle lapsenlapselle 500 euroa. Sama summa myös nimipäivinä ja syntymäpäivinä, lahjaveron määrä ylittyisi reippaasti, mutta eihän niitä pikkusummia nyt verottajalle ilmoiteta. Lapsenlapsia on kaikkiaan 12 eli 18 000 euroa vuosittain siirtyy mummon tililtä.

Lapsiaan mummo ei tietenkään muista mitenkään, hyvänen aika, eihän nyt aikuiset voi tarvita mitään. Ei edes se yksi lapseton tyyppi, joka ottaa töistä välillä vapaata ja omalla autollaan kuskaa mummoa sairaalaan/labraan/kampaajalle/hierojalle/whatever. Koska sillä on parhaiten aikaa.

Meniköhän laskelma nyt ihan oikein? Kolmen vuoden jaksoissa saa lahjoittaa verovapaasti

4999 euroa.

Vierailija
250/280 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yksilö saa oman lahjan. Ei se pikku-pirkon lahja ole lahja hänen äidilleen tai koko perheen pooliin vaan se on sille pikku-pirkolle. Ei lahjoja lasketa sillä tavalla perhekunta kohtaisensi pooliksi. Jos on pakko laskea, lasketaan yksilökohtaisesti.

Vierailija
251/280 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ongelma se, että teidän talous saa pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisaruksen talous vai, että sinä saat pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisaruksesi yksitellen? Jos ensimmäinen, aivan turha kiukutella. Jos jälkimmäinen, suutut ihan syystä.

Tottakai lapsenlapsia kohdellaan lahjojen suhteen yksilöinä. Minulla on vain yksi lapsi, sisaruksellani kolme. Tottakai jokainen lapsenlapsi saa yhtä arvokkaita lahjoja samalta antajalta. Itse ostan sisaruksen lapsille sen arvoisia lahjoja kuin milloinkin haluan. Usein ne ovat saman arvoisia kuin oman lapseni heiltä saama lahja. Ei todellakaan ole ongelma, tämä nimenomaan on sitä tasapuolisuutta. Jos olisi ongelma, ostaisin edullisempia lahjoja.

Meidän talous saa pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisarusten taloudet. 

On epä tasa-arvoista jos lapsen lapsille ostetaan lahjoja mutta sitä ei hyvitetä lapsettomalle parille mitenkään. 

Me emme saa myöskään sisaruksiltani syntymäpäivälahjoja vaikka he niitä lapsilleen pyytääkin. 

Kuule ap sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa.

Hyväksyt että vanhempien nykyinen tyyli on ok kuten aikalailla kaikki vastaajat ovat sinulle selittäneet. Tai hommata itsekin lapsia jolloin tilanne korjattu.

En hanki lapsia koska vihaan lapsia ylikaiken 

Vihaat lapsia? Siis itseäsi, kun olet jonkun lapsi.

Vierailija
252/280 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ongelma se, että teidän talous saa pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisaruksen talous vai, että sinä saat pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisaruksesi yksitellen? Jos ensimmäinen, aivan turha kiukutella. Jos jälkimmäinen, suutut ihan syystä.

Tottakai lapsenlapsia kohdellaan lahjojen suhteen yksilöinä. Minulla on vain yksi lapsi, sisaruksellani kolme. Tottakai jokainen lapsenlapsi saa yhtä arvokkaita lahjoja samalta antajalta. Itse ostan sisaruksen lapsille sen arvoisia lahjoja kuin milloinkin haluan. Usein ne ovat saman arvoisia kuin oman lapseni heiltä saama lahja. Ei todellakaan ole ongelma, tämä nimenomaan on sitä tasapuolisuutta. Jos olisi ongelma, ostaisin edullisempia lahjoja.

Meidän talous saa pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisarusten taloudet. 

On epä tasa-arvoista jos lapsen lapsille ostetaan lahjoja mutta sitä ei hyvitetä lapsettomalle parille mitenkään. 

Me emme saa myöskään sisaruksiltani syntymäpäivälahjoja vaikka he niitä lapsilleen pyytääkin. 

Kuule ap sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa.

Hyväksyt että vanhempien nykyinen tyyli on ok kuten aikalailla kaikki vastaajat ovat sinulle selittäneet. Tai hommata itsekin lapsia jolloin tilanne korjattu.

En hanki lapsia koska vihaan lapsia ylikaiken 

Vihaat lapsia? Siis itseäsi, kun olet jonkun lapsi.

Kaiken lisäksi lahjat on LAHJOJA. Kenelläkään ei ole velvollisuutta antaa lahjoja yhtään kenellekkään. Lahjoja annetaan, koska halutaan hyvää hyvyyttään muistaa omia läheisiä ihmisiä esim. synttäreillä tai jouluna. Valtaosan mielestä tärkeintä on se ajatus lahjan takana. Suurin osa ihmisistä olisi varmasti enemmän kuin tyytyväisiä, jos lahja on ajatuksella annettu ja esim itse tehty vaikka maksaisi 2e, koska on kiva saada lahja, muttei oleta että olisi joku oikeus johonkin lahjaan. En ihmettelisi vaikka apn kaltaiselle ei lopulta enää anettaisi ollenkaan lahjoja tai kutsuttaisi minnekään juhliin, kun ei arvosta muuta kuin rahaa.

