Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja
Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!
Kommentit (207)
Kyllä vanhoilla pientaloalueilla savu haisee ja siihen riittää yksi innokas puulla lämmittäjä. Kun naapuri polttaa takkaa niin meillä lapsen huoneeseen tulee voimakas savun haju ilmastointikanavista. Viime talvena tuli jo infektioastman oireita hänelle. Uusilla pientaloalueilla haitta ei varmasti ole yhtä suuri, koska uudet tulisijat saastuttaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhoilla pientaloalueilla savu haisee ja siihen riittää yksi innokas puulla lämmittäjä. Kun naapuri polttaa takkaa niin meillä lapsen huoneeseen tulee voimakas savun haju ilmastointikanavista. Viime talvena tuli jo infektioastman oireita hänelle. Uusilla pientaloalueilla haitta ei varmasti ole yhtä suuri, koska uudet tulisijat saastuttaa vähemmän.
Riippuu paljon myös siitä mitä polttaa. Tällä meidän alueella jokaisella on joku tulipesä, vähintään puukiuas. Yksi perhe polttaa ties mitä, kun aina tulee pikimusta pahanhajuinen myrkkysavupilvi piipusta. Terveenkin keuhkoja kirvelee se katku. Kunnon kuiva puu ei savuta juuri ollenkaan. Eikä ainakaan mustaa sauhua.
Vierailija kirjoitti:
Jos huoneessa on uuni niin hohkaa kylmää vaikka mitkä pöhisköt olisi sähköllä.
Mut vielä pari viikkoa ilpillä, kuun vaihteessa sammuu kokonaan ja pökköä pesään.
Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)
Miksi se uuni hohkaisi kylmää? Meillä joka huoneessa kaakeliuunit, niitä lämmitetään vuorotellen eikä uuni mitään kylmää hohka, vaikka sitä ei lämmitä. Mistä tämä teoria on peräisin? Vai onko sinulla aina uuninpelti auki?
Vierailija kirjoitti:
Savunhaju ei ole sen vaarallisempaa kuin kaupungissa lemuava paska, kannabis tai pakokaasu. Kaukolämpölaitosten savu on ihan yhtä vaarallista, se vain leviää paljon laajemmalle alueelle, mutta vaikutus pienhiukkasten osalta on yhtä paha.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.
Kumpi siellä oli ensin, mökki vai kerrostalo? jos oli mökki niin turhaa kitinää kun on itse vaikeutensa valinnut.
En ollut varma, itkisinkö vai nauraisin aloitusta lukiessa. Miten voi tulla yllätyksenä, että puilla lämmittäminen on edullisempaa ja tulisijan lämpö miellyttävämpää kuin sähköpattereilla? Kiva kuitenkin, että ap opit jotain uutta.
Minä asun myös vanhassa talossa, joka lämpiää pelkästään tulisijoilla. Nyt on ollut niin leudot ilmat, että olen lämmitellyt vain kahta varaavaa tulisijaa vuorotellen joka toinen päivä ja puuhellaa silloin, kun on tarvinnut tehdä ruokaa, eli noin joka kolmas päivä. Talo on kohta satavuotias ja rakenne on alkuperäistä vastaava, eli mitään "energiaremontteja" ei ole tehty. Yhteensä tässä 100 neliön töllissä on viisi tulisijaa, joista kolme on varaavia.
Edes kovimmilla pakkasilla ei tarvitse lämmittää kaikkia varaavia joka päivä ja varaamattomat (puuhella ja pieni kamiina) ovat lähinnä tunnelmanluojia. Puuhellalla teen kyllä ruokaa paljon. Tänä syksynä olen käyttänyt sitä lähes pelkästään, sattuneesta syystä. Käyttäisin kesälläkin, mutteihan siinä kuumuudessa kukaan pystyisi olemaan.
