Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja
Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!
Kommentit (207)
mikähän vero tälle keksittäs. ittte tilasin kans 2xsatsin tälle vuotee, meillä on kans naapuri joka polttaa roskansa hajusta päätellen takassa vdun nutipää vanhus
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tulisija tupaan hankintalistalla. Millaista suosittelette?
Millainen tupa? Montako neliötä tulisijan pitäisi lämmittää? Näin ilman mitään taustatietoja suosittelisin pönttöuunia lähtökohtaisesti kaikkiin kohteisiin. Niiden lämmitysteho on n. neliö per senttimetri, eli halkaisijaltaan 75 cm pönttöuuni riittää lämmittämään 75 neliötä. Jos on hyvää, kuivaa klapia, pesällinen riittää suunnilleen vuorokaudeksi, jollei nyt ihan -30 asteessa huitele pakkanen. Tehoonsa nähden tuo vie myös todella vähän tilaa (vrt. vaikka leivinuuni tai vuolukivitakka).
Leivinuuni-puuhellayhdistelmä on myös hyvä. Sillä saa laitettua ruokaakin ja säästää siten vielä lisää sähkössä, kun ei tarvitse käyttää sähköhellaa ja -uunia talvella välttämättä ollenkaan.
Siitä, kun lähtee liikkeelle, että tulisija on varaava, on jo aika pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut varma, itkisinkö vai nauraisin aloitusta lukiessa. Miten voi tulla yllätyksenä, että puilla lämmittäminen on edullisempaa ja tulisijan lämpö miellyttävämpää kuin sähköpattereilla? Kiva kuitenkin, että ap opit jotain uutta.
Minä asun myös vanhassa talossa, joka lämpiää pelkästään tulisijoilla. Nyt on ollut niin leudot ilmat, että olen lämmitellyt vain kahta varaavaa tulisijaa vuorotellen joka toinen päivä ja puuhellaa silloin, kun on tarvinnut tehdä ruokaa, eli noin joka kolmas päivä. Talo on kohta satavuotias ja rakenne on alkuperäistä vastaava, eli mitään "energiaremontteja" ei ole tehty. Yhteensä tässä 100 neliön töllissä on viisi tulisijaa, joista kolme on varaavia.
Edes kovimmilla pakkasilla ei tarvitse lämmittää kaikkia varaavia joka päivä ja varaamattomat (puuhella ja pieni kamiina) ovat lähinnä tunnelmanluojia. Puuhellalla teen kyllä ruokaa paljon. Tänä syksynä olen käyttänyt sitä lähes pelkästään, sattuneesta syystä. Käyttäisin kesälläkin, mutteihan siinä kuumuudessa kukaan pystyisi olemaan.
Helppohan se on täältä lämpöähohkaavan kaakeliuunin kyljestä huudella, mutten mitenkään ymmärrä ihmisiä, jotka ovat rakentaneet tai remontoineet talon tekemättä siihen edes yhtä varaavaa tulisijaa. Saati heitä, jotka ovat remontin yhteydessä purkaneet tulisijat ja piiputkin pois. Itse en ole hetkeäkään kuvitellut, että sähkön hinta pysyisi aina niin alhaalla kuin se vielä viime vuonna oli ja taloa etsiessä rankattiin heti pois ne, joissa ei ole tulisijoja tai edes mahdollisuutta sellaisia suht vähällä vaivalla muurata.
Tottahan vihreät tämänkin ilon kohta pilaavat, se on selvä, mutta niin kauan kuin voin, nautin tästä, mitä minulla on. Jos puu lämmönlähteenä kielletään (mikä olisi järjettömyyden huippu, eli ei mikään yllätys), luulen, että kerään kamppeeni ja äänestän jaloillani. Välimeren maissa varmaan tarkenee ihan hyvin ilman lämmitystä, eikä Briteissäkään liian kylmä ole Suomen talveen tottuneelle, vaikka ainoat lämmityskeinot olisivat villapaita ja kuumavesipullo.
Ausun Välimeren maassa ja lämmityskausi on lokakuun lopulla aloitettava ja joskus menee, kuten tänä vuonnakin, toukokuuhun asti lämmityskausi. Puilla lämmitän yli satavuotista 150 neliön ok-taloa. Kaksi tulisijaa riittää kun ovia ei ole muualle kuin makuuhuoneeseen sisätiloissa. Kosteus on se, minkä vuoksi pitää lämmittää Välimeren maissa, kivitaloissa on kylmempää sisällä usein kuin ulkona. Pakkastakin on tammi-helmikuussa joka vuosi sekä lunta tullut reilusti joinakin vuosina. Minulle on riittänyt 18 astetta sisällä talvella. Villasukat tietenkin jaloissa ja yleensä fleecepuku päällä talvella plus kunnon alusasu. Talvi on ihan mukavaa aikaa eikä puulämmityksestä ole kummempaa vaivaa.