Meillä on vielä sovittu, että aikuisille ei anneta mitään lahjoja ja jos joku välttämättä haluaa antaa lahjan, sitten jotakin pientä ja syötävää. Kukaan ei ole katkeroitunut...

Vierailija
253/280 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isoäiti antaa rahaa joululahjaksi, jokaiselle lapsenlapselle 500 euroa. Sama summa myös nimipäivinä ja syntymäpäivinä, lahjaveron määrä ylittyisi reippaasti, mutta eihän niitä pikkusummia nyt verottajalle ilmoiteta. Lapsenlapsia on kaikkiaan 12 eli 18 000 euroa vuosittain siirtyy mummon tililtä.

Lapsiaan mummo ei tietenkään muista mitenkään, hyvänen aika, eihän nyt aikuiset voi tarvita mitään. Ei edes se yksi lapseton tyyppi, joka ottaa töistä välillä vapaata ja omalla autollaan kuskaa mummoa sairaalaan/labraan/kampaajalle/hierojalle/whatever. Koska sillä on parhaiten aikaa.

Meniköhän laskelma nyt ihan oikein? Kolmen vuoden jaksoissa saa lahjoittaa verovapaasti

4999 euroa.

Varmaan riippuu antaako tuo isoäiti vain kutsumanimen nimipäivänä sen 500€, tällöin vuodessa tulee 1500€ ja summa ei ylity 3v aikana. Mutta jos kaikkina nimipäivinä tulee 500€ niin summa vuodessa on 1500-3000€ ja jo kahdella etunimellä verovapaa summa ylittyy.

Vierailija
254/280 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summa pitää olla perhekohtainen.

Lahjat ovat henkilökohtaisia, joten summakin on.

Vierailija
255/280 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miehen isä lahjoittaa veljenlapsille 6000 e per naama ja kertoo sen meille kun olemme yhdessä lounaalla. Meidän lapset istuu siinä kuulemassa ja sitten ukki ihmettelee kun häneen ei pidetä yhteyttä. Kyse on suunnilleen samanikäisistä lapsista, ikähaarukka 16-20 v. Molemmissa perheissä suunnilleen sama taloudellinen tilanne. En vaan voi käsittää tuollaista suosimista.

Vierailija
256/280 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summa pitää olla perhekohtainen.

Miksi ihmeessä? Ei lapsen lahja ole hänen äitinsä lahja. Lapset ovat ihan erillisiä ihmisiä.

Vierailija
257/280 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jatkuu vielä

Edellisessä viestissäsi väitit, että asia loppuunkäsitelty. Päätä nyt hyvä ihminen

Asia tosiaankin on loppuunkäsitelty. Minä ja mieheni vietämme joulun kaksin. Vanhempani saa hemmotella lempilapsiaan ja niiden lapsia mielinmäärin. Meille on turha kenenkään enää tarjoutua hankkimaan mitää mutta turha on luulo saadakkaan meiltä mitään. Sisaruksiini en halua olla enää ikinä missään tekemisissä. Vanhempani on tiensä valinneet. Jos jossain apua tarvitsevat pyytäköön lempilapsiltaan ja niiden lapsilta apua kun sinne sitä rahaakin jaetaan. Kuulumiset voin vanhempieni kanssa vaihtaa en muuta.

Lupaatko, että tosiaan on loppuunkäsitelty? Jos kirjoitat jatkossa jotain lapsiperheistä, tulen poistattamaan viestisi lupauksen rikkomuksina.

Vierailija
258/280 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen kaksi ihmistä, jotka voisivat olla kuin ap, niin en valitettavasti usko trolliksi. Molemmissa oli sama kaava; töihin tuli ylikouluttautunut, mutta epämääräisellä työhisrorialla varustettu n 30v nainen, joka alkoi nähdä työpaikan normaaleissa käytännöissä häneen kohdistuvaa, lapsettomuudesta johtuvaa syrjintää ja tätä selvitettäessä tyyppi avautui myös kuinka vanhemmat suosivat lapsenlapsia yli hänen. Esim vanhemmat olivat menneet lapsen synttäreille, kun olisi pitänyt juhlia hänen uutta työpaikkaa...

Vierailija
259/280 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla vapaaehtoisesti lapseton.

Vierailija
260/280 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haluaisit samalla summalla kuin sisarukset ja jos se ei käy olet mieluummin ilman?

Aikuisille samalla summalla ja lapsille samalla

summalla, jos teillä olisi lapsia saisitte myös.

En kiukuttelisi,

olisin tyytyväinen, että on iso suku jonka kanssa viettää joulua.

Minä inhoa lapsia. En voi sietää lapsia lainkaan en sellaisia ikinä halua. Jos emme saa samalla summalla lahjoja kuin sisarukseni perheineen niin sitten on aivan turha luulla että vietämme heidän kanssa joulua. 

Toiset ovat varmaan ikionnellisia, kun ette vietä.