Helppohan se on täältä lämpöähohkaavan kaakeliuunin kyljestä huudella, mutten mitenkään ymmärrä ihmisiä, jotka ovat rakentaneet tai remontoineet talon tekemättä siihen edes yhtä varaavaa tulisijaa. Saati heitä, jotka ovat remontin yhteydessä purkaneet tulisijat ja piiputkin pois. Itse en ole hetkeäkään kuvitellut, että sähkön hinta pysyisi aina niin alhaalla kuin se vielä viime vuonna oli ja taloa etsiessä rankattiin heti pois ne, joissa ei ole tulisijoja tai edes mahdollisuutta sellaisia suht vähällä vaivalla muurata.
Tottahan vihreät tämänkin ilon kohta pilaavat, se on selvä, mutta niin kauan kuin voin, nautin tästä, mitä minulla on. Jos puu lämmönlähteenä kielletään (mikä olisi järjettömyyden huippu, eli ei mikään yllätys), luulen, että kerään kamppeeni ja äänestän jaloillani. Välimeren maissa varmaan tarkenee ihan hyvin ilman lämmitystä, eikä Briteissäkään liian kylmä ole Suomen talveen tottuneelle, vaikka ainoat lämmityskeinot olisivat villapaita ja kuumavesipullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut vielä pari viikkoa ilpillä, kuun vaihteessa sammuu kokonaan ja pökköä pesään.
Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)Miksi se uuni hohkaisi kylmää? Meillä joka huoneessa kaakeliuunit, niitä lämmitetään vuorotellen eikä uuni mitään kylmää hohka, vaikka sitä ei lämmitä. Mistä tämä teoria on peräisin? Vai onko sinulla aina uuninpelti auki?
Kaakeliuunit ei sitten vissiin niin kylmitä, mutta kun on kunnon tiilistä muurattu takka/uuni, niin kyllä kylmittää. Vai meinasitko, että ulkonakin kaikki kivet ovat lämpimiä? Kesäkuumalla joo..
Vierailija kirjoitti:
Ei se savun laatu tulisijasta ole kiinni, vaan siitä, mitä siellä poltetaan. Jos polttaa märkää puuta ja roskia, savua tulee paljon ja hajukin on kaamea, mutta kuivaa puuta polttaessa savua tulee tuskin lainkaan. Meillä esimerkiksi poltetaan lähes pelkästään kuivaa koivua (vähän havupuuta seassa, mitä on omalta tontilta kaadettu) ja savun määrä on minimaalinen. Tässä lähistöllä yhdessä talossa poltetaan roskia ja sen käryn kyllä haistaa aina ohikulkiessa. Pimeällä yleensä niitä polttavat, ettei se musta savu näkyisi. Talo on uudehko, eli tulisijat ovat myös uusia. Ei se uusi takka roskavalkean savua puhdista, eikä meidän vanha kakluuni muuta kuivan puun savua pahemmaksi kuin se on.
Aloittajalla ei ilmeisesti käytetä lämminvesivaraajaa. Tuollaisiin kokonaiskulutuksiin ei muuten pääse. Itse poltan vanhaa taloa vain puilla, ilpiä ei ole ollenkaan eikä tällä hetkellä käytetä lämmintä vettä kuin astioiden, kasvojen ja pyllyjen pesuun. Vesi lämpiää puulla vesipadassa kokopesuja varten. Silti en kulutuksessa pääse alle 400kWh. Pyykinpesukonetta ei ole. Meillä viiden hengen perhe ja vanha omakotitalo.
Kuinka käy ulkoseinien lämpötilan jos lämmitetään vain ilmalämpöpumpulla ja varaavalla takalla? Tai mikä lämpötila öljytäytteisin sähköpattereihin pitää laittaa että nekin joskus lämpiäisi? Talossa koneellinen ilmanvaihto.
Monissa vanhemmissa taloissa piippu ja muuri on talon keskellä. Sekin lämpenee ja lämmittää, jos polttaa tulia säännöllisesti. Meillä ainakin yläkerta pysyy lämpimänä pelkästään piipun ja muurin lämmöllä. Takat vain alakerrassa.