Tuota kosteusasiaa en tullutkaan ajatelleeksi. Se on totta, että kostealla säällä joutuu Suomessakin lämmittämään paljon enemmän kuin kuivilla pakkasilla. Tässä taannoin, kun oli talvi (olikohan '18 vai '19?), jolloin oli hädin tuskin 10 astetta pakkasta kertaakaan (Länsi-Suomessa) ja kosteaa, meillä meni polttopuita paljon enemmän kuin kunnon pakkastalvina.
on todella outoa miten jotkut ihmiset oikeasti puolustavat monarkiaa .
En jonottaisi , ikimaailmassa .
Säästöä kirjoitti:
Kuinka käy ulkoseinien lämpötilan jos lämmitetään vain ilmalämpöpumpulla ja varaavalla takalla? Tai mikä lämpötila öljytäytteisin sähköpattereihin pitää laittaa että nekin joskus lämpiäisi? Talossa koneellinen ilmanvaihto.
Outo kysymys, ulkoseinän lämpötila johtuu vain sisäilman lämpötilasta. Ei siitä, millä se lämpötila on sinne tehty.
Onnea! Itse asun kerrostalossa eikä ole tarvinnut laittaa kun yhden patterin päälle :D Eilen olo taas liian kuuma, niin patteria pienemmälle ja tuuletin päälle.
Sen verran puolustan ap:tä, että onhan jo vuosikymmeniä ollut sellainen "totuus", että puulämmitys on vanhanaikaista työlästä, tehotonta, ja kelpaa vain hätätilassa ja lisälämmöksi. Ja että keskuslämmitys on moderni ja nykyaikainen ja oikea ja miellyttävä tapa lämmittää.
Ehkä tämä sitten on ollut öljy- ja sähköyhtiöiden lobbausta, vähän kuin tupakkateollisuus.
Kyllä minäkin olin yllättynyt, miten miellyttävä ja vedoton ja huonetta syleilevä lämpö tulee ihan moderniin omaktotitaloon varaavasta takasta.
Monella on kuitenkin ainoa kokemus 70-luvun avotakoista, tai kun koittaa mökille saapuessa lämmittää sen yöpymislämpöön.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa vain kaikki tulisijoilla lämmittävät ymmärtäisivät että niissä poltetaan vain kuivaa puuta!
Naapurustossa huomaa että tämä ei ole kaikille selvää- mustaa kitkerää savua tursuaa piipuista.
Varmaan poltetaan paperit, pahvit, muovit katkusta päätellen.
Kyllä me poltetaan takassa palavat roskat. Kävin ihan uteliaisuuttani katsomassa miten mustaa savua piipusta tulee, mutta ei näkynyt savua ollenkaan, vain lämpöväreilyä. Toki en sytytä takkaa niillä roskilla, , vaan laitan ne vasta kovaan tuleen. Enkä tietenkään polta muovia.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran puolustan ap:tä, että onhan jo vuosikymmeniä ollut sellainen "totuus", että puulämmitys on vanhanaikaista työlästä, tehotonta, ja kelpaa vain hätätilassa ja lisälämmöksi. Ja että keskuslämmitys on moderni ja nykyaikainen ja oikea ja miellyttävä tapa lämmittää.
Ehkä tämä sitten on ollut öljy- ja sähköyhtiöiden lobbausta, vähän kuin tupakkateollisuus.
Kyllä minäkin olin yllättynyt, miten miellyttävä ja vedoton ja huonetta syleilevä lämpö tulee ihan moderniin omaktotitaloon varaavasta takasta.
Monella on kuitenkin ainoa kokemus 70-luvun avotakoista, tai kun koittaa mökille saapuessa lämmittää sen yöpymislämpöön.
Niin vähänhän yhdessä vaiheessa noita mainioita pönttöuuneja arvostettiin, että niihin jopa asennettiin sähkövastuksia, koska sähkö nyt on vaan niin hyvää ja halpaa...
Ap. Onhan tulisijasi nuohottu?
Jos et ole aikoihin käyttänyt, pitäisi antaa nuohoojan katsoa, että ovat kunnossa ja turvalliset.