Ap!! "kun on tarvinnut alkaa lämmittää" on kylläkin alkaa lämmittämään!!!! Tollot!!!!
AP taisi unohtaa, että 2022 elokuu oli ennätyslämmin.
ap:n älykkyysosamäärä hakusessa kirjoitti:
Miten ap voi olla niin tietämätön, ettei ole älynnyt lämmittää tulisijoja? Vaikea käsittää tällaista moukkamaisuutta. Oletko ap koskaan tullut ajatelleeksi, että ennen ei asunnoissa ollut lainkaan lämpöpattereita tai ilmalämpöpumppuja? Millä ajattelit heidän lämmittävän, jos eivät olisi käyttäneet tulisijoja?
Tulee kyllä epäilys, että osaatko lainkaan käyttää niitä oikein.
Tylyä on! Ap varmaankaan ei ajatellut itselleen sitä vaihtoehtoa, kun on tottunut muihin lämmitysmuotoihin.
Vähän sama jos on tottunut vatkaamaan käsin kakkutaikinan, niin helposti jää sähkövatkain kaappiin.
Meillä pärjätään ilpolla ja vasta kun ilmat kylmenee,alkaa tulisijojen lämmitys.
Sähköpatterit aina päälle vasta kun 20 pakkasta.
*Puhtaan koivuhalon sekaan voi laittaa pihkapuuta eli se pihka palaa myös. Palotila ensiksi lämpimäksi koivulla vaikka koivurisuilla ja kahdella pikku hLOLLA.-- ÄLKÄÄ TUIJOTAKO LIEKKIÄ ----------------SE ON HYPNJOTISEERAAVA. Itse olen liekiintuijottaja. Neanderthalensis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)Miksi se uuni hohkaisi kylmää? Meillä joka huoneessa kaakeliuunit, niitä lämmitetään vuorotellen eikä uuni mitään kylmää hohka, vaikka sitä ei lämmitä. Mistä tämä teoria on peräisin? Vai onko sinulla aina uuninpelti auki?
Kaakeliuunit ei sitten vissiin niin kylmitä, mutta kun on kunnon tiilistä muurattu takka/uuni, niin kyllä kylmittää. Vai meinasitko, että ulkonakin kaikki kivet ovat lämpimiä? Kesäkuumalla joo..
Uuni on ihan tasan tarkkaan huoneenlämpöinen, eikä hohka yhtään mitään. Tuntuu viileältä, kuten esim. kivitasot keittiössä, koska on lämpöä johtavaa materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Pietikäinen ja vihreät kieltävät puiden polttamisen, heti kun tulee tilaisuus.
Kalliossa ei ole takkoja, eli niiden käyttö voidaan lopettaa.
Kalliossa on vain vähän takkoja, pääasiassa kakluuneja. Vuosia omani on lämmittänyt mukavasti talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...
Ei ole. On kokemusta, eikä siinä ole sen kummempaa, mitä nyt vähän hyötyliikuntaa puiden pilkkomisessa ja kantamisessa.
Tuhkan poistamiset uuneista ja nuohoamiset täytyy myös hoitaa.
Tuhkat poistetaan kätevästi tuhkaimurilla seuraavana aamuna kun uuni ja tuhkat ovat jäähtyneet. Nuohooja tulee nuohoamaan.
Minä asun yli 100 vuotiaassa talossa, ainoat lämmönlähteet ovat pönttöuuni kamarissa, sekä hella/leivinuuni tuvan puolella. Pönttöä en ole vielä lämmittänyt, mutta hellaa ja leivinuunia kyllä, kun ruokaa niillä valmistan. Talo ei todellakaan tarvitse mitään ihmeellisiä lämmitysvirityksiä, kuten ilpit ja sähköpatterit. Klapia vaan palamaan ja luonnollinen lämpö leviää ympärille. Villaa ylle, tohvelit jalkaan, matot lattiaan, seinävaatteet, oviverhot. Kovilla pakkasilla ulko-oven kynnykselle räsymattorulla.