Tämän täytyy olla provo. Uuneilla on lämmitetty kauan ennen kuin sähköä edes keksitty, vai miten ap luuli entisaikojen ihmisten selvinneen talvesta. Meillä ei tänäkään päivänä ole vanhassa talossa muuta lämmitystä kuin uunit ja hyvin on pärjätty pakkastalvetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa vain kaikki tulisijoilla lämmittävät ymmärtäisivät että niissä poltetaan vain kuivaa puuta!
Naapurustossa huomaa että tämä ei ole kaikille selvää- mustaa kitkerää savua tursuaa piipuista.
Kyllä me poltetaan takassa palavat roskat. Kävin ihan uteliaisuuttani katsomassa miten mustaa savua piipusta tulee, mutta ei näkynyt savua ollenkaan, vain lämpöväreilyä. Toki en sytytä takkaa niillä roskilla, , vaan laitan ne vasta kovaan tuleen. Enkä tietenkään polta muovia.
Miksi? Kyllä ilmaan tulee pienhiukkasia roskanpoltosta.
On kehitetty hyvä kierrätyssysteemi roskille!
Paljonko sinulta menee puita vuorokaudessa? Ostatko ne puut?
Ostetaan vanha talo. Jonka sydän on muurattu keskelle. Pidetään se kylmänä ja lämmitetään sähköllä. Tai ostetaan uusi talo jonka takka on pelkkä koriste nurkassa.
Ihmetyttänyt aina nuo perinnetalojen sähkölämmittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on kuitenkin ainoa kokemus 70-luvun avotakoista, tai kun koittaa mökille saapuessa lämmittää sen yöpymislämpöön.Niin vähänhän yhdessä vaiheessa noita mainioita pönttöuuneja arvostettiin, että niihin jopa asennettiin sähkövastuksia, koska sähkö nyt on vaan niin hyvää ja halpaa...
Pönttöuunit on purettu niin monesta talosta, kun on "rumia, turhia, ja tilaa vieviä". Samoin takat puretaan ensimmäisenä kaikissa sisustusohjelmissa, ja laitetaan joku koristekamina tilalle. Puusauna on "roskaava ja hidas" oikeasti lämpiää puolessa tunnissa ihan kuin sähkösaunakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on kuitenkin ainoa kokemus 70-luvun avotakoista, tai kun koittaa mökille saapuessa lämmittää sen yöpymislämpöön.Niin vähänhän yhdessä vaiheessa noita mainioita pönttöuuneja arvostettiin, että niihin jopa asennettiin sähkövastuksia, koska sähkö nyt on vaan niin hyvää ja halpaa...
Pönttöuunit on purettu niin monesta talosta, kun on "rumia, turhia, ja tilaa vieviä". Samoin takat puretaan ensimmäisenä kaikissa sisustusohjelmissa, ja laitetaan joku koristekamina tilalle. Puusauna on "roskaava ja hidas" oikeasti lämpiää puolessa tunnissa ihan kuin sähkösaunakin.
Itsellä on kaksi pönttistä sekä yksi kamiinamainen takka. Loistava kombo. Uunit antaa pitkää tasaista lämpöä, kamiina nopeaa.
Ei me totella. Yön pimeässä lämmittää tuhuutetaan,niinkuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Kyllä ilmaan tulee pienhiukkasia roskanpoltosta.
On kehitetty hyvä kierrätyssysteemi roskille!
Se hyvä systeemi on 20 kilometrin päässä. Meillä ei paljon paperiroskaa tule, en todellakaan lähde kuskaamaan niitä mihinkään, enemmän niistä autojen päästöistä tulee pienhiukkasia kuin noista roskista. Suhteellisuudentajua vähän.
Pienhiukkaset leviää ympäri maailmaa. Ajatelkaa Afrikan lapsia, kuolevat häkään siellä.
Ausun Välimeren maassa ja lämmityskausi on lokakuun lopulla aloitettava ja joskus menee, kuten tänä vuonnakin, toukokuuhun asti lämmityskausi. Puilla lämmitän yli satavuotista 150 neliön ok-taloa. Kaksi tulisijaa riittää kun ovia ei ole muualle kuin makuuhuoneeseen sisätiloissa. Kosteus on se, minkä vuoksi pitää lämmittää Välimeren maissa, kivitaloissa on kylmempää sisällä usein kuin ulkona. Pakkastakin on tammi-helmikuussa joka vuosi sekä lunta tullut reilusti joinakin vuosina. Minulle on riittänyt 18 astetta sisällä talvella. Villasukat tietenkin jaloissa ja yleensä fleecepuku päällä talvella plus kunnon alusasu. Talvi on ihan mukavaa aikaa eikä puulämmityksestä ole kummempaa vaivaa.